Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Mina små rara barn sömnfnurrar. Det är ju inte första gången, precis... :roll: och jag brukar känna mig kompetent att lösa det, bara jag sätter ned foten ordentligt, men den här gången tror jag minsann att jag har kört fast och behöver lite hjälp att se vad det är jag missar.

Här följer fakta i fallet:
:!: Storasyster är 5 år. Det är egentligen inte hon som trasslar. O:) Däremot verkar hon inte riktigt behöva sova 12h längre (?) för hon ligger ofta vaken när Lillebror har somnat, även när det inte trasslas. Hon är förvisso morgontrött (fast mycket lindrigt jämfört med hur morgontrött JAG är :sleep: ), så jag har lutat åt att hon visst behöver 12h natt men bara inte riktigt kommer till ro, trots att inget händer alls på natten.

:!: Lillebror är 3,5 år. Han är en Trixare av stora mått, en stark ål. Det är han som sköter det egentliga fnurrandet, och Storasyster hänger på därför att hon ändå är pigg, det är i alla fall mitt intryck. Trotsputte har alla möjliga strängar på sin lyra:
:idea: Han försöker smita redan från tandborstningen.
:idea: Han kommer upp igen som en studsboll när han väl är lagd (om man inte vaktar dörren, och det gör jag :mrgreen:).
:idea: Han tjoar, tjimmar, sjunger, skriker och hittar på alla sätt han kan att rasa omkring i rummet efter läggdags, starta kuddkrig med syster, leka inte nudda golv mellan deras sängar... fantastin är ingen bristvara! :wink:
:idea: Han tänder lampan (fast har nog inte gjort det på ett par dagar sedan jag tog till den drastiska åtgärden att helt enkelt slå av säkringen för taklampan i rummet.... :---) ), drar upp rullgardinen och stökar omkring med leksaker.

:!: Natten är mellan 19.30 och 7.30. Men ibland har klockan hunnit bli både 20.30 och nästan 21 innan de somnar (Storasyster i undantagsfall ännu senare :shock:). Det känns inte hållbart.

:!: Jag har försökt allt möjligt mot denna fnurra, antagligen med för lite Attityd och genomförande eftersom jag inte har fått det att funka: Jag vaktar dörren, vilket funkar bra mot utsmitandet, jag har ägnat mig åt husljud, musik, dammsugning, jag har morrat när de för oväsen (vilket funkar OK på Storasyster men blir underhållning mycket snabbt för Trotsputte), jag har hotat med att de inte FÅR sova och tänt ljuset, jag har tagit ut Trotsputte och satt honom på en riktigt tråkig pall när han härjar för mycket, jag har tagit ut Trotsputte och givit honom en riktigt tråkig arbetsuppgift när det har härjats för mycket, och slutligen har jag - idag när jag verkligen förlorade tålamodet - tagit ut Trotsputte och lagt honom i gästrummet istället (efter en stund tittade han ut därifrån och sa med mycket liten röst att han ville sova med Storasyster, fick tillåtelse att smyga tillbaka till sin säng och har sedan inte hörts av vidare ikväll).

:!: Om jag ska vara lite självkritisk, och det är väl bäst när jag nu kommer mig för att be om hjälp [-o< så är jag förstås medveten om ett antal misstag: Trotsputte sover i en barnsäng. Han klättrade ur spjälsängen som en oljad blixt och jag trodde att han var tillräckligt stor för att klara en stor säng när jag gjorde om i deras rum i vintras, eftersom hans syster var det vid samma ålder, men kanske hade jag fel.

Nästa misstag: Jag fattar förstås att Trotsputte söker efter osäkerhet hos mig - i allmänhet går hans trotsande mycket bra och han får det motstånd han behöver, trots att han ber om det i trixartermer snarare än genom utbrott (vilket tog lite tid att uppmärksamma och vänja sig vid). Men här har han ju lyckats sätta fingret på en svag punkt, uppenbarligen. Och det är ju inget som gör honom lycklig, på ett djupare plan. :cry: Det är alltså av yttersta vikt att jag klarar att vara lugn, tvärsäker, konsekvent och tråkig i den här frågan, inte irriterad och arg, vilket ju bara gör hans trotsande svårare för honom själv.

:!: På något sätt måste denne lille man få tydliga svar på sina frågor. Det verkar tydligt att jag behöver välja en strategi, och så hålla mig till den tills ifrågasättandet är färdigt, men eftersom han tar det mesta som underhållning känner jag mig faktiskt lite villrådig... #-o Jag kan tänka mig att lägga honom tidigare och Storasyster senare om det krävs (fast helst inte, jag tror ju att hon också eg behöver sin sömn), eller i värsta fall att dela på dem så att de inte kan härja så mycket (fast verkligen helst inte!).

Alla idéer mottas tacksamt. Trotsputte skulle nog gärna vilja få lägga sig lugnt på kvällarna igen. :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av Luvisen »

Hej Choko!

Ville bara säga att jag är idel öra när det gäller Trotsputten, vi har samma cirkus här hemma. Minus Syrran då. Plus saboterande partner istället men nu är även han intresserad av att få Bebispojken att sova bra igen.

Så jag väntar med dig på ngt som kan bli en konkret och effektiv plan.

:heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Luvisen! :D

Jag antar att det är det där med Saboterande Partner som gör just läggningen till en sån trotsgrej för Trotsputte här också... :lol: Pappa Chokladkanin är så SNÄLL nämligen, och låter små Trotsputtar kliva ur sängen om de behöver dricka/kissa/hämta nallar/kolla olika saker/ta på sig strumpor etc i all oändlighet. :? Mamma Chokladkanin är mycket mer hardliner och gör klart för Trotsputtarna att allt fixande och trixande måste skötas FÖRE läggning och svarar sedan Vi tar det imorgon på alla konversationsförsök. 8)

Men däremot blir jag ju arg och irriterad istället, och det är ju inte heller det svar som Trotsputte behöver ](*,) för att kunna lägga sig tryggt och säkert igen. Jag fortsätter rapportera så hittar vi nog en lösning tillsammans så småningom. Chin up! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup:

Jag blir oxå arg och irriterad tillsist... :oops: Här har vi en pappis som tycker att tiderna inte bör hållas så noga och sen kan man ju ibland låta lillen sova i vår säng samt hålla små konversationer på temat " du kan väl försöka sova", " ligg still här, stanna här " bla bla bla .... :roll:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

FÖRST ang. 5 åringar (har ju en själv) Vi har natt 19.30-07.30 och min son tar MINST 1 timme på sig att somna. Han har numera fått LÅÅÅÅÅNG nedvarvningstid. Ett tag lade jag honom 19 bara för att han skulle få lite mera sömn. Sover man tills klockan ringer, då är min filosofi att man faktiskt behöver 12 tim natt. Men, är man vaken 1 timme och vaknar säg 1 timme tidigare, ja då kanske man måste tänka om. Min son vaknar oftast 07 så han har kvar sin 12 timmars natt och mamma överväger faktistk 12,5 för att få in mer sömn på schemat. :twisted:

Oavsett vad man vill tro behöver barn upp till skolålder sin 12 timmarsnatt förutsättning.

Sen ang. spring, (det har vi massa med) vårt minskade med att vi gör så lite som möjligt. Ju jobbigare livet blir desto mindre spring.

Typ ta ditt eget vatten, gå på toa själv.

Sist, Anna skriver faktiskt om det och jag har det i min repertoar, KONTROLLERAD ILSKA. Jag är av filosofin att min son han kör tills han faktiskt ser ILSKA riktigt arg sådan. (självklart kontrollerad från mig) men mycket arg måste jag bli emellanåt.

Stå vakt tror jag på, men se till att det är KOLSVART i sovrummet. De skall inte se varandra eller hitta till dörren tänker jag.

Sist, listan lär lång för de som bytt till ökensäng för fort. Kan ni få in spjälsäng igen tror jag ni är behjälpta av det. Inte för att det alltid minskar urhoppen, (fast det gör det) utan för att det blir JOBBIGARE. Det måste TA EMOT att bete sig på detta viset.

Hos oss är allt annat underhållning. Mamam som säger du får inte sova, du får inte si eller så. Utan man får kissa 2 ggr och man får dricka 1 gång. Sen är det stopp. :evil:

(snällpappor och saboterande partner) Har en man av samma sort, får hålla sig ur vägen. Jag tar ALLA läggningar numera om jag inte är hemma så får pappa ta det, då har han bättre attityd, men är jag hemma är det för mycket underhållning, i all välmening. :roll:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Tack för input Torsmamma. Jag vill ju helst behålla 12-timmarsnatten för 5-åringen så vi fortsätter så. :wink: Och här får man alltså inte gå upp alls efter läggning, vilket känns betydligt enklare än att ha massa undantagsregler? (Inget hindrar ju ändå att han uttömmer sina två tillåtna toabesök för att testa och sedan verkligen behöver gå när han inte får det längre? Jag tänker att det nog visar sig ifall att nån VERKLIGEN är toanödig efter läggdags.)

Igårkväll smet ingen ut, men det blev party ändå tills Snälla Pappa fick ett bryt och ilskeutbrott... :shock: Sedan vaktade jag dörren och morrade så fort nån rörde sig och då blev det tyst rätt fort. Men det känns ju inte bra att det krävs en riktig ilskemarkering från någon först, för att verktygen ska funka sedan. :(

I skrivande stund sitter jag och vaktar dörren och morrar, vilket leder till tjafsande men inte party. :roll: Det känns sjukt onödigt att behöva ha det så här, särskilt givet att vi har varit ute och trädgårdsarbetat hela dagen idag, och att Trotsputte är jättetrött och bad att få lägga sig tidigare (vilket han fick). Och ändå pågår tjafsandet. ](*,)

Kanske ska jag bara lämna min plats och lita på att de somnar om jag undanröjer förutsättningen för maktkampen, dvs mig själv? Men då är jag tillbaka i inkonsekvensfällan, att testa än det ena och än det andra. Bläääää!

Fy farao vad jag inte vill hålla på med den här fnurran! Och antagligen är det väl för att jag inte har velat kännas vid den och ta tag i den som den har blivit så här stor... :mrgreen: Som man bäddar får man ligga, helt enkelt.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av chokladkaninen »

Men kanske var det ändå en bra taktik med uttröttning + lägga tidigare, för efter en halvtimmes tjafsande - inkl ett litet partyförsök som jag avstyrde medelst morrande - sa barnen plötsligt allvarligt och vänligt godnatt till varandra, och sedan hördes inte ett pip mer! :shock: Storasyster är dock fortfarande vaken men gör inget särksilt väsen av sig; jag köper att hon behöver lite extra nedvarvningstid bara Trotsputte får sova i tid.

Det löjliga är att jag skulle kunna acceptera att de ligger och pratar en stund (ev lägga dem lite tidigare så att de som idag hinner klara av det före kl 20), och då skulle ju tjafsandet avta, om jag liksom inte satt där och tjafsade med dem, men problemet är ju partyt. :roll: Jag tror att dealen måste vara att jag fortsätter vakta och morra ett par dagar till så att partyvanan liksom kommer av sig, och sedan backar till att bara bråka i händelse av party. [-X

Jag återkommer med rapport. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av miniz »

:thumbsup:

Om inte det funkar fort som attan, hade jag kört pà; kan du inte sova inne hos storasyster fàr du inte sova där. Och ut därifràn in i det trista tomma rummet var man fàr ligga och ha urtràkigt ensam eftersom mamman sitter utanför och är trist och tràkig hon med. :wink: :D

Om han sedan lovar bättring kan han ju fà én chans. Men om han àker ut fler kvällar pà rad, fàr chansen bli indragen, med förvarning om detta sà klart.

Sà hade jag gjort!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av chokladkaninen »

Men åh! Miniz! :heart:
En helt logisk och förutsägbar påföljd, äntligen! :D Om man inte kan uppföra sig i sovrummet så får man inte vara i sovrummet, det är ju självklart. Och precis den typ av tydligt besked som Trotsputte efterfrågar. :wink:

Jag tillämpar detta genast, men ni ska se att fnurran är i princip löst bara tack vare det förnämliga tipset!

Just nu ligger Trotsputte och testar hur mycket oväsen han kan göra innan jag sätter förvisningshotet i verket... Bara bra, då får han svar på det! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av miniz »

:thumbsup:

Berätta hur det gàr.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av chokladkaninen »

Ojojoj! :shock: I över en timme har jag tampats med Trotsputte nu. :? Det är väl det här man får när man inte ger riktiga svar till sitt stackars lilla trotsbarn, föreställer jag mig. ](*,) Vad SKÖNT det ska bli för både honom och mig att äntligen få ordning på detta! :thumbsup:

Vi har varit igenom samtliga av Trotsputtes trix flera varv nu, inklusive tre förvisningar.... men nu är det slut på inkonsekvensen här, och då kommer han alldeles strax att acceptera att detta är det enda svar han får. Efter tredje förvisningen trodde jag att saken var biff och att budskapet hade gått in, för då verkade han lättad, sa ett mycket rart spontant godnatt med stor kram (själv gör jag inga stora åthävor utan ramsar lite halvbarskt efter att ha upphävt förvisningen och stoppat tillbaka honom i hans säng) - men då drog Storasyrran igång partyt igen. :evil: Så då åkte hon förstås ut i gästrummet istället (och var inte särskilt ledsen för det utan sa: skönt, då slipper man bli störd... :lol:) så hon får stanna där tills Trotsputte har somnat. Ni vet, ta bort Saken, inte barnet: i den här situationen tror jag minsann att det är Storasyster som är saken... :heart:

Han muttrar fortfarande lite därinne.... men gäspar rejält :heart: och verkar inte sugen på att springa upp och härja mer nu. Storasyster har inte sagt pip ens men gläntade precis mycket försiktigt på dörren och blev inviftad i gästrummet igen. Jag tror att hon längtar efter sin egen säng nu med - och själv börjar jag också tycka att jag är färdig här för ikväll. :roll:

Och ja, där satt den! Trotsputte sover, Storasyrran är lyckligen återbördad till sin egen sköna säng. 90 min tog kalaset.... :roll: Fortsättning följer. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av miniz »

Bra.

Ja, mindre fram och tillbaka, sà förstàr han nog. Och storasyster som fick smaka pà den hemska sängen i trista rummet. :lol: Hon kommer nog inte leva loppan mer.

:D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av chokladkaninen »

Dagens rapport: :D
Trotsputte har somnat på mindre än en halvtimme, mest tack vare att Storasyrran vägrade gå igång på hans tjattrande idag. :lol: Så ev var det någon som lärde sig något av förvisningen igår - men kanske inte det barn jag trodde..... :roll: Storasyster ligger fortarande och vrider sig, men gör (som vanligt) inget större väsen av sig. Vi har varit ute hela dagen och fått massor av motion och frisk luft, så båda barnen är rätt trötta.

Trotsputte försökte springa upp direkt efter läggningen idag, och körde sedan några av sina trix (jag är hungrig, kom och bädda ned mig etc, vilket bemöts med vi kollar på det imorgon, sov så gott nu) men inget party och inget härjande. En del snackande men eftersom Storasyrran svarade entonigt och inte busade upp honom slutade han snart med det också. :wink:

Ett par kvällar till får detta lov att ta innan jag ropar hej, men jag tror att Trotsputte känner sig tryggare redan nu, :heart: i alla fall verkade han mycket nöjd med att få lägga sig i sin sköna säng - innan han kom på att han måste gå ur och försöka smita ut..... :lol: Men hotet om att man inte får vara i sovrummet om man inte kan uppföra sig i sovrummet räckte visst idag. :sleep:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av miniz »

=D> :thumbsup:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av chokladkaninen »

Idag har Trotsputte fått sig en förvisning, och ligger fortfarande vaken och skruvar på sig, småmumlar och gäspar en timme efter läggning. :lol: Men då tror jag å andra sidan att han tog sig en liten powernap i bilen på väg hem från dagens besök hos goda vänner, där barnen hoppade studsmatta med dottern i familjen i princip utan avbrott i flera timmar.... :roll: Flickan där är några ynka månader äldre än Trotsputte men jag brukar snarare tänka på henne som i Storasysters ålder - men faktum är att Trotsputte har vuxit till sig och mognat betydligt på sistone, och nu var det tydligt att det faktiskt är han som är jämnårig med flickan. :thumbsup:

Men trött blir man ju av att vara utomhus så mycket, förstås - och av att hoppa så mycket! :lol: Jag tror minsann att det är Storasyster (som inte tog nån powernap i bilen) som har somnat först idag! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"