Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av LilloppansMamma »

Aha! Du har den äldre upplagan. Kika på närmsta bibliotek efter den nyare som har dessa kapitel. Annars rekommenderar jag verkligen att ha ett ex själv.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Tack för tipset :D

Kan meddela att inatt gick det jättebra, la henne utan större problem, gick bra med att endast ramsa. Sen vaknade hon till nån timme senare och jag ramsade från nedervåningen och hon somnade om. Sen vaknade hon till 3ggr till under natten som jag märkte men utan att jag behövde göra något somnade hon om. Vaknade kl7.30 då pappa gick till jobbet, jag tog upp henne då hon var vaken men tyst....känner att jag vill ändra på schemat just med tanke på morgonen, hon är ingen morgonsovare utan har alltid vaknat tidigt och snart när systrarna börjar på skola o dagis igen skulle det passa bättre att hon vaknade vid halv 8, men jag väntar ett pR dagar till med detta eller??

Kinamamma
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av miar70 »

:D Men vad härligt läsning, BRA jobbat!

Vad gäller schemaändringen du funderar på så brukar vårt råd vara att inte pilla i schemat förrän efter uppföljningsveckan MEN det är inte hugget i sten :wink: Känner du att du vill ändra och inte gör alltför stor affär av det och det inte rubbar resten av schema, ja då tycker inte jag att det är nån fara på taket 8)

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Hej igen, nu har lilltjejen blivit sämre igen :(
läggningen gick bra som den brukar. Hon vaknade vid halv 11tiden och då hade hon kräkts igen i sängen så det blev till att bädda rent o lägga på nytt, gick bra då jag gav henne en lång solfjäder. Vaknade igen kl 6.40 och jag hörde på hennes gråt att det var nåt, så jag gick in och då hade hon bajsat ner sig, både kläder o sängkläder. Bädda rent igen o efter det hade hon svårt att somna om, hon var jättetrött det märktes samtidigt som hon verkade ha ont i magen, det lät om magen hela morgonen och hon pruttade hela tiden. Lyckades få henne att somna om strax innan 8 och hon somnade till halv 9... Under dagen har vi inte följt schemat, hon har haft lite feber och varit trött samt inte ätit någonting....vi börjar om igen inatt :roll:

Kinamamma
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av miar70 »

Fy och elände, magsjuka är nog det värsta av sjukor :? :(

Tänk på att ge henne vatten så hon inte torkar ut, och extra svalt i sovrummet. Håll ett extra öga och öra så att hon inte kräker ner sig eller bajsar på sig - magsjuka har en tendens att luras; ofta är man bättre långa stunder och speciellt barn. Sen kommer fler kräkor än man kan tro att det finns i ett litet barn...

Krya på sig :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Hej, nu är även storasyster magsjuk igen och även Kinas magsjuka håller i sig. Inatt vaknade hon kl 2.35 och kräktes och var lös i magen, somnade om efter solfjäder men vaknade igen 5.35 och hade ont verkade ha ont i magen, jag fick ta upp henne o lugna henne eftersom hon inte tillät mig solfjädra, sen vägrade hon somna om....jag var helt slut efter att ha varit vaken sedan 2.35 med storasyster som också kräktes. Pappa fick ta över och han tog upp henne 7.30 efter att ha misslyckats med att få henne att sova.

Min fråga är nu ska jag avbryta kuren och börja om då hon är frisk, känns inte som det är bra, lilltjejen f år dubbla budskap nu när jag solfjädrar när som helst och går in då hon skriker för att jag är orolig för att hon kräkts eller bajsat ner sig....vad är ert råd till mig :?: :?:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av miar70 »

Ja Kinamamman, jag tror du har rätt - avbryt kuren nu och vänta till tösen är frisk. Att kura ett barn som är förkylt är sällan ett problem, men magsjuka ligger liksom i en helt egen division :-&

Se till att hon är kräkfri i minst ett dygn innan du kör igång igen, är mitt tips.

Kram på er :heart:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Tack Mia för ditt svar, nu känns det bättre med beslutet att avbryta kuren....så snart hon mår bra kommer vi sätta igång igen, då kommer jag säkert återigen behöva er hjälp och era råd


Vi hörs snart igen!! :wink:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av miar70 »

Vi ses snart :D nu är det viktiga att ni kryar på er!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Hej alla hjälpare....nu är jag tillbaka på forumet och tänker kura min nu snart 16 månaders tjej. Som ni kanske kommer ihåg började jag under jullovet, det gick jättebra till en början men sen blev hon magsjuk i två omgångar och jag kände mig tvungen att avbryta. Nu känner jag mig motiverad o redo att kura igen, efter att magsjuka, förkylningar o annat har spökat hos oss en längre period.

Har varit på biblan för att låna den senaste upplagan av boken (har en äldre upplaga) men det var utlånad och eftersom jag planerar att börja kuren på fredag så hinner jag inte få hem en ny bok så jag hoppades på att få bli lite uppdaterad kring de 4 första nätterna, hur jag ska hantera kommande skrik och när man ska gå in o solfjädra osv...

Jag följer nu sedan ett par dagar ett schema med mat o sömn, tjejen vaknar 7.30 och somnar 20.00. Hon sover middag vid 12 (marginalkvart fram eller tillbaka ibland), och då sover hon i ca 2 timmar, känns som hon behöver sova så mycket på dagen.
Själva nattningen har gått bra sedan vi avbröt kutren, jag har lagt henne i sängen och hon har gnällt till lite o sedan somnat in själv (förutom de 3 senaste dagarna då pappa har buffat henne till sömns då hon skrikigt hysteriskt i sängen). Problemen har varit uppvaken, nästan samma till varje natt och hysteriskt skrik, har inte gått att lugna ner henne i sängen utan jag har lyft över henne på en madrass i vårt extrarum och somnat bredvid henne på madrassen. Nu är detta ohållbart, jag fått ont i ryggen o vill verkligen få rätsida på detta...

tacksam för tips innan kurning.....

Kinamamma
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Varför inga svar???

Inlägg av Kinamamma »

Har planerat att kura mn tjej nu på fredag och skrivit ett inlägg i min gamla tråd "fjärde natten krånglade", men jag har ännu inte fått svar.....hjälp!!
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Vi på forumet har en policy att inget inlägg skall stå obesvarat i över tre dygn. Vi arbetar helt ideellt och på vår fritid, högst oavlönade :!: - vi gör så gott vi kan med att hjälpa alla inom en rimlig tid.

Vi håller oss också till en och samma tråd, gällande samma barn.

Tyvärr har jag inte möjligheten att fullständigt redogöra för de första kurdygnen. Forumet är ett komplement till boken, inte ISTÄLLET för boken. Om jag får vara ärlig tycker jag att du skulle avvaktat tills du har den nya upplagan.

Här finns lite läsning för dig tills dess:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Hej, visst förstår jag att ni gör ert bästa att besvara inläggen, jag fick dock lite panik så jag planerat kurstart på fredag :oops: intte heller va det meningen att ersätta boken med era svar från forumet, utan de skulle vara som ett komplement till den gamla upplagan som jag har hemma, iväntan på den nya boken. Jag har lusläst boken och det mesta på forumet och redan kurat tjejen en gång innan hon blev magsjuk, så jag känner att jag är redo att omkura henne nu (med hjälp från er förstås :wink: )

Kinamamma
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!
Jag antar att du började idag, skriv gärna och berätta hur det går :D (kommer såklart gå kanon :thumbsup: )
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Hej, jag valde att inte kura nu utan läsa på lite till :D väntar tills jag fått boken och lusläst även den nya upplagan, den gamla har jag nästan slitit ut....

Vill ändå passa på att fråga, när jag kurade första gången ( var ju inte hela kuren vi gjorde pga magsjuka) så gick läggningarna väldigt bra, högst 20 min innan hon somnade och de två första nätterna sov hon 10 timmar i sträck utan att jag behövde göra npt. Men nu de senaste veckan har hon blivit hysterisk när vi ska lägga henne, redan innan vi lagt henne i sängen så gråter hon o protestrar. Väl i sängen reser hon sig upp och skriker efter mig. Hur ska jag hantera det när vi påbörjar kuren, har förstått att jag ska solfjädra henne lugn men ska jag in varje gång hon skriker upp sig första natten. Är det alltså solfjädern som gäller i början och senare får ramsan ta över? Tycker du man ska köra dubbla nätter i kuren dvs natt1 kör man i två nätter, med tanke på att hon är över året?

Tacksam för svar !!

Kinamamma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "