Lilla H 5 mån

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Lilla H 5 mån

Inlägg av susanne med O »

Hej

Min yngsta dotter blev 5 månader idag :heart:
Förra veckan var vi på 5mån kontroll på BVC, då vägde hon 6,7kg.
Hon låg precis under sin kurva, men vår sköterska tyckte absolut inte att det var nån fara. Sen vet jag ju själv också att deras kurvor inte är nått måste att följa. Men mina 3 andra barn har vägt 7,6kg 7,7kg och 8,2kg vid samma ålder.
Jag tycker själv att hon är liten i maten, hon äter ändå ganska bra med mat men välling dricker hon bara i små mängder (100ml). Senaste dagarna har jag börjat tillföra flytande margarin i hennes mat. Kanske ska jag använda nått annat? Läste att man kan ge rysk fet yoghurt, men kan jag börja med det till henne redan? Hur mycket isf?
För ca 5 dagar sen la jag över henne i spjälsäng från vagnen, hon somnar bra kl 19 men vaknar till under natten men somnar om själv. I morse och igår morse vaknade hon dock för tidigt (6.30 och 6.10)gick inte att söva om henne. Kan det bero på hunger?

Jätte tacksam för hjälp!
Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Lilla H 5 mån

Inlägg av Tetz »

Flytande margarin tycker jag personligen inte om, så här hemma kör vi med osaltat smör. Mättar gott! och innehåller bara naturliga saker :D
susanne med O skrev:Läste att man kan ge rysk fet yoghurt, men kan jag börja med det till henne redan? Hur mycket isf?
Jag har för mig att man ska vara lite försiktig med yoghurt och komjölk, speciellt när man ammar. Men jag vet inte riktigt varför :-k Kanske någon annan har nåt bra att komma med här :?:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lilla H 5 mån

Inlägg av Irmasmamma »

Tetz skrev:Flytande margarin tycker jag personligen inte om, så här hemma kör vi med osaltat smör. Mättar gott! och innehåller bara naturliga saker :D
susanne med O skrev:Läste att man kan ge rysk fet yoghurt, men kan jag börja med det till henne redan? Hur mycket isf?
Jag har för mig att man ska vara lite försiktig med yoghurt och komjölk, speciellt när man ammar. Men jag vet inte riktigt varför :-k Kanske någon annan har nåt bra att komma med här :?:
Men smör är ju också komjölk?! Har också hört det där, men vet inte riktigt vad som gäller....verkar vara lite olika råd.... Olja är också jättebra att tillföra. Kallpressad rapsolja t.ex.
Margarin skulle jag också akta mig för! Innehåller en massa tillsatser man inte vill mata pyttisar med (eller någon annan heller för den delen...)!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla H 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tror det är gamla skrönor som pyr här.... :roll:

Man tror (trodde) att mjölkprodukter hämmar upptaget av järn. Men detta är en skröna. Dock gynnar c-vitamin upptaget av just järn. Men det är väl det jag kan känna till som är anledning.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lilla H 5 mån

Inlägg av Irmasmamma »

TorsMamma skrev:Hej,

Jag tror det är gamla skrönor som pyr här.... :roll:

Man tror (trodde) att mjölkprodukter hämmar upptaget av järn. Men detta är en skröna. Dock gynnar c-vitamin upptaget av just järn. Men det är väl det jag kan känna till som är anledning.

Ajdå! Gamla skrönor ska vi inte sprida vidare! :oops: Trodde att det var kalcium som hämmar upptaget av järn, men om det är en myt får du gärna slå hål på den, TorsMamma! :heart:

Hittade en intressant rapport på nätet ifrån en workshop anordnad av Svensk Mjölk - Mjölk till måltiderna - påverkar kalcium i kosten järnabsorption och järnstatus? (konstig länk, funkade inte att URL:a :roll: )

http://svenskmjolk.se/Global/Dokument/D ... tatus~.pdf


Ursäkta trådkapningen! :D Men jag är också väldigt intresserad av varför rekommendationerna säger att man ska vänta med komjölk för pyttisar.....? Trodde det hade med mjölkproteinallergi att göra?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Re: Lilla H 5 mån

Inlägg av susanne med O »

Hej alla kloka :D

Nu har lillskruttan hunnit bli 8,5mån.

För ca 3v sen fick hon dubbelsidig öroninfl. med mycket hög feber, efter en antibiotika kur på 7 dagar så försvann öroninfl. men i stället fick hon en bakterie i tarmarna (som man tydligen kan få efter avslutad antibiotikakur, hade jag ingen aning om) Den bakterien (kommer ej ihåg namnet) gör så att hon har enorm diaree, det kan bli upp mot 10 blöjor per dag. Diagnosen fick hon efter avföringsprover. Läkarna sa att antingen får hon antibiotika igen eller så låter vi kroppen lösa detta själv, självklart valde vi det senare alternativet :)
Så nu ger jag henne 5 Sempersmagdroppar om dagen och ger majsvälling för att stoppa till. Hon har blivit mycket bättre men har fortfarande diaree, läkarna sa att det kan ge magknip och diareen borde försvinna inom 6v !!! I början var hon nästan skinnflådd i rumpan,men det fick vi bort genom att lufta och smörja.
Hennes allmäntillstånd är bra, hon äter och sover bra, men lillskruttan är så missnöjd. Hon kan krypa iväg och roa sig själv stundvis men sen kommer skrikperioder där hon vill bli buren och allt bara är "fel". Jag vill så gärna hjälpa henne men vet inte riktigt hur?! Det är lite svårt för mig också att bära på henne längre stunder för jag har 3 små knattar till som gärna vill ha min hjälp :heart:

Nån som kan tipsa mig vad jag ska göra, och är det nån som har erfarenhet av denna bakterie?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla H 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du lite mera "BRAT" tänk kan ju vara att tänka på.

Typ vitt bröd, ris, äpplemos, blåbärsmos, banan. Inga mjölkprodukter om du kan undvika det för tillfället.

Sist, ÖKA magdropparna till 5 droppar 3ggr/dag. Morgon middag kväll. I typ 2 mån hade jag gjort det. Tänk på att dropparna måste vara i kylskåpet från apotek till hem.

När man får anitbiotika skall man också ta sempers magdroppar hela tiden och i flera månader efteråt.

Vuxna och andra barn kan få Lactiplus eller annan bra probiotika från hälsokosten. Jag öppnade bara kapslarna och hälde på mat, gröt eller direkt i munnen på min son.

Det är mina tankar kring detta. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Re: Lilla H 5 mån

Inlägg av susanne med O »

Hej

Tack för dina tips !!!

Jag ska genast börja ge henne dopparna 3ggr/dag. Men jag läste påflaska och dom ska förvaras i rumstemperatur. Tror det var den gamla varianen som måste vara i kylskåp.

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla H 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

ok, men jag hade nog ändå haft dem i kylen för säkerhets skull. :wink:

Kanske även var de gamla som bara hade magbacillen och de nya som har tarmbaciller också? :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"