Dotter på 5månader med hjärnskada

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Jag fyller gärna på med min sons favorit,

Han låg på mage på diskbänken med armarna ner i diskhon (en hand på stjärten för balansen) och plaskade med vattnet i kranen, diskborste och annat disktillbehör. JÄTTEROLIGT, men då måste man också vänja sig vid magläget. Hon är ju som Hege säger ovan. Men för ovana brukar höga höjder på mage vara roligare än golvet, typ bord, bänk och diskbänk. Då kan man visa mera av världen.

Lägg dig själv ner på mage framför, gör roliga saker, visa speglar mm.m. bara sånt som är skoj på mage, ta inte fram dessa när hon är på rygg eller sitter.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Åh, jag tar jättegärna tips på hur man bygger en ålbräda! Känner många snickare, men jag behöver veta lite mer vad det är jag ska ha :oops:

Tack för era tipps. jag är med Tuva på golvet hela tiden eller har med henne på bordet eller diskbänken när jag gör något där. Problemet är bara att hon inte är medveten om sina händer så hon varken trycker ifrån i magläge eller roas av att hålla eller plaska med något. Men jag får hålla hårt i vetskapen att magläget i sig gör nytta och hoppas på framtiden.

jag är jätteglad att du ger mig mer kunskap. Jag är inte helt omedveten från start- är sjukgymnast men jobbar inom idrottsmedicin = helt andra saker. Dock bestod stora delar av utbildningen av neurologi så jag har ett hum om det men kan inget på djupet.
Försöker ha så mycket kontrastrikt som möjligt runt henne- hon älskar att ligga och prata med soffkudden som är vit och svart :wink: Dock ser hon inte den när hon ligger på mage eftersom hon då bara tittar rakt ner än så länge.

Det här med att åla på någon- altså skjuta ifrån med fötterna och klättra på mammas/pappas mage- kan det också räknas som ålning? Det är den enda typen av ålning jag får till just nu nämligen...

Tack för alla svar!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Skruttnorpan skrev: Jag är inte helt omedveten från start- är sjukgymnast men jobbar inom idrottsmedicin = helt andra saker. Dock bestod stora delar av utbildningen av neurologi så jag har ett hum om det men kan inget på djupet.
AHA! bra info, då är det ju så här att jag har jobbat med rehabilitering av långtidssjukskrivna. Och jag tänker som så här... De vuxna gympapassen med diagonala rörelser som vi kör så mycket av på just rygg och nack problem är vad vi vill åt. Att göra gympa och gym rörelser diagonalt är ju som du kanske vet extra svårt för vissa? Guess why? :wink:

Det är så vi "torrsimmar" vuxna för att få "balans" i kroppen och att få hjärnhalvorna att komminucera med varandra, visst? Allt med diagonalt stå på ett ben med motsatt hand upp osv... alla dessa balans övningar som är diagonala, de vill du ådstakomma för en spädis.

Så med det rota i ditt sinne och skapa diagonala rörelser så mycket du kan. Ren sjukgymnastik är det. Har du en yoga boll eller bobatt boll? Håll henne under armarna och lägg henne på mage på den! balansövning!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Här är en supertråd till dig, det står om crawlebanan där. Klä den typ i galon så hon glider lätt och sen typ velour kläder som glider på detta inga tryck, inga strumpor och fötter som greppar på sidorna. öva, öva, öva, öva.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 47&t=15335
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Jag har faktiskt försökt tänka i diagonaler redan innan jag fick nys om IAHP, men började jobba i PNF-mönster med henne i ryggliggande. Fick henne iaf att börja föra armarna mer från kroppen och öppna händerna mer. Har faktiskt haft henne på bollen lite också, mycket för att det är lättare för henne att hälla upp huvudet på den konvexa ytan :) Hon älskar bollen och att rulla i sidled :) Perfekt- då har vi en grej vi kan göra där vi båda får känna att vi "lyckas" lite.

TACK för tråden- gud vad mycket bra tipps och råd! Nu blir det till att snickra ;)
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Skit oxå, har fått mail om att bokleveransen är försenad :( Hoppas ni står ut med mona frågor ett tag till ;)

Såg i ett av svaren du länkade till att man skulle ha magläge minst 4h/ dag. Har klockat och vaken tid på mage får jag endast ihop 2,5. Då har vi varit en sväng på sjukan (40min/resväg) och tagit en h prommis i vagnen + att hon fortf sover rätt mkt på dagen (3x 40min). Jag är med henne på golvet tills hon verkligen gråter tårar innan jag tar upp henne, men sen tar det bra lång tid att trösta- ofta får jg ta till bröstet.
Fick killen att snickra ihop en ålbräda efter jobbet idag och hoppades SÅ att det skulle funka. Men jag måste tippa den så att hon hasar nedåt innan hon för minsta ansats.

Funkade allt detta för er från början? Börjar få lite panik här då jag inte når fram med något! Trot stenhårt på tänket, men hittar ingen bra startpunkt. Ska jag bara ha tålamod och lita på att det kommer eller börjar jag med fel saker?

Sorry att jag är så negativ och tjatig! Lovar att överösa er med glädje och ros om/när minsta framsteg visar sig :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja man tippar brädan i början, sen sänker man den lite vart efter som du märker att hon får kläm på det hela.

Sist, inte ta upp ledsen bebis från golvet. Försök att bryta innan med något annat. Man måste inte ligga på samma plats på mage utan flytta runt typ efter 10 min.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Skruttnorpan skrev:Funkade allt detta för er från början? Börjar få lite panik här då jag inte når fram med något! Trot stenhårt på tänket, men hittar ingen bra startpunkt. Ska jag bara ha tålamod och lita på att det kommer eller börjar jag med fel saker?

Sorry att jag är så negativ och tjatig! Lovar att överösa er med glädje och ros om/när minsta framsteg visar sig :)
Kära hjärtat, du HAR ju börjat, du har passerat startpunkten för länge sedan! Känn inte oro över din stress. Din "panik" och ditt otålamod är din dotters räddning, det är det som driver dig framåt, och som kommer driva din dotters utveckling framåt!

Så småningom kommer boken, läsa i tråderna här så länge. Läs min blogg om ålning och krypning och fyll på med kunskaper. Ålning kommer inte direkt för friska barn heller när de läggs på mage, det måste till tid för dem också. Nu har du ålbrädan, och kan hjälpa till med små knuff för att hon ska komma ned den. Titta på filmer på youtube, sök på crawling och Doman, så kommer du hitta filmer där ålbrädan är med.

När boken väl kommer har du så mycket kunskap, att du kan ta till dig det som står där rätt snabbt.

Har du även beställt "How smart..." boken? Där finns goda tips om hur du gör ett eget program, jag ska hjälpa dig och råda med vilka övningar som är bra. Annars kommer du själv att se vad din dotter behöver.

Många kramar och klapp på ryggen!
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

SEGEEEEEER! Och all kärlek till ålbrädan! :D Ska inte säga att hon regelrätt ålar, MEN hon skjuter ifrån själv med fötterna mot mina händer el brädan och flera gånger gör hon också rätt rörelse med både arm och huvud samtidigt! Vi har mycket lut och endast 1,5m lång bräda, men vi körde 60längder igår och hitills 10 idag. Har också kört lite övningar på bollen och så mycket magläge vi får till. Känns SÅ BRA att något äntligen går åt rätt håll! TACK så mycket för alla tips hitills!

Är er erfarenhet att barnen kan bli trötta i kroppen av träningen. Min känsla är att Tuva inte är lika stadig längre när jag har henne sittande i knät eller när jag lyfter upp henne. Kan det vara som för vuxna att träningen gör en svagare för ett tag innan kroppen hinner med att bygga upp? Vet att vi börjat lugnare än vad som rekommenderas, men å andra sidan började vi köra bara någon dag efter att hon vaknat till efter 6v tung medicinering.
Hur brukar barn reagera i början?

/ lycklig ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Häligt jobbat!!! =D> =D> =D> Se med enträgen träning så går det ju framåt, precis som du märker. :mrgreen:

Jo min erfarenhet är att om man är i hårdträning så är ju kroppen mera avslappnad mellan passen. En naturlig reaktion på all träning för oss alla. Annars kanske hon har haft en slags spänning i kroppen som hon faktiskt inte skall ha. Att kunna sitta vid 5 mån är mera en ovanlighet än vanlighet om man så säger. Det är ju helt andra muskler som vi nu inte tränar. MIn son var nog närmare 8 mån innan han kröp och satte sig själv. INte öva sitta tycker jag, genom att pallra upp med kuddar och liknande. På sin höjd kan man få hoppgunga i belöning. Inga gå stolar, inga sitt övningar. Detta gör kroppen själv när den är mogen. Åla, krypa först! Vissa längre än andra.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Åh, det har bara fortsatt gå framåt under dagen- hon skjuter från meroch mer med benen! Men armarna jobbar hon inte alls med (hon är ej medveten om dem). Detblir juinga diagonaler då, finns en risk att hon lär sig fel?
Har hittat ett sätt att hjälpa henne genom att trycka t.ex höger hand i backen och dra den bakåt samtidigt som jag ger stöd bakom vänster fot på brädan, men på filmerna om patterning ser det ut som att de gör rörelsen tvärt om. Tänker jag fel? :/
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Hurra! =D> =D> =D>

Jag vet vad Infantil Spasm är, och jag kan bara säga att jag är jätteimpad!!

Var inte så orolig över armarna, ni har ju just börjat! Jag säger inte att ni ska strunta i armarna, men tillåt er att fira och vara glada över vad ni har uppnått! :D

Patterning, kommer du upptäcka när boken kommer, är en viktig del i stimuleringen. Patterning är ett sätt at visa hjärnan: Sån här känns det att åla! Sån här känns det att åla!

Där ålningen är en aktiv stimulering, är patterning en passiv stimulering. Hjärnan gör inget själv, men tar emot beskedet: Sån här känns det att åla!

Patterning är mönsterskapning för hjärnan, och om ni vill försöka göra det själva, så måste ni vara minst tre stycken, väl pålästa, och ha en chef (som styr huvudet) och två medhjälpare som följer chefen.

Ju mer ni ålar i brädan, ju snabbare kommer ni kunde sänka den. När ni sänker den, så kommer det behövas hjälp från armarna för att ta sig fram. Armarna kommer, det är jag rätt så säker på. Polletten måste få trilla ner, och det kan ta lite tid. Hon är ju bara fem månader, och med Infantil Spasm dessutom. Jag tycker ni har kommit jättelångt, och jag kollar med spänning varje dag för att se om det är svar i tråden från dig. Känn att vi är med dig, och peppar dig allt vi kan genom cyberrymden! :D :D :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag hade en "lek" med sonen som pytte liten där jag lät honom greppa om min fingar när vi låg på golvet på mage mot varandra. Sen drog jag honom växelvis i händerna framåt, så han fick lite kontroll på dem också.

Till slut kan man bara hålla i händerna på bollen också och rulla den framåt och bakåt och åt sidorna och de håller balansen.

Ni jobbar ju på jättefint. Odla lite tålamod också. =D> :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Vi kämpar på med vår ålning här och lilltjejen trycker i mer och mer. Ser också att hon börjat dra in benen under sig så att rumpan höjs när hon bara ligger på mage och vi inte tränar. Dock har 2frågor dykt upp.

1. På ålbrädan hjälper jag henne med att trycka ner fötterna i brädan och om hon inte gör ansats till att skjuta ifrån själv puttar jag på via rumpan. Efter ett par ggr puttar hon sedan ifrån själv. Är detta ok el måste jag invänta hennes egna tryck? Ska hon själv ta sig ner varje gång har vi nog svårt att få till 60 längder om dagen...

2. I boken står något om att barnet måste kunna använda sina händer för att kunna åla. Tuva har till synes fullt fungerande armar och händer, men är inte medveten om dem. Innebär detta att det inte kommer fungera för henne att åla än?
TorsMamma- dina tips är jättebra, men förutsätter att Tuva förstår sina händer, något jag inte vet om hon kommer att göra :( Stora delar av hennes hjärnbark är slät istället för veckad och det vanligaste problemet pga detta är att samordna intryck- typ, där är mammas hand- jag tar min hand- sträcker- greppar.
Men jag hoppas-hoppas-HOPPAS att jag och Tuva ska få leka den leken också någon dag :)
Stor kram
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Hmm.
Då måste jag fråga - hur vet du att hon inte är medveten om händerna? Hur tänker du?

Jag undrar om hon kanske bara ska få ligga på mage och känna på golvet. Ta handen om hennes lilla hand och lägg den i golvet, stryka på golvet, klappa lite på golvet. Använda den taktila känseln. Ibland är ju armar och ben uppe i luften och "viftar", då blir det svårt att bli medveten om sin hand. :D
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "