Charlie & sömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Eget rum :D
Jag tyckte att vi mest störde varnadra i samma rum så jag beslöt för ca en vecka sen att vi skulle flytta ur rummet några dagar och se om han sov bättre på morgonen. det gjorde han!
Så nu inatt gjorde vi istället iordning ett eget rum till honom så att vi kunde flytta in i vårt sovrum igen!

Vi slog på stort och bestämde oss även för att nattmålet ska bort!!
Han vaknade 3 ggr. första ggn (23.00, vilket inte hänt de senaste 3 månaderna) räckte en ramsa utanför dörren. andra ggn (4.30) flera ramsor under 45 min, somnade sen om. Tredje ggn (6.05) lade jag honom tillrätta sen några ramsor under ca 20 min, somnade om. Inget mat alltså!!!

Natten blev 19.20-07.15 :) Känns skönt att veta att han kan somna om! Kändes verkligen som att vi samtalade oss fram till att han skulle somna om.
Själv kunde jag inte somna om 4.30, så nu börjar det bli rejält grusigt i ögonen.
Har några frågor:
-På dagarna har han 30 minuters skarvar men på natten 45 minuter skarv. Kan det vara olika alltså?
-På dagarna sover han alla lurarna i vagnen ute på rygg. Jag har vagnat och vagnar när han vaknar och ska somna om. Ska man fortsätta så eller ska man ramsa ute också?
-Sista vakentiden är 3h (mellan 16.30-19.30). vid 17.30 när han ska äta middag blir han trött och vill inte äta, gnuggar runt maten i ögonen. Är 3h för lång vakentid för honom kanske?
-Jag har inte använt mej av bekräftelseramsan....är den nödvändig för att det ska funka på lång sikt?

Massa frågor som ni ser!! Laddar för natt 2 & ska se till att komma i säng tidigt så jag får mej några sammanhängande timmar själv också :sleep:
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Natt 2!
Charlie somnade som vanligt direkt vid läggdags 19.30 & sov sen till 5.45. Han fick en ramsa vid första pipet. Somnade om korta stunder under 45 min då han sedan sov till 7.15. Gjorde glad morgon :D
Dessvärre låg jag på helspänn mellan 01.30-4.30 då jag omöjligt kunde somna om :?
Alltså bättre natt 2!
Mer bökigt är det sannerligen med dagarna!
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad härligt att det går framåt! Bra jobbat! Och vilken attityd! :D
LisiBlom skrev:-På dagarna har han 30 minuters skarvar men på natten 45 minuter skarv. Kan det vara olika alltså?
Min lilla har skarvat olika i perioder. Oftast efter 45, men ibland har det varit efter 30. Fast hon har aldrig direkt skarvat på nätterna, så där har jag ingen erfarenhet. Kanske skarvar han efter 30 minuter för att han sover i vagn på rygg? Kanske börjar vagnen bli trång och så gör ju ryggläget att det är lättare för småttingar att vakna till och inte kunna somna om.
LisiBlom skrev:-På dagarna sover han alla lurarna i vagnen ute på rygg. Jag har vagnat och vagnar när han vaknar och ska somna om. Ska man fortsätta så eller ska man ramsa ute också?
Har du etablerat ramsan så låt den ta över! Vagningen kan du spara till krisläge.
LisiBlom skrev:-Sista vakentiden är 3h (mellan 16.30-19.30). vid 17.30 när han ska äta middag blir han trött och vill inte äta, gnuggar runt maten i ögonen. Är 3h för lång vakentid för honom kanske?
Eftersom han sov för bara en timme sedan när det är matdags är han nog inte trött för att han behöver sova, utan för att han är hungrig. Typ blodsockerblues. Kanske behöver middagen komma lite tidigare? Eller satsa på att ösa i mer fett i melliset som man står sig länge på.
LisiBlom skrev:-Jag har inte använt mej av bekräftelseramsan....är den nödvändig för att det ska funka på lång sikt?
Njäe, bekräftelseramsan används för att etablera ramsanm, så att ramsan är det sista som följer med in i sömnen. När ramsan väl sitter kan man ta bort bekräftelsen och baka ihop den med ramsan, så att sista versen bekräftar.
LisiBlom skrev:Dessvärre låg jag på helspänn mellan 01.30-4.30 då jag omöjligt kunde somna om :?
Hua, det där känner jag allt för väl igen. :?

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tack för uppmuntran :D
Då har natt 3 varit. Han vaknade som vanligt 5.30 och somnade om efter 3 ramsor. Vaknade igen efter drygt 20 min. Hörde att han låg konstigt och gick efter några ramsor in för att lägga tillrätta. Han hade hamnat på rygg med huvudet vid fotänden & filten över ansiktet :shock: hur lyckas man?!?! Haha!

Sen fick han ramsa x4 varpå han somnade om och sover än :)

Jag vill ju gärna lägga honom inne i sängen på långluren men har testat några gånger men han blir så arg när han ska somna om att jag har gett upp. Han har skrikit tills han blivit helt slut :( ska man prova på en kortlur först bara för att vänja honom att sova i sängen på dagen också? Han gillar inte att buffas så det har varit så bra med vagningen.
Men det är ju lite trångt i vagnen......

Jag har justerat schemat lite då jag märker att han kan sova till närmare 7.30 då jag hade som mål att göra morgon!

7.30 morgon & gröt
8.00 ensamlek
9.00 sova 30 min
11.00 lunch
11.30 sova 2h
14.30 mellis
16.00 sova 30 min
17.30 middag
19.00 gröt
19.30 Godnatt! 12h

Verkar det rimligt?
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
LisiBlom skrev:Hörde att han låg konstigt och gick efter några ramsor in för att lägga tillrätta. Han hade hamnat på rygg med huvudet vid fotänden & filten över ansiktet :shock: hur lyckas man?!?! Haha!
Tänk på att inte gå in direkt efter ramsan, då betyder den att mamma kommer och det blir ju fel. Vi har upptäckt den fantastiska sovpåsen! I den kan liten snurra runt så mycket hon vill och vi behöver aldrig vara oroliga för att hon ligger utan täcke eller har huvudet under täcket = mindre trafik i rummet. Rekommenderas! Finns tex på Ikea. Och går man inte in och vänder och rättar till i tid och otid lär de sig att sova lite hur som helst. Min lilla sover helst på mage, men kan även sova på rygg och sidan numera.
LisiBlom skrev:Jag vill ju gärna lägga honom inne i sängen på långluren men har testat några gånger men han blir så arg när han ska somna om att jag har gett upp. Han har skrikit tills han blivit helt slut :( ska man prova på en kortlur först bara för att vänja honom att sova i sängen på dagen också? Han gillar inte att buffas så det har varit så bra med vagningen.
Men det är ju lite trångt i vagnen......
Jag gjorde precis så när jag ville vänja dottern att sova lurar i (sitt)vagnen, hon var van att sova lurar i säng. Började med kortlurarna några dagar och sen även långluren. Körde konsekvent alla lurar i vagnen under en vecka och sedan dess sover hon gott även i den. Och det handlar ju inte om att "prova" om det går, utan vara fast besluten att nu ska här sovas! Ladda upp attityden innan och var beredd på en massa frågor som du får svara på lugnt och sansat. Jag har sytt en "sarg" till sittvagnen för att göra den mer sovvänlig för en liten magsovare: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 15#p292015
LisiBlom skrev:Jag har justerat schemat lite då jag märker att han kan sova till närmare 7.30 då jag hade som mål att göra morgon!

7.30 morgon & gröt
8.00 ensamlek
9.00 sova 30 min
11.00 lunch
11.30 sova 2h
14.30 mellis
16.00 sova 30 min
17.30 middag
19.00 gröt
19.30 Godnatt! 12h

Verkar det rimligt?
:thumbsup:

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tack för alla goda tips!
Natt4: vaknade kl 05.00 sommnade om med en ramsa. vaknade en timme senare och blev mer och mer ledsen, men tyst till slut. gjorde morgon när han varit tyst ca 5 min, då 7,30.

Frågor:
Hur mycket kris ska det vara innan man rycker in? Vill ju knappast inte ta till solfjädern i första taget......och buffas tycker han INTE om.
Han var väldigt ledsen i ca 5-10 min i morse men lugnade ju ner sej tillslut med ramsor så det var skönt!

Vad är skillnaden på upplysningsramsa och pangramsa? antalet?

Vi kämpar på med de tidiga mornarna!

:)
Charlie föddes 8/10 2011
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av videunge »

Hej hej :D

många tänker så här.

När du vill ramsa :arrow: gör husljud
När du vill gå in och solfjädra :arrow: ramsa
när du vill ta upp :arrow: solfjädra.

Pangramsa är helt enkelt en ramsa som man säger direkt när man tex hör ljud på morgonen. Stopp! det är fortfarande natt! Så det är ju en form av upplysningsramsa. Vi har alla våra benämningar. :wink:
Vi kämpar på med de tidiga mornarna!
Heja på!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Nu har vi kört på med schemat i 9 dagar och jag märker vissa tendenser:

Han är morgonpigg men väldigt kvällstrött. Funderar därför på att ha natt mellan 19-07 istället......är det för tidigt att ändra schemat?

han har även sovit 1,5h på dagsluren nu utan hjälp så jag tänkte också om man skulle ha en 0,5h längre vila på morgonen och låta dagsluren vara 1,5h nu när vi äntligen kommit så långt!

Ger jag upp för tidigt eller verkar det rimligt?

då skulle schemat se ut såhär ist:

7,00 morgon och välling
8,30-9,30 sova 1h
(10,00 mellis)???
11,00 lunch
11,30 sova 1,5h
14,00 mellis
15,30 sova 30 min
17,00 middag
18,30 gröt
19,00 sova 12h

:?: :)
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

Hej LisiBlom! :D

Har ni kört i nio dagar tycker jag gott att du kan ändra till 19-07 om det verkar passa lillen bäst! :D Det är klassiska tider som gillas av de flesta små! Iochförsig blir det ju snart sommartid och då blir allt en timme tidigare ändå...fundera på hur du vill göra!

Ang. kortare lunchlur så är det såklart individuellt vad som passar bäst, men själv resonerar jag så att det bästa är att ha en ordentligt lång sovstund mitt på dagen och bara kortare på för- och eftermiddag, eftersom de lurarna så småningom ska falla bort.
Att han skarvar efter 1,5 timme brukar ju oftast betyda en sak.....MER MAT!!! :P
Vad äter lillen nuförtiden?

Förresten, har inte läst hela din tråd, men är det nån speciell anledning till att ni kör 30-minutare istället för 45:or?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tack för svar :)
vi har kommit fram, med hjälp här på forumet, till att han skarvar efter 30 min och därför kör vi såna tider!

Han äter "bara" riktig mat nu. Välling på morgonen (de senaste dagarna) annars fast föda de andra målen!
Jag tycker att jag "proppar" i honom på lunchen....han äter MINST en stor burk mat eller ca150-200g mat när jag gör egen. Plus fruktpure till efterrätt!

Har också tänkt på det där med sommartiden som kommer snart så jag kanske borde vänta och se vad som händer när klockan vrids fram....?!
Charlie föddes 8/10 2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Tin »

Hej,
läste din tråd och tänkte på en sak. I ditt schema har du skrivit (mellis ???) vid 10.00.
Många lägger istället in en andra frukost före första sovet istället. Alltså först välling sedan sitta med vid bordet i ert fall vid 8:00 och få lite gröt, smörgås, banan, etc. Då fyller man på magen ännu mer och hela natten sovare behöver mycket mat på förmiddagen för att fylla på depåerna. Då behöver du kanske inte mellis vid 10 som kan störa lunchen, eller bara lite frukt då.

Bara en fundering utifall långluren inte riktigt sitter eller skarvas, det är som om det är den sammanlagda maten under förmiddagen som grundar långlursömnen inte bara lunchen. :)

Och sommartiden, det är ju nu till helgen, jag skulle väntat tills dess. Men det är jag det. :wink:

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Oj vad längesen jag skrev här!

Så kom dagen då vi skulle vrida fram klockan och jag hoppades så att den där sista halvtimmen på morgonen kanske skulle lösa sej självt......men icke! han vaknade ännu tidigare än han brukar :shock:
Han vaknar närmare 7,00 än 7,30 så vi bestämde oss igår kväll för att ha natt mellan 19-07 istället.
han somnade bra som vanligt vid den nya tiden 19.00, vaknade dock 6.15 då jag ramsade. Han somnade om 2 korta stunder men gjorde glad :D morgon 6.55 innan det spårade ur!

Vi har hållit på med dessa mornar nu i snart 3 veckor.....hoppas att det ska ge med sej snart! eller har jag lite för höga krav?
han är oftast duktig att somna om när jag ramsar vid för tidiga morgnar men är det ca 30 min från morgon då somnar han oftast inte om. Jag ramsar en-två ggr sen låter jag honom ligga och prata för sej själv i mörkret (om han inte somnar om) tills jag går in och gör morgon på den rätta tiden.

Gör jag rätt?!

tycker att han äter lite sämre på dagarna men han sover ju lika bra ändå så det kanske är som det ska.....

:)
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

LisiBlom skrev: Vi har hållit på med dessa mornar nu i snart 3 veckor.....hoppas att det ska ge med sej snart! eller har jag lite för höga krav?
Kanske lite för höga krav..... :wink: Här har vi tidiga morgnar till och från och har haft i månader! Men jag tänker att man ger liten förutsättningar för sömn, vi kan ju tyvärr inte sova åt dem..... :roll:
LisiBlom skrev:han är oftast duktig att somna om när jag ramsar vid för tidiga morgnar men är det ca 30 min från morgon då somnar han oftast inte om. Jag ramsar en-två ggr sen låter jag honom ligga och prata för sej själv i mörkret (om han inte somnar om) tills jag går in och gör morgon på den rätta tiden.

Gör jag rätt?!
Enligt min mening, ja! :D Samma svar som ovan. Tänk förutsättningar.

Hur ser schemat ut nuförtiden förresten? :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Okej :)
Schemat som är justerat idag ser ut såhär:

7.00 morgon & gröt
8.30 2:à frukost
9.00 sova 30 min
11.00 lunch puré & frukt
11.30 sova 2h ( blir oftast 1,5h max)
14.00 mellis
15.30 sova 30 min
17.00 middag puré
18.30 gröt el välling
19.00 GOD NATT!
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

LisiBlom skrev:Okej :)
Schemat som är justerat idag ser ut såhär:

7.00 morgon & gröt
8.30 2:à frukost
9.00 sova 30 min
11.00 lunch puré & frukt
11.30 sova 2h ( blir oftast 1,5h max)
14.00 mellis
15.30 sova 30 min
17.00 middag puré
18.30 gröt el välling
19.00 GOD NATT!
Ser ju finfint ut! :D :thumbsup:
En LITEN tanke bara... Om han brukar skarva på lunchluren så KAN det ju vara så att andra frukosten ligger lite väl sent och förstör lunchaptiten? Vilket resulterar i hunger under luren istället...? Vem vet? :P

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"