Lyckad kur men fortfarande ledsen vid sovdags

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sannar

Lyckad kur men fortfarande ledsen vid sovdags

Inlägg av sannar »

Vi har nu lyckats kura vår 9 månaders son och har klarat oss genom uppföljningsveckan galant. Lillen sover nu 12h per natt och sover regelbundna lurar på dagen, det känns som ett litet mirakel!
Det enda som jag fortfarande känner är jobbigt för både honom och oss föräldrar är själva insomningarna. Han blir ledsen när man lämnar rummet och jag känner att ramsan inte lugnar honom. Snarare kan han bli mer högljudd när man ramsar! Efter ca 10 minuter sover han alltid (och sover sedan igenom lurarna), men ska det verkligen inte ge sig snart med att han är ledsen?

Vad säger ni med bättre erfarenhet? Gör vi något fel med ramsan eftersom han inte verkar lyssna bra till den? Han är trött när vi planerat in sovtiderna så jag tror inte att det är problemet, men jag tar gärna emot alla tips som kan ges :)
Nat

Re: Lyckad kur men fortfarande ledsen vid sovdags

Inlägg av Nat »

Härligt med lyckad kur, bra jobbat =D>

Vilket datum startade ni kuren? det kan ta ett bra tag innan man märker att barnen känner sig helt trygga i sängen, med sig själva och på riktigt börjar uppskatta den goda sömnen. Det finns även barn som aldrig någonsin riktigt börjar älska att lägga sig för att sova, att vara vaken kan ju vara himla skoj och varför lämna det för den tråkiga sömnen? I dessa fall är det såklart extra viktigt att som förälder verkligen komma ihåg VARFÖR man gör detta och att det inte går att förvänta sig att barn kan inse att de behöver sova och varför man sover. Det är vi som föräldrar som alltid måste ha det ansvaret.

Ge det några veckor och ganska troligt kommer du successivt märka att barnet mer och mer lär sig uppskatta den sköna sömnen :D

Ps, kom ihåg att hålla er helt på utsidan dörren och inte vara inne hos barnet mer än vid verklig panik
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sannar

Inlägg av sannar »

Tack för peppningen, det behövde jag :)
Vi började kuren 27/4 så drygt 14 dagar sedan. Egentligen har det ju inte hunnit gå så lång tid. Vi kämpar på med ramsan och det känns verkligen bra att det ändå blivit så lyckat hittills, då får man ju mer kraft att fortsätta.
Nu får vi bara hoppas att lillkillens och min (!) separationångest börjar ge sig snart hehe.
Nat

Inlägg av Nat »

Hello
Vi började kuren 27/4 så drygt 14 dagar sedan. Egentligen har det ju inte hunnit gå så lång tid. Vi kämpar på med ramsan och det känns verkligen bra att det ändå blivit så lyckat hittills, då får man ju mer kraft att fortsätta.
Men du.. 14 dagar, alltså två veckor är en otroligt kort period. Förstår att det känns länge när ni är mitt i kurandet, men in det stora hela är det väldigt kort tid. Tänk så länge barnet har fått äta lite när han behagar och sovit lite när han känt för det.. sen ska han helt plötsligt göra på ett helt nytt sätt. Klart han blir fundersam och tveksam till att det är rätt. Det är här det är så viktigt att visa på en säker och beslutsam attityd. Oavsett om du ibland själv vacklar och tvekar så ska du inför barnet visa upp den mest säkra attityden du kan åstadkomma, är du me?

Jag tänker att du kan arbeta på två saker:
:!: Attityd attityd attityd (läs gärna länkar här i forumet om just attitydens betydelse). En fin tråd är denna av vår självaste AW: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
:!: Skrattet till gonattet. Skratta länge och mycket in i det sista så att liten får något roligt att tänka på när han ligger i sängen. Minst 10 minuter tycker jag ni ska köra inför varje sovlur.

/Nat
sannar

Inlägg av sannar »

Tackar för tipsen!
Jobbar med attityden av självklarhet och det är skönt att ha det stödet i ryggen. Det enda är ju som sagt att jag hade önskat att ramsan lugnade lite mer än vad den gör i vårt fall. Fick känslan när jag läste SHN-boken att ramsan började lugna kurbarnen hyfsat fort men jag upplever inte alls att den har den kraften trots att jag låter väldigt övertygande. Hur funkade det för er? Är det vanligt att ramsan tar ett tag innan den fäster?
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!!

Härligt att ni jobbar vidare med attityd. Det är ibland svårt att förstå hur otroligt viktigt det är just med föräldrarnas attityd för att få barnen att sova gott.

Som förälder kan man göra saker lite fel ibland men så länge man gör det med 100 % attityd så går det ändå mycket bättre än då man gör saker helt rätt men inte med tillräckligt bra attityd. Därför är det viktigt att man hela tiden arbetar just med detta.

Sonen är 9 månader, hmm funderar... vet du om han fortfarande är i 8-månadersångesten? kan ju ställa till med en hel del oreda.. ofta kommer mycket mycket mer frågor kring utvecklande faser och mer gråt brukar det också vara kring läggningar.

/Nat
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"