Behövs hel kur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Behövs hel kur?

Inlägg av grabbmamman »

Hej!
Nu var det länge sedan jag skrev något på forumet, men jag är allt inne och kikar pepping lite nu och då!

Senast jag skrev hade vi två söner, nu har vi tre. :D Nykomlingen föddes i början på december och är alltså 5 1/2 månad.
Jag har tillämpat delar av standardmodellen kan man säga. Först vid 4 månader la jag honom att sova på mage och han har inte sovit i vagn inomhus. De första 4 månaderna sov han gott måste jag säga. Han hade lätt att bli övertrött på kvällarna, men han sov helt ok tycker jag. Åt som regel 2 ggr per natt och vaknade inte i övrigt.
Vid 4 månader ungefär började det som jag även upplevde med mellansonen som vi kurade vid dryga 7 månaders ålder (med mycket gott resultat). Han började vakna vid många fler tillfällen än när han behövde mat. Det är mycket tydligt tycker jag, att han inte är lessen-skrikig när han vaknar, utan mer störd-arg-jag-vill-sova-men-kan-inte! Han ligger och stånkar och stönar..

De senaste veckorna har jag funderat mer och mer på kurningen, Jag har inte vågat börja än, för jag har inte haft orken att låsa fast tiderna helt. Det känns faktiskt svårt att vara klock-freak när de två storebröderna helt plötsligt dundrar på vagnen och vill sjunga en sång för lillebror, och vi ska ut på småäventyr till lekplats och skog å så, där det kanske inte alltid är så lätt för lillebror att få sin skönhetssömn. Han är förvånansvärt lättstörd!
Jag har absolut rutiner nu (mår som så många andra,stora som små, bra av rutiner) men jag har lite jobbiga känslor kvar från tiden när mellansonen som kurades var liten, kände ofta så stor prestationsångest över att det hela tiden måste klaffa med tiderna och maten och allt. Stress av klockan helt enkelt.

Iallafall...I en och halv vecka har jag dundrat på med gröt och grönsakspuré för att jag ska veta att han är ordentligt mätt när han lägger sig. Han är sparsam med detta får jag säga. Jag ammar fullt och tider jag strävar efter ser ut följande:

ca 07 amma båda sidor, max 45 min
sova 1 1/2 tim ca 08.30-10.00
ca 10.30 smakport. pure´ amma båda sidor
12-13.30 sova
14.00 amma båda sidor
15.45 sova 20 min eller mer beroende på hur tidigare sömn varit.
17.00 smakport gröt, amma
18.30 nattslurk
19.00 sova

Till nattinsomningen har jag kört tillrättatlägg, kort buff och ramsa de senaste dagarna, sen påminna vid behov och ev allt en gång till. Detta svarar han bra på. Jag har inte vågat köra ramsan på natten än eftersom jag varit osäker på om han varit tillräckligt mätt. Han har ju bara försökt äta vanlig mat i en vecka. (bvc-rekommendationer är ju nu att man klarar sig bra på bara amning fram till 6 mån, därför har jag inte brådskat med smakisarna)
Det jag märkt nu de senaste 3-4 nätterna är att det tillfället per natt då jag brukar amma (ca 02.30) är att han bara äter lite från ena sidan och sen blir irriterad. Bra! Känns som om han faktiskt är inte vill ha så mycket mat på natten. Sen vaknar han tyvärr ofta vid 23-tiden och är svår omsomnad, irrriterad.
Jag har lagt tillrätta, buffat lite och förökt låta honom vara. Men det har ofta tagit 45 min innan han somnar om. Inte lessen, men stånk-tjurig. Sen vaknar han till ytterligare några ggr per natt. Ibland somnar han om själv, men beröver tyvärr ofta lite buff eller så. Och detta vill jag (och säkert han med) komma ifrån. Han sover i vårat rum men vi ska flytta ut honom till eget så fort vi vet att det är slut med natt-amning.

Det kliar i fingrarna på mig för att lixom räta upp detta "halv-dana" med ramsa, ordentligt schema osv. Det jag framför allt undrar är två saker.

1. Behöver jag köra kur från bröjan så som den beskrivs med natt 1. Han känns inte som om han har överlevnadsångest som ska lugnas. Han är ju nöjd med ramsan till nattningen och känns lixom inne i det hela.

2. ¨Är han tillräckligt mätt :?: Jag har trugat så det står härliga till de senaste dagarna, men ändå kännt att han skulle kunna äta mer både av maten givetvis, (som bara blir teskedsvis, han öppnar ogärna munnen :?) , men även amningen, men han sätter stopp! Kan jag vara lugn med att skippa den numera lilla nattaslurken han får vid 02.30-tiden. Det borde jag väl kunna göra nu!?

Längtar efter att både han och jag ska få sova GOTT! :)
kram och tack!

Ps. Hur för jag in tredje sonens fördelsedatum längst ner här? Har glömt hur jag kommer in där)
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av grabbmamman »

Hej igen!
Lite vidare frågor efter natten som varit.

Lilleman vaknade sin vana trogen vid drygt 23 och hade den för mina barn typiska "hunger-hostan". De låter ofta på ett speciellt sätt när det knorrar i magen. :) De senaste nätterna har vi ju kämpat i nästan en timme vid denna tiden för att få honom att somna om, men i natt så blev det så att jag ammade honom då vid 23 och sedan vid 03. Han åt och somnade om direkt i sin säng. Inget småvaknande alltså på hela natten.

Detta gör mig lite konfunderad igen.. Nyss trodde jag att han faktiskt var tillräckligt mätt på natten, men det kände jag inte i natt. Och frukost-amningen vid 07 var större än den har varit när han bara har snuttat en gång på natten. :?
Visst är det så att det går i vågor med aptiten, men min stora fråga nu är i vilken ände jag ska börja:
Slopa nattmålen först, eller vänta tills han äter bättre med mat på dagen. Det känns ju som om jag slopar nattmålen (tar några ordentliga fajter eftersom han antagligen kommer vara hungrig några timmar) så ger detta förhoppningsvis bättre matlust på dagen efter några dagar. Nu har jag precis gett gröt och det är inte många skedar som går in, amnigen efteråt var heller inte så stor. Väntar han kanhända tills nattmålet :oops:
När jag läser andra inlägg får jag ändå känslan av att man ska vänta med kurande tills barnen äter bättre med mat så de slipper vara hungriga på natten.

Förslag kloka mödrar?

med vänliga hälningar!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du vilket kom först? Hönan eller ägget?

Vissa behöver lära sig äta mera för att bli mätta och kunna kuras, medans andra äter mera om man kurar och tar bort nattmålen. Här måste du känna efter, har du attityd nog att stå där mitt i natten och höra "hostningarna" (känner också igen det där) :wink:


Men, jag anser nog att är man 5,5 mån bör du ha mera mat på schemat. typ 2 riktiga mat mål och 1-2 gröt/välling mål. Se till att mata med rejält frukt också efter, det är oftast poppis och leder till att man äter maten. Ge gärna katrinplommon, päron och lösande frukt så magen hålls igång.

SEN, mata FORT, jättefort. Vänta inte på att han skall svälja undan utan fortsätt mata på bara. De har inte tålamod att sitta vid bordet så länge och skall du amma efter maten så har du ju bara 45 min på dig allt som allt. Så man får mata på rätt fort.

Sen, ålträning. Ner på golvet och åla med er, korsvis ålning vill man ha. Locka med roliga saker och speglar. 5min/10ggr/dag MINST! Då kommer också aptiten att öka.

Man kan inte kura "med" nattmål, så här måste du bestämma dig. Kura eller avvakta på bättre tider?

Lycka till i natt också.

Jo, en liten reflektion på ditt schema. En 5+6 mån behöver 15 tim sömn/dygn jag får ihop 15.20. Kan vara värt att fundera på.

Vanliga rytmer för en 5 mån är typ 12+45+2+20 eller 12+45+1,5+45.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av grabbmamman »

Tack för svar!

Ja, det är frågan vilket vi ska göra... :?:
I natt var han tyvärr vaken mer igen, kved å hade sig. Han har inte bajsat ordentligt sedan vi började med maten, så han är ju helt klart mer trög i magen nu. Katrinplommmon kör vi på så mycket vi kan.
Matintaget har däremot gått bättre idag. Skönt!

Jag tror vi väntar lite, ligger lågt med ramsor och försöker hålla rutiner så gott vi kan tills gröt och pure´ är säkra kort för honom.

Jag återkommer när vi känner att han och vi är redo.
Tack för ett bra forum!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Bra att ni ökar på maten. KIWI är oxå super för magen och mycket att dricka förstås. Använd er inte av verktygen nu om ni inte ska kura än, risken är då att de är "förbrukade" eller snarare "missbrukade" när ni sätter i gång och kurar.

Välkommen tillbaka med fler frågor och passa på att läsa på mer i boken nu medan ni matar på! :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av grabbmamman »

Tack för ditt svar oxå, Manfred10!

Jag har varit rädd för det som du skrev med missbruk av verktygen. Jag ramsade honom några kvällar, men har ju backat det nu tills vidare. Däremot är buffning det som får honom att somna om när han vaknar på natten. Ja, jag är fast i buff-träsket, men vad göra annars?
Håll tummarna för att det kommer klaffa när vi väl sätter igång!

Natten som var förresten, tog jag en liten fajt för att få honom att "bara" äta en gång. Aptiten i dag har faktiskt varit bättre.
Satsar nu på att amma direkt vid 07. och sedan fortsätta med grötpåfyllning när vi andra äter vid 07.30.
Grönsakspuré och frukt vid 10.30 plus amma.
Bara amma vid mellanmålet vid 14-tiden.
Gröt plus amning 17. och amningsnattslurk 18.30.

Låter det bra?

Frågar igen bara hur man för in lill-killens födelsedata längst ner här? Minns inte :?
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Jag håller med om att det är väldigt viktigt att ni är försiktiga och inte förbrukar verktygen (ramsa, buff, solfjäder) nu innan kur då ni så väl kommer att behöva dem senare och att de då ger full effekt. Använd tills vidare de verktyg du själv skapat innan du började tänka "kur".

Gällande ditt matschema så såg det helt ok ut, kanske att du kan ta middagen 30 minuter senare så att det blir precis en timme mellan middag och nattslurk? det är det absolut bästa..

I övrigt tycker jag att det är bra att du fyller på med gröt efter frukostamningen. Försök gärna att se till att gröten kommer direkt efter amningen (ingen längre paus) så att det inte blir ett nytt mål utan istället samma mål men bara två olika rätter :D Är du med hur jag tänker?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av grabbmamman »

Hej igen!

Känner att vi närmar oss kur-start snabbbare än jag trodde. Hela jag vill ge honom klara besked på natten när han vaknar! Han äter inte riktigt fullportion gröt på morgon och kväll än, och grönsakspurén är... ja, svårt att säga hur mycket, men han ammar ju direkt efter varje matning oxå.
Fortsätter det i den här takten med mataintag är vi snart redo!

Tack för ditt svar också Nat. Ja, jag tänker så också gällande frukostgröten, att den följer på direkt efter amningen, blöjbytet och påklädningen. Kvällsgröten 17.30 istället för 17 är bättre för oss, eftersom resten av oss brukar äta då. Bra! Jag hade nog sett 17 i ett schema och tänkt att det skulle vara så, utan att ens reflektera. Tack för synpunkt.

Nu några frågor efter att jag åter plöjt i SHN-boken (sittandes på motionscykeln och lugnet än så länge råder i detta sovande hus :) )
1. När man påminnelseramsar första natten, ska man inte sluta den omgången förrän han tystnar? Jag har egentligen förstått det som att man max kan köra x8 i stöten och sen lyssna hur han reagerar, men så står det på sid 158 att "efter första natten är det inte nödvändigt att buffa eller ramsa tills barnet är helt tyst". Snälla, en liten förklaring :?

2. Dagslurarna: Ska man mäta tiden från det de somnar eller vara exakt på väckning om jag nu satt fm-lur till 08.45 -09.30,och han somnar, låt säga 08.58? Ändå väcka 09.30 eller använda marginalkvarten å låta det bli 09.43?

3.Dagslurarna första dagen, ska jag fortsätta som jag ska göra första natten med direkt tillrättaläggning, kort vagning och sen ramsa, eller ska ramsan redan första dagen ta över?

4.Bekräftelseramsa även dagtid antar jag, eller?

Spännande minsann, jag är trött men sugen på det här!
Tack så länge
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av Manfred10 »

1. När man påminnelseramsar första natten, ska man inte sluta den omgången förrän han tystnar? Jag har egentligen förstått det som att man max kan köra x8 i stöten och sen lyssna hur han reagerar, men så står det på sid 158 att "efter första natten är det inte nödvändigt att buffa eller ramsa tills barnet är helt tyst". Snälla, en liten förklaring
Påminnelsen ska vara just en påminnelse! Inte tills han tystnar, x4, x6 eller x8 lyssna under tiden! Se sid 153 och 154 internationella SHN. Att man lägger på en extra vers ibland är mer för att markera om man direkt hör att ungen vevar igång lite extra om du är med?! :D det du citerat ovan ligger tonvikten främst på buffandet, första natten går du inte ut ur rummet förrän du buffat liten tyst och lugn, är man inte tyst och lugn kan man inte sova. Ramsan på vägen ut brukar liten oftast alltid reagera på och ställa frågor, samma sak här, du lyssnar hur han reagerar behövs en extra vers? Du behöver liksom inte få ett knäpptyst barn men du ska höra att han reagerar på ramsan annars ramsar du vidare tills du hör att du når fram till honom. Är du med? Särskilt i början av kuren är det dock betydligt bättre att ramsa för mycket än för lite. Det viktiga är inte att han ska tystas utan lugnas! läs på lite extra i lathunden så du är säker på hur du ska göra när du sätter igång. :D
Dagslurarna: Ska man mäta tiden från det de somnar eller vara exakt på väckning om jag nu satt fm-lur till 08.45 -09.30,och han somnar, låt säga 08.58? Ändå väcka 09.30 eller använda marginalkvarten å låta det bli 09.43?
Under kuren är det bäst att följa schemat strikt oavsett när han somnar tar du alltså upp när klockan är dags att vakna. Är det en ledsen liten använder du marginalkvavrten + eller - för att få ta upp en glad, eller i alla fall inte gallskrikande kille. Efter kur och uppföljningvecka kan man vara lite frikostigare med insomningstid. Ex lägga liten 5-10 minuter innan fm-lurens start för att liten ska "hinna somna" i tid om det är så att man har en liten som ligger och filosoferar ett tag innan ögonen stängs. :wink: Men inte heller här ska man vara för frikostig, jag bjussar på 3-5 extra minuters insomningstid, använder man 15 minuter extra konstant så har liten hipp som happ sovit en timme extra under dagen och då kan nattsömnen bli lidande.
Dagslurarna första dagen, ska jag fortsätta som jag ska göra första natten med direkt tillrättaläggning, kort vagning och sen ramsa, eller ska ramsan redan första dagen ta över?


Första dagen=första natten! :mrgreen: Du ska alltid "parkera" barnet med tydlig tillrättaläggning och kort solfjäder, det signalerar till hjärnan att nu är det dags att sova. Ligger barnet i vagn, vagnar du efter parkeringen några drag tills barnet tystnat (i annat fall bara för att markera) och avslutar med lite skak i handtaget. Ligger barnet i säng gör du samma sak, parkerar men ramsar sen ut.
Bekräftelseramsa även dagtid antar jag, eller?
Beror lite på hur du tänkt göra med lurarna. Var de ska tas, inne eller ute. En del ramsar inte utomhus utan vagnar bara och avslutar med skak i handtaget. Jag har ramsat ute i vagnen oxå, men bara när jag har gått från vagnen så att säga, men det gäller ju att man är på alerten och lyssnar om man ska kunna bekräftelseramsa vid rätt tillfälle om liten sover utomhus.

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av grabbmamman »

Tack Jenny för svar!

Idag har det slagit mig ännu en sak, när jag drog mig till minnes hur det var när vi kurade mellangrabben.
Hur göra för att inte väcka/störa storebröderna som sover vägg i vägg med lillebrors blivande sovrum.
Jag är övertygad om att de kommer vakna, speciellt när man ibland antagligen kommer att behöva ramsa högt och ljudligt.
Jag har tänkt att de skulle få sova hos mormor de första två nätterna, men sen då...och vargtimmen brukar ju kunna krångla ett tag och det känns sådär att de två större antagligen kommer bli störda under en lite längre tid framöver.

Aaaa, min motivation åker upp och ner. Jag VET att det är en fantastisk gåva att få ge lillebror, den egna sömnen, men idag känns vägen dit lång och tråcklig...

Finns det lite pepp man kan fiska efter :wink:
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Hur göra för att inte väcka/störa storebröderna som sover vägg i vägg med lillebrors blivande sovrum.
Jag är övertygad om att de kommer vakna, speciellt när man ibland antagligen kommer att behöva ramsa högt och ljudligt.
Jag har tänkt att de skulle få sova hos mormor de första två nätterna, men sen då...och vargtimmen brukar ju kunna krångla ett tag och det känns sådär att de två större antagligen kommer bli störda under en lite längre tid framöver.
Låter som en jätte bra plan att ha storebröder hos mormor några nätter så att ni i lugn och ro att kan fokusera på minstingen. I övrigt tror jag att vissa är mer lättväckta än andra, det är inte alls säkert att dina äldre killar är lättväckta och störs. Vissa barn är känsliga för ljud och andra för ljus och åter andra störs av helt andra saker.
Finns det någon möjlighet att temporärt flytta om sovplatser i huset? kan storebröder få sova i ett rum som ligger längre bort från lillebror under 1-2 veckor? Nu vet jag inte alls hur ert hus eller lgh ser ut men om det finns det möjligheten vore det ju toppen.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av grabbmamman »

Ja, jag funderar på just det, att de ska sova i lekrummet på första våningen under denna tid, men ja, vi får klura på det.

I övrigt kan jag glädjande säga att vår lill-prins har fattat att puré, gröt och fruktmos är toppen. Han äter massor!!!
De senaste två nätterna har han sovit bättre än på länge.
Vi får se, det kanske löser sig tillräckligt bra av sig självt :)

Jag återkommer med fler frågor. Tack för all support hittills!
kram!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av Nat »

Härligt!!!
Om ni ändå vill kura finns vi här
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av grabbmamman »

Hej!
Så var jag tillbaka iallfall… Efter några veckor av funderande och lusläsande av SHN kom jag tillslut fram till att vår nu 9-månaders godbit måste få sig en kur (och vi med!) eftersom sömnen sista tiden har blivit allt sämre.

I söndags startade vi och första natten gick som man kan förvänta sig med en hel del protester men kunde lugnas ganska fort ändå. Andra natten var helt overkligt bra. :shock: Bara två omgångar ramsa på hela natten och vi blev så klart lyriska, men eftersom jag gjort en kur för 2 ½ år sedan med mellanborsan så vet jag att det går upp och ner, och det har det väl gjort här också kan man säga. I natt blir det den 7:e natten och nu till mina frågor.

• De senaste nätterna har det varit två tillfällen per natt som ramsan inte har tagit direkt, han har lyssnat, men sedan satt igång efter nån sekund igen och protesterna/ylandet har gått i vågor i upp till 45 minuter då jag tillslut (jag har under den tiden påmint honom och bekräftat efter lite tystnad men sedan har han gått igång igen )har gått in och lagt honom tillrätta och en snabb markering med en sekunds tryck, ramsat mig ut(och bekräftat) och då har han förblivit tyst.
Han har vid nästan varje tillfälle legat med huvudet åt fotändan, och med täcket över huvudet, och min känsla har varit att han har försökt somna men inte legat bra helt enkelt, och inte kunnat fixa det själv! Han är också rättså seg med att vända sig från rygg till mage på dagtid, så jag märker att han, om han vänt sig i sömnen till ryggläge inte riktigt fixar att vända sig tillbaka trots sin ansenliga ålder! :wink:
Jag har läst många inlägg om detta med att verkligen backa så att han ska kunna göra framsteg, så jag har varit sparsam med ramsor, och såklart helst inte velat gå in, men när vakentiden går upp mot 45 min känner jag att han verkligen behöver somna så då har jag gått in en verklig SNABBIS och markerat. Inget buffande eller solfjädrande alltså. Sen har det ju varit tyst.
Hur tänker ni, rätt eller fel? Åsikter? Jag är ju rädd att han ska vänja sig att jag går in, men å andra sidan kan han ju inte somna när han ligger helt galet?

Han har inte sovit någon hel natt än, men nätterna är betydligt bättre än innan, dags-slumrarna går fint tycker jag och han har mycket god aptit. Han somnar på kvällen utan minsta protest och är nöjd med att få lägga sig. Den gamla nappen är han nog minst lika glad för att slippa som vi :) Superskratt till god natt är svårt precis innan (han blir sååååå sömnig när han ammar) men fnissar innan amningen gör han allt. Jag försöker tänka en månad framåt, allstå se en långsiktig process där vi sakta men säkert arbetar in ramsan och självklarheten att sova på natten.

Vore som sagt tacksam för åsikter så jag vet att vi styr kosan rätt!
Tusen tack !
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
grabbmamman
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 13 mar 2010, 20:18

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av grabbmamman »

God morgon! Lite tilläggs-info över nattens händelser/icke händelser :wink:

Somnar direkt efter läggning 19.00
21.15 gnöl-låter, somnar om själv
22.18 gnöl som gå upp i högre läten. Ger en ramsa, tystnar direkt och få bekräftelse.
23.25 gnöl, somnar om själv
00.12 vaknar igen och är arg/lessen direkt. Tystnar först själv efter några minuter och då smyger jag in för att kolla hur han ligger. Gör detta för tidigt tyvärr, han mäker att jag är där och börjar skrika. Jag tillrättalägger snabbt och ramsa ut. Tyst... ända till
03.30 börjar låta och får en pangramsa som biter! Gött! tyst till
05.25 ny pangramsa. tyst (jag bekräftar direkt ihop med pangramsan, eftersom han lyssnar på den, rätt??)
05.40 låter igen får ny pangrasma som tystar honom.
Lite prat (tror jag) strax före 06.00 men inget ingripande från mig.
06.10 Ny pangramsa. Tyst direkt
06.18 Lite prat några sekunder. Sedan tyst ända till nu (och det är väckning strax!)

Vad säger ni? Griper jag in för mycket? När han varit tyst en kvart ca efter en pangramsa är min känlsa att han behöver en ny när han sedan börja låta igen.
Är väldigt glad för att det ändå känns som om han lyssnar till ramsan och att kommunikationen är där.

Tacksam för svar!!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"