kissa pottan natten

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

kissa pottan natten

Inlägg av helamig »

Kära ni!

Längesedan jag skrev. Tiden går så snabbt. Nu funderar jag på en sak. Har ju läst här på forumet en del såklart men..

Det är väl bara max 2 veckor sedan kanske lite mer som T säger till när hon ska kissa på dagen. Så bra på det. Det har inte skett många olyckor sedan hon själv bestämde att hon ville säga till och kissa potta eller toa.

Nu sedan några dagar har hon vägrat blöja på kvällen. Jag har gått och satt på den när hon somnat men i morse var den torr och nu ropade hon precis kommer kiss och ville bajsa också. Jag satte pottan i sängen hos henne. Hon tyckte det var väldigt konstigt att trosorna inte var på utan låg i sängen :roll:

Nu funderar jag på det där med att själv gå upp och kissa med tanke på att det varit väldigt krångligt dom senaste veckorna med sömnen. Vill inte lägga sig, skriker som en galning. Vaknar för tidigt mm. Har hoppar ur sängen själv utan stol kanske två gången. Ska jag då sätta stol vid sängen så hon själv kan kissa och hoppa ur hur som helst. Känns ju sådär men kan ju funka hur bra som helst.

Hjälp hon blev så stor snabbt. Händer ju mycket nu. Trots och annat..

kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kissa pottan natten

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det de flesta gör är att de ställer en potta vid sängen och en pappersrulle så kan de med lite ljus hjälp från dörren sitta och kissa själva.

MEN, jag hade inte tagit bort blöjan av EN trorr natt, snarare efter 3 veckors torra nätter. Även då kan de få långa återfall.

Så fundera på om hon faktiskt är nattorr och inte kissar i sängen för att byta lakan 2-3 ggr/natt i ett års tid är inte heller så skoj. Been there, done that. :roll: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: kissa pottan natten

Inlägg av helamig »

Hej! :D

Jag har också tänkt på det där om hon är redo. Struntade i blöja en natt då kom det kiss en gång sen höll hon sig till morgonen. Två nätter nu har det varit torrt om jag minns rätt. Hon är så bestämd att hon inte vill ha blöja och ropar nej i sömnen när jag ska ta på den. Vet inte om det är allmänt nej eller just mot blöjan. Avvaktar och ser. Tack för svar :D

kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: kissa pottan natten

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag har upplevt att hos mina barn har nattorrhet följt på dagtorrhet, även om jag har förstått att det inte är så för alla. :D Vi har slutat med dagsblöjan strax efter 2, bara några dagar senare tagit bort blöjan på vilan (eftersom den ändå var torr), och så några veckor senare även nattblöjan. Jag upplevde nämligen att barnen genom blöjfriheten dagtid började känna efter och lägga märke till sina toalettbehov - och att detta även påverkade sömnen, alltså att de sov oroligare och vaknade för att kissa även när de hade blöja. :shock: Och eftersom det verkade funka så var det inte mycket att be för, man vill ju inte heller hamna i ett läge där barnet lär sig att ignorera en signal som han eller hon onekligen verkar känna.

Rent praktiskt så har vi aldrig hållit på och trasslat med stolar och lampor och toarullar, utan bara kissat innan läggning. Vaknar man på natten så får man hjälp med att gå upp och kissa i badrummet. Detta har aldrig inneburit något problem eller blivit nån vana; det är ovanligt att det efterfrågas hjälp på nätterna. Hade det blivit en ovana så hade vi förstås fått fundera på alternativa sätt att ordna det på. 8) Den enda försiktighetsåtgärd vi har vidtagit är att prata positivt om blöjfriheten (hurra, nu SLIPPER du blöja! :D) och att dubbelbädda, med plast och en rejäl frottéhandduk emellan, så att man bara kan dra av ett lager ifall en olycka skulle hända, och slipper ställa sig och bädda om mitt i natten.

Lycka til! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: kissa pottan natten

Inlägg av helamig »

Tack för fint svar :D

Nu kissade hon i blöjan i natt får se hur det hela utvecklar sig. Så skönt att höra hur andra gjort. Så enkelt som möjligt tycker jag är bra.

Så stolt över henne, hon säger till så fint nu både med bajs och kiss. Det har gått så lätt tycker jag. Hon har verkligen koll :D

Kom på en annan sak men får nog skriva på barnafostran :wink:

Kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"