Måste vi kura vår son igen?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
storastyggavargen

Måste vi kura vår son igen?

Inlägg av storastyggavargen »

Vi kurade vår son för nästan exakt ett årsedan och det har fungerat enormt bra! För ett par veckor sedan började vi skola in honom på förskolan och nu är han som förbytt nattetid. Från att vi bara kunde lägga honom på kvällen (sedan kanske han låg och "pratade" en stund innan han somnade men det är ju helt ok) till att han nu gråter, somnar efter ett tag och vaknar en eller flera gånger per natt och gråter hysteriskt. I bland är det nattskräck och ibland mardrömmar men i natt var han bara ledsen. Så fort vi ramsade så tystnade han men så fort vi slutade började han igen, han höll på i TRE timmar!

Eftersom jag ska börja arbeta på måndag måste vi få ett slut på detta illa kvickt! Har vi förstört kuren de gånger vi gått in och tröstat vi mardrömmar/nattskräck? (Vi har tagit upp honom en lliten stund och sedan lagt ner honom igen ocg då har han nöjt somnat om och sovit hela natten.) Måste vi börja om från början nu? :(

Han sover heller inte så länge på dagarna längre som han gjorde för ca en månad sedan...

Enormt tacksam för snabbt svar!

// Christine
Christine

Wiggo 101221
chokladkaninen

Re: Måste vi kura vår son igen?

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Vet du, jag tror inte egentligen att det är ngt problem ni har träffat på, snarare att han blir rejält trött av att skolas in på förskolan. :D Vem blir inte trött av att börja på ett nytt jobb, liksom, och för honom som är så liten är det ju allra allra första gången. Så mitt förslag är att du:

:idea: Ser över sovtiderna så att han verkligen hinner sova så mycket som han ska (jag tror att Anna säger 13,5 h/dygn när man är typ 1,5 år). Om han t ex sover lite mindre på dagis än hemma tycker jag inte att du ska vara rädd att kompensera för det genom en extra powernap på väg hem från förskolan t ex om det låter sig göras. Och sedan tycker jag att du gott kan lägga på lite extra sömn till, genom att lägga en halvtimme tidigare. Den kan du ju ta bort igen sedan när ni har kommit in i er rutin ordentligt och han inte vaknar mer på nätterna. Min erfarenhet är att nattskräck men även mardrömmar ofta hänger ihop med övertrötthet, nämligen. :wink:

:idea: Och så putsar du upp Attityden lite grann. 8) Han KAN sova, han VILL sova, och vaknar han på nätterna så är det ramsan som ska jobba i första hand. Visst kan du gå in och titta till också (det gör jag om mina barn drömmer mardrömmar) men om du märker att du fastnar därinne och att han skriker dig till sig så är det dags att backa.

Jag tror inte att du behöver kura om, utan bara överbevisa dig själv om att livet är tryggt och att sonen kan sova lugnt medan du vaktar. Lite extra sömn, och upphottad säkerhet från din sida, kommer att göra susen för pojken. :sleep:

Lycka till! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
storastyggavargen

Inlägg av storastyggavargen »

Hej!

TACK för svar! Anledningen till att jag svarar sent är att helt missat att du svarat mig, tidigare fick jag ett mail när någon svarat men jag fick inte det denna gång.

Sedan jag skrev mitt inlägg har det tyvärr blivit värre och han sover mindre och mindre. Men i natt parkerade jag en stol utanför hans dörr och satt och ramsade och tillslut somnade han (han vaknade 00.30 och gnällde och skrev från och till fran till 03.30) 03.30 och sov till 07.00. (Han somnade vid 20.30 på kvällen.) På dagis försökte de lägga honom på förmiddagen men då ville han inte somna och på eftermiddagen sov han 1,5-2 h innan jag hämtade honom.

Nu i kväll lade vi honom 20.10 men han somnade inte förrän efter 20.30. Har tagit ledigt från jobbet i morgon också så att jag orkar gå upp och ramsa ordentligt :D

I morgon kväll ska vi försöka lägga honom redan kl 19. Vi har försökt göra det tidigare och i bland har han somnat och i bland inte förrän runt kl 20 i alla fall.

Jag har även provat att lägga honom vi 15.30 när han kommer hem från dagis men det är ytterst sällan han somnar. (Han går på dagis tre dagar i veckan á 6 h.)

"Normalt" sover han 20-05 och på morgonen, 05, går det verkligen inte att få honom att somna om längre oavsett hur mycket jag ramsar. Jag har till och med satt upp en extra filt ovanpå rullgardinen för att det verkliegn ska bli kolsvart i hans rum men det hjälper inte. De senaste veckorna har han som sagt också börjar vakna på nätterna också och vara vaken i flera timmar...

Men jag och min sambo har läst dina tips och nu ska jag som sagt parkera mig utanför hans dörr och ramsa som sjutton om han vaknar i natt! Får hoppas att han kommer in i de gamla vanorna igen. Jag och min sambo tror också att "sömn föder sömn" och vi ska jobba hårdare på att lägga in extra lurar på dagarna :)
Christine

Wiggo 101221
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Hur går det? Fick ni till tidigare läggning (vilket jag tror kan lösa mycket). Tänk inte så mycket "försöka" utan mer "genomföra".

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "