SM-liten med reflux?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur går det för er nu?

Jag tror personligen att middagen (måltider) skall vara en gemensam trevlig stund. Om alla fokuserar på sitt och pratar om hur gott allt är så blir liten mera intresserad av att äta.

Men det blir lätt lite överfokus på det hela.

Sen finns det faktiskt ganska många familjer där man har Tv på när man äter, Inte så AW mässigt men det är ändå ganska många som har det så.

Hur vill ni ha det, det är nog frågan. Skapa en bild och försök jobba mot det.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Anna R »

Hej och tack för ditt svar. Hade börjat misströsta att någon skulle svara då det gått över en vecka sedan jag skrev. Mina funderingar kanske var "utanför ramarna".

Självklart ska det vara trevligt. Nu äter dock lillan tidigare än oss. Självklart kan vi lägga om våra tider men de andra barnen är inte hungriga vid 11 resp 17 så därför äter hon fortfarande själv, sen sitter hon med oss när vi äter och plockar lite till.

Men trägen vinner som det heter... Tden går och liten blir ju stor så till slut löser det sig säkert precis som allt annat.
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag är ledsen, det är jag som skall försöka bevaka detta forumet. Det har varit lite mycket på sista tiden. Men svar bör man få, annars får man puffa sin tråd en aning. :wink:

Alla frågor är välkomna! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Vägrar flaskan, vad göra??

Inlägg av Anna R »

Hej

Nu var det ett tag sedan. Vi har en lite bestämd dam här hemma när det kommer till maten. De första tuggorna går bra sen är det bök och "lek" för att få i resten. Intresset för att äta känns som lika med 0 :shock:

Det jag nu behöver rådfråga om är vällingen. Hon har ätit välling morgon, mellis och nattslurk fram tills nu. Hon är 9 månader.

De senaste dagarna har hon börjat krångla med flaskan. Spottar ut, tuggar på nappen, stoppar in fingrarna i munnen samtidigt som hon ska äta. Hon verkar inte ha intresse av vällingen eller av att äta.

Någon som har tips om vad det kan vara eller vad jag kan prova med?? Tog en annan välling i kväll utifall hon helt plötsligt inte tyckte om den hon brukat äta men det var NEJ TACK även där...
Våra tidigare barn har också till slut vägrat flaskan men då har de varit betydligt äldre.

Hon har altså nu lagts för kvällen utan nattslurk i magen och knappt något mellis mitt på dagen. Vet att man inte ska ta ut något i förskott men vad gör jag om hon vaknar och är hungrig i natt?? Hon slutade äta på nätterna för 3 månader sedan och fram tills nu har det funkat bra men då har hon också ätit sina mål under dagen.

Är rädd att detta bara är början på en negativ trend kring flaskan. Vad ger ni som inte ger välling till era 9 månaders? Bröstet är uteslutet. Gröt gillar hon inte, inte heller smörgås :? Känns konstigt att värma på mat en gång till innan läggdags, speciellt när hon inte heller gillar att äta mat :shock:

Låter konstigt , jag vet, vi har provat ALLT för att få en aptit. Som det känns nu så för att hon ska äta så ska hon bara ha frukost, lunch och middag och inget där mellan men det anser jag att hon är för liten för eller :?:

Hoppas någon har tips på vad vi kan göra! Hon ligger i sängen och låter fortfarande, hon har inte somnat och det var 45 min sen jag lade henne. Känner en osäkerhet att hon kanske är hungrig ändå och därför inte kan somna. USCH! Ser inte fram emot denna natt...

Tack på förhand/Anna
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Min son var inte någon välling unge. Så han fick allt från banan (som innehåller tryptofan =förstadie till melatonin) så det sover de gott på. Jag var även fräck och gav lite av de där baby yoghurtarna utan socker. Fil kanske?

VIktigt är att hon faktiskt hinner bli hungrig mellan måltiderna. När äter ni och vad äter ni idag på dagen? Det är inte vad man äter innan natten som speglar utan det man äter över hela dagen. Och ibland över 3 dagar. Så försök ha lite is i magen.

Låt det gå 4 timmar mellan måltiderna så hon är hungrig ordentligt, försök att inte kompensera.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Välling utan gluten och mjölk?

Inlägg av Anna R »

Hej!

Nu var det länge sedan sist. Liten har hunnit bli 1 år...

Har en liten fundering kring välling. Vet att många anser att det är som "pannkaka", gott men fyller ingen större funktion näringsmässigt. Jag kan hålla med om det men jag kan inte få till något bra alternativ. Vår tjej tål inte mjölk så yougurt går bort, vill inte ge soya baserade produkter. Vi har därför gett mjölkfri välling men nu börjar det spekuleras i att hon eventuellt inte heller tål gluten. Vi ger just nu välling på morgonen och till natten, har som sagt inte hittat något bra alternativ och att ge "mat och potatis" kl 7 på morgonen känns inte helt okej.

Vet knappt vad man kan ge till frukost om man inte tål varken mjölk eller gluten :roll: :shock:

Finns det välling som är båda mjölk och glutenfri att köpa?? Har googlat och sökt men har hitills bara hittat sinlac och det innehåller tydligen en massa annat som inte är bra...
Kan man göra egen välling som är fri från dessa ämnen? Jag känner mig så virrig efter allt läsande och sökande att jag slänger ut frågan här och hoppas att någon klok människa kan ge mig ett svar.

Tack från en grymt förvirrad mamma
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Irmasmamma har uteslutit både mjölk och gluten och ger sin dotter det här, det kanske kan vara nåt?
Irmasmamma skrev:Här kör vi äggmjölk på kokosolja, ghee, två hela ägg, lite osötat äppelmos, kanel och vanilj i nappflaska :D Fett och protein och gott som sjutton (säger hon som brukar dricka upp resterna :P 8))
:heart:
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Anna R »

Tack för snabbt svar!

Ja det kanske kan vara något att prova. Har inte introducerat så mycket ägg än, även detta pga allergirisken, men som sagt kan vara ett alternativ.

Någon mer som har någon mjölk och glutenfri blandning :D ?

/Anna
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Som SaraMilana skrev så kör vi helt mjölk- och spannmålsfri kost på eget bevåg (Paleo, stenålderskost). När vi inte använder oss av äggmjölk så äter vi helt enkelt omelett med grönsaker till frukost (inte prick kl 7, vi brukar ge en näve nötter och frön att tugga på en stund först så att päronen får ligga kvar i sängen :P :sleep: Frukosten blir vid 8 här.)

På kvällen äter vi middag 18-18.30 typ, då behövs ingen extra nattslurk för liten!

Om ni ändå vill ha välling så är det jätteenkelt att göra god bovetevälling med lite kanel och en klick kokosolja, recept finns här under Barnakropp i nån vällingtråd vill jag minnas...

Lycka till!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
olgis
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 16:16
Ort: Uppsala

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av olgis »

Det här är ju en urgammal tråd men tänkte bara tipsa (framtida läsare :-) ) om Holles modersmjölkersättning baserat på getmjölk vid reflux. Jag läste nämligen på en amerikansk sida om att getmjölk är bra mot reflux hos vuxna (getmjölk koagulerar till en stor mjuk geleaktig massa i magen) och googlade därför rätt på denna Holles. Har själv en liten tjej på 2 1/2 månad som har haft mastodonta problem med kräkningar. Det har varit så illa att hon inte går upp i vikt som hon ska. Jag tilläggsmatar med Holles getmjölk och ammar i övrigt. Kräkningarna har minskat ordentligt och viktkurvan har stabiliserats. :-D
Mamma till:

B. f 01
E. f 07
S. f 09

Ärta i magen. BF 20170303
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av TorsMamma »

Woho!! Supertips! Köps denna i vanlig mataffär? :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"