när det som inte får hända blir kall verklighet

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Skriv svar
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Jag är kall o tom och väldigt rädd - min man och far till mina två barn hittades död i förra veckan.

hur går jag vidare nu? Visst finns ett stort nätverk som inte vill annat än att hjälpa till. Men det blir ju någon gång vardag att hantera på egen hand - ihop med sorgen och önskan att barnen ska få lära känna sin underbara pappa.

hur hjälper jag dem? Rutiner o trygghet är inte som de varit...
hur orkar jag själv? Vad blir det för eget liv av detta? Tycker vardag på 2 vuxna var svårt nog att hantera.

tar gärna emot tips o råd för mig o barnen, som kan minska oron för framtiden.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av ilindstrom »

Hej Liten_med_Mindre,

Vad jag blir ledsen för din och barnens skull. :cry: :cry: Har ingen klokskap att dela med mig av, men ville lämna ett avtryck i din tråd eftersom jag läst ditt inlägg.

Finner inga ord. :cry:

en lång varm kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Liten med mindre! :D

Jag är så ledsen för er skull! :cry: Jag har inte heller några råd att komma med, mer än förstås att rutiner och förutsägbarhet är bra att ha i vardagen.

Styrkekramar i massor! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av Sarisparis »

Sâ ledsen för din och barnens skull. :cry:

Ni kommer nog att hitta era rutiner och er vardag sâ smâningom, hur skulle nâgonting kunna vara "som vanligt" hos er just nu? :cry:

Ta emot den hjälp dina vänner och familj kan ge, och ge dig tid att ta dig upp igen. Jättebra att du har ett nätverk som vill hjälpa.

Stor varm kram

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av TorsMamma »

:cry: Jättekram, läääänge! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Hej....tiden går. En månad sen det hände idag. Livet är sig märkligt likt men ändå inte. Jag hänger så gott jag kan på barnen i deras randiga sorg. In o ut med tvära kast. Fast jag är nog lite segare än dem.

Vardag har funnits för barnen men inte för mig. Är åter översvallande lättad över att ha rutiner som hjälper oss hålla vardagen igång.

Sen är det jobbigt med stora tjejens ilskenhet - kanske inte mer än en normal 4-åring. Men jag hanterar det inte som jag skulle vilja. Mycket lyfta bort, bli arg, stänga ute. Känns inte bra - men inte orkar jag mer för det. Vill bara hindra mig själv från att drämma tillbaka när hon bankar som värst.

kvällarna tar också tid. Minst 45 min passning när hon är uppe o far, ledsen, kissa, drick, mer ledsen o frågor om pappa. Hon lugnar ju inte ner sig förrän i sängen o då kommer funderingarna. Vill inte heller lämna henne ensam med de funderingarna - o då blir det ju cirkus för att vi finns. Suck! Hur ska jag någonsin få tid o ork till eget i framtiden om det ska vara så här?
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av miar70 »

:(

Så ledsen jag blir för er skull, livet far fram onödigt tufft ibland. Jag har en nära familjemedlem som var med om något liknande du går igenom nu, hennes sambo dog utan förvarning i hemmet, mitt framför barnen. Det är fem år sen nu, och de tre barnen var mellan ett och nio år när det hände. Jag ska inte ljuga - hon har haft det väldigt tufft men livet envisas med att rulla på, trots hemskheter.

Var inte rädd att ta hjälp! Både professionell och av släkt och vänner. Psykolog och/eller kurator både till dig och barnen om du känner att ni behöver. Se till att få barnpassning regelbundet, kanske kan du lämna bort barnen och vara själv hemma eller ha barnvakt hemma och få tillfälle att lämna hemmet.

Prata om pappa på dagarna, så kanske ni kan reda ut funderingarna då och inte spara dem till kvällen. Gör en minnesbok eller minnestavla som barnen kan titta i/på - foton, minnessaker... Och var ärlig - barn vill ha det ärligt och rakt på sak, allt ifrån vad som har hänt till vad som händer med kroppen när man dör.

Tänk på att sorg tar tid, det går inte att jaga på den. En månad är kort tid, det är inte alls konstigt att ni är mitt i sorgearbetet än.

Tänker på dig, skickar en varm kram här i cyberrymden :heart:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av Tetz »

Vilken fruktansvärd situation ni hamnat i :cry: Jag har ingen erfarenhet av att hjälpa barn som sörjer, men försöker mig ändå på ett förlag på era långa läggningar.

Skulle ni kunna ha en pratstund som en del av läggningsrutinen? Du skulle kunna be henne berätta om vad som var roligast den dagen, för att avsluta med något positivt. Jag brukar själv tänka igenom dagens positiva saker när jag har tunga perioder. Skrattet till gonattet är ovärderligt när ledsamheten smyger sig på, även om jag förstår om du inte mäktar med det just nu.

Du kan omöjligen orka med lika mycket som vanligt, så var inte för hård mot dig själv.

All värme! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av SusanD »

Hej, vilka otroligt tråkiga nyheter, jag beklagar sorgen och förstår att ni alla har det tufft just nu och att det kommer vara så ett tag framöver.

Jag kan bara hålla med Mia, se till att få hjälp. Du behöver en ventil, någon att ösa ur din sorg över, din ilska, din - ja allt vad du har inom dig som behöver komma ut. Barnen har nog med sin sorg och du behöver hjälp för att orka vidare tillsammans med barnen.

Finns det något jag kan göra? Mitt i detta kommer jag inte ens ihåg var du bor någonstans men avstånd är ju inget att tala om. Hojta eller viska så gör jag så gott jag kan för att stötta dig.

Skickar varma kramar.

Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Tack - vad ni är söta som orkar lyssna.

susan - vi bor i Stockholm, lite långt om jag minns rätt.

jag brukar försöka prata med stora tjejen när frågor dyker upp - men hon hinner sällan lugna sig o fundera dagtid. Och medan vi pratar vid sängkanten blir lilleman ofta ledsen i sin säng o vill sitta knä eller sova mammas säng - vilket jag inte är pigg på.

vi har kontakter i vården för oss alla - men det känns för barnens del mest som normal sorg o inget att akutbehandla. Behåller dock kontakten med bup för framtiden. För egen del pratar jag av mig mer ofta- men lider av att inte orka med barnen o veta var o hur vi ska planera framtiiden.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av SusanD »

Hej igen.

Stockholm är inte långt bort alls. Vi ska dessutom dit på semester i augusti. Om du vill träffas, bara vi eller kanske göra något med alla barnen. Vi finns ju inte i ditt vardagliga nätverk så vi kan ju umgås som situationen är nu utan att det behöver kännas jobbigt. Kanske för att skingra tankarna för en stund och tanka lite energi.

Bra att ni alla har stöd utifrån, behåll det stödet för när verkligheten kommer ikapp behövs allt stöd man kan få.

Jag förstår att framtiden känns skrämmande men du kommer hitta vägar som passar er även om det känns omöjligt just nu. För att orka så skippa framtiden och lev i nuet, dag för dag, minut för minut. Då blir det lite mer hanterbar.

Tänker på dig och barnen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Susan - <3
har vi inte hunnit med Skansen i augusti så gör vi gärna sällskap, eller på annan aktivitet. Lite nya infallsvinklar på tillvaron är alltid bra har jag insett.
Knappar via telefon den närmsta tiden, men har mer datorttillgång senare i sommar.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: när det som inte får hända blir kall verklighet

Inlägg av SusanD »

Har skickat ett PM till dig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"