Sluta amma en vällingsvägrare

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Axelsmamma
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 maj 2011, 20:05

Sluta amma en vällingsvägrare

Inlägg av Axelsmamma »

Hej!
Nu är sonen 1 år och jag känner att det börjar bli dags att sluta amma.

Så här äter han idag:
6 vakna, ammas
8.30 gröt
11 lunch
15 gröt
17.30 middag
18.30 nattslurk
19 god natt

Det kluriga är bara att få honom att äta något annat än bröstmjölk på kvällen. När jag varit borta på kvällen har hans pappa försökt med välling, gröt och yoghurt, men han är inte sugen. Men om vi hoppar över det där lilla målet tycker jag han vaknar tidigare på morgonen.

Är det någon som har nåt bra tips? Ska vi kanske lägga om schemat på nåt sätt så han äter middag lite tidigare? Då kanske han blir mer intresserad. Han är ju inte hungrig en timme efter middagen, men vill gärna ha bröstet, så magen är ju inte full.

Tips och klokskap mottages tacksamt! :D
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Sluta amma en vällingsvägrare

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Jag tror precis som du att det kan hjälpa att tidigarelägga middagen. Det kan ju i sig betyda att även mellanmålet får läggas till 14.30 alternativt bli lite "lättare", så aptiten hinner bli bra till middagen.

Till kvällsslurk går det även bra att ge banan :D Om det absolut inte går att få ner något annat än bröstmjölk så kanske ni kan senarelägga middagen till kl 18? Det kan ju ta ett par dagar innan han "ställer om" och äter mer under dagen för att kompensera för den uteblivna slurken.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Axelsmamma
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 maj 2011, 20:05

Re: Sluta amma en vällingsvägrare

Inlägg av Axelsmamma »

Hej Tetz, tack för svar! :D
Jag ska prova med banan imorgon kväll, det kan gå om han får plocka i sig bitar själv.

Ska se vad vi kan göra åt schemat, vi står inför övergången mellan en och två dagslurar. När han väl sover en lur kommer han nog somna tidigare, så då kanske det passar bra att slå ihop middagen och kvällsmålet till ett mål.

Som alltid hänger maten och sömnen ihop! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"