Mättande mat

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mynte
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 08 maj 2010, 20:26
Ort: Oslo, Norge

Mättande mat

Inlägg av mynte »

Hej ni :D

Vi har en underbar pojke på 5 1/2 månad som nu älskar det mesta av vad han smaker, äter mängder, och som jag hoppas kommer att sova sin första 12-timmers natt :) Jag funderar lite på vilken mat som mättar mest, och har några frågor:

:?: Jag gör hemlagat grøt. Exakt hur mycket smør och/eller olja kan jag använda i en portion? Ni brukar skrive "en rejal klick smør", men hur mycket är det? (kom ihåg att jag är norsk och behöver noggrante instruksjoner :lol: )
:?: Pojken får ersattning (och skedmat) til ett av måltidene, kan man blanda inn lite olja eller annat for att den ska mätta mer? I så fall, hur mycket?
:?: Tror ni grønsakspuré är mer mättande än grøt?

:heart:
Norsk mamma, storebror 01.08.2009 och lillebror 15.10.2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mättande mat

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tyvärr är ju allt relativt i matvärlden. Vissa barn har kanske 2 dl gröt med 1 msk osaltat smör. Medans andra har 2 msk. Bara magen håller är min tanke. Det skall smaka gott och mätta samt inte göra magen för lös. Så börja med en msk ungefär i 2 dl gröt.
Gör du egen gröt kommer den mätta mer än pulvergröterna från affären.

Samma i grönsakspureer. Sen mättar ju olika grönsaker olika mycket. Typ sötpotatis mättar ju mer än broccoli. Sen måste du ju ha varierad kost så barnet får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler, inte bara mättande om du hänger med.

Men att blanda broccili och sötpotatis är en bra kompromiss med lite filtrerad kallpressad ekologisk rapsolja, eller osaltat smör. Vilket barnet själv föredrar.

När du sen introducerar kött, fågel och fisk kommer ju det att mätta än mer.

Avsluta måltiden med frukt och ha frukt på gröten. Avocado mättar bra också.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mynte
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 08 maj 2010, 20:26
Ort: Oslo, Norge

Re: Mättande mat

Inlägg av mynte »

Hej och takk :D
Vissa barn har kanske 2 dl gröt med 1 msk osaltat smör. Medans andra har 2 msk. Bara magen håller är min tanke. Det skall smaka gott och mätta samt inte göra magen för lös.
Han får 1 1/2 msk smör + lite rapsolja i 2 dl gröt, jag har undrat om det är galet mycket, men da fortsetter vi med det :wink:

Det känns som att vi saknar det där lilla ekstra som gör att han kan holda 12 timmar utan påfyll, men det kommer nog snart.
Men att blanda broccili och sötpotatis är en bra kompromiss med lite filtrerad kallpressad ekologisk rapsolja, eller osaltat smör. Vilket barnet själv föredrar.
Mmmm, det här ska jag laga til middag :D
Norsk mamma, storebror 01.08.2009 och lillebror 15.10.2011
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Mättande mat

Inlägg av Alma »

Om du vill fortsätta på grötkonceptet kan du blanda olika flingor;
hirsflingor, boveteflingor, några kornflingor, några rågflingor - med havreflingorna. Sedan är det stor skillnad på havreflingorna - de finns de som smälter bara av att se hett vatten och de som måste kokas för att bli mjuka. "Snabbflingor" mättar inte lika mycket.

Du kan också koka röda små linser till de går sönder, de blir bra ingrediens i gröt. En och annan vit böna kan man också mosa i. (Jag tog bort skalen i början till sonen, inuti är det mjukt som potatis.)
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"