Ur och skur?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Ur och skur?

Inlägg av Sofias mamma »

Min lilltjej börjar på förskolan efter sommaren, när hon är 2.5 år. Hon har möjlighet att börja på en ur och skur-förskola. Är det någon som har erfarenhet från ur och skur? Vad är bra? Dåligt?

Tacksam för synpunkter :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Ur och skur?

Inlägg av Stilla »

:D Har tyvärr ingen erfarenhet, för vi fick inte plats på det ur-och-skur-dagis som fanns när det var aktuellt för oss att söka dagisplats. Men jag har inte hört några negativa saker alls om det - alla jag känner som har barn på ur-och-skur-dagis eller på en avdelning på vår vanliga förskola här som satsar på mer ute-verksamhet än de vanliga avdelningarna är helnöjda. Barnen blir inte lika lätt sjuka, de får massor med frisk luft och sover bättre, de rör på sig...
Om personalen verkar bra och de har en vettig verksamhet så skulle jag absolut tacka ja till den platsen!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Ur och skur?

Inlägg av Nat »

Jag har bara hört gott om ur och skur och precis som föregående talare nämnde, så är barnen där mindre sjuka på grund av att de sover ute och således inte lika lätt smittar varandra
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Ur och skur?

Inlägg av Sofias mamma »

:D Jag tycker också det verkar jättebra och vi har köat länge för platsen. Fick inte in storasyster där tyvärr. Har att välja mellan denna och en kommunal där storasyster går (börjar skolan till hösten). Den kommunala ligger intill skolan, så det är smidigt o hämta/lämna. Men det är nog värt bilresan emellan tror jag.. Å andra sidan känner hon all personal på det kommunala så det är smidigt. Men det lutar åt ur o skur ändå.. :-k
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Ur och skur?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hetaste tipset är att gå dit och känna hur det känns.
Vill man själv vara där så go! Vill man inte så...
Ur och Skur som pedagogik är jättebra och det är oftast inspirerade förskolelärare som jobbar med det. Är det bra personer och bra innemiljö?

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Ur och skur?

Inlägg av Sofias mamma »

Liten uppdatering:

Det är ok innemiljö, men vår uppfattning var att det var lite oordnat och torftigt. Men de är ju ute mest så det kanske inte är så konstigt.

Gården var rätt liten samt att det inte fanns så mkt "inredning".. Nu är de ju bara där före 9.00 och efter 14.30 till hemgång, men ändå..

Men att de är ute jämt, och bara går in i kapprummet o värmer sig lite känns inte helt ok för oss. jag trodde man var inne när det är riktigt ruskväder, även fast det ju heter i ur och skur :roll: :wink: . Det har varit riktigt ruskigt denna höst, runt nollan och spöregn hela dagarna, vissa dagar storm och just nu -15 grader. För oss känns det inte helt ok att de då är ute hela dagarna, trots bra kläder.. så det lutar åt vanlig förskola, vilket känns tråkigt med tanke på att vi hade höga förhoppningar, men vår förskola är å andra sidan mkt bra, så det blir nog bra i långa loppet :)

Sen är vi ute själva med barnen så mkt plus att de bara går deltid.. så jag tror kommer bli bra ändå. :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Ur och skur?

Inlägg av Stilla »

:thumbsup:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Ur och skur?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Det är jättesvårt att välja och att välja om, man vet ju inte vad man får
Min erfarenhet är att man kan ta mycket mer diskussioner med personalen än det man gör. Fråga om saker, kom med
önskemål och kräv i vissa fall att saker görs på annat sätt. Verksamheten ska hela tiden utvecklas och den finns ju där för just dom barnen som går där nu, så hur man gjort förut ska inte spela någon roll.
Sen finns det en rektor om :wink: personalen är ovilliga att föstå

/Bellan
Jobbat själv inom förskolan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"