Överlevnadsångest?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Java2006
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 10:10

Överlevnadsångest?

Inlägg av Java2006 »

Hej!
Jag har en dotter född i maj 2012 och hon är idag 2,5 månad (korrigerat,född 2 dagar innan bf). Vi har haft en krånglig start, amningen fungerade inte och tillslut skrek hon bara vid bröstet. Vi fick börja med ersättning eftersom jag antagligen inte hade tillräckligt med mat.

Därefter har det varit ett virrevarv fram och tillbaka. Jag har försökt med SM och 2-2 och jag upplever att hon orkar vaken-tiden. Vi har haft väldiga problem med maten, magknip,äcklig ersättning och för litet hål i pipen vilket har gjort att hon under många veckor inte vågat eller velat äta så mycket som hon skulle behövt. Detta har som följd blivit dålig sömn (svårt att komma till ro då hon är trött), mycket orolighet och skrik då hon är vaken.

Nu sedan två veckor verkar vi ha hittat en ersättning som fungerar för magen och lagon flöde i flaskan. Hon är fortfarande väldigt orolig och har svårt att komma till ro, är detta vad som kallas överlevnadsångest? Vi försöker erbjuda mat hela tiden för att lugna henne, är detta rätt väg att gå?
2012
2016
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Överlevnadsångest?

Inlägg av Tetz »

Hej och grattis till dottern! :D

Det är jobbigt med en tuff start, det känner jag tyvärr till alltför väl, men jag vill ändå ge dig hopp. Ni kommer att få ordning på det här! :D :heart:
Java2006 skrev:Nu sedan två veckor verkar vi ha hittat en ersättning som fungerar för magen och lagon flöde i flaskan.
Skönt, bra jobbat! Glöm det som gått dåligt nu, och blicka framåt :D
Java2006 skrev:Hon är fortfarande väldigt orolig och har svårt att komma till ro, är detta vad som kallas överlevnadsångest?
Ja, det skulle jag säga.
Java2006 skrev:Vi försöker erbjuda mat hela tiden för att lugna henne, är detta rätt väg att gå?
Både ja och nej. Det är absolut med mat ni kommer att få henne nöjd. Men det är viktigt att hon får bli ORDENTLIGT mätt och det blir hon inte om ni matar lite och ofta. Låt det gärna gå 3,5 - 4 h mellan måltiderna och ge henne mat under en hel timme åt gången. Hon behöver inte äta under hela timmen, utan erbjud henne flera gånger under den timmen.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"