Tidiga mornar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Styrbjörn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 21:38

Tidiga mornar

Inlägg av Styrbjörn »

Hej,
Våran son är 1,5år och har vaknat mellan kl. 4-5 sedan länge, tänkte att det är dax att kura honom nu för att vi måste få lite sömn! Är inne på 3:e dagens kurning, läggning på kvällen tar ca 10min men lite besvärligare på dagen.
Natt 1 och 2 var inga problem sov mkt bättre å framförallt längre på morgonen! Natt 3 började bra, det räckte med ramsan de 2 ggr han vaknade 22 samt 02. Nu till problemet, kl 05.20 vaknade han å jag ramsade, han blev bara mer å mer upprörd då jag ramsade på. Han ställde sig upp och skrek så då bestämde jag mig för att gå in, lägga tillrätta, buffa å solfjädra. När han lugnat sig gick jag ut med ramsan men han hoppar upp direkt och skriker å är arg medans jag ramsar. Lät han skrika i 20 min innan jag gjorde morgon.

Hur går jag vidare här, ska jag lägga ner honom igen å solfjädra eller ska jag låta homon skrika tills de är morgon?
Förstår att det tar ett par dagar att bryta en "morgonpigg-trend" men behöver lite stöttning på vägen, allt annat har ju gått som på räls.
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Tidiga mornar

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen Styrbjörn! :lol:

Usch, inte kul för liten att göra morgon alldeles för tidigt, han behöver sin sömn för att orka med allt det underbara här i världen. :wink: :lol:

SHN är mer än en sömnmetod aĺa gör si och så så sover ungen som en liten gris klockan 14 på lördag. SHN är en filosofi, är min mening. En syn på barn och dess sömn. SHN-kuren är en process som ser olika ut. För vi alla är olika som föräldrar och våra barn är också olika, ingen tvekan om saken . Men behoven hos våra barn är detsamma. Därför ser vägen till god sömn lite olika ut för oss alla. Ni har redan fått en del fina resultat av SHN- och har lite kvar tills ni har landat i njutningen. Men dit SKA ni- blicken framåt!

Därför handlar det inte så mycket om alla verktyg hit och dit och exakt antal ramsningar osv- utan mer om filsosofin bakom SHN. Alltså safarin.
Vet vi varför vi gör något, så vet vi också hur.

Så INGA barn skall få lov att skrika i 20 minuter. Det är inte SHN, alls. Först handlar det om att etablera lugnet TYP de första två nätterna och sedan etablera säkerheten för att kunna landa i njutningen. Tidiga morgnar är lite luriga. Barnet vaknar och ställer måhända en fråga eller två, kan man ligga här? Eller är det morgon kanske? jag känner mig ganska pigg! börjar man då att verktyga och "köra på med ramsan" så får man en unge som 1. blir mycket förvirrad- är det morgon eller? 2. Blir förbannad för att morgonen låter vänta på sig. Ramsan är ett verktyg för att kommunicera med barnet- en dialog. Inte för att tysta eller köra över. Det förmedlar i all sin enkelhet att man kan lugnt sova vidare för någon håller vakten och att det fortfarande är natt- och därmed att det faktiskt inte händer någonting. Tidiga morgonstratgier kan du läsa om här.

Lite andra tankar är:
:arrow: Hur ser schemat ut i dagsläget?
:arrow: Mörkläggning? Här i Götet börjar det livsgivande ljuset äntligen komma. :wink:
:arrow: Käk?
:arrow: Utevistelse?
:arrow: Delaktighet på barnets villkor?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Styrbjörn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 21:38

Re: Tidiga mornar

Inlägg av Styrbjörn »

Hej,

De senaste dagarna har det blivit bättre eller rättare sagt mkt bättre, vaknar inte på nätterna längre! Vaknar till lite lätt vid 5-tiden då tittar vi till honom, kanske lägger en solfjäder i nån sekund, annars en ramsa och han somar om till 6-6.20.

Mörkläggning är inga problem här i Luleå, det är mörkt! Maten har aldrig heller varit ett problem han äter å äter..
han är ute minst 1h på förmiddagen på dagis och nästan 1h på eftermiddagen.
Schemat som vi vill åt är natt mellan 19-06.30, dagslur på 1-2h, nog med sömn för en 1,5åring? Han har börjat sova lite mindre nu på dagarna eftersom nätterna är bättre. Däremot har det blivit lite svårare vid dagslurarna men det kan man ta när man äntligen får sova på nätterna!

Känns som klara framsteg!
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Tidiga mornar

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Härligt att det går framåt för er. :D

Anna rekommenderar 13.5 (14) timmars sömn för barn i den åldern. Om ni inte kan få till 2 timmars dagsömn så skulle jag nog lägga 18.30 istället så det blir 12 timmars natt.

Men många barn kan ha lite svårt med att sova tillräckligt på dagen i början när de kurats. De tycker de får såå mycket sömn så. :lol: De har oftast aldrig sovit så mycket. Detta brukar ta lite tid att få ordning på. Ni får bara bestämma er för vilket som passar er. Längre natt eller längre dagvila?

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Styrbjörn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 21:38

Re: Tidiga mornar

Inlägg av Styrbjörn »

Hej igen,

lite orosmoln har dykt upp här under uppföljningsveckan..
1. Läggningen som gick så smidigt på kvällen tar nu nånstans mellan 30-50 minuter. Lägger ner honom, buffar några gånger och går ut till ramsan. Ramsar ett par gånger men det tar inte länge innan han står upp, så här kan vi hålla på! Finns det några knep? eller gäller det bara å bita ihop så kommer det ge sig efter ett tag?
Detsamma gäller läggningen på dagen, det kan oxå ta 30-50minuter och man börjar känna att irritationen börjar komma över en nu.

2. De tidiga mornarna kl.5 är nu tillbaka, det är omöjligt att få han och somna om igen. Lägger honom tillrätta, filt, buff å solfjädrar länge men såfort jag släpper ryggen är det kört. Det är argt skrik på en gång.
Han kanske är et barn som inte behöver så mkt sömn, 2h på dagen kanske är för mkt för att han ska klara av att sova en hel natt?

Från att det gått så bra i början känns det nu kämpigt igen. Läggningen innan gick på 1-2 minuter både dag som kväll, det positiva är ju att han inte vaknar nån gång på natten.
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Tidiga mornar

Inlägg av Sofias mamma »

Hej,

hur vet du att han ställer sig upp i sängen? Hör du att han har ställt sig eller? Ha kolsvart i rummet, vänd dig inte om när du går ut med betryggande övertygande ramsa :!: :D .

Om jag inte tänker fel, så är du fortfarande mitt i kurningen så jag tycker inte du ska vara otålig eller irriterad [-X . Men jag förstår att det är lätt att tänka så, så har det varit för mej med..

Hur gör du på morgonen? Har du läst länken som du fick om olika taktik att följa på morgonen? Bestäm dig för en av dem och håll dig till den. Det kan ta lång tid att bryta dåliga sömnvanor på större barn, eftersom barnet har haft dom vanorna under en lång period. Här måste man jobba lugnt framåt med mycket tålamod.

Hinner inte skriva mer nu, lycka till :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "