Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Inlägg av saraseptember »

Tjolahopp!

Jag tror min lilla har besvär av torsken som hon har på tungan sedan några veckor tillbaka. Ibland tar målen mycket längre tid, hon äter (flaska) men ligger och sparkar med benen, kastar ut armen och ger ibland upp frustrerade gnäll samtidigt som hon tittar på mig. Det är som att hon inte suger tag ordentligt, heller. Vissa dagar eller mål är det så, andra inte. Hon vill äta, släpper inte flaskan, men är alltså inte helt nöjd. Är det torsken som besvärar eller kan det vara något annat?

Hursomhelst ska torsken bort. Nu har jag varit på med bikarbonatlösning flera gånger om dagen i circa två veckor, men det ser ut ha blivit värre. Idag fick jag recept utskrivet på mycostatin, något slags antibiotika? att pensla på tungan. Men det ska ta fyra till sex veckor...

Andra tips? Vad är gentianaviolett, eller vad det heter. Kan man fortfarande få det på BVC? Det verkar vara någon slags dunderkur? Jag tar hellre något starkt att pensla några gånger med, om det finns, än att utsätta lillan för en fyra-sex veckor lång antibiotikakur. Suck. Nån som vet något? *hoppfullt*
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Inlägg av saraseptember »

Det blev gentiana-pensling hos bvc idag. Nu håller jag tummarna! :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Inlägg av TorsMamma »

Glöm inte införa sempers magdroppar om du inte gjort det. Det förebygger svamp i magen speciellt.

Lycka till! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Inlägg av saraseptember »

Jo, jag funderade på om det inte var så att lite goda bakterier borde hjälpa. Då ska jag göra det, tack! :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Inlägg av kattis73 »

Hur har det gått? Tilda har också torsk och det blir mer och mer. Har nu fått myscostatin till Tilda och Daktarkräm till mig. Hoppas det ska hjälpa, trött på det nu.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Inlägg av saraseptember »

Gentiana! säger jag. En första pensling fick bort det mesta, och nu ska jag be om en till när jag har återbesök nästa vecka. :)

Underhållspenslar med bikarbonatslösning tills dess. Kan tänka mig mycostatin efter om det fortfarande inte är helt borta. Då kommer det vara så lite kvar, och därmed behövs inte så stor mängd. För när lillan fick mycostatin i magen kräktes hon direkt.
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Inlägg av kattis73 »

Hm det var inget som erbjöds oss... Jaja, inget kräks eftersom första behandlingen här. Kanske tog jag för lite, tog bara lite på fingret och gojsade runt. Tror knappast hon svalde något. Tog jag för lite tro? Vad sa de till dig? Eftersom hon kräktes av det?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Inlägg av saraseptember »

Jag vet inte om det erbjuds, man kanske måste fråga. Alla bvc gör det inte. Eftersom det inte bör användas enligt EU-direktiv. Och nu har jag mina egna tankar om hur det direktivet kommit till, och de tankarna involverar läkemedelsbolagens lobbyister... ;) Men den som efterforskar upptäcker att det säljs på apoteken under namnet metylrosanilin, 0,1 % kutanlösning. Verkar funka med en eller två penslingar för det stora flertalet. Ska möjligen vara cancerogent enligt forskning på råttor, och därför ska det inte användas på bebisar. Men det är ju inte som att man flaskmatar med det, det är frågan om en eller två penslingar. Just saying! ;)

Mycostatinet skulle doseras 1 ml fyra gånger dagligen. Men med 1 ml sväljer lillan, även om jag bara penslar i munnen. Och då - bluurp! Tydligen ovanlig reaktion, sjukvårdsupplysningen lät helt förvånade. Men det står i bilagan med eventuella biverkningar. Så om tycker att jag behöver använda det igen så tar jag max halva dosen.
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Inlägg av kattis73 »

Ligger säkert mycket i det du skriver!

Här verkar myscostatin funka! Två penslingar igår och det är redan mycket bättre! Det kan tydligen ta 4-6 veckor, men det kommer nog gå betydligt fortare! Skönt.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Torsk - bikarbonat, gentiana, mycostatin

Inlägg av saraseptember »

Bra! :D Bikarbonatet verkar bita bättre hos os sedan vi fick den lila penslingen.

Det kan man ju köra profylaktiskt när man fått bukt med det, så är det förhoppningsvis det sista man ser av den fula fisken! ;)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"