Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av Rosine »

Vi har tagit bort middagssömnen för vår son i december, han var då 3 år och 3 månader. Läggningarna på kvällen hade blivit krångliga, och så känns det som om de flesta BB-barn slutar sova middag i första hälften av fjärde levnadsåret. Så jag trodde att det var dags. Nu är han alltså 3,5 och sover sin 12 timmars natt. Han somnar aldrig under middagsvilan (med CD-saga i min säng, medan jag ligger på soffan i vardagsrummet) trots att han säger att han är trött, och ibland säger han före middagsvilan att han ska sova. Men han gör inte det i eget ansvar. Jag har nu fått känslan att han sover för lite. Och så läste jag igår i SHN-boken att barn i fjärde levnadsåret ska ha 13 timmar på schemat. Så kan det vara att det som gjorde mig (och kanske andra här på forumet också?) att ta bort middagssömn bara var en trotsgrej och inte minskat sömnbehov?
Vi har funderat på att återinföra obligatorisk middagssömn varannan dag, men är osäker om detta kan funka. Eller kanske ha 12,5 timmars natt? Men då blir det för mycket sömn för lillasystern som gärna sover 1,5 timmar efter lunchen.
Jag undrar om det finns andrar här som har haft liknande erfarenhet. Och är tacksam för tips hur vi kan få honom sova lite mer.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av miniz »

Min fyraàring sov varje dag till han var 3.5. efter blev det ibland och ibland inte. Han gàr in dagis och sover mellan 20 minuter till1.5 timme. Jag har inte bett dom styra upp det för han ligger nöjd i sin säng om han sover för länge pà dagen. Om han inte sover alls, blir han för trött, men somnar dà fort pà kvällen.

Det làter inte dumt att ge honom extra natt-tid.
Kanske du kan lägga lillasyster efter honom?

Eller försöka hitta ett sätt för att han ska sova et par dagar i veckan. Han kan ta sig en lur ibland och ladda batterierna pà det sättet.
Cd saga varann dag? Eller ett annat sätt.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av Alma »

Min son, nu precis 5, sov middag 45 min - 1,5 timmar ända till i december när jag fick krupp av att han pga dagsömnen fick så lite dagsljus och det var knepigt att få honom att sova i barnvagn när vi var ute eftersom han är för stor för den.

Vi har provat att få nattsömnen att bli 12,5-13 timmar men det är inte helt lätt, och det märks när han sovit 11 timmar per dygn och 10 något enstaka dygn. Han är dödstrött.

Vi har nu när ljuset börjat komma igen återinfört lunchsömnen men märker att det liksom när vi slutade med den inte går lika lätt för honom att somna snabbt och mer på egen maskin som när han var i 3-årsåldern. Kanske kan du återinföra de gamla insomningsmetoderna en tid, det insomningsstöd som han hade när han var mindre?

Det har i alla fall funkat för oss. Saga, varm dryck, nattrutin och ramsning känns lite som att banka in honom in i dagsömn, men det fungerar. Han somnar inte lika lätt själv längre på dagen.

Däremot låter vi vissa dagar vara utan lunchsömn numera, när vi gör projekt med andra och är utomhus. Men en vilostund har vi också då för att markera att här på dygnet brukar du sova. Och så tidig natt den dagen.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av Rosine »

Ja, vi vill nu återinföra middagssömn måndagar, onsdagar och fredagar. Men jag är inte övertygat om att vi lyckas. Å andra sidan kan jag tro att han ska vara tacksam för nya rutiner som inte längre ger honom ansvaret för att få känna sig utvilad.
I alla fall tänkte vi framställa en kalender där man öppnar veckodagens dörr och ser antingen ett sovande djur (ritat av pappa) eller en CD-skiva eller likn. Så han vet vad som gäller resp. dag.
Vi vet dock inte vad vi ska säga om varför vi ändrar rutinerna. När vi tog bort middagsluren sa jag till sonen ”Nu har du blivit så pass stor att du inte behöver sova middag längre”. Det var kanske fel. Men nu tror jag att vi inte ska säga någonting som: ”Du behöver sova ibland för att då orkar du bättre”. Han vill ju så gärna vara stor!
Och så är frågan var han ska sova: i sin säng i samma rum där lillasystern sover för att skilja sovdagarna från CD-dagar? Men då blir kanske systern förvirrad över att hon ibland ska sova där ensam och ibland inte. Eller i resesäng i samma rum där han brukar vila?
Men kanske är allt detta inte så relevant och det gäller bara att envisas.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av Alma »

Han är hemma alltså och inte på förskola?

Jag antar att ni har skäl till att sömnen ska ske varannan dag och lässtund varannan (det är väl det som är CD-dagar?), men lite krångligt verkar det att införa. Hos oss är det lättare att ha fasta rutiner, samma varje dag - men med undantag som bestäms av omständigheter som att man får besök, ska någonstans, osv.

Varför man får ändrade sovrutiner kanske kan vara att nu kommer snart våren, då blir det superljust och man är aktiv och då behöver man vila en stund på dagen.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av Rosine »

Tack för tipsen att "skylla" på vårljuset. Det låter ju övertygande.

Ja, han är hemma och ska börja på dagis till hösten.

Jag tror också att det är bra att ha samma rutin varje dag, men samtidigt skulle det kännas lättare att inte ta bort denna grej för "stora barn" (vila istället för sömn) från honom helt och hållet. Om han börja prata om vila när det är sovdags kan man alltid säga: "Men vila med CD kan du ju i morgon".
Och så antar jag att om han sover middag då ska han sova lääänge och vill inte gå upp i eftermiddagen. (Han är en sådan typ som min man som kan sova hela eftermiddagen och finner ingen ro på natten). Då känns det alltså bättre att låta honom sova 1,5 timmar varannan dag istället för 45 minuter varje dag.
Det blir nog lite mer fundering...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av Alma »

Min son sov också mycket på dagen under en tid, jag tror han var ca 3 då. Kunde bli 2,5 timmar. Så länge det ändå fungerade med normal insomningstid på natten lät jag det vara så, men när det inte funkade läste jag Anna Wahlgren Sova hela natten och Barbaboken igen... Och lärde mig perioderna som ofta funkar bra att sova och väckas, och litade på det. Läste till dess jag blev säker, sedan gick det att överföra på sonen också både för att somna och när han ibland väcktes. Efter en tid fick han en inre klocka som sade ungefär 50 minuter, och vaknade själv.

Om du ser att han behöver mer sömn och det praktiskt skulle kunna gå att införa lite sömn varje dag i vardagen så tror jag du kan överföra det till honom.

Idag är det vår. Då sover man middag så att man orkar vara uppe hela långa dagen. På våren går alla stora barn och lägger sig en hel timme senare på kvällen...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av Rosine »

Och lärde mig perioderna som ofta funkar bra att sova och väckas, och litade på det.
Jag förstår inte riktigt. Menar du vissa tider på dagen, som funkar för honom?
På våren går alla stora barn och lägger sig en hel timme senare på kvällen...
Men så var det egentligen inte tänkt. Vi vill ju inte återinföra middagssömn på bekostnad av nattsömn...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av miniz »

Kanske Alma menade sovpassen som brukar vara 5 minuter, 20 minuter, 45 minuter, 1,5 timme eller 2 timmar och efter det varje hela timme.

Det kan vara klurigt i mellanperioden fràn lur till inte lur.
Med min andra försökte jag med en 20minutare varje dag, men det blev bara ett brottande för att hon skulle somna och sedan när hon väl sov ville hon bara fortsätta. :sleep: Den tredje har fàtt sova när han varit trött och de dagar han varit pigg har han hoppat över, dock med en lugn stund med böcker eller bara ligga i sängen och gosa.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av Rosine »

Kanske Alma menade sovpassen som brukar vara 5 minuter, 20 minuter, 45 minuter, 1,5 timme eller 2 timmar och efter det varje hela timme.
Ok, tack, då förstår jag.
Den tredje har fàtt sova när han varit trött och de dagar han varit pigg har han hoppat över
Det funkar tyvärr inte här hemma, att bestämma varje dag på nytt om han ska sova eller ej. Därför tycker jag att det är bäst, som Alma föreslår, att ha fasta rutiner.

Nu tänker jag så här: Obligatorisk middagssömn i 45 minuter varje dag och sedan lyssna på CD-saga, som oftast är 20-30 minuter långa. Det hjälper honom kanske att acceptera 1) att han ska sova och 2) att han blir väckt efter 45 minuter, för då får han mysa lite till – och är ändå vaken.

Vad tror ni?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av miniz »

Làter kanon! :thumbsup:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av Alma »

Japp Rosine, det tror också jag kommer funka!

Ursäkta att jag var otydlig och lite sen med svar här!
Rosine skrev:
Och lärde mig perioderna som ofta funkar bra att sova och väckas, och litade på det.
Jag förstår inte riktigt. Menar du vissa tider på dagen, som funkar för honom?
Jag menade sovpassen, som miniz förtydligade med.
På våren går alla stora barn och lägger sig en hel timme senare på kvällen...
Men så var det egentligen inte tänkt. Vi vill ju inte återinföra middagssömn på bekostnad av nattsömn...[/quote]

Jo det är sant, det förstår jag. Detta kanske inte passar dig alls,
jag utgick från mig själv. Vi har inte talat så mycket om klockan med sonen, han har ingen aning om vad klockslaget heter då han går och lägger sig, och inte vad det heter när han vaknar eller äter lunch. Däremot vet han att nu är det kväll och tid att lägga sig, nu är det fortfarande natt, nu är det tidig morgon och man kan ligga kvar osv. Så i vårt hem skulle vi kunna vända en situation om att ha sagt att stora barn inte sover middag, till att alla barn sover middag på våren men går och lägger sig senare, och ändå lägga sonen på kvällen när vi säger att det är dags.
Är barnet medvetet om begreppen "klockan 7 och 8" så funkar ju inte det förstås!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av Rosine »

Jo, han vet lite om klockslagen, även om han inte förstår systemet. Han ser hur visarna vandrar på köksklockan och var de står vid olika dagstider. Vi skulle alltså inte kunna lura honom om han nu skulle misstro oss. Men jag sa helt enkelt: "Nu då ljuset kommer tillbaka sover också stora barn lite middag innan de lyssnar på saga eller läser en bok."
Och här kommer rapporten efter tre dagar med middagssömn. Det har gått utmärkt. Efter diskussionen om vårens, ljusets och solens kraft sa sonen: ”Men om det regnar ska jag inte sova”. Varpå jag inte sa någonting bestämmt. Hoppas att det inte regnar så ofta... Och så fick han lov att sova i min säng och att ramsa mig på soffan (som han brukar göra sedan vi tog bort middagssömnen i december) och sedan lägga sig själv . Han får även ta med en bok som ligger bredvid honom så han kan läsa när han vaknar – han har sett detta hos mig. Och så har han skaffat sig sina egna rutiner som det verkar: först klämmar han ihop gardiner med 10 till 15 tvättnypor, sedan hämtar han en glas vatten och springer till toan och så blir det tyst. Vi somnar nog samtidigt. Jag är själv överraskat att han sköter detta på egen hand. Det räckte faktiskt att förklara att nu är det sovtid och inte CD-tid (där man kanske somnar). Vid väckdags släpper jag snabbt in ljus och sätter på CDn. Först vill han inte vakna, men när sagan börjar ler han och sitter upp. Och så tillbringer han ytterligare 25 minuter sittande, halv liggande i min säng, med tillhörande bok, och hoppar glad ur när sagan är slut. Precis då är även lillasyster ur sin säng.
Jag känner mig väldigt lyckat med detta (hoppas att det förblir så) och är mycket tacksam att jag har kunnat ventilera frågan med er.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Borttagen middagssömn -- Räcker verkligen 12 timmar?

Inlägg av miniz »

Rosine skrev:Men jag sa helt enkelt: "Nu då ljuset kommer tillbaka sover också stora barn lite middag innan de lyssnar på saga eller läser en bok."
:thumbsup: :lol: Där är attityden av självklarhet!
Du vet hur det fungerar här i världen och han litar pà det och dig.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"