Ett oerhört envist barn :)

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Ett oerhört envist barn :)

Inlägg av miiaz »

Hej,
min dotter är 3 år och 4 månader. Hon sov väldigt dåligt som bebis och jag genomförde 5-minutersmetoden för henne som när hon var 5 månader. Därefter sov hon bra tills hon var nästan 3 år. Sedan flyttade in en del av mannens familj till oss för 4 månader och dottern måste sova i vårt rum. Och efter det vill hon inte sova själv. Nu springer hon från sitt rum hundra gånger och skriker så att det gör ont i lungorna på henne, gråter så att näsan rinner av vatten, hon vill att jag eller pappa skall vara i hennes rum. Senaste tiden har jag suttit på stolen utanför hennes rum så att hon ser mig men det hjälper inte heller. Jag är såååå trött, har inte tid för mig själv eller mannen alls, det tar mellan 1,5 och 2,5 timmar varje kväll att få henne att somna. Nu har jag läst boken och är redo att börja Annas metod. Ville bara kolla om någon har ideer vad jag ska göra när hon ber om att få vatten, få en kram och en puss, att jag rensar hennes näsa, etc. Eller när hon springer ut från rummet och ställer sig på golvet och sparkar osv.? Ska jag hålla henne i sängen med båda händerna som det står i boken (läste boken på finska så är inte helt säker på vad det heter på svenska)? Och hålla så tills hon slappnar av? Och därefter köra med ramsan? Hon är oerhört stark och envis, jag vet att första nätterna kommer att bli väldigt svårt.

Vilka som helst råd tas emot! Tack så mycket på förhand.

Mvh,
Trött mamma
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Ett oerhört envist barn :)

Inlägg av miiaz »

Ville också tillägga att dottern sover middag 2-2,5 timmar på dagis 3 dagar i veckan, hemma sover hon ca 1-1,5 timme. På natten får hon bara 8-9 timmars sömn! Hon vaknar själv på morgonen.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Ett oerhört envist barn :)

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen! :D

Jag klistrar in det Anna har skrivit om att kura äldre barn

"SHN för äldre barn
• Fungerar Sova hela natten-kuren på äldre barn?

Ja. Slopa buffningen. (Om lilla ungen inte är van vid att buffas, får hon eller han förmodligen slag av dylik behandling!) Lägg distinkt tillrätta, antingen enligt Lathunden eller så som du vet att barnet brukar tycka om att ligga, och håll på plats med "solfjädern" i ca tio sekunder. (Det kan behövas mer, och förstås särskilt första gången. Den lilla ska bli sömntung i kroppen men inte hinna somna.) Säg ingenting Exclamation Tryck till avslutningsvis och gå ut med ramsan. Fortsätt med ramsan bort från dörren och gör andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra. För påminnelser och bekräftelser därefter: följ kuren.
• Ännu större barn, då?

För det första: behåll spjälsängen eller återinför den. Två- treåringar är för små för att ligga i öppna landskap. De tar sig ur, inte nödvändigtvis för att de längtar efter sina dagars ömma upphov utan för att de inte vet var de hör hemma längre. De saknar sin kära gamla säng, som var deras trygga "rum". De blir så innerligt glada när de får den tillbaka. Vänta med ökensäng till åtminstone efter trotsåldern! Kör sedan kuren. Lägg tillrätta enligt ovan. Träna in en effektiv ramsa. Pratar barnet och ropar ord, upprepa ramsan utifrån i glatt orubblig evighet à la goddag-yxskaft - lika många gånger som barnet kör sina diverse tricks (frågor), och en gång till.
• Folk i tre-fyra-fem-sexårsåldern ska överhuvudtaget inte tillåtas gå ur sängen!

Gärna ligga i mörkret och ha tråkigt, men inte gå ur den. Sätt dig på en stol i dörröppningen, så att barnet ser dig, och läs en tidning eller en bok eller sticka eller skriv eller gör vad som helst som inte har med barnet att göra. Din verksamhet ska tyckas kräva din totala uppmärksamhet. Titta inte inåt barnet och säg ingenting. Vid minsta rörelse i lilla sänghalmen sätter du stopp med en barsk, punktsättande ramsa. Hinner barnet upp, hinner det i alla fall inte ut! Hugg den lilla optimisten direkt, led snabbt tillbaka till sängen, tryck till utan ord och gå ut med ramsan. Upprepa lugnt."


:arrow: Hon skriver alltså att barnet inte ska tillåtas gå ur sängen. Om det skulle ske så bara led tillbaka utan diskussion.

:arrow: Kissa, dricka, snyta sig mm gör ni innan läggningen. Fixa med allt det så att du vet att det inte behövs. Jobba också extra på skrattet innan ni läggning. Hon ska vara glad och nöjd när ni lägger henne.

:arrow: Sova 2 timmar på dagen är hon för stor för. Ett barn i hennes ålder behöver ca 12 timmars sömn per dygn. Vill ni ha 12 timmars natt får ni slopa dagsömnen eller max 45 minuter per dag, helst bara 20 minuter. Detta är ju givetvis individuellt. men jag tycker det låter som att hon sover mycket på dagen. De första dagarna kommer hon vara trött när ni stryper dagsömnen så drastiskt men det måste till för att ni ska få hela nätter.

:arrow: Social delaktighet där ni jobbar tillsammans och där hon har egna uppgifter är viktiga. Se till att ge henne något eget jobb varje dag som hon ska utföra t ex tvätta spisen. Kontrollera när hon är färdig och säg till om det är en fläck som behöver gnuggas lite extra.

:arrow: Hon befinner sig i trotsåldern nu och då är det vanligt med frågor vid sänggående. Allt ska det frågas om. Svara bara som Anna skriver, goddag yxskaft så förstår hon till slut att hon ska sova.


:arrow: Läs på i barnaboken om social delaktighet och trots. Den boken är en guldgruva. Shn fungerar som bäst när man använder sig av Annas andra råd i Barnaboken.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Ett oerhört envist barn :)

Inlägg av miiaz »

Tack för svaret! :) Min dotter går på dagis tre dagar i veckan och där sover de mellan 2 och 2,5 timmar!!! Jag tycker också det är för mycket och kommer att be dem att väcka henne men tvivlar att de kommer att göra henne. Här hemma väcker jag henne efter 45-60 minuter och då vaknar hon arg. Igår sov hon 45 min och på natten endast 9 timmar vilket hon brukar göra. Jag får inte henne att sova mer! :( Och därmed har jag inte ens kunnat väcka henne på morgonen eftersom hon vaknar själv så tidigt. Hon snyter mycket eftersom hon har haft två antibiotikakurer i rad och fortfarande hostar och snyter mycket. Jag får rensa hennes näsa tusen gånger innan hon somnar. Igår somnade hon endast efter 15min (4e natt) men vaknade väldigt snart eftersom det gjorde ont i hennes öra. (somnade 20.15, vaknade 20.35 och somnade igen kl 22, vaknade 7.15. imorse). På kvällen skriker hon "säg inte så mera" när jag ramsar. Hon börjar säga så efter 5-10 minuter och kommer ut ur sängen rasande! Jag fortsätter ramsa ändå, men 1-2 gånger bara istället för 4. Jag vill sååååå att detta ska fungera, hon vaknar fortfarande på natten, i förrgår var hon vaken mellan 03 och 05 på natten!!!! Mera förslag! Har läst Annas förslag och allt. Tack igen.
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Ett oerhört envist barn :)

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen, säger även jag :lol:

Jag har själv arbetat på fsk- be dem väcka och berätta hur ni har det om hon får sova alldeles för mycket på dagen. Det skall inte vara några problem.

Usch, låter inte kul med två antibiotikakurer! Men då behöver ju tjejen verkligen den goda sömnen på natten. Du skriver att du rensar hennes näsa fler gånger på kvällen, är det efter du har lagt henne? Skulle det inte fungera med näsdroppar i värsta fall och ställa en skål med upphackad lök med ångande vatten under sängen? Tänker att springet in och ut ur rummet efter läggning gör att det blir oroliga läggningar. Är du säker på att det gör ont i örat? inget hon lockar med för att få dig till sängen? Har hon ont i örat- det kan ju onekligen göra mycket ont vid öroninflammationer- så ge alvedon ( om det nu verkligen behövs!) innan läggdags. Vi måste minimera springet- för jag misstänker också att ni har trots här.
miiaz skrev: Hon börjar säga så efter 5-10 minuter och kommer ut ur sängen rasande! Jag fortsätter ramsa ändå, men 1-2 gånger bara istället för 4.


Jasså, hon får bestämma över ramsningen? Nästa gång struntar du helt i ramsan kanske? :wink: Nä, ramsa du som man skall- sedan om hon blir förbannad- så får hon vara det- Stötta med husljud- men en arg unge skall man låta vara i fred. Led tillbaka henne med en gång om hon kommer upp. Det skall vara TRÅKIGT och JOBBIGT. :wink:
miiaz skrev: Jag vill sååååå att detta ska fungera, hon vaknar fortfarande på natten, i förrgår var hon vaken mellan 03 och 05 på natten!!!! Mera förslag! Har läst Annas förslag och allt. Tack igen.
Tålamodet får du odla fram, ber jag dig! Det här inte inte fixat på en kafferast. Du fick ett ypperligt svar i måndags- det har ju inte gått någon tid alls. Du efterlyser flera förslag- jag efterlyser flitigt arbete. Det är inte några snabba lösningar som skall till, utan målmedvetet arbete. Läs ditt tidigare svar ett par vändor till. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Ett oerhört envist barn :)

Inlägg av miiaz »

Tack för svaren! Nu har det gått några dagar till och ikväll var nog jobbigaste av alla. Dottern skrek över 2 timmar i sträck och till slut hade hon knappt röst kvar. hon sprang ifrån sängen så fort jag ledde henne dit, och då fick jag lugnt ta henne tillbaka dit. Detta gjorde jag alltså hela tiden. Ramsade varje gång även om hon skrek. "Var snäll mot mig, var min vän", skriker hon bara. "jag hörde dig redan, säg inte så längre". Jag vet att hon trotsar och har läst så mycket om trots att det gör ont i ögonen, men vet inte vad jag ska göra med henne vid läggdags, ända sedan början har det tagit minst 45 minuter innan hon somnat, och varje kväll har det varit samma sak. Jag tar henne i bruk under dagarna, fast medger att jag behöver göra det även mer. Vi skrattar, vi är ute, etc. Under dagarna får hon också flera utbrott med trots, kan vara vilka saker som helst, om vi säger ifrån, eller om hon bara inte får det hon vill. Hon gråter mycket när hon inte får det hon vill. Jag behöver verkligen hjälp, hon är sååå underbar annars och vill njuta hennes sällskap istället för att bli frustrerad inombords.
Tack på förhand.
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Ett oerhört envist barn :)

Inlägg av miiaz »

Ville också tillägga att hon nu sover max en timme på dagen. Men trots det sover hon bara 9 timmar på natten, varenda natt. Barn i 3-års åldern lär behövas 12 timmar under dagen, eller hur? Kan det verklighen finnas en sådan stor skillnad, att dottern klarar sig med 10 timmar totalt? På kvällarna är hon såååå trött, t ex ikväll, men hon hittade inte sin ro att somna.
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Ett oerhört envist barn :)

Inlägg av miar70 »

Hej miiaz!

Du har en dotter med stark vilja och envishet, två egenskaper som är värdefulla men kan vara ack så prövande för en förälder :wink: jag har själv barn som besitter de egenskaperna och de tjejerna har verkligen utvecklat mitt föräldrarskap, om man säger så.. 8)

Visst kan du svara henne när hon frågar dig när du lagt henne, verbala barn kan bli oerhört frustrerade om man inte svarar dem - jag vet att de flesta tycker att man ska svara med bara ramsan och det funkar på de allra flesta barn. MEN sen finns de här ungarna som behöver lite mer, om jag får tycka, vilket kanske din tös gör? Såhär kan det låta: "var snäll mot mig, var min vän" "ja, jag är din vän och jag älskar dig - gonatti med sig och sov så gott...". Då har ändå ramsan fått sista ordet och hon har fått den bekräftelse hon behöver just då.

Sen funkar ofta rollspel jättebra på de barn som är lite äldre, verbala och envisa :wink: - ni kan använda en docka eller nalle, hon får visa och berätta för dig hur man ska göra när man ska göra kväll - gå igenom hela kvällens rutiner med tandborstning, bad, bus och läggning. Man lär sig mycket av att lära ut och jag har jättebra erfarenheter av att göra såhär med allt möjligt - läggning, sjukhusbesök, pott-träning osv.

Sen skulle jag ta bort dagsömnen och lägga krutet på natten. Ha en vilopaus med cd-saga eller film - en lugn stund men utan sömn och OM hon somnar så begränsa tiden till fem eller tjugo minuter som inte inverkar på nattsömnen.

Att hon skulle behöva bara tio timmars sömn ser jag inte för troligt, 11½-12 timmars natt är det hon behöver ha. Om hon sen inte sover varje sekund är inget du behöver fundera så mycket på - tänk förutsättningar så kommer hon att göra det snart!

Inför också en väckarklocka om du inte redan har det, kanske kan ni två gå ut och shoppa en fin tillsammans som hon själv får ställa på kvällen och själv får stänga av på morgonen - här hemma har de tre minsta en varsin som de själva ansvarar över och det roliga är att de inte vaknar av varandras :roll: :D

Sen påminner jag om det Susanne skrev förut - läs på i Barnaboken om trotsen! Där kommer du att hitta mycket stöd och inspiration :heart:

Hoppas ni får ett fint nyår, och var stolt och glad över din starka, kloka tjej!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Ett oerhört envist barn :)

Inlägg av miiaz »

Tack Mia för ditt fantastiska svar! Du gjorde min dag! Min dotter är verkligen en sådan stark och envis liten älskling. Skall försöka minimera hennes sömn även mer än till en timme och köpa väckarklocka tillsammans med henne. :)
Tack igen!
-Miia
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Ett oerhört envist barn :)

Inlägg av miar70 »

:D :heart:

Hoppas allt går bra för er!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "