Från potta till toalett

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Från potta till toalett

Inlägg av Tetz »

Hej hopp!

Min stora tjej är blöjfri på dagtid sedan ett halvår tillbaka, och det går väldigt bra. Klart det händer olyckor ibland, men oftast både kissar och bajsar hon helt på eget initiativ :D

Hemma väljer hon nästan alltid pottan, men rätt som det är kan hon skjuta fram lilla pallen och hoppa upp på toaletten (med både lock och ringen uppfälld :roll: :lol: ). Jag skulle gärna vilja få henne att bara använda toaletten, eftersom det här med potta är rätt... äckligt :roll:

Men jag kanske hetsar? Hur tänker ni kloka forumister kring det här?

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Från potta till toalett

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Låt det vara lite som det är en tid. När det sen blir mera stabilt kan man säga NU är du så stor att du kan gå på toaletten som mamma och pappa. Lika självklart som att man vuxit ur kläderna, tänker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Från potta till toalett

Inlägg av Rosine »

Hej Tetz, kanske blir det mindre äckligt med en potta från Babybjörn, som har två delar: en sockel och den egentliga pottan som är mycket lättare hanterbar än de vanliga potter. Till och med vår lillasyster på 1,5 år kan tömma den utan att spilla kisset eller göra pottan ännu smutsigare. Sedan är det bara att skölja ur. När sonen (som använder pottan ibland och ibland toan) har bajsat fyller vi pottan fullt upp med vatten så bajset kan "flyta" iväg enklare. Sedan lite badrumsspray och hård vattenstrål på vissa ställen. Jag tycker att detta funkar jätte bra.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Från potta till toalett

Inlägg av Acnaib »

Våra två töser använder både potta (Babybjörn) och toaletten. Men då har vi en barn-toaring (oxå babybjörn) på toaletten så inget tokigt kan hända. Den sitter alltid där, vilket resulterar i att toalocket visserligen inte går att stänga helt, men toaringen inte heller går att fälla upp ordentligt ;)

:heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Från potta till toalett

Inlägg av Tetz »

Tack TorsMamma, Rosine och Acnaib! :heart: :heart: :heart:

Då chillar jag lite, men ska samtidigt bli bättre på att låta barnsitsen vara på för att underlätta/uppmuntra.
Rosine skrev:Hej Tetz, kanske blir det mindre äckligt med en potta från Babybjörn, som har två delar: en sockel och den egentliga pottan som är mycket lättare hanterbar än de vanliga potter.
Det är en sån vi har :D Bra tips med vatten i pottan innan tömning i toaletten, det blev ju mycket bättre! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Från potta till toalett

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tetz! :D

När jag fick nog av pottan så "försvann" den. :wink: En morgon var den bara borta, till allas stora förvåning, och vi letade efter den mycket ingående, Storasyster och jag, tills vi kom fram till att den måste ha flyttat hem till nåt mindre barn och att Storasyster kunde använda toaletten istället... 8) Så paktande är mitt recept. :mrgreen:

Sedan dök pottan faktiskt mirakulöst upp igen när det blev dags för Lillebror att använda den - och när han sedan hade haft den nåt halvår eller så åkte vi mycket lägligt på semester och "glömde" ta med oss pottan, så då vande han sig också vid att använda toaletten. :D

Har man fått nog så har man fått nog, tycker jag, och såg inga skäl att dra ut på det hela. O:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Från potta till toalett

Inlägg av Tetz »

Tack Chocco! :heart:

Saker och ting (exempelvis vissa ljudleksaker :mrgreen: ) har ju försvunnit helt plötsligt, så det konceptet skulle nog funka med pottorna också :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Från potta till toalett

Inlägg av chokladkaninen »

:thumbsup:

PS: Vi har aldrig haft nån riktig framgång med toalettringen heller - dels var den vi hade lite ostadig, och dels var den jobbig att ta av/på/fälla upp. #-o Så vi har bara haft en pall under toaletten så att barnen kan hålla sig stadiga med fötterna, och de allra första gångerna de använde toaletten var jag kanske med och höll i händerna eller låren så att de inte skulle vingla... :lol: men nu sitter de stadigt utan ringar eller pallar sedan länge så jag tror att det mest var en fråga om lite övning och självförtroende. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Från potta till toalett

Inlägg av emu »

En liten kusin till mig satte sig "baklänges" på toan i början, på vanliga ringen, tror det var lättare att klättra upp och hålla i sig. Alltså med ansiktet mot väggen. Det var en kille och jag kan inte svara på hur det gick med nr2 så att säga men det blev väl folk av honom också :lol: .
Nelly f. 28 maj 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Från potta till toalett

Inlägg av Tetz »

Jag kan rapportera att pottorna försvann tidigare än jag trott :D För nån vecka sedan ville hon inte gå på pottan på hela dagen utan skulle sitta på "tolotten", som den heter. Så jag plockade bort pottorna på kvällen när hon lagt sig :wink:

Dagen efter blev hon kissnödig efter frukosten och sprang in i badrummet.
-Men var är min potta då?!
-Öhh, jag vet inte *ser förvirrad ut* Var ska du kissa då?
-På tolotten såklart *skakar på huvudet som om mamma är en idiot* :lol:

Sedan dess är vi pottfria! Jätteskönt!
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"