Magproblem...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Vivan

Magproblem...

Inlägg av Vivan »

Vår 2,5-åring (drygt) är så väldigt lös i magen nästan hela tiden, inte diarré men man kan inte förvänta sig att hon ska kunna "hålla sig" och bli torr. Vi misstänkte fullkornsvällingen (och bvc höll med) och har i stället serverat 6-mån-välling i drygt 2 veckor och vid 2 tillfällen har det varit lite bättre....iofs kan det väl ta tid men så kom midsommar och jordgubbar och totalkrash av den stackars magen... Finns det någon med tips och råd (jordgubbar blir det ju inte fler...tur att vi har smultron i landet....)? :(
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Är hon dålig i övrigt, eller är det bara magen som är lös? Och hur länge har det hållt på? Sedan de 2 veckor du ändrat vällingssort, eller längre tillbaka ändå? Kan det vara något (förutom jordgubbar då) som hon inte tål?
När man är lös brukar det vara majsvälling som är det bästa att ta till.
Och andra saker som stoppar, t.ex morot, rivet äpple, banan.

Äter hon mycket sand...Min dryga 2-årig äter sand med sked ute i sandlådan... :? och efter några hel-dagar ute, när det varit fint väder, brukar det vara rejält löst... jag har fått rådet att ge en kalktablett om dagen under några dagar tills det har stabiliserat sig, funkar bra :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Vivan

Inlägg av Vivan »

Hej!
Hon har alltid haft, oftast, "lös" mage, men vi har väl tänkt att det ändrar sig när hon blir äldre... Nu tycker vi att hon är äldre och hon själv börjar prata om att sitta på toaletten och verkar tycka att det är lite småjobbigt att byta blöja....
Vivan

Inlägg av Vivan »

..och nej, hon äter inte sand...det är bara lillasyster som gör det ibland.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!

Prova med kalktabletter & majsvälling då, det är i alla fall inget som är skadligt. Du kanske skulle testa om det är något hon inte tål? Tänk lite extra på om det är värre efter speciell mat.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
SaLi

Inlägg av SaLi »

Pröva att ta bort alla mjölkprodukter ett tag och ersätt med låglaktos. Min nu 3,5 åriga dotter var oxå lös i magen när hon var mindre. Så små barn kan tydligen få "en släng" av laktosintollerans. Vi fick hålla upp nästan ett år innan magen "läkt". Det gick ganska fort bra med smör, ost, fil och mjölk i såser och gröt, men hon kunde inte dricka ren mjölk.
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"