9 mån börjar vakna för tidigt

Skriv svar
Silvonia
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 sep 2011, 01:19
Ort: Farsta

9 mån börjar vakna för tidigt

Inlägg av Silvonia »

Min 9 månaders Emilisa vaknar för tidigt på morgonen och jag behöver lite råd.

Jag har försökt med schemaändringar och har trixat och fixat men det vill sig inte. Det är tänder på gång så jag förstår om det kan vara oroligt i några månader men en tandis har kommit upp nertill och det störde henne inte så jag är inte säker på om det verkligen är det. Hon äter bra och jag får inte i henne mer så det kan det inte heller vara tänker jag.

Läggningen funkar jättebra och det är oftast inget problem att lägga för lur men eftermiddagsluren blir sällan längre än 45min-1h istället för 1,5h.

Hon har sen ca 3,5mån sovit 12h natt. Det har inte hjälpt att lägga lite senare och korta natten till 11h eller 11,5h.

Schemat ser ut så här:

7:00 - tutte, gosa, busa, ut i köket och fixa
7:30 - välling ca 200ml, ensamlek brevid mig
9:30 - morgonlur 45min (har testat 20min)
11:00 - lunch (en påse Ellas, går ner några skedar frukt efter det men inte mer sen vi började med morgonvällingen).
Efter 11 är det ut i vagnen, titta på folk och hundar, gå i affärer, gå och fika, sitta i gräset mm
13:30 - lur i vagnen 1,5h men blir oftast bara 45min
15:00 - mellis (1 stor och ibland 1 liten fruktpåse, Ellas)
17:30 - middag (en påse Ellas och en stor fruktpåse el katrinplommonburk
18:50 - nattslurk, 225ml välling med stor klick kokosolja
19:00 - sova natt

Eftersom hon nu vaknar någon gång mellan 4 och 6 så startar morgonluren lite olika. Hon orkar oftast vara vaken ca 2,5h på morgonen men inte mer.

Tips tages tacksamt emot!
Mamma till säkra sovaren Emilisa född 110822. Barnaboksbarn från början.
Silvonia
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 sep 2011, 01:19
Ort: Farsta

Re: 9 mån börjar vakna för tidigt

Inlägg av Silvonia »

Jo, glömde säga att när hon vaknar så kan jag ramsa och vagga mig blå, det enda som händer är att hela huset vaknar och det finns andra barn under och i lägenheten brevid så det funkar inte att gasta i en timme.

Jag kan ta upp henne och byta blöja snabbt och lägga tillbaka och hon somnar om utan problem. Ibland vaknar hon igen efter en stund och då får hon snutta lite och somnar om. Sista tiden har jag låtit henne snutta direkt för jag har varit trött.

På senaste tiden verkar det dock som att hon är PIGG när hon vaknar och tycker att Hej, mamma nu ska vi leka! :-) så inget annat funkar än att lyfta över henne till min säng och vänta tills hon somnar. Det gör hon inte längre direkt så då lyfter jag tillbaka henne till hennes säng och hon somnar om utan ett pip.
Mamma till säkra sovaren Emilisa född 110822. Barnaboksbarn från början.
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: 9 mån börjar vakna för tidigt

Inlägg av Mian71 »

Hej på dig!
Jag svarar sällan på trådar men jag kände att till dig ville jag svara :heart: för att det inte liksom ska gå mer åt fel håll än vad det börjar göra tänker jag. Det här med tidiga mornar slet jag med länge ( när de vaknar kring 4 rycket liksom). De tror de är färdigvilade men så är det ju inte..
Lite råd på vägen ( och du får säkert fler).
- Rummet ska vara KOL svart.Har du svårt att få det riktigt mörkt så tar du en vattenspruta och fäster fast folie. Done!
- Du ska inte , tycker jag, " trixa och fixa".. du ska GÖRA och bestämma dig för det. Och inte vela och testa!
- Ta upp och låta henne snutta lite där vid 4 rycket ger ju också lite fel budskap.. Hon är ju inte hungrig? Och du bjuder på sällskap och ett felaktigt budskap om att " jomen visst händer väl saker på natten".
Eller hur?
" Ramsa och Vagga mig blå".. Nja. det ska du inte behöva.
Du ramsar en pangramsa DIREKT hon vaknar. Högt, bestämt och tryggt.
Låt henne vara sen. Påminn kanske.. Gå in vid kris. Det kan ta några mornar. Men vill du få ordning så är det det som krävs.
Om du vill ha en säker 12h natt så tror jag du måste bli lite mer konsekvent och ge ett klart budskap. Inte vela. Inte alls. Läs på i SHN en sväng till och putsa upp lite attetyd.
Sen kan du lägga henne 30 minuter tidigare några kvällar. Det brukar göra underverk på tidiga mornar av någon konstig anledning.

Kramar
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Silvonia
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 sep 2011, 01:19
Ort: Farsta

Re: 9 mån börjar vakna för tidigt

Inlägg av Silvonia »

Tack för svar. Hur definierar du "kris"? Kris för mig är när man skriker och kippar efter andan och tårarna sprutar. Det gör det när jag ramsar.
Mamma till säkra sovaren Emilisa född 110822. Barnaboksbarn från början.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 9 mån börjar vakna för tidigt

Inlägg av Tin »

Hej Silvonia,
du har fått supersvar av Mian71.

Vad är kris undrar du? Det du beskriver behöver faktiskt inte vara kris, kris är ledsen eller ha fastnat i sin gråt. Det du beskriver kan också vara en väldigt förbannad liten. Här måste man lyssna, lyssna, lyssna på gråten och tolka. Eftersom du tom säger att liten inte reagerar på ramsan brukar det betyda förbannad, då funkar inga verktyg. Men här vet bara du som hör liten.

Tidiga mornar, ja jättevanligt och nåt som de flesta upplever minst en gång under småtting tiden. Och då får man ju chansen :D som förälder att berätta för liten hur mornarna fungerar. :)
För det är ju det som är grejen, liten vaknar, känner sig utsövd fast flera timmar återstår, ställer frågor såklart - och det är nu du som mamma ska ge ett kristallklart besked att: det är natt, på natten händer ingenting, fortsätt att sova.

Och hur ger man ett kristall klart besked:
- pangramsa vid första pip (så liten förstår att det ska sovas)
- sen händer ingenting (det är ju natt)
- behöver liten stöd ta till husljud (vi drog på duschen eller dammsugaren)
- alternativt musik utanför litens dörr (och dra på så ni överröstar om det behövs)
- kolsvart i rummet såklart (minsta dörrljusspringa tolka som morgon)
- och inget spring i litens rum, det tolkas bara som morgon och motiverar fler frågor
- introducera väckarklocka vid väckning (så ansvaret med att bestämma morgon inte är mammas)
- vid kriiiiiiis: solfjädra eller annat verktyg men backa backa så snart ni kan, och minns att en förbannad liten vill inte ha verktyg

Här är en bra tråd om uppvak i vargtimmen som du kan få inspiration från: viewtopic.php?p=90119&highlight=#90119

Det absolut viktigaste är attityden, glöm grannarna, tänk att du bor i en stuga i skogen. Och och ge dig attan på att ge liten kristallklara besked angående detta. Ju tydligare svar man ger liten destå snabbare trillar poletten ner hos liten att varje gång liten vaknar kan man somna om. Liten behöver inte hålla reda på når det är morgon själv, det gör mamma eller ännu bättre kockan.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"