Jag hoppas att någon vettig och vänlig själ kan hjälpa mig med tips hur jag ska göra med min dotter som snart är tre månader. Hon är mitt första barn och jag måste erkänna att jag känner mig lite ensam och vilsen emellanåt när jag vill ha svar på mina frågor. När jag frågar sköterskan på Bvc, svarar hon alltid: "Men vad tycker du själv?" Jag vet ju inte vad jag tycker, därför frågar jag ju.. Menmen, nog om det, här hoppas jag att det finns någon med handfasta råd..
För tre veckor sedan började jag med fasta mattider. Bvc förespråkar fri uppfödning, men jag höll på att bli tokig av att dagarna var helt upp och nervända. Fasta mattider fungerar över förväntan, och nu äter dottern endast en gång per natt, runt 4-tiden. Hon brukade somna runt 22-tiden, därför satte jag sista nattmålet kl 22, så att hon ska sova längsta möjliga tid efter det. Mattiderna ser ut så här: Mat ca kl 4, mat ca 8-9, mat 12, mat 15:30, mat 19 och mat 22. Hon sover alltså från 22:30-ca 8-9, ibland vaknar hon själv på morgonen, ibland får jag väcka henne, men hon äter alltså kl 4 på natten också.
Nu har jag märkt att dottern har börjat somna tidigare, vid 21-tiden, då borde jag väl ändra schemat så jag slipper väcka henne kl 22 för mat? Jag vill naturligtvis ta bort nattmålet kl 4 och slå ihop det med morgonmålet kl 8. Det borde inte vara helt omöjligt för hon äter väldigt dåligt kl 8. Men hur sjutton ska jag göra för att slå ihop dessa mål? Hon verkar ju hungrig på natten och sover lugnare efter hon har ätit. Jag är också rädd att hon ska börja vakna fler gånger per natt om jag tidigarelägger kvällsmålet kl 22.
Det är ganska vanligt att hon sover oroligt på nätterna, jag försöker vagga henne till sömns igen, ibland funkar det, men till slut är det bara nappen som gäller och sen får hon då mat vid 4. Inatt vaknade hon till första gången vid ett, men somnade om igen utan napp, sen fick jag ge henne nappen vid 3. Jag har fått för mig att hon vill ha nappen på natten när klockan blir 2-3 för att hon börjar bli hungrig? För efter nattmålet kl 4 jagar hon ju inte nappen på samma sätt. Ibland börjar nappjagandet vid 7-tiden på morgonen igen.
Jag har följt dotterns sovtider på dagarna också och insett att hon mår bäst av att sova 45 min- 1 timme vid 11-tiden. Sen sover hon ca 2 timmar vid 13:30 och en timmes sömn med start kl 17:30-18. Tänker jag rätt? Tanken är ju att jag vill att hon ska sova 12 timmar i sträck när hon är 4 månader, önskvärt kl 19:30-7:30 och jag vill redan nu hjälpa till på traven för att underlätta det framöver.
Värt att känna till är att hon flaskmatas och att jag alltid försöker ge henne en extra slurk efter det att hon visar att hon inte vill ha mer mat. Hon sover på rygg i vagga brevid min säng. Oftast kan hon somna av sig själv utan napp. Somnar hon med napp vaknar hon när hon tappar den och har då svårt att somna igen, om hon inte får tillbaka nappen.
Är det någon som kan ge mig tips hur jag ska göra för att skippa nattmålet och hur ett schema lämpligtvis kan se ut?
Tacksam för svar!