Mättande plockmatstips mottages!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Mättande plockmatstips mottages!

Inlägg av mumintrollet »

Hej igen!
Semestern avklarad och vi är tillbaka hemma flera erfarenheter rikare och lillen med många färdigheter i bagaget! :)
Lilla tösen fyller 1 på lördagen 8) och nu undrar jag - total amatör i köket- hur jag kunde få till mättande plockmatsmåltider för henne. Hon har tidigare nöjt sig med att äta några grönsaksbitar medan jag slevar i henne pureer. Nu är skeden sååå out - äta själv är dagens melodi. Grönsaker ångkokar jag så de är lagom mjuka och mosiga men hur skall jag göra med kött?? Fisk tycker hon om, det blir ju mjukt om man kokar. Hon har framtänder uppe och nere, men tuggtänderna är på kommande (så som hon gnagar på allt hon får tag i :))
Kanske är det bara jag som är uppfostrad med panik om att sätta kött i halsen så jag drar mig för att ge henne det. Hon behärskar inte skeden ännu, så att låta henne äta pureerna för hand är inte ett direkt mättande alternativ då allt hamnar överallt utom i munnen..
tacksam för kommande klokskaper! :)

PS. Ett tips för små tandodlare - vet ni gummikapsylerna som används för vacuvin - manicken som drar ut luftten ur vinflaskan så det håller sig längre efter öppning? Dottern hittade en dylik kapsyl i kökslådan och därefter hörs endast en mycket frenetiskt gummitugg var hon än rör sig - praktisk att bära med sig i munnen då händerna ännu behövs för framfart! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Mättande plockmatstips mottages!

Inlägg av Fauve »

Hej!
Min tjej hade också bara fyra tänder när hon var ett år. Det bästa hon visste var att sitta med en fläskkotlett och gnaga bort små bitar. Annars är ju köttfärsbiffar jättebra. Jag gjorde dem rätt tunna i början så bara småbitar bröts av när hon bet i dem. Jättekul att kunna hålla själv. :D Potatisbullar är också kul.
Avokado tärnade jag och la tillbaka i skalet så hon fick plocka själv, då var den mer spännande. :wink:

Lillan lärde sig använda gaffel före sked. Hon fick träna på potatis- och grönsaksbitar och lärde sig på bara några dagar. När hon var fokuserad på det kunde jag peta in lite mat utan att hon tänkte på det också. :)
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mättande plockmatstips mottages!

Inlägg av TorsMamma »

Mitt tips, ÄGG i alla former. Omelett, skrammlade,

Jag gjorde stavar av ägg, fisk, örter, grädde. Blandade allt i mixer och hällde upp i brödform. Typ 1-2 cm tjock. SEn gräddade i vattenbad i ungen tills genomklar. Skivade upp i stavar man kan hålla i handen. Mumsigt och nyttigt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Mättande plockmatstips mottages!

Inlägg av mumintrollet »

Tack för fina råd! :)

Skall ta och laga lite biffiga saker att ta i, varför tänkte jag inte på det! #-o
Ägg verkar vara en lösning på det mesta, hon har inte gillat ägg hittills, men jag skall ta och fräscha upp menyn lite med nya kryddor och rejält med smör :)

Vet ni något om tonfisk? Förutom miljöaspekten och att det dör en massa delfiner på kuppen och så.. :( Inverkade Japans Fukushima-katastrof på tonfisken i världen? Fiskas inte den mesta fisken i de vattnen?
Undrar bara i förbifarten då det finns en hel del barnmat med tonfisk i och jag har receptet på en mumsig pastasås med tonfisk i...

Ha det gott!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Mättande plockmatstips mottages!

Inlägg av Nimrah »

:!: tips! tortellini

kanske ravioli oxå funkar?

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Mättande plockmatstips mottages!

Inlägg av emu »

Köttbullar, små bitar kyckling, mozzarella? Hårdost? Vi käkade fläsk en dag och lillan högg en bit svål och vägrade släppa... Helnöjd! :shock:

Ägg kan man ju göra som omelett och sen skära i bitar. Plättar, mackbitar man kan slicka smöret från...

Det är bara att köra! :D
Nelly f. 28 maj 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Mättande plockmatstips mottages!

Inlägg av SaraMilana »

Kokospannkakor är smaskens!

3 msk crème fraîche
3 ägg
1 dl kokosflingor

Stek i smör eller kokosolja.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Mättande plockmatstips mottages!

Inlägg av mumintrollet »

Oj oj!
Vilka fina tips ni kommer med! :heart: Tack!

Ägg är fortfarande ingen hit här inte.. Har prövat i olika varianter och med kryddor men jag tror det är konsistensen som inte gillas. Skall forsätta att erbjuda såklart så hon får upp smaken för det.
Skedmaten går igen hyfsat, kanske var det tänderna som inte gillade en hård sked mot tandköttet. Och måltiderna går 2% städigare till. Nuförtiden hamnar de mesta matbitarna i munnen och i haklappens ränna och några enstaka olydiga ena på golvet och i lårvalkarna. Vi har skämtat om att vår dotter kommer att bli tjejen alla killar vill bjuda ut på restaurang då hon får in en vana att klä av sig innan varje måltid :lol:
Ha det gott ni alla! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mättande plockmatstips mottages!

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"