SNURRIG dagvila!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

SNURRIG dagvila!

Inlägg av Anna09 »

Hallå alla kloka!

Ester kan sedan några månader inte sova på dagen längre - eller vill inte rättare sagt.

Hon sover sina 12 timmar på nätterna, men vägrar att sova på dagen. Sängen är mer som en klätterleksak, dansbana, sångscen, bikt/klagomur, hoppborg. :roll:

Det är kolmörkt, vi har haft tyst vila i drygt 1 timma. För att få bukt med hoppandet och stojandet införde jag förra veckan saga att ligga och lyssna på. I en naiv förhoppning om att Sessan då skulle ligga hyfsat stilla och lyssna, och det gör hon bitvis - men när sagan är slut efter 30-45 min är det full sula igen... Tills jag "väcker"...bah... :P :roll:

Jag har sagt till ett par gånger att "man ligger i sin säng och vilar" - men det är ingen idé alls, så det har jag lagt ner för länge sen.

Åtgärd. att ta bort ena långväggen på spjälsängen och sätta ribbor där istället, lägre så att hon inte kan ramla ur när hon sover, men tillräcligt låga för att hon inte skall kunna använda den sidan av sängen till att klättra och hålla sig i när hon hoppar som värst.

Vet att jag bör behålla sängen osm den är tills trotsen är över, men sängen far snart illa av allt stojande på vilorna... och dessutom blir hon trött framåt eftermiddagen för att hon just inte sovit när hon haft chansen....

Vad göra?

Behöver verkligen tips - för den här fnurran går inte över trots konsekventa svar och samma tillvägagångssätt som alltid.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: SNURRIG dagvila!

Inlägg av miar70 »

Hej Anna!

Mina barn har också slutat sova middag i den åldern som Ester är i nu, och vi har gjort som så att vi använt vardagsrumssoffan för film och vila. Efter lunch har vi valt en film, tagit fram kudde och filt och så lägger man sig ner och tittar. Ett par gånger i veckan har det sovits, och då har det varit en 30-minutare. Andra gånger är man färdigvilad när filmen är slut :D och det har funkat jättebra för oss.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SNURRIG dagvila!

Inlägg av TorsMamma »

Och jag tycker att är hon ok så länge sagan är på, så kan väl vilan få vara slut när den är slut. 45 min vila är länge för en 3 åring.

Klättrar hon ur eller klänger hon på sängen?

Madrassera under en tid? Ha en stol hon kan kliva i och ur på?

I andra fall, ta ner sidan, är också ett alternativ, men har en känsla av att ni kommer få MYCKET spring då.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: SNURRIG dagvila!

Inlägg av Anna09 »

Hej ohc TACK för era geniala svar - som vanligt! Vad hade jag gjort utan er och utan BB???

:heart: :heart: :heart:

Då slutar vi med vilan i det format den är i nu och behåller sängsidan ett tag till. Hon klättrar inte ur, hon vet att hon skall stanna där för vilan.

Hon kan klättra ur, hon klättrar ur för att gå och kissa, men hon frågar alltid om lov först... sötnosen... hihi. Sen går hon tillbaka och säger till när hon är i sängen igen så att jag kan stänga om henne.

Men då inför vi vila med saga/film ca 45 minuter!

Känns faktiskt ganska skönt, med tanke på att hon varit vaken så mycket hittills.

Då väntar en helt ny tillvaro för oss - dvs då kan vi faktiskt äta lunch ute och göra ärenden på stan etc. Kanske kan man då ta sin vila i bilen på väg hem, eller i vagn under en promenad t ex?

TACK igen - det känns som en nyvunnen frihet som öppnar sig faktiskt!

Hur gör man om ungen man har vägrar filt och kudde? Hon har inte haft det i sängen nån gång och vill inte ha det heller. VI sover japanskt här - sträckt lakan och unga krusiduller.. haha.

KRAM till er! Tack igen!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: SNURRIG dagvila!

Inlägg av Acnaib »

Hej Anna.

Lite tankar från mig bara.

Jag har inte valt att göra om sängen, inte heller uppmuntrat till spring genom att underlätta i och ur-klättring. Om ni tycker det är viktigt att hon ligger i sängen och vilar de där 45 min (eller kanske bara 20) så kör enl. AW tankar, med vaktande fullt upptagen mamma utanför dörren. En mini-kur á la "Du ligger ner".

Om inte, hade jag nog valt att köra på Mias alternativ. ;)


:heart:

(Nu ser jag att du redan svarat själv, men sänder mina tankar iaf ;) )
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: SNURRIG dagvila!

Inlägg av Acnaib »

Anna09 skrev: Hur gör man om ungen man har vägrar filt och kudde? Hon har inte haft det i sängen nån gång och vill inte ha det heller. VI sover japanskt här - sträckt lakan och unga krusiduller.. haha.
Haha, då kan man väl slippa det ;)
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: SNURRIG dagvila!

Inlägg av miar70 »

Du kan väl vara rar och berätta hur det går för er :D och jag håller med Acnaib - filt och kudde är inget måste :wink: men kanske funkar det med lite nytt nu när det blir soffvila?

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: SNURRIG dagvila!

Inlägg av Anna09 »

Hej!
Det lovar jag att göra!

Sängen förblir spjälis med fyra väggar. Hihi

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: SNURRIG dagvila!

Inlägg av Anna09 »

Hej och God fortsättning!

Här kommer en liten rapport:

Ester vilar numer i sin säng, i mörkt rum (efter damens stränga krav), och lyssnar på en saga (30-45 minuter). Hon går upp när sagan är slut och säger "nu jag vaknat mamma, så skönt så klart"... :mrgreen: 8)

Hon blir dock ganska trött framåt 18-tiden nu när hon inte sover på dagen längre - hon läggs 18.30 och sover sedan till 07.30 ca... så hon får sin fulla sömn ändå tänker jag... eller?

:heart:

GOTT NYTT ÅR, om vi inte hörs före dess!!!

\:D/ \:D/ \:D/
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SNURRIG dagvila!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tycker jag låter som en bra ide. Man kan ju liksom inte göra mer än ge förutsättningar.

Gott Nytt År!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: SNURRIG dagvila!

Inlägg av miar70 »

Oj, har missat rapporten jag ville ha ju :oops: :roll:

Hoppas det fortsätter gå fint för Ester, hon verkar ju ha anammat det nya hur bra som helst :D

Kram och gott nytt!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"