Hej!
Vet du, jag tror inte egentligen att det är ngt problem ni har träffat på, snarare att han blir rejält trött av att skolas in på förskolan.

Vem blir inte trött av att börja på ett nytt jobb, liksom, och för honom som är så liten är det ju allra allra första gången. Så mitt förslag är att du:

Ser över sovtiderna så att han verkligen hinner sova så mycket som han ska (jag tror att Anna säger 13,5 h/dygn när man är typ 1,5 år). Om han t ex sover lite mindre på dagis än hemma tycker jag inte att du ska vara rädd att kompensera för det genom en extra powernap på väg hem från förskolan t ex om det låter sig göras. Och sedan tycker jag att du gott kan lägga på
lite extra sömn till, genom att lägga en halvtimme tidigare. Den kan du ju ta bort igen sedan när ni har kommit in i er rutin ordentligt och han inte vaknar mer på nätterna. Min erfarenhet är att nattskräck men även mardrömmar ofta hänger ihop med övertrötthet, nämligen.

Och så putsar du upp Attityden lite grann. 8) Han KAN sova, han VILL sova, och vaknar han på nätterna så är det ramsan som ska jobba i första hand. Visst kan du gå in och titta till också (det gör jag om mina barn drömmer mardrömmar) men om du märker att du fastnar därinne och att han skriker dig till sig så är det dags att backa.
Jag tror inte att du behöver kura om, utan bara överbevisa dig själv om att livet är tryggt och att sonen kan sova lugnt medan du vaktar. Lite extra sömn, och upphottad säkerhet från din sida, kommer att göra susen för pojken.
Lycka till!