Behov av råd om schema till snart 3-månaders bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Majken82

Behov av råd om schema till snart 3-månaders bebis

Inlägg av Majken82 »

Hej på er! :D
Jag hoppas att någon vettig och vänlig själ kan hjälpa mig med tips hur jag ska göra med min dotter som snart är tre månader. Hon är mitt första barn och jag måste erkänna att jag känner mig lite ensam och vilsen emellanåt när jag vill ha svar på mina frågor. När jag frågar sköterskan på Bvc, svarar hon alltid: "Men vad tycker du själv?" Jag vet ju inte vad jag tycker, därför frågar jag ju.. Menmen, nog om det, här hoppas jag att det finns någon med handfasta råd.. :D

För tre veckor sedan började jag med fasta mattider. Bvc förespråkar fri uppfödning, men jag höll på att bli tokig av att dagarna var helt upp och nervända. Fasta mattider fungerar över förväntan, och nu äter dottern endast en gång per natt, runt 4-tiden. Hon brukade somna runt 22-tiden, därför satte jag sista nattmålet kl 22, så att hon ska sova längsta möjliga tid efter det. Mattiderna ser ut så här: Mat ca kl 4, mat ca 8-9, mat 12, mat 15:30, mat 19 och mat 22. Hon sover alltså från 22:30-ca 8-9, ibland vaknar hon själv på morgonen, ibland får jag väcka henne, men hon äter alltså kl 4 på natten också.

Nu har jag märkt att dottern har börjat somna tidigare, vid 21-tiden, då borde jag väl ändra schemat så jag slipper väcka henne kl 22 för mat? Jag vill naturligtvis ta bort nattmålet kl 4 och slå ihop det med morgonmålet kl 8. Det borde inte vara helt omöjligt för hon äter väldigt dåligt kl 8. Men hur sjutton ska jag göra för att slå ihop dessa mål? Hon verkar ju hungrig på natten och sover lugnare efter hon har ätit. Jag är också rädd att hon ska börja vakna fler gånger per natt om jag tidigarelägger kvällsmålet kl 22.

Det är ganska vanligt att hon sover oroligt på nätterna, jag försöker vagga henne till sömns igen, ibland funkar det, men till slut är det bara nappen som gäller och sen får hon då mat vid 4. Inatt vaknade hon till första gången vid ett, men somnade om igen utan napp, sen fick jag ge henne nappen vid 3. Jag har fått för mig att hon vill ha nappen på natten när klockan blir 2-3 för att hon börjar bli hungrig? För efter nattmålet kl 4 jagar hon ju inte nappen på samma sätt. Ibland börjar nappjagandet vid 7-tiden på morgonen igen.

Jag har följt dotterns sovtider på dagarna också och insett att hon mår bäst av att sova 45 min- 1 timme vid 11-tiden. Sen sover hon ca 2 timmar vid 13:30 och en timmes sömn med start kl 17:30-18. Tänker jag rätt? Tanken är ju att jag vill att hon ska sova 12 timmar i sträck när hon är 4 månader, önskvärt kl 19:30-7:30 och jag vill redan nu hjälpa till på traven för att underlätta det framöver.

Värt att känna till är att hon flaskmatas och att jag alltid försöker ge henne en extra slurk efter det att hon visar att hon inte vill ha mer mat. Hon sover på rygg i vagga brevid min säng. Oftast kan hon somna av sig själv utan napp. Somnar hon med napp vaknar hon när hon tappar den och har då svårt att somna igen, om hon inte får tillbaka nappen.

Är det någon som kan ge mig tips hur jag ska göra för att skippa nattmålet och hur ett schema lämpligtvis kan se ut?
Tacksam för svar!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Behov av råd om schema till snart 3-månaders bebis

Inlägg av Sarisparis »

Hej Majken82 och varmt välkommen till forumet :D

Stort grattis till dottern! :heart:
Majken82 skrev:När jag frågar sköterskan på Bvc, svarar hon alltid: "Men vad tycker du själv?" Jag vet ju inte vad jag tycker, därför frågar jag ju.. Menmen, nog om det, här hoppas jag att det finns någon med handfasta råd.. :D
Vi ska göra vârt allra bästa. :wink:

:idea: Första konkreta tipset: införskaffa ett alldeles eget exemplar av Barnaboken. Hela forumet bygger pâ BB och att vara pâläst gör det mycket enklare att göra sig sin egen sanning av alla râd som snart kommer att drösa in. :wink: Den gâr att köpa här pâ hemsidan. Titta i bokshoppen.

Är du införstâdd med standardmodellen? Kolla in det fina SM-kompendiet om du inte redan kikat. Den finns utförligt beskriven i Barnaboken ocksâ förstâs.
Majken82 skrev:För tre veckor sedan började jag med fasta mattider.
:thumbsup: Ja, rutiner är verkligen av godo när det kommer till smâ (och stora) barn. Med väl genomtänkta rutiner sâ ligger man alltid steget före och barnet behöver inte "gnälla" sig fram för att fâ det som behövs (mat, sömn, osv). Nâgot som hela familjen vinner pâ. :thumbsup: Och halkar man av banan, vilket händer alla nâgon gâng, sâ vet man i alla fall hur banan ser ut som man ska ta sig upp pâ igen. Betryggande det med, för mamma i alla fall. :wink:
Majken82 skrev:Nu har jag märkt att dottern har börjat somna tidigare, vid 21-tiden, då borde jag väl ändra schemat så jag slipper väcka henne kl 22 för mat? Jag vill naturligtvis ta bort nattmålet kl 4 och slå ihop det med morgonmålet kl 8. Det borde inte vara helt omöjligt för hon äter väldigt dåligt kl 8. Men hur sjutton ska jag göra för att slå ihop dessa mål? Hon verkar ju hungrig på natten och sover lugnare efter hon har ätit. Jag är också rädd att hon ska börja vakna fler gånger per natt om jag tidigarelägger kvällsmålet kl 22.
Det är jättevanligt att smâttingar vill ha tidigare natt ganska sâ snart. Hos oss har tvâ mânader varit gränsen dâ allt efter klockan âtta varit för sent (=kvällstrassel). Titta gärna runt i TorsMammas SM-översikt för schemaförslag. Sâ här kan det se ut för en tremânaders:

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Majken82 skrev:Jag har följt dotterns sovtider på dagarna också och insett att hon mår bäst av att sova 45 min- 1 timme vid 11-tiden. Sen sover hon ca 2 timmar vid 13:30 och en timmes sömn med start kl 17:30-18. Tänker jag rätt? Tanken är ju att jag vill att hon ska sova 12 timmar i sträck när hon är 4 månader, önskvärt kl 19:30-7:30 och jag vill redan nu hjälpa till på traven för att underlätta det framöver.
Just 45 minuter och 2 timmar är naturliga sömnpass (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 timme, 2 tim) vilket gör att de smâ lättare vaknar pâ "rätt sida" om man behöver väcka dem dâ. De tvâ första lurarna ser bra ut (den första känns lite sen, men det beror ju pâ när ni börjar dagen). Den sista luren känns alltför sen och den tror jag gör att nattningen drar ut pâ tiden. Känn lite pâ schemaförslaget ovan, kanske vore nâgot? Du skulle kunna skjuta det en halv eller en hel timme framât sâ att du fâr "god natt" och "god morgon" pâ rätt plats för er.

Hâllpunkter när man bygger schema:
:!: Mâlen bör starta tidigast var tredje timme, högst var fjärde
:!: Första vakenpasset är oftast det tröttaste. Pressa inte för hârt.
:!: Det sista vakenpasset kan behövas vara lite längre sâ att man är redo att somna för natten. Eventuellt kan man lägga in en liten buslur pâ fem minuter om det blir övertrött.
:!: Sätt gärna lângluren (mitt pâ dagen/i början pâ eftermiddagen) pâ plats frân start, den kommer att kunna hänga med upp till treârsâldern. 8)
:!: Ha barnet som utgângspunkt, du känner henne allra bäst.
Majken82 skrev:Värt att känna till är att hon flaskmatas och att jag alltid försöker ge henne en extra slurk efter det att hon visar att hon inte vill ha mer mat.
Precis, maten är nyckeln till den goda cirkeln. :thumbsup: Läs pâ ordentligt om standardmodellen sâ fâr du ett "program" som gör att du fâr lilla tjejen precis sâ mätt som möjligt vid varje mâl.
Majken82 skrev:Hon sover på rygg i vagga brevid min säng.
:idea: Konkret tips 2 Lägg pâ mage. Magläget är sömnbefrämjande och har en hel radda andra fördelar (frâga pâ om du vill ha mer detaljer). Pâ mage somnar man lättare själv, det är lättare att "boa in sig". Och vaknar man sâ kan man lättare somna om. Eventuella reflexryckningar väcker inte barnet eftersom de fastnar i madrassen. Pâ rygg blir det en helt annan sak.

:idea: Konkret tips 3 Lägg i vagn om du har möjlighet. En bred vagn med platt botten sâ att du kan använda det ultimata verktyget "vagning". Titta pâ filmklippet där Anna visar hur man gör.
Har du inte tillgâng till vagn eller bor för trângt (mitt fall), sâ kan spjälsäng funka frân start. Den kan göras lite mysigare med rullade handdukar eller liknande. I en sâdan kan man lätt buffa (kika pâ filmklippet där med :wink: ).
Majken82 skrev:Oftast kan hon somna av sig själv utan napp. Somnar hon med napp vaknar hon när hon tappar den och har då svårt att somna igen, om hon inte får tillbaka nappen.
Jättebra att du inte ger nappen av slentrian. Läs gärna i Barnaboken om nappanvändning (sugnapp, inte tröstnapp). Anna brukar dra en gräns för nappanvändning vid tvâ mânader, andra säger att sugbehovet är starkt fram till fyra mânader. I vilket fall, nappen blir snabbare än man tror en sömnstörare (barnet "behöver" den för att somna och kan inte hitta den själv :arrow: mamma/pappa assisterar x gânger per natt/lur. :roll: )

Fundera, läs och âterkom sâ bollar vi vidare. :D

:heart:

PS Kan du göra oss alla som svarar en tjänst och lägga in dotterns födelsedatum i din profil (Kontrollpanel / Profil / Ändra signatur). Dâ ser vi direkt hur gammal hon är och har lättare att hänga med i svängarna. :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:idea: Glömde ett väldigt viktigt konkret tips :oops: :shock:

:!: Införskaffa andningslarm (kolla pâ forumkategorin "Barnasaker" om nâgot finns att köpa, eller titta pâ http://www.andningslarm.se - finns att köpa eller hyra.

Vi brukar rekommendera Babysense 2 eller Nanny 2 dâ de har sensorplattor som läggs under madrassen och inte är i kontakt med barnet.

Andningslarm rekommenderas oavsett sovställning, ryggläge är ju tyvärr ingen garanti pâ nâgonting alls.

Läs Annas krönika om andningslarm om du vill veta mer.

Majken82

Inlägg av Majken82 »

Hej och tack för ditt svar! :D

Jag har både Barnaboken och Sova hela natten men känner mig lite osäker på hur jag ska använda teorierna i praktiken, men nu ska jag nog få kläm på det.. :)

I schemat som du tipsade om, vad menar du med: "09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge"? Är det mat kl 9:30 eller 11? Mat ska ges efter 3-4 timmar men 9:30 är för tätt inpå och 11 blir för tätt inpå målet 13:30? Vill mest veta så det blir rätt från början.. :oops:

Nattslurken ska alltså ges ca 2 timmar efter det sista riktiga målet? Jag är väldigt tveksam till att hon klarar sig ända till kl 4 om jag tidigarelägger nattslurken. Jag är rädd att hela schemat då kommer rubbas.. Ska jag upp och vagna henne om hon vaknar innan kl 4?

Jag vill ha dottern på rygg, hon kräker nämligen lätt om jag lägger henne på mage direkt efter maten. Med ryggläge är kanske vagning att föredra framför buffning? Hur länge ska dottern att sova i vagnen och när är det dags för spjälsäng igen? Tar det lång tid att få in de nya rutinerna? Jag måste ju muta min man att släpa upp vagnen på vår ovanvåning och då kan det vara bra att säga att han inte behöver göra det för evigt.. :P

Jag har läst Annas syn om nappanvändning och jag försöker ha den i åtanke. Det funkar bättre nu när dottern kan somna utan napp, men ibland finns det inte så mycket val än att ge henne den. Den där nappen är lite heaven and hell, hon somnar bra med den men vaknar direkt när den trillar ut, det blir en ond cirkel av det.
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! Varmt välkommen hit säger jag också! :heart:
Majken82 skrev:I schemat som du tipsade om, vad menar du med: "09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge"? Är det mat kl 9:30 eller 11? Mat ska ges efter 3-4 timmar men 9:30 är för tätt inpå och 11 blir för tätt inpå målet 13:30?
Många lägger lunchen så nära inpå långluren som möjligt för att undvika att det skarvas. Men det är ju inget som säger att melliset behöver komma direkt efter långluren, kanske 14.00 skulle vara lagom i det här fallet?
Majken82 skrev:Nattslurken ska alltså ges ca 2 timmar efter det sista riktiga målet? Jag är väldigt tveksam till att hon klarar sig ända till kl 4 om jag tidigarelägger nattslurken. Jag är rädd att hela schemat då kommer rubbas.. Ska jag upp och vagna henne om hon vaknar innan kl 4?
Om du vill kan du ta upp henne innan du själv går och lägger dig (tex vid 22) för att ge lite nattamat i sömnen. Då får du själv ganska många timmars sammanhängande sömn innan det är dags för 4-målet. Här inne gör folk lite olika på natten. En del ställer klockan och tar upp för nattmål och vagnar/buffar om det vaknas för tidigt. Andra lägger allt krut på dagarna och matar vid uppvak, så brukar nattmålen falla bort av sig själv allt eftersom.
Majken82 skrev:Jag vill ha dottern på rygg, hon kräker nämligen lätt om jag lägger henne på mage direkt efter maten. Med ryggläge är kanske vagning att föredra framför buffning? Hur länge ska dottern att sova i vagnen och när är det dags för spjälsäng igen?
Om hon spyr lätt kanske hon behöver rapa lite mer? Här kommer lite raptips! Det går att buffa på rygg också, men jag skulle ändå fundera på magläget om jag vore du. Det har så många fördelar!! Vi hade vår dotter i vagn tills hon satte hela nätter, sedan flyttade vi över i säng. Om du buffar kan du flytta över när som helst!
Majken82 skrev:Jag har läst Annas syn om nappanvändning och jag försöker ha den i åtanke. Det funkar bättre nu när dottern kan somna utan napp, men ibland finns det inte så mycket val än att ge henne den. Den där nappen är lite heaven and hell, hon somnar bra med den men vaknar direkt när den trillar ut, det blir en ond cirkel av det.
Om nappen är ett måste för att somna (även om det bara är ibland) tror jag att det är svårt att somna om när det vaknas till på natten. Hon vet liksom inte hur hon ska göra när nappen är borta! Så fort den stör mer än den hjälper skulle jag ta bort den.

Majken82

Inlägg av Majken82 »

Hej och tack för råden!
Vi har nu hittat ett schema som passar oss! :)

Jag behöver lite tips hur jag ska vänja henne av vid nappen. Som sagt, hon har lärt sig somna utan den, men vaknar flera gånger på natten och ger sig inte förrän hon får den. Är det bara för mig att vara envis och inte ge henne den och hoppas att hon tröttnar?

Jag kan ju inte lägga henne i eget rum så länge jag måste assistera med nappen hela tiden. När är det lämpligt med eget rum? Är det vid 4 månader då hon ska kunna sova hela natten?
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
videunge

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen får jag säga :D

Har du läst den här, Nappen bort ? Jag skulle säga att liten glömmer nappen om de ömma glömmer den... :roll:

Vad gäller eget rum så kan det ju vara praktiskt att ha liten i sovrummet så länge man matar på nätterna, min lilla fick flytta in till systern när han var typ 4 mån och satte hela nätter men man kan visst lägga liten själv innan dess. det gör man som man känner passar en bäst.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Majken82

Inlägg av Majken82 »

Hej igen! :D

Om två veckor ska dottern börja få smakportioner. Jag vet att barnet måste äta fast föda för att man ska kunna genomföra SHN-kuren, men hur mycket fast föda är det som gäller? Räcker smakportioner eller när kan jag börja?

Jag tänker vagna dottern istället för att buffa. Behövs vagnen endast under själva kuren + uppföljningsveckan? Kan jag flytta över till spjälsäng på nätterna efter uppföljningsveckan?

Tack för alla svar jag har fått hittills! :heart:
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Det beror nog lite på hur stora smakportioner som avses. Små smakportioner i teskedsstorlek à la BVC tycker inte jag är så mycket att hänga i granen, så det skulle inte jag vilja kura någon på. Det går att öka portionsstorlekarna ganska snabbt så snart du ser att magen hänger med (och det går bra att börja med smakisar redan nu ;)).

Inne på det här forumet är vi bäst på standardmodellen och allt därikring. Starta gärna en ny tråd inne på kurforum redan nu, så hinner du får svar på alla dina frågor om kuren innan det är dags att sätta igång.

Lycka till! :heart:
Majken82

Inlägg av Majken82 »

Nu har nappjagandet eskalerat till flera gånger i timmen på natten så igårkväll gjorde vi slag i saken och plockade bort nappen. Det konstiga är att hon kan somna själv utan napp både dagtid och på natten, men om hon vaknar kan hon inte somna om utan den. :? Dottern blir fyra månader om en vecka så hon ska ju klara sig utan den nu. Vi har varit uppe och vagnat henne flera gånger i natt. Första gången tog det över två timmar, andra gången 1,5 tim. Vad är era erfarenheter, hur länge kommer vi behöva vagna på nätterna? Jag längtar efter några timmars sammanhängande sömn. :shock:

När vi slutade vagna henne i natt började hon genast skrika igen. Vi avslutar med ramsan enligt Shn men hon jagar upp sig direkt. Kan hon förknippa ramsan med skrik istället för sömn, hur undviker vi det? Eller ska vi bara köra på som vi gör?
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
Tetz

Inlägg av Tetz »

Min minsting kunde somna utan napp när hon var mätt, men absolut inte om hon hade ett uppvak och var lite småhungrig. Kan det vara samma hos er :?:

Hur går det med skedmaten :?:
Majken82 skrev:Kan hon förknippa ramsan med skrik istället för sömn, hur undviker vi det? Eller ska vi bara köra på som vi gör?
När den lilla har tystnat så ska man bekräftelseramsa (med tonfallet "mmmm, så sköööönt det är att soooova"). Ramsan ska ha sista ordet och vara det som följer barnet in i sömnen :!: :D Annars blir skriket det sista som barnet hör innan hon somnar och det är inte tryggt.

Här hittar du bra info om både ramsan och bekräftelseramsan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Majken82

Inlägg av Majken82 »

Min man har skött de två senaste nätterna och det har gått över förväntan! Jag känner ett otroligt lyckorus just nu! :D Första natten vaknade dotterns två gånger, kl 00 och kl 1, hon fick ramsan och somnade av sig själv! Inatt vaknade hon några gånger men somnade om av sig själv utan ramsa. Jag är så lycklig och hoppas att detta är början på en ny härlig tid med tillräckligt med sömn för hela familjen.. :D

När dottern sover utan napp, sover hon mycket lugnare. Med nappen verkade det som att hon aldrig kom ner riktigt i djupsömn. Det är kanske inte så konstigt att sömnen inte blir bra om hon har full aktivitet med att jaga nappen flera gånger i timmen nattetid.

Smakproven ska vi börja med nästa vecka, hittills har hon fått mat på nätterna vid 4 men nu de två sista nätterna har hon sovit över nattmålet. Jag trodde också att hon var lite hungrig och därför ville ha nappen på nätterna men nu verkar det ju som att hon klarar sig utan både napp och mat. Hon får rikligt med mat på dagarna.

Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Så fint jobbat!!! =D> =D> =D> Skönt att vara av med nappen, för alla parter! :D

MoMa2011

Inlägg av MoMa2011 »

Hej Majken82!

Jag är i en situation med en drygt fyramånaders där jag finslipar på schemat.

Du skrev att ni hittade rätt schema - hur det det ut och jag får fråga?

Tänker köra hårt på dagschemat nu och förhoppningsvis sover han snart över nattmålet (också ca kl 4) och vi slipper kura. För nu behöver ni inte kura eller hur!?

Vi har börjat med smakisar och ska nog öka på med lite gröt. Det torde göra att han sover längre.

Tack på förhand!
Mamma till Eskil född mitten okt 2011, första barnet.
Studerat BB och SHN redan innan födseln i hopp om att hamna rätt från början...men inte helt och håller gjort!
Majken82

Inlägg av Majken82 »

Oj MoMa2011, jag har inte fått något mail om att det hade kommit ett nytt inlägg här.. Det är därför jag inte har svarat dig. Hojta om du fortfarande behöver tips!
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"