Lära Lillan matte och läsning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

:mrgreen: Då var första dagen avklarad :mrgreen:
Det var ju inte mycket och jag hade säkert kunnat visa korten 10 gånger till för det var ju så kul :wink: men snart är vi uppe i 9 visningar per dag och då kommer jag säkert ha svårt att hitta tillfällen för det :wink:

Det gick i alla fall jätte bra. Lillan blev jätte nyfiken och följde korten med blicken. Första gången blev hon glad när vi klappade händer efteråt. Andra gången sa hon ifrån när jag la bort dom, jag förklarade att vi skulle göra det en annan gång och hon sa Annan och nickade. Tredje gången ville hon hålla i korten och det fick hon. Hon vickade lite på dom och tittade på dom och försökte byta plats på dom som jag gjorde. Sen fick jag korten och vi la undan dom.

:?: En sak som jag funderade på är att i boken stod det att korten skulle visas i kronologisk ordning bara första gången och sen blanda. Men på Heges blogg (som jag läst hela) stod det att man skulle visa kronologisk ordning hela första och andra dagen. :-k Jag körde en mix av det dom skrev. Rätt ordning 2 ggr och blandat sista gången. Hur har ni andra gjort? Jag vet att jag ska göra i kronologisk ordning med 6-10 i alla fall första gången imorgon men ska jag göra samma med 1-5 också?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Jag gjorde bara första visningen i ordning, det räckte bra här. Sedan blandade jag. Så jag skulle blanda 1-5.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Tack!
Ser fram emot imorgon :D
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

En uppdatering!

Dag två gick jätte bra. Visade alla 6 tillfällen. Hon ville se mer men jag sa att vi tar det en annan gång så nu säger hon "Annan" varje gång jag är klar med visningen, gull unge. Hon tittar glatt på korten men annars får jag ju inte så mycket respons.
Idag har det också gått bra. Förutom att jag missade att visa en gång på förmiddagen och så kom farfar förbi på eftermiddagen och så blev det bara en gång. Så totalt blev det bara 4 gånger idag. Men helt ok i alla fall. Jag får väl räkna med att vi inte kan visa alla gånger alla dagar :|

Ser fram emot imorgon då jag får visa mer :D
(Kommer köra resten av dagens pass som jag missade och sen byta ut 1&2 mot 11&12 :D, får se om hon reagerar på det )
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Uppdatering:

Idag tog det tydligen stopp :?
Jag har uppfattat det som att hon har gillat när jag visat korten, men idag så ville hon inte titta, eller hon kollade på det första kortet sen var hon iväg och gjorde annat. Och samma hände andra tillfället jag visade korten. Sen la jag ner matten för dagen... behöver fundera ut vad jag ska göra för att det ska blir kul igen :-k
Min magkänsla säger att hon tycker att det är tråkigt att bara kolla på korten :roll: . Hon vill att nått ska hända, känns det som. Jag har varit snabb och jag har varit glad/gjort det på ett roligt sätt. Eller är det tillfällena som blivit fel? Avbryter jag henne i något som är mer intressant?
Tror inte att jag har gått för fort fram i alla fall, eller är det så att hon inte hänger med? Det är ju en väldigt klipsk tjej vi har (fast det tycker väl alla föräldrar om sina barn :oops: ), vi behöver bara visa saker en gång för henne sen fattar hon till nästa gång (behöver aldrig visa igen bara säga vad vi vill...).
Får fundera vidare och lägga ner matten tills jag kommer på vad det är...
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

kolla i början av min tråd när jag började med matten. min gosse behövde ett kortare och snabbare program. stanna inte, forts!

skriver kort för jag har en del att fixa med. :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Super tack Luvisen!
Ska kolla din tråd :D
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Nu har jag läst Luvisens tråd, ja början av den alltså :wink: : Blev jätte peppad :D
Aj aj Kapten! Jag har läst boken nogsamt. Här testas INTE .

Vi kör nu bara 1 pass:

2 snabba nya kort Jippiii!
1 problemlösning Kuuul! Klappar händerna gör det lilla livet
2 ekvationer Tjohooo!!

Sedan vill han hålla upp korten åt mig... Väldigt fint...(Jag blir lite rörd, faktiskt...) Sedan tar jag bort dem och så blir han ledsen . Tja... där går jag bet. Bryter tårarna genom att kasta honom på kuddhög à la ETT, TVÅ TRE!

Då slutar allt med ett skratt iaf...

Vad tycks?

/Luvisen
Jag är verkligen helt slut idag, borde gå och lägga mig nu. Tog mig tre genomläsningar men nu fattar jag :oops: Luvisen körde dom här tre sakerna i en visning, eller hur?

Jag har skrivit ut alla kort till 20 men inte visat alla än.
Så jag tänker så här för varje visning:
5 kort med 1 nytt
problemlösning "vilken är..." (använda två pensionerade kort) så jag vet att hon kan :oops:
För om hon kan så kan jag visa färre gamla kort och köra 2x problemlösning istället tills jag kommer till 20 och då kan jag börja med ekvationer... bara 6 kort kvar= 3 dagar. Alltså så här som Luvisen gjorde eller liknande när vi nått 20. Hoppas den som läser förstår... nu måst jag sooooova!

Jag kör imorgon helt enkelt, får berätta hur det gick sen...
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Idag har jag kört som jag skrev ovan.
5 snabba med en problemlösning efteråt.
Det blev 2 pass. På eftermiddagen hade vi lite strul med en hårdmage som ställde till det med massa tårar :cry:

Första passet blev lite som det innan, inte vidare intresserad men hon kollade i lite mer intresserad när jag körde problemlösningen men fattade nog inte att hon skulle svara :(
Andra gången hade hon lite mer intresse av korten och på problemlösningen kollade på ett av korten (inte det rätta) men jag gjorde som det stod i boken, bara glada miner.
Sen fortfatte jag med lite "titta två skor", "titta tre bilar". Och sen blev det en "här är tre pusselbitar och här är fyra pusselbitar, vart är det tre pusselbitar?", hennes svar var att peka på pusselplattan och säga "dä" :wink: Smart tjej det där :wink:

Det kanske inte gick riktigt så bra som jag hoppats men det är ju bara att fortsätta.

Hur gör man om man ska visa bilderna på datorn? Hon bara äääälskar datorn. Men då måste jag veta hur jag ska göra... Någon som vet?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Är storleken på prickarna tillräckligt stora för att visa fort på avstånd tror du?

Det kan vara en sån teknisk grej också...
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hmm... #-o Tänk om det är det som är problemet? :shock: Jag sitter på kanske 1 meters avstånd, kunde ju sitta närmare men då kommer hon ta korten. Eller ska jag testa att gör större kort? :(

Imorse var blicken tillbaka i alla fall. Hon kollade på alla kort, ja förutom att hon slutade titta på det sista kortet innan jag knappt sagt ordet (men hon hade sätt det) #-o Det handlar kanske om snabbheten? Men samtidigt så klarade hon inte problemlösningen varken idag eller igår. Idag fattade hon att hon skulle peka på kortet, men hon pekade "fel" (utan att jag sa nått såklart), men jag körde med 1&5 igår och 2&6 idag och dom borde hon ju kunna :?

Jag forsätter idag och ser hur det går...

Föresten har jag drömt att jag höll på att göra ordkort inatt. Phu vad jag lyckades krångla till det i drömmen :roll:
/Bellan

(Tror att hon kommer älska när vi börjar med läsningen. Har boken men inte läst hela än...)
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Jag skulle göra minst två kort med större prickar och köra dem som en session, så att säga och se om hon tyckte det var skoj. Du kan alltid minska ned antalet kort du visar per gång samt öka på utbytes takten så det blir mer nya kort fortare. Oftast är det åt det hållet det lutar för små- att de fattar fortare. Funkar inte det så kanske det e åt andra hållet- att det går för fort. Testa! Snart hittar du vad som passar henne. Problemlösningen tycker jag ni kan vänta liite med tills du får in rätt takt och antal kort. Det kan också vara så att de blir för många "sessions" på en dag, då får man dra ned där också. Tänk på att din tös är en väldigt upptagen krabat;) i perioder tycker de att det är kul att få se två nya kort två ggr per dag och ibland kan de sitta in en halvtimme och bara vilja ha mer. Det gäller att anpassa sig med gas o broms. ;)

Läs också Doman bokens korresponderande kapitel igen, kanske är det ngn liten grej du missat. Läs också längst bak där det står hur man gör för resp ålder.

Det är lite trixigt i början men du hittar snart ska du se. Kör inte ngn läsning förrän du har ordentligt flyt med matten. Läsningen går nästan av sig självt så de e ingen brådska.

Jobba på! Heja heja!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Tack Luvisen för att du tar dig tid :D

Det är verkligen trixit. Men vad mycket bra idéer du har :D
Jag har redan dragit ner antal visningar till 2 per dag, en på förmiddagen och en på eftermiddagen.
Blev nog lite förvirrad av att det stod i boken både att man skulle ta det lugnt och även se till att komma fram till ekvationer fort. Nu har jag läst det igen och inser att jag skulle ta de lugnare i början (för att få henne intresserad) och sen snabba på till ekvationer. #-o
Ja ja, det är inte lätt att förstå engelskan jämt. Frågan är hur jag ska göra nu?

Idé med att göra minst två kort med större prickar och köra dem som en session verkar bra. Fånga intresset och även som om det är korten som behöver bli större. Ska jag börja här? Frågan är med vilkan nummer? Vi har ju kommit till 16 men jag vet ju inte om hon har fått med sig alla siffror :( .

Det låter också som ett bra förslag med att använda färre kort men öka takten när dom byts ut. Frågan är bara hur jag gör med dom kort vi kört redan? Några har ju hängt med en vecka och några som är nya sen iförr. (Bytte inte ut några kort eftersom det inte verkar ha funkat så bra).

Undra vad du menar med att det kanske går för fort? Menar du att jag visar korten för fort eller att jag byter kort för fort eller på något annat sätt :? .

Som du skrev så måste jag ju hitta vad som funkar för min tjej. Men det är trixigt.
Tror jag kommer göra så här: Ta färre kort, köra med dom vi har redan nu. och byta oftare. Bara 3 pass per dag. Och när jag har fixat stora prickkort så testar jag med det också (om det inte hänt nått tills dess) :-k


Jo, det där med problemlösning ska jag vänta med :wink: . Måste ju hittat ett sätt för henne att förstå och ta åt sig prickkorten först.

Och det där med läsningen är bara jag som håller på att läsa in mig så jag kan köra när vi är ordentligt på banan med matten. Men det är ju sååå intressant att läsa. Har även köpt boken om träning och den om bits :wink: En sak i tagen, men tar möjligheten att läsa när jag har lite tid på vilan.

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Bellan skrev:Idé med att göra minst två kort med större prickar och köra dem som en session verkar bra. Fånga intresset och även som om det är korten som behöver bli större. Ska jag börja här?
Ja, jag skulle nog börja med det. Gör två kort på vanliga papper så det inte tar för mkt tid och testa imorgon. Jag skulle ta 1 och 2. Är det så att hon blir intresserad och glad: ja då är det det som varit problemet- att prickarna varit för små. Är det så, så skulle jag ta en paus i programmet på en vecka och göra massa nya kort och sedan börja med siffran 3 och sen köra på i en takt som fungerar för DIG och erat schema. Det ska vara kul- det får inte blir jobbigt. [-X

Det går för fort:
Ointresset har inget med prickarna storlek att göra. Då kanske det går för fort. Då är det just både hur snabbt du visar och hur snabbt du byter ut som du måste justera. Då skulle jag visa från början med 1 som om inget hänt. :mrgreen:

Det går för långsamt:
Har ointresset att göra med att det går för långsamt, ja då är det bara att köra på. 8)

Det är svårt för mig att veta hur du snabbt/långsamt du visar korten men här är lite inspiration:

http://www.youtube.com/watch?v=te0p8bKO ... ure=relmfu

Värme!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Tack Luvisen :heart: !
Jätte inspirerande länk :D och jag kollade även in en del andra också ;)
Det där med min hastighet är inte riktigt i samma takt som den på filmen :oops: Jag gör så fort jag kan men kan inte hantera korten fortare (än i alla fall).

Vi kommer nog får ta en paus i matten. Lillan är sjuk. Hostade hela natten i natt och sen hade hon feber när jag la henne ikväll :(

Har funderat och läst igen. Hon är verkligen upptagen av allt annat. Hon gör verkligen bara det hon vill. Men hon är oerhört nyfiken på sånt som jag gör och vill alltid var med i det :wink:. Ju minder jag pratar om det jag gör desto mer intressant är det ;) (det går inte att locka med ord, utan mer i handling). Kanske kan det finnas en ny öppning med det på något sätt :-k och med större kort. Tror även att jag ska ta färre kort i början och köra färre gånger per dag (till att börja med). Och som du skrev börja med 1 och 2.


:wink: håller på att läsa "teach you baby to read" och "physically superb". Tänkte köra på det också när matten väl är igång och funkar bra. Men det är ju bara såå intressant så jag kan inte låta bli att läsa och skriva om det här. Hur kul skulle det inte vara att åka dit på en veckas föreläsnignar #-o

Om läsning: Hur är det med dom första korten. Dottern älskar tex. Bamse och Pippi just nu. Och man ska ju använda favoritord i början men jag har inte läst hur man gör med storbokstav på sånna ord? Skriver jag "bamse" eller "Bamse"? Förstår det som att man använder storbokstav som vanligt när man skriver hela meningar (när man kommit så långt) men hur gör man med dom första orden? Och skriver man hennes namn med storbokstav i början?
Och hur har gör man med ord som tex "katt" när vi hemma alltid säger "katten" om katten. Skriver jag "katten" på kortet då?
Sen kan man ju inte helt följa det Doman skriver eftersom svenskan och engelskan skiljer sig åt en del. Såg att Luvisen skrev nått om det i sin tråd. "Mommy is running" blir "Mamma springer" och då tappar man "is" som är meningen att man ska lägga till #-o Och tex. om man lär ut färgen "röd" och sen ska skriva "Rött äpple" då blir ju ordet "Röd" plötslitg "Rött" :-k Hur har ni löst det?
Ja det var lite funderingar bara :wink:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "