Snutte eller ej?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Snutte eller ej?

Inlägg av Irmasmamma »

Hallåj! :D

På många ställen här på forumet har jag sett att snutte nämns. Det verkar vara nåt som de flesta barn har..... Spontant tänker jag att det verkar onödigt, risk för borttappning m.m. och att tryggheten skulle finnas i snutten och inte hos barnet självt.....? Är jag ute och cyklar? :-? Är snutte något jag borde introducera?

:heart:

Ps. Är jag i fel kategori....?
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snutte eller ej?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, De flesta skaffar sig en "snutte" mer eller mindre till runt 8 mån. Allt från kudden till trasor till gosedjur. Väldigt få är utan helt vad jag vet.

Så om ditt barn nu skall ha en snutte, vill du då inte att det är något som du kan tvätta lätt och även köpa flera av. Vi hade velour trasor kopplat till tummen. Fördelen med det var att då var tumsugandet knutet till tummen så när vi tog bort tummen tog vi bort snuttetrasan. Mycket bekvämt.

MEN, jag har aldrig tillåtit snutte någon annan stans än i sängen. (möjligtvis vagn om man skall sova i den, samt resesäng)

Suger på tummen och snuttar gör man i sängen när man vill vila eller sova. Det var så jag körde.

Alla gör olika skall poängteras. Men jag höll händerna så upptagna på dagen att det inte fanns tillfälle att suga på tumme/fingrar dagtid. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Snutte eller ej?

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Mina barn har nallar. Jag hade själv en nalle som jag älskade väldigt högt när jag var liten (faktum är att jag fortfarande har kvar honom... :lol: :heart:) så jag ser inte varför det skulle vara dåligt att ha en sån "kompis". Inte heller har jag upplevt nåt behov att begränsa tillgången till nallarna - det är klart att de med tiden blir tämligen lortiga (de går att tvätta men blir rätt luggslitna av det så jag begränsar tvättandet till när de har varit med om riktigt traumatiska händelser, typ magsjuka :-& ) så därför får de t ex inte vara på matbordet.

För mig är nog inte nallen en trygghet, utan snarare en låtsaskompis på vilken barnet kan projicera sina egna känslor när det behövs. Sista gången (?) min egen nalle tjänstgjorde som moraliskt stöd var f ö när jag var 19 år och skulle kolla på en lägenhet i en främmande stad. Jag hade ingen annan vän att tillgå just då, så jag tog med min gamla nalle i ryggsäcken.... :mrgreen:

Jag tänker att man säkert kan hålla barnen sysselsatta dagtid utan att för dens skull vägra dem nallarna. Ibland är de med och leker, men ska det t ex lagas riktig mat så får ju nallarna ligga och vila sig under tiden. Åtminstone har vi aldrig haft nåt problem med detta. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Snutte eller ej?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack för era svar! :D :heart:

Då kanske det är en bra idé att skaffa en snutte alltså... Det jag tänkte var ju att eftersom liten inte vet att snutte existerar och inte verkar "behöva" eftersom hon sover bra ändå, så kanske det är onödigt att introducera något som hon kommer att bli "beroende" av.
Men som ni säger, det kanske kan ge något positivt också, t.ex. vid tumavvänjning (var det det du syftade på TorsMamma? :heart:
Och fint det där med att ha en kompis i snutten, Chokladkaninen! :heart:
TorsMamma skrev:De flesta skaffar sig en "snutte" mer eller mindre till runt 8 mån.
Menar du att man skaffar den ungefär vid 8 mån eller att man avskaffar den då? :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snutte eller ej?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag menar att man införskaffar den då, eller innan. Sen kan man avskaffa den vid ca. 5 år, då är de mogna att bli av med snuttar och tummar. (säger BB i alla fall)

Sen tycker jag att chokladkaninens berättelse är fantastisk. MIn son har några valda gosedjur i sängen numera. och ingen snutte. Men han har en själv vald "tumme tott" (en sånt förband man sätter på fingrar har jag och sätter på tummen så den inte åker in av misstag.) :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Snutte eller ej?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Mina barn har valt själva. Och jag kan lova att det inte alltid blir som man tänkt sig. Storan valde själv ut en nalle bland de som fanns hemma. NUmera är det Nalle med stort N. Det är den som gäller liksom. LIllen verkar föredra en trofé ur mitt syrum, en bit vit "gorillapäls"som han drar omkring med. Så visst kan man försöka köpa men lika gärna kan liten föredra något annat. :wink:

Skall dock tillägga att jag är tacksam för gorillapälsen, då han innan den var helt tokig i en plastödla... :roll: :lol:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snutte eller ej?

Inlägg av Tin »

Hejsvejs,
och vi körde ytterligare en variant. :lol:

Liten suger på fingrarna och har så gjort sedan pytte. Någon snutte har aldrig varit aktuell.....förrän strax före årets jul då kusinen (5 månader yngre) hade en apa som var med överallt. Det blev slagsmål kring denna apa, min lilla (bestämd 2 åring vid det laget) skulle absolut ha den och stal den i obevakade ögonblick och sprang och satte sig under ett bord och kramade den. :shock: Kusinen grät. Kaos.

Hm, så kom julen och i ett av paketen fick min liten en egen apa från ovannämnda kusin. Lyckan var fullständig. Lugnet lade sig, de små hade var sin apa. :D Vi kunde fira jul, de små blev bästisar och bondade över sin apor.

Plötsligt var apan superviktig och skulle minsann sovas med, för så gör ju kusinen. Nu sovs den med apan, hemma och i resessäng, varje dag och natt. Kände mig också tveksam först eftersom det varit så skönt utan snutte i 2 år men å andra sidan har jag bara goda minnen av min egen nalle....... däremot skall jag köpa en reservapa har jag kommit fram till. ;)

Så även om apan dök upp i våra liv lite överraskande och ganska sent kan man inte mer än le när man på morgonkvisten hör liten från sitt sovrum småprata med sin apa: Sovit gott apan? frågar hon. Gulle.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Snutte eller ej?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack igen alla fina! :heart:

Tänk att det fanns så mycket olika (härliga) erfarenheter av snuttar! :D Jag är övertygad, snutte SKALL härmed införas :P

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Snutte eller ej?

Inlägg av Tetz »

Mysigt med snutte! :D För min stora tjej har hennes "Gosen" varit och är en trygghet. Med den kan man somna även i okända sängar och man kan trösta sig med den när man har slagit sig eller blivit ledsen för nåt. Hon paktar till och med med den när mamman är dum :roll: :lol:

Storan valde turligt nog en snutte som sålts i flera år och som är jättepopulär (så den lär inte försvinna i första laget), så vi har kunnat köpa på oss flera stycken och tvättar dem en gång i veckan :thumbsup:

Därför fick minstingen en gos från samma serie, och jag har köpt upp mig på några stycken :D

Dessa håller form, färg och mjukhet efter måååååånga tvättar:
http://www.ellos.se/d/Barntextilier-Fil ... ?Nr=340352
http://www.ellos.se/d/Barntextilier-Fil ... ?Nr=343972
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Snutte eller ej?

Inlägg av Alma »

Vi hade en av mina gamla tunna bomullskjolar som sommarlakan, den snuttades det på. Jag tyckte det var bättre än gosedjur som tar lång tid att få torra efter tvätt...

Men inte gick det att tvätta snutttefilten inte. Då försvann ju den goa doften! Jag "tappade" den i badvattnet under en tid. Ojdå.

Den blev mycket snabbt viktig, och turligt var den stor så jag delade upp den och hade en del i reserv. Visade sig vara bra för den gick efter ett par år sönder i små snuttebitar. Till slut var de så små att den nya kom fram, till stor förtjusning.

När även denna halva var söndersmulad trodde vi det skulle bli katastrof. Men vi förberedde och sonen fick välja. Han uppskattade frågan och valde.... en gammal liten snuttebit.

Så en dag hängde han sig i makens gamla t-tröja. Maken blev arg men jag såg en chans. Nä men se! Ni har gjort NYA SNUTTE!

Sedan dess är en halva av T-tröjan snuttefilt... Men nu vid 5 år behövs den inte lika starkt längre. Sonen fasar ut beroendet själv.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Snutte eller ej?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack för alla fina snutteberättelser! :D Och tack för länkarna, Tetz! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"