Hjälp! Förslag på sovschema till en 13 mån liten gosse!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
sandy76
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 27 jun 2011, 11:14

Hjälp! Förslag på sovschema till en 13 mån liten gosse!

Inlägg av sandy76 »

Hej!

Det var längesedan jag var inne och besökte föräldraforumet, vilket innebär att allt kring mat och sömn har fungerat ypperligt sedan vi kurade vår numera 13 mån lille gosse, Wilmer, för ca 7 mån sedan :D :thumbsup:
Just nu har vi dock ett litet dilemma...... behöver Wilmer sova en eller två gånger dagtid?? Vi har ju nyss varit lediga över jul och nyår och det har varit sååååååååååå skönt. Wilmer har somnat vid 20.00 på kvällen och sovit till minst 08.00 varje morgon (oftast till 09.00). När han har sovit länge på morgonen så har han endast behövt sova en gång per dag, ca 12.30-14.30, men vaknar han tidigt så orkar han inte hålla sig vaken så länge som till 12.00, då vill han gärna sova vid 10.00 och då måsta han sova en gång till på eftermiddagen. Detta hade inte varit ett problem om han bara hade kunnat somna på kvällen, vilket han inte kan! :( Har märkt att det blir problem vid läggning 20.00 om han sover längre än till 15.00
Nu när storebror har börjat skolan igen måste Wilmer gå upp ca 07.30. Så min fråga är....... Hur kan jag lägga upp hans sovtider dagtid för att inte förstöra nattsömnen? Innan ledigheten sov Wilmer första gången mellan ca 10-11 och andra gången mellan ca 15-16.

MVH Sandra
Mamma till Elliot född nov 2005
och till Wilmer född dec 2010
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Hjälp! Förslag på sovschema till en 13 mån liten gosse!

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen! :lol:

Härligt att höra att ni har det så bra. :)

Sömnen är något som skall respekteras och jag tycker att man håller hårt i sitt schema- för då slipper man framtida strul. Att ligga ett steg före hela tiden gör att man håller bekymmer borta från de små.

En 13 månaders ligger på ungefär 13,5 timma i sömnbehov. En del har kvar två lurar och en del har bara en. Där får man gå efter vad barnet visar en. Klarar sig den lilla herren på en lur?

Jag personligen anser att man gärna får ha 5 timmar mellan middagslurens slut till läggdags då hinner de små bli lagom trötta- Viktigt är att vara ute på eftermiddag och göra barnen i det dagliga arbetet hemma.

Jag är övertygad om att läggningen krånlar för att det schemat just nu skiftar lite dag från dag. Tror att ni får bukt på detta genom att hålla tiderna igen faktiskt. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "