Tips vid mardrömmar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Tips vid mardrömmar

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej på er

Jag har en 6-åring som har börjat få mardrömmar. Tidigare försökte vi lugna genom att prata om vad han drömt och sedan ramsa och kanske ha på musik utanför rummet. Tyvärr har det sällan hjälpt mer än 10-15 minuter och sedan har han varit ledsen igen.

När jag gick en utbildning i NLP (neurolinguistic programming) pratade de en del om att bryta/ändra tillstånd. Det gjorde att vi har bytt strategi:
När sonen vaknar och är ledsen/rädd går någon av oss dit, konstaterar att "jaha, har du en mardröm" och sedan föreslagit att "vi går på toaletten så att du får kissa". Under tiden till och från toaletten börjar jag prata med honom om något som jag vet att han tycker är kul, exvis hockeyskolan. Det gör jag för att bryta hans tankar och tillstånd till något positivt.

När vi är tillbaka i hans rum och han ligger i sängen fortsätter jag ställa frågor om hur det kommer att bli eller var på hockeyskolan. Hur såg det där finfina målet ut som han gjorde? Hur kändes det när han fick till överstegen? Han får beskriva målet, överstegen, biofilmen, kalaset eller vad det nu är som är positivt. Sedan ber jag honom se, höra och känna känslan av hockeyskolan. Allt sker i mörkret förstås, inga tända lampor annat än på toa ;). Jag ramsar mig ut och sedan är det bara att sova vidare! :shock: NÅgot så enkelt funkar jättebra. Jag har även vänner som har provat och säger att det funkar.

Att fråga om vad de har drömt och hur hemskt det var gör att de är kvar i känslan och det tillståndet av ledsenhet/rädsla och obehag, och det vill vi ju inte spä på eller hur? Så bryt/ändra tillståndet till något positivt. Ett skratt eller leende är ett tecken på att tillståndet är ändrat.

/Kristiina

PS. Om du är nyfiken på vad NLP är kan du gå in på följande länk:
http://youtu.be/m198yGuZ3ls
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Tips vid mardrömmar

Inlägg av Manfred10 »

Trevligt att se dig här! :D

Tack för tips! Det ska kommas ihåg!

kram på dig! :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Tips vid mardrömmar

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Jo, ibland lägger jag in något klokt. ;)
och det finns mycket NLP i både SHN och BB. :)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tips vid mardrömmar

Inlägg av TorsMamma »

:heart: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Tips vid mardrömmar

Inlägg av Clara Cecilia »

Oj va bra tips! Och jag kände mig bra och inser att min pappa var bra nattetid när det begav sig! Precis så gjorde han och precis så gör jag med min stora lilla pojke. Utan att ha namn på det.

Kram Clara
Mamma till V 2008, L 2010
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Tips vid mardrömmar

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Vi gör också så. :D Jag har dock tänkt att det inte är ombytet så mycket som själva kissandet - min dotter sover nämligen så djupt att jag tror att mardrömmarna är till för att väcka henne när hon behöver kissa.... 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Tips vid mardrömmar

Inlägg av Ewa »

Samma här (utan själva kissandet i detta fall) men just att prata om något mysigt i väldig detalj för att bryta. Får man andra bilder att tänka på så motar de bort de läskiga bilderna. Det har hjälpt fint här. Igår berättade 6-åringen att hon gör så själv numer när hon vaknar på natten.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Tips vid mardrömmar

Inlägg av Alma »

Bra detta! När sonen vaknar, ledsen och rädd av mardrömmar, brukar han berätta så det sprutar själv.

Jag lyssnar och när han delat drömmen brukar jag fortsätta berätta där han slutade, med ett bra slut. Som en otäck saga som han börjar med, och som jag avslutar.

Har funkat hittills, och handlar också om att ta sig från det stämningsgrepp som en mardröm kan hålla en i.

Samtidigt är det för min son viktigt att berätta, jag tror det är en bra distansiering också att klä det i ord och få det lite utanför sig själv.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"