Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
bäck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 19:12

Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av bäck »

Hej alla erfarna SMare!

Jag har en dotter på 7 veckor som är väldigt härlig på alla sätt och vis - men som kanske inte är sådär jätteglad för att sova.

För ett par veckor sedan började vi försöka oss på standardmodellen. Det har redan hjälpt på så vis att vi fått längre tid mellan målen och lite bättre sömnpass emellan. MEN det är fortfarande flera saker som inte funkar helt...

Fram tills för två veckor sen låg hon bredvid mig i sängen. Det har vi äntligen slutat med! Nu ligger hon i sin lift i en vagga bredvid vår säng. Det accepterar hon. Dock vill hon inte ligga på magen! Hur kan jag få henne att gilla det?

Jag vill gärna börja vagna hemma här i lägenheten, men kan man det ifall barnet ligger på rygg??

Oavsett hur trött hon verkar vaknar hon alltid efter 30 eller 45 minuter här hemma. Hon vaknar och skriker och det är som oftast helt omöjligt att få henne att somna om. För att kunna håla ett någorlunda schema har jag därför gått och gått och gått de senaste veckorna. Med barnvagnen alltså. Det är liksom det enda säkra kortet, där sover hon. Eller rättare sagt, det HAR hon gjort. De senaste två dagarna har hon även vaknat i barnvagnen, även fast jag absolut inte stått stilla!!, och gråtit och gråtit efter de där 30 eller 45 minuterna.

Amningen fungerar fint. Hon har blivit en riktig liten tjockis redan, så det borde inte vara där problemet ligger. Jag försöker hinna med de 2x2 målen inom en timma och hon verkar mätt. Men ändå vaknar hon!!!

På nätterna vaknar hon som tur är inte efter 30 eller 45 minuter. MEN jag kan inte få henne till att sova mer än 2,5 till max 3,5 timmar åt gången. Jag har hoppats och hoppats på att plötsligt vakna en natt av hennes ljud och titta på klockan och upptäcka att det har gått 5-6 timmar, men icke.. Inte än så länge alltså.

På natte brukar hon sova från ungefär 22.30 - 01.30 och sen 01.50 - 04. Härefter brukar hon bli väldigt orolig. Hon somnar om efter kanske 25 minuter men vaknar igen efter 30 minuter och så håller det på till vi år upp vi 07.30. Från kl 04 sover hon väldigt oroligt! Hon blundar och jag tror hon sover, men hon rör sig mycket och säger väldigt mycket grymtande ljud. Ingen ro alls.

På dagen får hon sina 7 timmar ungefär, men det betyder alltså att jag ska gå i alla fall i 5 timmar med barnvagnen per dag - och det orkar jag inte länge till!!!!

Ibland tänker jag att hon liksom har blivit van att få mat med de där 3 timmars mellanrummen om dagen och att hon därför vaknar om natten.

Om det är ok att vagna när hon ligger på rygg, så är min plan att ta upp en gammal barnvagn och försöka vagna henne över 01.30 målet, men utan att kunna vagna vet jag inte helt hur jag ska få henne lugn där?

Åh, många förvirrade frågor. Jag är så trött, så trött. Kan inte tänka på annat än hennes sömn och min sömn. Jag tror att jag har blivit sömnbesatt!!!!

Många hälsningar,
Ingrid
Mamma till lilla Sigrid född 22 februari, 2012. Bor i Umeå.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Ingrid och varmt välkommen till forumet och Späda barn och små! :D

Grattis till din lilla dotter! Hon har tur som får en sån fin start i livet! :D

Först och främst vill jag bara säga att det är en väldigt liten krabat vi har att göra med här än så länge, och det brukar vara skakigt till en början. Men du verkar vara väldigt påläst och motiverad, så fortsätt bara att jobba så här fint med målet i sikte så kommer det att bli så bra. :heart:

Du kan absolut vagna på rygg också. Dock brukar de flesta spädbarn sova allra, allra bäst på mage, även om det kan verka som att de inte gillar det först. Min lilla blev tokig första gången jag lade henne på mage och försökte vagna.....då var hon övertrött och det var inte riktigt rätt tillfälle. Nästa gång jag provade var hon proppmätt och precis lagom trött, och jag var generös med hjälp att somna. Sen var succén ett faktum. :D
Har ni ett andningslarm? Det rekommenderar jag verkligen, oavsett sovställning!
bäck skrev:
Fram tills för två veckor sen låg hon bredvid mig i sängen. Det har vi äntligen slutat med! Nu ligger hon i sin lift i en vagga bredvid vår säng. Det accepterar hon. Dock vill hon inte
Oavsett hur trött hon verkar vaknar hon alltid efter 30 eller 45 minuter här hemma. Hon vaknar och skriker och det är som oftast helt omöjligt att få henne att somna om. För att kunna håla ett någorlunda schema har jag därför gått och gått och gått de senaste veckorna. Med barnvagnen alltså. Det är liksom det enda säkra kortet, där sover hon. Eller rättare sagt, det HAR hon gjort. De senaste två dagarna har hon även vaknat i barnvagnen, även fast jag absolut inte stått stilla!!, och gråtit och gråtit efter de där 30 eller 45 minuterna.

Amningen fungerar fint. Hon har blivit en riktig liten tjockis redan, så det borde inte vara där problemet ligger. Jag försöker hinna med de 2x2 målen inom en timma och hon verkar mätt. Men ändå vaknar hon!!!
Skarvar brukar nästan alltid bero på att liten inte är proppismätt, precis som du redan vet. :P Så när du säger att lillan är 7 veckor så tänker jag - ökningsperiod! Runt 2 mån ökar småttingarnas matbehov och mjölkproduktionen ska anpassa sig därefter. Det är inte alltid den hinner med i svängarna direkt, och då kan det vara väldigt bra att "efterjaga" med ersättning efter varje amning, för att försäkra sig om att liten verkligen är proppmättare än proppmättast. Och små tjockisar brukar vara extra hungriga! :D :heart:

Angående nätterna så oroa dig inte! Det kommer att stabilisera sig när ni får ordning på dagarna!
bäck skrev:På dagen får hon sina 7 timmar ungefär, men det betyder alltså att jag ska gå i alla fall i 5 timmar med barnvagnen per dag - och det orkar jag inte länge till!!!
Det är absolut inte meningen att du ska gå med barnvagnen i fem timmar per dag :shock: :wink: Liten behöver lära sig att somna och sova gott i stillastående vagn/säng, och då gäller det att mamma vågar backa med vagningen/buffningen och sluta precis INNAN liten somnar, så att hon får en chans att somna på egen hand.
Kan man somna själv så kan man också somna OM själv.... :D Men då är det återigen viktigt att magen är mätt!
bäck skrev:Om det är ok att vagna när hon ligger på rygg, så är min plan att ta upp en gammal barnvagn och försöka vagna henne över 01.30 målet, men utan att kunna vagna vet jag inte helt hur jag ska få henne lugn där?
Om jag var du skulle jag vänta lite med att vagna bort första nattmålet tills ni fått ordning på dagarna lite......då är det mycket möjligt att liten sover över det där målet själv nämligen! :D

Fortsätt så här fint och glöm inte bort att njuta av din goding! Vi finns här om och när fler frågor uppkommer! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
bäck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 19:12

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av bäck »

Hej Irmasmamma!

Tusen tack för ditt vänliga och fina svar. Jag försöker att vänja henne till att ligga på magen nu - så får vi se hur lång tid det tar innan hon tycker att det är det bästa och skönaste!

Det var bra att du påminde mig om att hon fortfarande är en liten krabat. Det känns ganska mycket som att det som fungerar den ena dagen är fullständigt galet nästa dag. Jag blev lite besatt av att skriva ner tider och kolla på klockan hela tiden, så nu försöker jag verkligen göra mitt bästa för att ta det lite mer som det kommer. Det är bara så svårt. Jag tror inte att min lilla flicka kan sova så många timmar som 16/dygn. Det verkar verkligen inte så. Hon vaknar som sagt ofta i skarvarna även fast jag har gett henne MASSA mjölk. Hon får så mycket som hon kan få i sig och jag har försökt med att ge henne lite ersättning också, men hon vaknar i alla fall. Till och med i vagnen!

För ett par veckor sedan kunde hon sova så länge jag gick, men nu vaknar hon alltså överallt efter de där 45 minutrarna och även fast jag kämpar och kämpar och gullar och snuttar och gör allt jag kan, så vill hon inte sova mer. Därför har de senaste dagarna mest sett ut så här vaken 1,5 timme, sova 45 minuter, vaken 1,5 timme, sova 45 minuter. Hm... Jag vet inte vad jag ska göra åt det. Kanske är det det som passar henne bäst?!? Kan det inte vara så?
Eller tror du att hon kan sova längre om ett tag kanske? Det kanske bara är någon krisperiod?

Inatt sov hon först 3 timmar och därefter vaknade hon två gånger i timmen. Nu är jag så trött att jag inte vet vad jag heter. Jag vill så gärna ge henne den sömn hon behöver...

Återigen: TUSEN TACK för ditt svar - det är så generöst av dig. Tack!

Varma hälsningar,
Maria
Mamma till lilla Sigrid född 22 februari, 2012. Bor i Umeå.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av Irmasmamma »

bäck skrev: Det var bra att du påminde mig om att hon fortfarande är en liten krabat. Det känns ganska mycket som att det som fungerar den ena dagen är fullständigt galet nästa dag. Jag blev lite besatt av att skriva ner tider och kolla på klockan hela tiden, så nu försöker jag verkligen göra mitt bästa för att ta det lite mer som det kommer. Det är bara så svårt. Jag tror inte att min lilla flicka kan sova så många timmar som 16/dygn.

Oj, vad jag känner igen mig!! :lol: Jag var en otroligt "duktig flicka" och skrev ner allt exakt på minuten och slet mitt hår till slut för att det var i stort sätt omöjligt att utläsa någon rytm ur lillans beteeende. Vissa pass gick det aldrig att få henne att somna om efter 45 min-skarven, precis som du säger, och ibland somnade hon inte alls och det slutade med att hon varit vaken 5-6 timmar i sträck! :shock: Aldrig NÅNSIN trodde jag att hon skulle kunna få ihop 16 h/dygn (hon sov kanske 12-13).

SÅ, vad gjorde jag? Jo, istället för att försöka skapa något eget schema vid två månader (jag kunde omöjligen tolka vad lillan "behövde"), så plankade jag rätt och slätt TorsMammas schemaförslag från SM-översikten.

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Måltiderna lade jag 07, 11, 15, 18 (nattslurk 19.30, nattmål 04) - brett isär för att liten skulle hinna bli rejält hungrig till nästa mål (möjligen att jag precis i början fick tjuvstarta 11- och 15-målet lite eftersom hon var vrååålhungrig....)

Jag införde schemat och jobbade stenhårt för att hålla tiderna i början, och tog aldrig upp lillan förrän luren var slut (eller tidigast inom marginalkvarten), om jag så fick stå och buffa till och från i en timme :roll: Ska tillägga att det inte behövdes så länge, efter några dagar satt schemat i kroppen på henne, och hon sov ÄNTLIGEN sina 16 h/dygn och var en liten solstråle däremellan! :D
bäck skrev: Hon vaknar som sagt ofta i skarvarna även fast jag har gett henne MASSA mjölk. Hon får så mycket som hon kan få i sig och jag har försökt med att ge henne lite ersättning också, men hon vaknar i alla fall. Till och med i vagnen!
Det kan ta ett tag för de små liven att lära sig att äta sig proppmätta! Så även om du upplever att hon äter så mycket hon vill, så kanske det fortfarande är så att hon inte orkar/klarar att äta så mycket som hon egentligen behöver. Så jobba på! Ibland kanske det kan vara idé att ge flaska med ersättning lite tidigare, innan liten hunnit bli för trött för att äta mer?
Och visst matar du på hela timmen så mycket det går?
Kolla även in den här checklistan för skarvar!
bäck skrev:För ett par veckor sedan kunde hon sova så länge jag gick, men nu vaknar hon alltså överallt efter de där 45 minutrarna och även fast jag kämpar och kämpar och gullar och snuttar och gör allt jag kan, så vill hon inte sova mer.
Vad exakt innebär gullar och snuttar? :wink: Här kanske vi är något på spåren..... 8)
Jag antar att du vagnar, eftersom du skriver att hon sover i vagn. Har du kollat in filmklippet där AW visar vagning? Det är alltså RAKA, KORTA besked som gäller. Mamma vaktar, ingen varg kommer åt liten! Ingen mysvagning här inte. Kolla in Thaimassage-tråden för att fatta vad jag menar :P

Ska dessutom erkänna att jag själv aldrig riktigt fick till vagningen... :oops: Det var först när vi gick över till buffning som lillan verkligen lärde sig somna om själv.

Oj, det här blev världens längsta svar, hoppas du orkar läsa! :P

Och glöm inte att viktigast av allt är ändå Attityden av självklarhet! Mamma vet exakt vad hon håller på med! (Även om det inte känns så alla gånger så är det bara den sidan vi får lov att uppvisa för liten :mrgreen: )

Kram från en annan Maria! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
bäck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 19:12

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av bäck »

Hej igen!

Tack ännu en gång. Det ska jag försöka! Att använda det där schemat alltså, och så tänker jag att jag ju kan ta utgångspunkt i det och justera där som det kanske inte verkar passa. Men först testar jag det några dagar!

Haha, gullar och snuttar. Ja, det var kanske lite mycket sagt. Jag menar bara att jag har tagit upp henne om hon har varit väldigt ledsen. Men det brukar hon faktiskt inte vara. Problemet är mer att hon bara ligger och tittar! Och det är därför jag tänker att hon kanske faktiskt inte är så trött? Men å andra sidan vill jag gärna få till dagssömnen så att nattsömnen kan bli bättre. Man kan ju bara inte tvinga någon att sova, liksom.

Jag har intill vidare mest gått med vagnen och vagnat ute vid behov. Men nu har jag liksom fått ont i fötterna så nu försöker jag få henne till att sova inomhus. Vi ska få upp en vagn i lägenheten snarast, men har inte någon ännu. Så just nu sover hon i en vagga som jag vaggar lite lätt när hon ska lugnas. Har inte testat buffningen ännu. Ska försöka få till den.

En annan grej: Jag försöker och försöker lägga henne på mage. Men hon börjar gråta varje gång. Hon gillar verkligen inte att ligga på mage, vilket faktiskt är rätt dumt eftersom att hon ju ska det för att öva nacken osv. också. Vad sjuttsingen kan man göra? Hon hatar att ligga på magen...

Varma hälsningar,
Maria Ingrid ;-)
Mamma till lilla Sigrid född 22 februari, 2012. Bor i Umeå.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av Irmasmamma »

bäck skrev:
Tack ännu en gång. Det ska jag försöka! Att använda det där schemat alltså, och så tänker jag att jag ju kan ta utgångspunkt i det och justera där som det kanske inte verkar passa. Men först testar jag det några dagar!
Härligt! Kör på samma schema i tre dygn + en uppföljningsvecka innan du utvärderar och ev ändrar. :D Och kom ihåg att INFÖRA schemat, inte testa...... :wink: Mamma styr och liten följer! 8)
bäck skrev:Haha, gullar och snuttar. Ja, det var kanske lite mycket sagt. Jag menar bara att jag har tagit upp henne om hon har varit väldigt ledsen. Men det brukar hon faktiskt inte vara. Problemet är mer att hon bara ligger och tittar! Och det är därför jag tänker att hon kanske faktiskt inte är så trött? Men å andra sidan vill jag gärna få till dagssömnen så att nattsömnen kan bli bättre. Man kan ju bara inte tvinga någon att sova, liksom.
Nej, exakt! Men vi kan ge förutsättningar! Och ligga och titta kan man gott få göra tycker jag, det tillhör privatlivet :wink:
Och blir hon ledsen så är det MYCKET VIKTIGT att inte ta upp henne, för det du då gör är att bekräfta att vagnen/sängen faktiskt är farlig! Lugna på plats med vagning eller buffning är det som gäller.! :D

Att mörklägga vagnen med en liten filt brukar också vara ett bra sätt att skärma av och få liten att förstå att det är sovtajm. 8) (Se till att det kommer in luft bara. :wink: )
bäck skrev:Jag har intill vidare mest gått med vagnen och vagnat ute vid behov. Men nu har jag liksom fått ont i fötterna så nu försöker jag få henne till att sova inomhus. Vi ska få upp en vagn i lägenheten snarast, men har inte någon ännu. Så just nu sover hon i en vagga som jag vaggar lite lätt när hon ska lugnas. Har inte testat buffningen ännu. Ska försöka få till den.
Ja, öva både vagning och buffning och se vilket som känns bäst (och vad liten svarar bäst på såklart....)
Men att vagga henne i vaggan skulle jag faktiskt avråda ifrån, brukar vara lite vanskligt. Lite för mysigt lixom, inga raka besked. Överhängande träskrisk. (Se thaimassagetråden jag länkade till :wink: )
bäck skrev:En annan grej: Jag försöker och försöker lägga henne på mage. Men hon börjar gråta varje gång. Hon gillar verkligen inte att ligga på mage, vilket faktiskt är rätt dumt eftersom att hon ju ska det för att öva nacken osv. också. Vad sjuttsingen kan man göra? Hon hatar att ligga på magen...
Det kan vara knepigt att få till magläget i början, ja. Men ge inte upp! Det är MYCKET viktigt för barnens neurologiska utveckling.... Börja med korta stunder ofta, intressanta grejer runtomkring, mamma ligger på mage bredvid....kämpa på! Om magläget börjar gillas mer i vaket tillstånd så kanske det även blir mer poppis att sova så.....för som sagt, de flesta pyttisar sover verkligen godast på mage när de väl vant sig. :sleep:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
bäck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 19:12

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av bäck »

Tack för alla råd! Jag hör av mig med uppdatering när jag har infört (!) schemat och sett hur det funkar! Ska ha några dagar utan andra planer innan jag sätter igång, tänker jag. Så fram tills dess så kör vi på ett ungefär, när jag väl inför det vill jag kunna göra det ordentligt liksom. Och just nu har jag som sagt redan planerade grejer som ligger i vägen de närmsta dagarna. Tack än en gång!
/m.
Mamma till lilla Sigrid född 22 februari, 2012. Bor i Umeå.
bäck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 19:12

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av bäck »

Hej igen!

Jag har en fråga till, hur gjorde du när du hade planer som krockade med din lillas schema? Jag menar, hur ofta kan man liksom göra undantag och har du några tips på hur man då går till väga? Ibland måste man ju till läkaren på andra tider eller ordna andra saker...

Kram,
m.
Mamma till lilla Sigrid född 22 februari, 2012. Bor i Umeå.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av Irmasmamma »

Självklart har man ju planer ibland, men oftast försöker jag lägga BVC-tider och sånt så att det ska passa lillans schema.
Det går ju inte alltid, och då får man se det som en gång ingen gång och försöka hålla schemat så gott det går och ev kompensera med marginalkvartar eller powernaps.
Ibland har jag gjort så att jag anpassat hela dagens schema efter den aktuella aktiviteten. T.ex. att jag startat dagen en halvtimme tidigare och kört så hela dagen... Är dock inget jag rekommenderar första tiden med ett nytt schema, då det är viktigt att hålla tiderna exakt då, för att det ska sätta sig.

Sen ska ju tilläggas att när schemat sitter i kroppen på liten så kan det gå att sova lite varstans... Till exempel i en galleria eller liknande :P
Tänk bara på att det bästa är alltid att låta liten få somna och sova 10 min i stillastående vagn innan du kör iväg. På så sätt "fuskar" man inte med att liten somnar själv och det går lättare för liten att sova vidare sen om vagnen stannar.

När barnen blir lite större sen (och vagnen blir trång) så tror jag att man får vara beredd att bjussa på en säng under långluren. Är man borta nånstans är resesäng en hit!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
bäck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 19:12

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av bäck »

Hej igen allra bästa Irmasmamma och alla andra.

Åh, jag tycker att vi kämpar på här., men det går ändå inte riktigt som det ska.

Hon hade några nätter när hon sov 5 timmar i sträck, det är rekord. Men de senaste nätterna har hon vaknat ofta igen. Inatt vaknade hon och grät så ofta som varannan timme! Det känns som att jag inte får i henne tillräckligt med mat om dagarna, även fast jag verkligen trugar! Hon verkar inte hungrig - men på natten vill hon ju äta.

Hur lång tid ska man räkna med innan det börjar funka lite mer enligt planen? Jag har hållt väldigt hårt på tiderna de senaste tre dagarna. Bortsett från nattmålen. Där får hon mat när hon är hungrig. Och bortsett från att hon inte alltid sover sina dagspass helt som hon ska (vaknar för tidigt) - men hon har sovit rätt okej på dagen ändå (antingen på madrass på megen eller i vagnen) och jag tar inte upp henne innan tiden är inne för det. Vi kör med morgon 7.30 och sen med 1,5 - 2,5 - 45 minuters sömn.

En konstig sak är att hon igår sov HELT PERFEKT på dagen. Hon fick allt hon skulle och ändå så var natten till idag typ den värsta på länge!? Åh, i min kontrollhjärna ger detta ingen mening. Kan man överhuvudtaget räkna med något när de små liven inte är äldre? Jag känner att jag börjar tvivla och det är ju INTE bra!!!! Allting känns så slumpmässigt. Jag vet att jag borde tagga ner och inte bli så frustrerad. Men jag är så vansinnigt trött och har dessutom dåligt samvete för att jag inte lyckas bättre! Jag försöker verkligen!

En bra sak:
Min flicka har blivit mer glad för att ligga på mage. Jag har övat henne varje dag senaste veckan och de sista tre dagarna har det lyckats att få henne att somna på magen under förmiddagsluren. Hon verkar sova så gott! Igår sov hon hela passet (1,5) med ett par solfjädringar från min sida bara - men idag vaknade hon efter 45 minuter som vanligt. Vi har inte testat det på natten ännu (andningslarm beställt och på väg och vill inte göra det utan larm) men jag hoppas så klart att hon kommer att ha lust att sova på magen på natten också.

Är det bäst att lägga måltiderna så att hon precis har ätit färdigt när det är dags att sova? Det är det som verkar lättast här, tycker jag. Hon är sömnig då liksom. Å andra sidan så äter hon kanske sämre för att hon då börjat bli trött? Har det lite fundersamt omkring detta... Några förslag? Jag vill ju helst att hon ska äta ganska kort efter hon har vaknat, men samtidigt precis innan hon ska sova igen, haha - det funkar ju inte direkt. Och hur gör man de gånger när hon vaknar för tidigt liksom? Ska man ändå hålla fast mattiderna då? Det har jag i alla fall försökt med här..

Förlåt om jag är helt ostrukturerad, jag är ett enda stort snurr just nu!

Är så tacksam för detta forum. Shit, vem skulle jag annars vända mig till? Ni förtjänar rosor!

Kramar,
Maria
Mamma till lilla Sigrid född 22 februari, 2012. Bor i Umeå.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
bäck skrev:Hon hade några nätter när hon sov 5 timmar i sträck, det är rekord.
Härligt! =D>
bäck skrev:Men de senaste nätterna har hon vaknat ofta igen. Inatt vaknade hon och grät så ofta som varannan timme! Det känns som att jag inte får i henne tillräckligt med mat om dagarna, även fast jag verkligen trugar! Hon verkar inte hungrig - men på natten vill hon ju äta.
En del små kring två månader verkar inte riktigt ha tid att äta på dagarna, då upptäcker de hur mycket skojigt det finns runt omkring! Har du provat att sitta i ett lungt rum och amma/mata? Kanske till och med lite mörkt. Eller en filt runt som dämpar synintrycken. En del äter bäst (eller endast) när de är nyvakna, då får man trixa lite när man sätter ihop ett schema.
bäck skrev:Hur lång tid ska man räkna med innan det börjar funka lite mer enligt planen? Jag har hållt väldigt hårt på tiderna de senaste tre dagarna. Bortsett från nattmålen. Där får hon mat när hon är hungrig.
Lite tålamod om jag får be! ;) När du infört en förändring får du vänta i tre dagar + en uppföljningsvecka innan du utvärderar. Sedan kan du börja fundera på om något borde göras annorlunda.
bäck skrev:En konstig sak är att hon igår sov HELT PERFEKT på dagen. Hon fick allt hon skulle och ändå så var natten till idag typ den värsta på länge!? Åh, i min kontrollhjärna ger detta ingen mening. Kan man överhuvudtaget räkna med något när de små liven inte är äldre? Jag känner att jag börjar tvivla och det är ju INTE bra!!!! Allting känns så slumpmässigt. Jag vet att jag borde tagga ner och inte bli så frustrerad. Men jag är så vansinnigt trött och har dessutom dåligt samvete för att jag inte lyckas bättre! Jag försöker verkligen!
Det ÄR skakigt i början! Det känns slumpmässigt och man försöker klura ut hur allt hänger ihop, men det är inte helt lätt. Men ge det tid och försök slappna av. Att en dag (eller en natt) blir perfekt enligt schemat är inte målet, utan målet är att ha en nöjd och glad unge. Små barn ska njutas - och njuta själva! :D
bäck skrev:En bra sak:
Min flicka har blivit mer glad för att ligga på mage. Jag har övat henne varje dag senaste veckan och de sista tre dagarna har det lyckats att få henne att somna på magen under förmiddagsluren. Hon verkar sova så gott! Igår sov hon hela passet (1,5) med ett par solfjädringar från min sida bara - men idag vaknade hon efter 45 minuter som vanligt. Vi har inte testat det på natten ännu (andningslarm beställt och på väg och vill inte göra det utan larm) men jag hoppas så klart att hon kommer att ha lust att sova på magen på natten också.
Men se där, fint jobbat! =D> =D> =D>
bäck skrev:Är det bäst att lägga måltiderna så att hon precis har ätit färdigt när det är dags att sova? Det är det som verkar lättast här, tycker jag. Hon är sömnig då liksom. Å andra sidan så äter hon kanske sämre för att hon då börjat bli trött? Har det lite fundersamt omkring detta... Några förslag? Jag vill ju helst att hon ska äta ganska kort efter hon har vaknat, men samtidigt precis innan hon ska sova igen, haha - det funkar ju inte direkt. Och hur gör man de gånger när hon vaknar för tidigt liksom? Ska man ändå hålla fast mattiderna då? Det har jag i alla fall försökt med här..
Jag tycker absolut att det är bra att hålla fast mattiderna! Sömnen kan det bli lite hipp som happ ibland med när vi är ute och flänger, men mattiderna håller jag rätt hårt på. För trött tror jag inte är bra när det är matdags, då orkar man nog inte äta så mycket, men du får känna av när det passar lilla fröken bäst.
bäck skrev:Är så tacksam för detta forum. Shit, vem skulle jag annars vända mig till? Ni förtjänar rosor!
Jag kan bara hålla med, jag skulle aldrig fundera på fler barn om jag inte hade hittat till forumet.

:heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen Maria! :D

Jag tycker att ni verkar jobba på hur fint som helst. =D> Men jag tycker mig ana en "duktig flicka" där bakom tangentbordet som inte nöjer sig förrän allt är perfekt. Precis som jag själv! :o Det är därför jag känner igen det.

Oroa dig inte, nog ska vi få ordning på nätterna med gemensamma krafter, men först och främst vill jag att mitt viktigaste budskap till dig ska vara: Lugn och fin!
Inte stressa, jag förstår att du är trött och vill sova, men SM ska vara en HJÄLP, inte en press att lyckas perfekt. Det får inte bli det, det kommer ingen må bra av, allra minst den ömma modern. :wink: Vilket i sin tur även avspeglar sig på barnet.
Det här VET ju du, men jag vet själv att man kan behöva bli påmind ibland.
Detta handlar inte om något du ska prestera, utan om en väg till en njutbar vardag, och för det krävs absolut en del jobb från mammas sida, men framförallt en avslappnad hållning och en självklar attityd. Rom byggdes inte på en dag! :P

Nu till dina frågor! :D
bäck skrev: Hon hade några nätter när hon sov 5 timmar i sträck, det är rekord. Men de senaste nätterna har hon vaknat ofta igen. Inatt vaknade hon och grät så ofta som varannan timme! Det känns som att jag inte får i henne tillräckligt med mat om dagarna, även fast jag verkligen trugar! Hon verkar inte hungrig - men på natten vill hon ju äta.
Jag tror du själv slår huvudet på spiken här: Det är nog helt enkelt så att det äts lite för mycket på natten! Klart att man inte är så hungrig på dagen då! Ofta är det lättare för de små att finna matro på natten, så om inte mamma styr upp så skulle de kanske välja att få sitt huvudsakliga matintag då istället!?

bäck skrev: Hur lång tid ska man räkna med innan det börjar funka lite mer enligt planen? Jag har hållt väldigt hårt på tiderna de senaste tre dagarna. Bortsett från nattmålen. Där får hon mat när hon är hungrig. Och bortsett från att hon inte alltid sover sina dagspass helt som hon ska (vaknar för tidigt) - men hon har sovit rätt okej på dagen ändå (antingen på madrass på megen eller i vagnen) och jag tar inte upp henne innan tiden är inne för det. Vi kör med morgon 7.30 och sen med 1,5 - 2,5 - 45 minuters sömn.
Hur ser era dagar ut nu? Vad har ni för schema? Vilka mattider kör ni? Och hur många ggr äter hon på natten?
Låter som att det är dags att be liten att somna om någon av gångerna istället för att mata vid minsta uppvak......

bäck skrev: En konstig sak är att hon igår sov HELT PERFEKT på dagen. Hon fick allt hon skulle och ändå så var natten till idag typ den värsta på länge!? Åh, i min kontrollhjärna ger detta ingen mening. Kan man överhuvudtaget räkna med något när de små liven inte är äldre? Jag känner att jag börjar tvivla och det är ju INTE bra!!!! Allting känns så slumpmässigt. Jag vet att jag borde tagga ner och inte bli så frustrerad. Men jag är så vansinnigt trött och har dessutom dåligt samvete för att jag inte lyckas bättre! Jag försöker verkligen!
Du vet precis själv var skon klämmer. :wink: DU måste tagga ner och släppa förväntningarna på dig själv och liten så att ni kan få en lugn tillvaro tillsammans. Spelar ingen roll hur påläst du är eller hur rätt du gör. Ni måste tillsammans göra den här resan och lära känna varann, och det kan ta sin lilla tid, och det måste få göra det!
Försök att se det som att det var fantastiskt att dagen funkade perfekt istället! Ett stooooort steg på vägen! Nätterna kommer det att bli ordning på när ni får upp matintaget på dagen, tro mig! :D
bäck skrev: En bra sak:
Min flicka har blivit mer glad för att ligga på mage. Jag har övat henne varje dag senaste veckan och de sista tre dagarna har det lyckats att få henne att somna på magen under förmiddagsluren. Hon verkar sova så gott! Igår sov hon hela passet (1,5) med ett par solfjädringar från min sida bara - men idag vaknade hon efter 45 minuter som vanligt. Vi har inte testat det på natten ännu (andningslarm beställt och på väg och vill inte göra det utan larm) men jag hoppas så klart att hon kommer att ha lust att sova på magen på natten också.
Vad härligt. Magläge är toppen! Jag törs nästan garantera att hon kommer att vilja sova på mage på natten också, så snart ni gett henne chansen!
Får hon förresten ligga mycket på mage dagtid också? Och gympa lilla kroppen? Väldigt viktigt för att man ska bli skönt trött inför natten. Och viktigt för den neurologiska utvecklingen.
bäck skrev: Är det bäst att lägga måltiderna så att hon precis har ätit färdigt när det är dags att sova? Det är det som verkar lättast här, tycker jag. Hon är sömnig då liksom. Å andra sidan så äter hon kanske sämre för att hon då börjat bli trött? Har det lite fundersamt omkring detta... Några förslag? Jag vill ju helst att hon ska äta ganska kort efter hon har vaknat, men samtidigt precis innan hon ska sova igen, haha - det funkar ju inte direkt. Och hur gör man de gånger när hon vaknar för tidigt liksom? Ska man ändå hålla fast mattiderna då? Det har jag i alla fall försökt med här..
Det kan vara en balansgång. Många behöver äta lunch precis innan långluren för att klara hela utan skarv. Men som du säger, ibland kan man vara för trött för att få i sig tillräckligt med mat också. Sen har du ju en hel timme på dig att få i liten så mycket mat det bara går! Om det så ska matas hela timmen! :D
Som sagt skulle jag vilja se hur mattiderna ser ut här.

bäck skrev: Förlåt om jag är helt ostrukturerad, jag är ett enda stort snurr just nu!
Du är inte det minsta ostrukturerad! Snarare kanske tvärtom. Det gäller att ha modellen i bakhuvudet men sedan göra den till sin egen. (Lätt för mig att säga som har hållit på tre ggr så länge som du.... :roll: Det jag vill säga är mest bara att: Misströsta icke! Saker och ting kommer att falla på plats! :heart: )

PS. Såg nu att SaraMilana :heart: svarat också! Ju fler desto bättre! :P
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
bäck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 19:12

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av bäck »

Allra finaste ni!

TACK för att ni påminner mig om min perfektionism. Såklart att detta inte ska bli till ett projekt. Och såklart att jag ändå faller i din fällan. Hm. :oops: Men det är slut med det nu! Bums! Eller.., så lätt kanske det inte går över. Men jag ska verkligen försöka att vara lugnare och ha mycket mer tålamod. Jag känner mig redan lättad och skrattar lite åt mig själv. Lilla Sigrid är så gullig dessutom. Det har hon ju varit hela tiden, men hon har varit extra glad här på sistone tycker jag. Och jag har nästan börjat njuta av mammaledigheten. :? Var väldigt ledsen i början..

En väldigt bra nyhet är att vi fick vårt andningslarm igår och inatt sov hon på mage för första gången! Kanske är det en slump, det vet jag inte, MEN faktum är att hon sov jättebra inatt! Först sov hon 4 timmar i sträck och sen 5 timmar i sträck!!! Jag matade bara en gång inatt! Natten blev lite kort, eftersom att hon var orolig igår kväll och det tog tid att somna och så ville hon att dagen skulle börja kl 6 istället för 7.30, så hon fick "bara" 9 timmar, men vilka timmar! Och tänk, jag fick sova 3+4 timmar jag! Tjuhuuu!

Hon somnar på mage varje förmiddagslur, skarvar fortfarande, men det kommer nog bli bättre. Jag har dock svårt för att lägga henne på mage ifall hon inte precis har åtit och är så där trött som hon blir när hon precis har ätit. Om jag lägger henne på mage en kvart efter att hon har ätit tex, så sparkar hon och gråter helt hysteriskt och så är det svårt att få henne lugn igen. Så nu har jag antingen lagt mattiderna i timmen innan läggdags eller "fuskat" och gett henne en liten extra slurk innan varje sömnpass. Är det dumt? Jag tänker att det kanske är för att det här med att ligga på magen fortfarande är så nytt och att hon kommer göra mindre motstånd om ett tag?

Men detta omkring placerandet av måltiderna är nog det klurigaste känner jag. Jag vill ju helst inte att hon ska få vanan att bara kunna somna precis efter hon har ätit. Men den vanan verkar hon redan ha fått från mig. Icke bra. Har ni några tips på hur man får henne sömnig utan det? Nu är det liksom som att hon blir pigg igen efter de trötta få minutrarna efter precis avslutad måltid. Och när hon är "pigg" så blir det jättesvårt att lägga henne, hon gör så mycket motstånd då liksom. Det är samma sak på kvällen. Där lägger jag henne också PRECIS efter nattslurken.

Våra dagar ser ut så här nu

7.30 godmorgon
7.45 Mat + 8.30
9.00 sova (1,5)
10.30 upp
11.15 Mat + 12.00
12.30 sova (2,5)
15.00 upp
15.30 Mat + 16.30
17.00 sova (45)
17.45 upp
18.45 Mat + 19.30
20.30 Nattslurk
21.00 Godnatt

Jag vet att jag har lite för lite sömn här.., ska försöka lägga henne tidigare, men hon verkar verkligen aldrig trött tidigare än 21. Ska man testa ändå? Är bara så rädd för att hon ska bli ledsen och sur och att det blir svårt att få henne att falla till ro efteråt. Plus att hon ofta vaknar omkring kl 5 och verkar vara pigg redan då...

Som sagt så sov hon bra inatt (på mage!) - "normalt" så brukar hon vakna efter 2-3 timmar efter första passet och därefter sova ungefär 2 timmar och sen vara väldigt orolig resten av natten och bara sova någon timme per gång. Jag försöker att inte amma henne när det är så kort emellan. Brukar "normalt" amma henne 2-3 gånger per natt. Men inatt bara en gång! Oh!

Idag har jag dessutom lyckats att buffa henne vidare genom förmiddagsluren! Det är också ett framsteg. Hon vaknade efter en halvtimme och grät, jag buffade och solfjädrade och det funkade! Fick göra detta ganska många gånger, typ fem kanske under den resterande timmen - men hon blev liksom aldrig hysterisk. Lite småklagande gråt bara, liksom.

Hon har varit lättare att trösta här på sistone. Det är som att hon har fått lite fler mellanlägen. Innan så blev hon väldigt ledsen/sur väldigt fort. Nu är hon lite lugnare. Det kan ju bero på många olika saker., men jag har en känsla av att det beror på att hon sover mycket mer nu än för några veckor sedan!

Jag försöker att lägga henne på mage flera gånger per dag för att leka/träna. Hon börjar dock gråta efter någon minut. Hon har liksom börjat att acceptera det lite mer, men det är fortfarande inte roligt för henne. Får fortsätta testa!


Åh ett långt inlägg. Hoppas ni orkar läsa. Och massa tusen miljoner tack för hjälpen igen. Speciellt för att påminna mig om det här med min perfektionism och duktighet. Det har alltid varit ett problem för mig och jag hoppas kunna få ner de slags tankarna så mycket som det bara går! TACK!!!!

Kram,
Maria
Mamma till lilla Sigrid född 22 februari, 2012. Bor i Umeå.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av Irmasmamma »

bäck skrev: TACK för att ni påminner mig om min perfektionism. Såklart att detta inte ska bli till ett projekt. Och såklart att jag ändå faller i din fällan. Hm. :oops: Men det är slut med det nu! Bums! Eller.., så lätt kanske det inte går över. Men jag ska verkligen försöka att vara lugnare och ha mycket mer tålamod. Jag känner mig redan lättad och skrattar lite åt mig själv. Lilla Sigrid är så gullig dessutom. Det har hon ju varit hela tiden, men hon har varit extra glad här på sistone tycker jag. Och jag har nästan börjat njuta av mammaledigheten. :? Var väldigt ledsen i början..
Åh vad underbar läsning! :D :heart: Njuuut!!
(Och när du njutit en stund kan du ta en titt på början av min tråd om Irma. Det är så att man rodnar av skam när man läser tillbaka :oops: Där snackar vi perfektionism och snöa in på detaljer :lol: Mina nuvarande kollegor fick påminna mig både en och tio ggr om att tagga ner och inte fastna i detaljerna..... :mrgreen: )
bäck skrev:En väldigt bra nyhet är att vi fick vårt andningslarm igår och inatt sov hon på mage för första gången! Kanske är det en slump, det vet jag inte, MEN faktum är att hon sov jättebra inatt! Först sov hon 4 timmar i sträck och sen 5 timmar i sträck!!! Jag matade bara en gång inatt! Natten blev lite kort, eftersom att hon var orolig igår kväll och det tog tid att somna och så ville hon att dagen skulle börja kl 6 istället för 7.30, så hon fick "bara" 9 timmar, men vilka timmar! Och tänk, jag fick sova 3+4 timmar jag! Tjuhuuu!
Underbart!! \:D/ Fint jobbat! =D>
Jag tror absolut inte att det är en slump! Nästan alla spädisar sover bäst och djupast på mage, de slipper ligga som en sköldpadda med benen i vädret och madrassen fångar upp omfamningsreflexen som annars väcker dem.

bäck skrev:Hon somnar på mage varje förmiddagslur, skarvar fortfarande, men det kommer nog bli bättre. Jag har dock svårt för att lägga henne på mage ifall hon inte precis har åtit och är så där trött som hon blir när hon precis har ätit. Om jag lägger henne på mage en kvart efter att hon har ätit tex, så sparkar hon och gråter helt hysteriskt och så är det svårt att få henne lugn igen. Så nu har jag antingen lagt mattiderna i timmen innan läggdags eller "fuskat" och gett henne en liten extra slurk innan varje sömnpass. Är det dumt? Jag tänker att det kanske är för att det här med att ligga på magen fortfarande är så nytt och att hon kommer göra mindre motstånd om ett tag?
Jag tror att det är lite vanskligt att mata under så lång tid vid varje mål, ja. Dels kommer hon att associera sömn till mat och det är ju inte riktigt tanken. Det är viktigt att hon förstår att sömn är nånting härligt och lär sig att varva ner och somna själv. Inte att mamma måste mata henne sömnig varje gång, som om sömnen bara var en angelägenhet för mamma..... 8)
MEN det allra största anledningen till att du borde försöka hålla nere måltiderna till 1 h är att lilla magen behöver vila ordentligt mellan målen för att arbeta upp tillräcklig hunger inför nästa mål. Annars blir det ett evigt småätande och det medför skarvar! SÅ, jag tror att du skjuter dig själv i foten lite genom att amma precis innan varje sovstund.
bäck skrev:Men detta omkring placerandet av måltiderna är nog det klurigaste känner jag. Jag vill ju helst inte att hon ska få vanan att bara kunna somna precis efter hon har ätit. Men den vanan verkar hon redan ha fått från mig. Icke bra. Har ni några tips på hur man får henne sömnig utan det? Nu är det liksom som att hon blir pigg igen efter de trötta få minutrarna efter precis avslutad måltid. Och när hon är "pigg" så blir det jättesvårt att lägga henne, hon gör så mycket motstånd då liksom. Det är samma sak på kvällen. Där lägger jag henne också PRECIS efter nattslurken.

Våra dagar ser ut så här nu

7.30 godmorgon
7.45 Mat + 8.30
9.00 sova (1,5)
10.30 upp
11.15 Mat + 12.00
12.30 sova (2,5)
15.00 upp
15.30 Mat + 16.30
17.00 sova (45)
17.45 upp
18.45 Mat + 19.30
20.30 Nattslurk
21.00 Godnatt

Jag vet att jag har lite för lite sömn här.., ska försöka lägga henne tidigare, men hon verkar verkligen aldrig trött tidigare än 21. Ska man testa ändå? Är bara så rädd för att hon ska bli ledsen och sur och att det blir svårt att få henne att falla till ro efteråt. Plus att hon ofta vaknar omkring kl 5 och verkar vara pigg redan då...
Våga tro på att AW:s sömnrekommendationer gäller även för din lilla skrutt! :wink: Det fina med Standardmodellen är att vi föräldrar tar på oss ansvaret för att liten ska få tillräckligt med sömn, alltså ska vi inte vänta på tecken ifrån barnet att det är sovdags, för då kan det ofta vara "för sent" och liten riskerar övertrötthet.
Om jag var du skulle jag köra på ett klassiskt 2 månadersschema med 11-1,5-2-1,5 och försöka hålla mig till det oavsett när liten behagar vakna eller verka trött. Hon måste ju få en chans att sätta tiderna i kroppen!
Angående de tidiga morgnarna så kan det vara så att liten blivit lite större och därmed känslig för ljus i sovrummet. Så här kommer lite mörkläggningstips!

bäck skrev:Som sagt så sov hon bra inatt (på mage!) - "normalt" så brukar hon vakna efter 2-3 timmar efter första passet och därefter sova ungefär 2 timmar och sen vara väldigt orolig resten av natten och bara sova någon timme per gång. Jag försöker att inte amma henne när det är så kort emellan. Brukar "normalt" amma henne 2-3 gånger per natt. Men inatt bara en gång! Oh!
Åh, vad härligt! :D Snart är den vanan etablerad!
Sträva helst efter att göra morgon samma tid varje dag (ev med marginalkvart). Många forumister vet jag har gjort så att de matar när liten vaknar på natten, men för oss hjälpte det att JAG bestämde tiden för nattmålet. Inte för tidigt - då orkade inte liten fram till morgonen sen, och inte för sent - då var hon inte hungrig till frukost. Efter att ha provat oss fram lite blev den ultimata tiden för oss kl 04.30 (vi hade natt 20.30-07.30). Så då satte jag väckarklocka på låg signal. Alla andra uppvak buffade jag bort om det behövdes.
Säger inte att det måste passa alla, men det var VÅRT sätt att göra morgon samma tid varje dag!
Och jag upplevde att liten blev trygg i att mamma hade koll på läget, så snart slutade hon vakna av sig själv "fel" tider. Hon behövde liksom inte vakna och undra om hon skulle få mat eller inte. :P
bäck skrev:Idag har jag dessutom lyckats att buffa henne vidare genom förmiddagsluren! Det är också ett framsteg. Hon vaknade efter en halvtimme och grät, jag buffade och solfjädrade och det funkade! Fick göra detta ganska många gånger, typ fem kanske under den resterande timmen - men hon blev liksom aldrig hysterisk. Lite småklagande gråt bara, liksom.
Härligt! :D Då är nästa steg för dig att våga backa lite! Är liten inte ledsen så ska du inte buffa. Arga små hjälps mest av husljud. På med dammsugaren eller TV:n eller liknande och visa att du finns där och vaktar.
bäck skrev:Jag försöker att lägga henne på mage flera gånger per dag för att leka/träna. Hon börjar dock gråta efter någon minut. Hon har liksom börjat att acceptera det lite mer, men det är fortfarande inte roligt för henne. Får fortsätta testa!
Ja, kämpa på! Korta men MÅNGA stunder varje dag.
Och försök låta bli att "rädda" henne från golvet/filten eller var hon nu ligger. Om hon blir ledsen så trösta på plats och ta upp i en lugn stund, så att du signalerar att det hela är i sin ordning och inget farligt. :D

bäck skrev:Åh ett långt inlägg. Hoppas ni orkar läsa. Och massa tusen miljoner tack för hjälpen igen. Speciellt för att påminna mig om det här med min perfektionism och duktighet. Det har alltid varit ett problem för mig och jag hoppas kunna få ner de slags tankarna så mycket som det bara går! TACK!!!!
Kom ihåg att det heller inte får bli ett krav att sänka kraven nu också! [-X :wink: (Känner nämligen igen mig...... Man vet med sig att man är för perfektionistisk och vill istället bli perfekt ickeperfekt........ :roll: )

Kram och trevlig helg! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
bäck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 19:12

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av bäck »

Åh tack för ditt fina svar! Och vet du vad? Inatt sov min lilla Sigrid så här:

Somnade 20.30
Mat 02:50
Vaknade 06.45
Lite buff - Somnade igen 07.10
Godmorgon 07.30

Det är helt otroligt och när jag tog upp henne ur sängen där kl 07.30, hade jag redan hunnit få på mig bysbrallor och ställt fram ett glas vatten till min lilla amningshörna. Jag kunde ta upp henne helt lugnt och fint och hon log världens största leende när jag sa godmorgon! Sen fick hon äta en storslagen frukost från mina sprängfyllda bröst, haha!

Herregud! Jag är så tacksam för alla era ord!

Nu försöker jag komma ihåg att även fast detta inte kommer upprepa sig inatt igen eller på de närmsta dagarna, så vet jag nu att det ÄR MÖJLIGT! Inatt ammade jag en enda gång och hon sov ju faktiskt från 20.30 till 07.30. Hon somnade till och med skitfort där igår. Jag skulle bara insistera och som du säger backa! Hon gnydde pyttelite och efter tre minuter sov hon som en stock.

Jag är så glad! Jag trodde aldrig det skulle lyckas för mig att ge henne så många timmars sömn. Nu ligger hon och sover sin förmiddagslur och jag ska ta en varm skön dusch med babyalarmet vid min sida!

Trevlig helg!!!! :heart:
Mamma till lilla Sigrid född 22 februari, 2012. Bor i Umeå.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"