Tips till liten frukosttrasslare

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Tips till liten frukosttrasslare

Inlägg av mumintrollet »

Hej ni kloka!

Min dotter har aldrig varit så stor i maten på morgonen, hon är alltså som jag som hellre äter en stadig lunch istället. Jag efterlyser dock några tips för att få till någonslags frukost för en tös på 8 månader (äter 10 månaders mat eftersom hon är för tidigt född. Hon serveras gröt, kokad i vatten eller hennes ersättning, samt en flaska ersättning. Ofta dricker hon lite (60 ml) och äter några skedar gröt. Banan har jag erbjudit sedan som alternativ men det smakar inte heller..
Det verkar så absurt att hon inte är hungrig efter 12 timmars natt!
Till lunch äter hon 1 stor barnmatsburk med fingermat, till mellis en liten fruktburk (knappt det) och till middag en stor barnmatsburk med fingermat. Som kvällsslurk 200 ml välling....
Tips?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Tips till liten frukosttrasslare

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Det är konstigt det där att vissa inte är hungriga efter en lång natt, men så är det och det får man bara respektera. Du kan ge något litet direkt när hon vaknar och sedan erbjuda ett mellanmål en timme senare när hon kanske vaknat till lite mer och orkar äta.

Går det kanske lättare med flaska istället för sked? en stadig välling kanske? jag har precis själv lärt mig att göra egen välling vilket inte alls var speciellt svårt och då vet man vad man stoppar i den.. så att säga. Du kan hålla nere glutennivå genom att ge exempelvis bovetemjöl och du kan även fylla på med nyttiga oljor såsom avokadooja eller kokosolja.

Liten kanske är mer sugen på en smaksig smoothige? vissa kan behöva något lite mer sött direkt på morgonen. Turkisk yogurt, färska eller frysta bär som du kör i mixern, en halv banan och lite vanilj på det så har du en riktigt smaskig drink. Du kan även mixa i lite is för riktigt varma dagar.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tips till liten frukosttrasslare

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Har också en liten med dålig frukostaptit......tills vi kom på att ge äggröra! Två äggulor (hon tål inte vitan än, men det kanske din gör?), grädde, smör och massa persilja. Tillaga i vattenbad. Mums! :P Laktosfri variant görs på rismjölk och ghee.
Äggulor innehåller dessutom ALLT nyttigt man behöver utom C-vitamin. \:D/

En annan sak som funkar ok här är turkisk yoghurt med grädde och frukt. Liknar Nats tips, men jag tänker i skedmatsform.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Tips till liten frukosttrasslare

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Tack för tipsen!! Jag visste inte att man kan ge äggula innan vitan! Det skall vi testa omgående. Kanske göra en omelett som hon kan tugga i sig i bitar. Jag har på känn att det är skedmaten som är totalt ointressant sådär på morgonkvisten.
I morse testades naturell youghurt med lite persikopure. Var en lite större hit än gröten, men till slut var det allt det fina i världen som intresserade mer :)
Väling har även beprövats, men hon dricker lite som för att släcka den värsta törsten och är sedan intresserad av... ja ALLT.. utom mat då :)
Skall fundera över att ge henne en andra frukost istället och sedan skjuta fram lunchen en smula. Som det är nu är hon ju tokhungrig redan vid 11, då lunchen gärna kunde vara 11:30 innan vilan kl 12...
Jag funderar vidare, testar ägg och hoppas hon snart lär sig äta själv med sked så vi slipper matningstrassel då hon vill själv men inte ännu kan - svårt ibland att ha viljan men inte färdigheten..
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"