Bobos matte - frågor och rapporter

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Cony »

Nu ska Bobo inte bara vara världens gladaste unge, utan även mattegeni. Jag är rök-genom-öronen-peppad inför denna uppgift. =D> =P~

Vi började i söndags, och än så länge har jag bara läst mattekapitlet i "How to multiply..." och kört efter det schemat. (Men jag har beställt "how to teach your baby math", den verkar bara lite seg på att levereras, grrrrrr...)

Undrar hur det blir när jag om några dagar (eller kanske snarare någon dag, han verkar snabb...) börjar pensionerar gamla kort och ta in nya? Verkar i boken och i Heges blogg som att man bara slänger in 11 och 12 istället och sen blandar på som vanligt? Alltså ingen poäng med att visa dom nya korten i kronologisk ordning?

Om mina grupper för dagen skulle vara
1-3-10-8-9
och
4-5-6-7-2

så blir mina grupper med nya kort t.ex.
11-3-10-8-9
och
4-5-6-7-12

eller?

Jag HAR som sagt beställt riktiga matteboken. :D
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Bellan »

Hej Cony!
Heja heja! Kul att du också är igång med matten :D
Undrar hur det blir när jag om några dagar (eller kanske snarare någon dag, han verkar snabb...) börjar pensionerar gamla kort och ta in nya? Verkar i boken och i Heges blogg som att man bara slänger in 11 och 12 istället och sen blandar på som vanligt? Alltså ingen poäng med att visa dom nya korten i kronologisk ordning?
Det är rätt. Byta bort gamla kort är viktigt, jätte viktigt! För annars blir det tråkitg för Bobo. Och det är samma sak med att blanda korten. Viktigt viktigt, det blir spännande och inressant då. Kom ihåg att blanda korthögen efter varje tillfälle så det verkligen blir gjort. Och visa snabbt som tusan, eller ännu snabbare egentligen.

Det där med böckerna vet jag inte :?: Jag köpte Mattenboken och läseboken på en gång. Men någon sa att Mulitply-boken innehåller både matteboken, läseboken och bitsboken (eller var det tränings-boken). Kanske någon annan kan svar på den frågan så du inte köper boken om du inte behöver den :-k

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Cony »

Hej och tack Bellan!

Jag menade mest att understryka att jag har beställt matteboken, så att inte någon (typ Hege som alltid svarar "LÄS BOKEN!!!!" på allas frågor :lol: ) skulle tro att jag tänkte komma här och köra matteprogrammet utan att ha läst på. :) Tror det funkar bäst för oss att ha en bok för varje sak, annars blir det hejsansvejsan-ihopblandat. Dessutom gillar jag detaljerade beskrivningar av hur saker och ting ska gå till. Är inte så freestylisch som jag ibland önskar att jag vore (eller åtminstone vill jag veta exakt hur det egentligen SKA gå till, innan jag gör några utsvävningar).

Håhåjaja, jag återkommer inom kort med rapporter om Bobos enastående framsteg :!: =D>

:heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Cony »

:roll: Har redan lyckats klanta mig och visa fel kort. Herregud alltså. ](*,) Hade kollat på första kortet, åtta, höll upp det, bytte kort och sa "åtta", och sen fortsatte jag. Så det blev fel på det första och sen kom åttan tillbaka efter fyra och jag bah :o :o :o :o :o bara fyra kort? Men nej, jag hade alla fem i handen. Och sen insåg jag mitt misstag. Blev skitirriterad inombords men utvändigt log jag som en fjant, rättade till mina misstag genom att köra en gång rätt, och sen puss och kram och hejåhå. Tror dock inte att skadan blev så stor, för Bobo hade den goda smaken att vara rätt ointresserad den gången jag gjorde fel. Han frågade sig väl vem i detta hus som egentligen behöver mattelektioner...

Läste i nån tråd att det finns lite mer åldersanpassade scheman/råd i how to teach... Det blir ju en fin bonus isåfall. Fick avisering idag så med lite tur har jag boken imorgon. =P~

Måste träna kortvisning på pappan ikväll, så Attityden sitter (igen) tills imorgon.
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Hege »

Det är inte så lätt att bara köra med matten, eller läsningen eller BITs. Det erfarer alla som har börjat, och när man har kört en dag eller tre, då dyker frågorna upp, nästen som ett brev på posten, skulle jag vilja säga. Men hur ska jag göra NUUU?
Läser man boken först, och gärna två gånger, och sedan gör material, testar kort-visning på partneren och mentalt förbereder sig på att börja guida i det fantastiska språket matte, då går det mycket lättare. Då är man beredd, man vet inte bara HUR, men VARFÖR man ska göra på i och så vis.

Det är därför mitt mantra är "Läs boken!!" :wink:

(Dels är det också för att jag inte har tid att svara på alla frågor, några av dem är på det helt elementära stadiet och en rask plöjning genom första kapitel hade gett svar på frågan)

Mitt "Läs boken!!" mantra är också av respekt för barnet. Han eller hon ger av sin dyrbara tid för att titta på de korten vi viser dem, och då bör det inte vara varken för sakta eller för tråkigt eller fel på något vis. Det är små genier vi har med att göra, och de förtjäner att vi har ansträngt oss.

Men jag vet också att det tryter med tålamod, och man vill börja "på en gång!" när man har fattat att små barn kan lära matte. Jag har själv varit där, och börjat ett läsprogram innan jag riktigt hade fått med mig hur det hela fungerade, och gjorde precias alla börjar-fel.

Turligt nog för oss klantiga vuxna, så är barnen av ett tålmodigt och förlåtande släkte. :lol: Man kan göra fruktansvärt mycket fel, utan att vi rör till det för dem. De upptäcker vilka fel vi gör, och har överseede med det. Vi "lagrar" inga fel siffror hos dem om vi råkar visa fel. De är smartare än som så.

Men ger vi oss på att upprepa felen gång på gång och i åratal, då kan det nog hände att felen fastnar.

Vi behöver inte gå längre än till ett löjligt exempel, och här måste ni svara det första som kommer till er på den här frågan. OK?
Vad är månen gjord av?
Även om jag är över 40, och har gått härrans många år i skolan, så kommer ost upp, innan hjärnan har fått tänkt till.
Och jag är inte ensam om att ha blivit ljugit till när jag var barn om just detta.

Men att visa fel kort en session eller två, det fastnar inte. :D

Har boken kommit nu?
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Cony »

Oh, experten Hege i min lilla tråd. :) Jag förstår precis vad du menar med ditt "läs boken", och att WHY är superviktigt. Tyvärr har den inte kommit än, den bara måste vara här på måndag annars har något gått helt snett.

En session för oss är nu 5 kort (blandat 1-10), men snarare 3+2. Tre först, sen en mikropaus där vi skrattar lite, och sen två till. Detta kör vi 4-6 gånger om dagen. På detta sätt får man varje gång en snabb blick och ett stort flin av Bobo! Och imorgon är det dags att ta in nya kort. Tills jag läst boken tänker jag verkligen på detta som en lek, fokuserar på att det ska vara kul och att jag ska säga rätt siffra till rätt kort, och är beredd att om så krävs lägga om taktik när jag läst boken.

Kom bok, kom...

(Förresten, Hege eller annan IAHP-mästare: Varför har Bobos ålning blivit fruktansvärd de senaste dagarna? Från att ha ålat så stiligt korsvis har han nu börjat försöka komma upp i krypställning och ligger mest still, och när han väl ålar drar han sig istället på armarna och skjuter med bara ena foten (och denna håller han dessutom helt snett och konstigt). [-X Det gör ont i mina ögon när jag ser honom fulåla på detta vis. Vad göra? Bara fortsätta uppmuntra ålning och se om det släpper alternativt går över till krypning?)

:heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Hege »

Vänta och se, det kan ju rätta till sig efter några dagar. Sedan är det så att det är en helt annan del av hjärnan som taes i bruk när krypandet kommer i gång. Och man "switchar" inte över hur snabbt som helst, stå och svaia i kryp-position kan de små göra i veckor innan de vågar släppa taget, och ta första krypsteget. Nu kan de ju faktisk "ramla ner", och det kan de ju inte om de redan ligger ner. Och det är nog högt för dem att titta ner på golvet, långt där nere... :wink:
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Cony »

Nu har jag återigen läst här på forumet om hur viktigt det är att nya kort kommer i kronologisk ordning (tror det var luvisens tråd). Men vad jag förstår av Heges blogg och Bellans svar är det bara att byta ut korten. "Du tar helt enkelt bort de två lägsta korten (1 och 2) och byter ut den med de två som står för tur (11 och 12). Du säger inget, de två nya korten plötsligt bara befinner sig bland de andra korten, och har bidragit med något helt nytt i den här leken."

Vad är det jag inte förstår? :shock: Att jag ska visa 11 och 12 själva först, och sen nästa gång bara slänga in dom bland 3-10-korten?

Jag längtar ihjäl mig efter min bok så jag kan få svar på alla mina frågor (ivriga jag som började innan... :oops: Men kul har vi!.) . Lite stressad nu eftersom det är dags att byta ut kort redan imorgon och nu blev jag osäker igen.
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Bellan »

Hmm... :-k
Kan det vara att dom ska komma i konologisk ordning när man byter till nästa kort? Alltså när du lägger undan 1 och 2 ska du ta in 11 och 12 (inte 39 och 90 tex.).

Som jag har förstått och gjort är att ta bort 1 och 2 och lagt dit 11 och 12. Sen har jag blandat alla 10 kort, delat dom på 2 högar (5 i varje) och visat dom utifrån det. Alternativt du tar ut 1 ur en hög och lägger dit 11 och tar ut 2 ur andra högen och lägger dit 12. Visa som vanligt 5 kort i taget med 15 minuter mellan visningarna så hjärnan hinner lagra informationen.

Hoppas att du fått lite hjälp av det här ;)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Cony »

Jaaa, jahaaaaaa, kanske kan det vara så dom menar, att alla kort under ska vara visade innan man tar in nytt. Liksom! Fast då borde det ju vara viktigt att man låter 11 visas innan 12 när man visar första gången. Alltså inte innan som i 11 och sen 12, utan innan som i första "gruppen", t.ex. 3, 6, 10, 8, 11 och sen 4, 5, 9, 12, 7. Sen kan man blanda vilt. Så borde det vara.

8-[ Så gör jag tror jag. Ser till att sätta 11 i första 5-gruppen.

:) Tack Bellan för att du mattebollar med mig :!:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Hege »

Cony skrev: 8-[ Så gör jag tror jag. Ser till att sätta 11 i första 5-gruppen.
Det här är strålande exempel på HUR. =D>

Här kommer VARFÖR:

Barnet vet nu prickmängder upp till 10, och de vet vad de olika mängderna heter.
Det vet att det hela tiden kommer nya mängder, och de nya mängderna kommer att ha EN mer. Men de vet inte vad de nya mengderna heter.
Än.

När de ser mängden 11, ser de omedelbart att här är en mängd med en extra prick. Men det är inte det de ska "lära sig" i dag, att se en mängd med en prick extra.
De ska få veta vad den mängden HETER.
Den heter elva.
Bra! Då vet barnet det.

I nästa visning kommer ännu ett kort med en extra prick. Vad heter DEN?
Den heter tolv.
Bra! Då vet barnet det.

(Och det är därför det är bra att elva visas i den förste sessionen, och tolv i den nästa. Mängderna ska ökas med en prick i taget, då blir det "rätt i systemet" i det lille huvudet.)

:D
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Cony »

Tack för varför:et, Hege! Idag kom boken, så nu kan jag läsa mig till WHY helt själv. :lol:

(Bobo tycker matte är superkul, och kanske tillochmed EXTRA superkul när pappa visar korten, för pappa är ju sååååå rolig och dessutom väldigt vacker att se på... :!: :heart:)
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Hege »

Cony skrev:...och dessutom väldigt vacker att se på... :!: :heart:)

MYCKET viktigt! :wink:
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Cony »

Bobo är numera en MYCKET UPPTAGEN herre i sina bästa år. Han har fullt upp med att svaja i krypställning och försöka dra sig upp på precis allting samtidigt som han sliiiiiiiiickar på det. :shock: :D

Han är även strängt upptagen med att prutta med tungan utanför munnen, låta väldigt högt och sen väldigt lågt, samt jaga hunden.

Matten har således inte gått super den senaste tiden, och jag har kliat mig i huvudet en del över detta. Provade lite olika metoder, gå på fortare med nya kort, visa färre, köra ekvationer, men nu har jag börjat från början (eftersom han totalt tappade intresset när vi började med ekvationer tänkte jag att han kanske inte riktigt fått med sig typ 1-10-prickarna, för både han och jag var ju så att säga nybörjare då) med 1-10 och tänker köra ett litet snabbprogram (typ repetition alltså) upp till 20 och sen köra på typ som vanligt därifrån, om jag får med mig hans intresse. Jag kör bara 3 kort/session, och 4-5 sessioner om dagen. Han får ligga på mage i ett lite dunkelt rum och så lyser jag med ficklampa (är det nu jag ska använda verbet "fickla" som den där tvååringen kom på? :D ) på kortet jag vill att han ska uppmärksamma. På det sättet tittar han och tjoar och dyker efter fler kort, men [-X, han får vänta... :D

Matte ligger mig så varmt om hjärtat så detta vill jag bara ge honom. Ibland funderar jag på om jag kanske var överladdad när jag först började. Läste ju överallt om hur positiv man ska vara "ett två tre TJOHO OCH JIPPIE PUSS KRAM", och jag körde på med det utan att tänka på att Bobo mest är van vid en mamma som ler mot och flirtar med honom, inte skriker glatt med jättegäll röst. #-o Man kan ju vara glad utan att spela teater liksom...

Ibland är jag verkligen inte så fiffig. Men lär mig, det gör jag. :thumbsup:

Det var lite om oss det...
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobos matte - frågor och rapporter

Inlägg av Cony »

Liten rapport/Bobohyllning:
Efter att ha avverkat prickkorten upp till 100 och ekvationer med samtliga räknesätt har vi nu börjat med sifferkort. Han älskar dom (också). Men han är snabb, oj vad snabb han är. Efter två visningar får man en "jo, jag vet"-blick. Han älskar siffran 9. ("Iiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!")

Han går inte ett endaste dugg, men han står upp och släpper lite ibland när han måste använda båda händerna. Klättrar gör han mest av allt, på allt! Han hänger och dinglar och häver sig upp. SJUKT STARK! :shock: :shock: :shock: Och uppför trappor och stegar kommer han i ett nafs. Han är otrolig noggrann i sina rörelser, inga chansningar. Det är så underhållande att se på, så jag låter honom klättra överallt för mitt höga nöjes skull. :lol:

Ska bli kul med läsningen sen! (Tur att man har storbarn som hjälper till med all denna laminering...)

:D Hajhaj
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "