behöver vi komplettera?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mammaT
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 13:03
Ort: Lerum

behöver vi komplettera?

Inlägg av mammaT »

Hej!

Lillebror är nu åtta månader. Han har valt bort amning och det funkar bra med mat, han blir mätt och sover bra.

Han tycker varken om välling eller köpegröt vilket på många sätt känns skönt. På morgonen äter han havregrynsgröt gjord på mjölk och med en stor klick smör i. Sen blir det lunch. Frukt och yoghurt till mellanmål, ibland kan det slinka i lite köpegröt och sen mat till middag.
Behöver vi komplettera något? Järn? Omega 3?
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: behöver vi komplettera?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har man lite köpegröt så brukar ju det vara järn nog, annars kan du ha lite malt paltbröd i gröten du gör om du vill.

Ang. Omega-3 anser ju jag att ALLA behöver mera Omega-3 än de förmodligen får. Mor-EPA är kanon för barn över 8 mån. Jag bara stack hål på kapseln och klämde ut på sked och gav sonen. Sen tycker jag också att alla bör få minst någon form av probiotika, jag tar en kapsel lactiplus som jag strödde ut på typ fil eller gröt. Annars är ju sempers magdroppar (från apoteket) bra men jättedyrt. 70% av immunförsvaret tillverkas i tjocktarmen (magen) så den vill man ta hand om.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"