För sent för ålning?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Följer sifferkorten med boken eller gör man egna? Om det inte följer med kort i boken jag beställt tänkte jag nämligen börja fixa dom redan nu så att vi inte behöver först vänta på bok, sen läsa bok och sen efter ytterligare några veckor fixa korten.. vi har ju inte så mycket tid på oss innan "mattefönstret" stängs :shock:

Lite frågor på hur man gör egna sifferkort:
* Är det bättre att bara ha prickar än att ha olika saker på varje sida? typ djur på vissa sidor, stjärnor på andra etc?

* Tror det stod på din blogg att sidorna skulle vara 24 * 24 cm eller läste jag fel? hittar inte igen det nu

* antar att papperet bör vara lite tjockare så det inte går sönder när barnet river eller smakar på det?!?

* kan man fixa sidorna i word och sedan lämna till tryckeri eller hur har du gjort?

* hur stora skall prickarna vara?


Gällande ålningen så tar vi det lite lugnare nu, kändes skönt att höra att det inte finns något ålningsfönster.. vi kör vidare med de andra motoriska övningarna och cirka 15 sekunder ålning per dag. Vi tycker det är viktigare att han tycker ålningen är skoj och faktiskt ligger sig på mage en snabbis än att den blir långdragen och jobbig där han skriker :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Bellan »

Hej!

Jag kan svar på några av frågorna :wink:
Originalkorten är ca 30x30 cm och prickarna är ca 2 cm i diameter.

Det är bra att använda tjockare papper eller att plasta in korten (det finns billiga lamineringsmaskiner på Clas Ohlsson).

Det finns en powerpoint här på forumet (men på den är det siffror på sidorna, så dom måste man ta bort). Plus att prickarna blir mindre på nummer 51 och framår (och jag vet att Krisse var tvungen att göra större kort då). Att göra helt egna är kanske säkrare

Hoppas att det var till lite hjälp :wink:
Hege eller någon kanske kan svara på dom andra frågorna
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Nat skrev:Är det bättre att bara ha prickar än att ha olika saker på varje sida? typ djur på vissa sidor, stjärnor på andra etc?
Bara prickar! Inget annat. [-X :lol:

Värme!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

ahaa

ok då, jag gör väl inga djurkort om det är dumt :shock: :mrgreen: tänkte bara pimpa lillens mattebok en aning 8)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Innan jag glömmer, de ska vara RÖDA prickar! :D

Rött ses bäst av små nämeligen. :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Så här ser korten man gör åt dem: http://www.gentlerevolution.com/mm5/mer ... e=MathProg
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Ok kollade upp priser hos trycker och det var inte billigt..
Finns det några andra sätt ni kan rekommendera att få ut prickarna på papperen?
funderade på röda klistermärkslappar kanske? men det blir väl oxå dyrt när man behöver så många..

Siffran på baksidan kan man väl bara skriva för hand, för det är väl bara jag som skall se den siffran va?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Lite frågor om nån har tid och lust.

1. Jag skall förlägga två pass om dagen á 15 minuter. Ett pass motorik och ett pass matte. Vi har dessa två tider att välja mellan: 17:00 och 18:00. Kan tilläggas att lillens nattningsrutin börjar 18:15 och han sover natt 19.00. Middag sker kl 17:30 Vid vilken plats bör jag lägga matten och när motoriken?

2. Jag har letat land och rike runt och hittar bara organga klistermärken inga röda att göra mattekorten med. Funkar det? jag har köpt så det ska räcka till 50 kort just nu och köper fler om vi märker att lillen gillar det hela

3. Förstår jag det hela rätt att man skall skriva siffran det gäller på baksidan, en gång i varje hörn?

4. Skall alla ekvationer rörande den specifika siffran finnas på baksidan av 1-100 korten? blir det inte otroligt rörigt då? ser lillen verkligen så små siffror (tänker på ekvationer nu...

5. Om vi bara kör ett pass matte om dagen hur bör jag då lägga upp byte av korten. Dag 1 kort 1-5, dag två byta ut ett kort? eller? I boken beskrivs bara hur man gör om man har flera mattepass om dagen nämligen och vi kommer att lägga oss på en lägre nivå för att istället kunna vara konsekventa

6. Hur vet jag att lillen "lär sig" antalet prickar?

Ps, vi har börjat få till lite ålning.. det som hjälpte var att vi var i fjällen med en annan familj där den killen ålade under soffor och då hängde Einar på :D Vi gör nu som så att vi lägger en mobil (riktig mobil) med ett barnspel igång under soffan och lillen får åla och hämta den. Som belöning får han spela lite spel på telefonen... vet inte om det är rätt men det skapar lite ålning iallafall

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ang. ålningen så tycker jag att alla knep är tillåtna. Perfekt!

Att köra ett "mattepass" bör inte ta mera än någon min, en kvart är för mycket. Man visar ju 5 kort på typ 30 sek. MAX.

Sen vill ju gärna boken att man kör typ 5ggr/dag för att man skall lära sig och utvecklas. Att dra ner till 1 gång/dag tycker jag låter lite lite. Men kan funka, bara att allt kommer och ta så mycket längre tid.

Jag körde med röda prickar jag köpte på någon pappersbutik, nu har jag sålt mitt Doman "kit" så jag har inga kvar. Men sen printade jag ut på färgskrivare på A4 och visade. Funkade bra för oss.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hej,

Jag har varit på en liten bokhandel, bokia och akademibokhandeln och alla hade endast gula, rosa och oranga prickar.. dock i rätt storlek. Men jag tänker att lillen är så pass gammal (18 månader) att man inte behöver bry sig fullt lika mycket att om dra till sig uppmärksamhet via färger längre. Doman beskrev ju hur viktigt det är men då pratar han hela tiden om spädbarnet.. så jag tänker att det kanske går ändå

Angående tiderna har vi lite svårt att få till fler pass på under tisdag, onsdag och torsdagar. Fler pass skulle vara möjliga under de resterande veckodagarna.. Kanske kan köra två pass om dagen under 4 dar i veckan och 1 pass om dagen under 3 dar i veckan?!?

Jag skrev nog lite tokigt när jag skrev 15 min.. vi har 15 min att förfoga till matte men sen om det bara går åt 3 min så är ju det fine :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Hmmm.

På frågorna verkar det som om det kloka vore att rekomendera dig att läsa boken en gång till. Det är värdefullt att göra det, och jag rådar nästan alltid att man ska läsa två gånger. Man läser med HELT andra ögon den andra gången, och många av frågorna får plötsligt sina svar...

Om du inte har siffror i hörnen på baksidan av kortet, hur ska du vet vilket kort du visar? det är ju inga siffror på framsidan, och när du kommer till mer än 15, blir det vårt att hälla reda på de olika värden på korten. Och om du inte har ett i varje hörn, blir det svårt när du vid visningar håller kortet i en annan riktining. Siffror i alla hörn, och de ska skrivas sån att du kan se siffran utan att lägga huvudet på sne.

Ekvationerna är inte för barnet, men för dig. Om du inte har dem på baksidan av kotet måste du hela tiden komma upp med en ekvation som passar för denna siffra. Det är för att underlätta. Och det rör sig inte om mängder. Men en ekvation pr. räknesätt. x fyra hörn, givetvis, så det blir några ändå. :wink:

Ett mattepass om dagen är för lite. Lägg in ett eller två på morgonen. (Det tar ju bara några sekunder att visa). Ett direkt när ni kommer hem, och två till under kvällen. Försök få till fem. Jämför med hur många år barn måste gå i skolan om de endast gick en dag i veckan...

Orange prickar går bra. Gröna och svarta också. Det viktigaste är att det finns prickar.

Hur vet man att barnet lär sig dem? Ja, hur vet man att barnet lär sig skillnaden på hund och katt? Granne och familjmedlem? Rött och blått? Man visar, hoppas på det bästa, och repeterer om det är nödvändigt. Sedan ser man om barnet har lärt sig. Ropar han "Kisse!" till grannens hund är det ju lämpligt att visa honom hur en katt ser ut.

Barn lär sig prickarna. På samma sätt som de lär sig hela svenska språket, grammatiskt riktig, utan att vi lär dem. Innan de fyller tre år! Vi visar, de plockar upp tråden. Deras hjärnor kan inte jämföras med våra. Så lita på att han lär, och försök få till fem pass. :D
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

tack
I'm on it, den är bara så sjukt tradig :? :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Nat skrev:tack
I'm on it, den är bara så sjukt tradig :? :shock:

Va! :shock: Den är ju jättespännande!! :wink:

Jag vet, det är mycket upprepning och förklaringar som man verkligen måste använda all sin ansträngning för att fatta, men det betalar sig i slutändan. Blev du lite klokare ändå av mina och Tors Mammas svar?
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Mycket bra hjälp fick jag som vanligt av er :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Matterapport!
Lillen verkar tycka det är görskoj med mattekorten. Han tittar intresserat och applåderar och skriker "bao" (bravo) åt sig själv när passet är över. Vi har kört 3 pass om dagen vilket är vad vi känner att vi har tid och lust med.

Jag har hunnit göra 25 kort och är trött i armar och ögon. Ska fortsätta ikväll och göra fler.. Gäsp

Motorikrapport!
Går sämre, lillen tycker inte alls det är är skoj längre, varken med rullningar, kullerbyttor, springa, åla eller balansövningar. Borde vi byta mellan flera olika pass? är han uttråkad? eller känner han press av oss?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "