Charlie & sömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tappat känslan........?! :?
Jag tycker att ramsan tog mycket bättre vid för tidiga morgnar i början! Nu kan han vakna 1,5h före morgon utan att somna om......
Han vaknar oftast till innan min man ska upp. Sen går han upp och börjar mirgonfixet och skramlar och har sej i badrummet mittemot Charlie. Kan det vara så att han störs av de ljuden? Husljud ska väl vara bra va....?

Jag har ramsat olika på morgonen. Ramsa x1 vid första uppvak, sen ramsa x 4 om han blivit ledsen. What to do?
Charlie föddes 8/10 2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Tin »

Hej LisiBlom,
ni har en klassiker hos er. Tidig morgon. Det kan ta tiiiiid att rätta till, och vi har alla varit där. :heart: Nyckeln är tålamod, en självklar attityd och en strategi man tror på. Sen får man vara konsekvent och köra på det även om det tar veckor. Vi kämpade länge, vår liten vaknar fortfarande när pappa lever om i badrummet då och då men somnar om eller pratar för sig själv tills det är morgon. Ibland krävs det en pangramsa om det frågas nåt, men sen får liten sköta resten själv, vi har gett förutsättningarna och tydliga besked: det är natt!

:?: Har ni helt svart inne hos liten? Inte en enda glipa?
:?: Har ni en tydlig strategi? Så att ni är konsekventa med budskapet till liten.
:?: Har ni väckarklocka till liten?

Många kör med pangramsa vid minsta pip (ramsa x1) och sen inget mer. Inga andra ramsor alltså. Husljud som badrumsfixande är bara bra och inget att oroa sig för, andra husljud är mozart utanför litens rum eller dra igång dammsugaren t ex. Det viktigaste är att budskapet är: älskade lilla vän, det är fortfarande natt för dig och då händer Ingenting. Tom ramsor kan ses som underhållning för en liten som tror det är morgon. Så här är attityden viktig (som alltid), läs på länken nedan. :)

Väckarklockan brukar hjälpa många, den berättar för liten när dagen börjar så inte liten behöver hålla reda på det själv. Liten skall kunna slappna av oavsett vad som händer i huset och sova tills klockan ringer. ;)

Här finns en tråd för tidiga morgnar och olika strategier!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Tin »

Ett litet förtydligande bara, denna lista körde vi efter på morgonen om det är till någon hjälp:
- är liten ledsen: verktyga såklart, ingen liten ska vara ledsen så ramsa på
- är liten arg: det får man vara, gör ingenting alt mozart
- fastnar liten i sin arghet: hjälp liten att ta sig ur det genom att lugna, hos oss funkade husljud bäst. Du hör om liten fastnar om argheten har samma intensitet liksom.
- pratar, sjunger eller grejar liten: gör ingenting
- blir det KRIS för liten: då har du trumfkortet solfjädern att ta till, gå in till liten och solfjädra tills liten sover, spring inte in och ut

Huvudsaken är att lyssna in liten och avgöra vilken "motdrag" som krävs för det liten går igenom just då. Liten behöver sin 12 h sömn men vi kan endast ge förutsättningar och utstråla en självklar attityd. :) Ni leder, liten följer. Det är fortfarande natt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tusen tack för alla supertips :heart:

Jag ska bestämma mej för en strategi så känns det nog bättre & säkrare!
Jag gillar inte att lyssna på musik på morgonen så jag är skeptisk till Mozart. Satte dock på radion på nedervåningen imorse och han somnade då om i alla fall:)
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Förresten!! Det blir inte kolmörkt i rummet då det blir en springa vid dörren, som inte går att stänga helt. Annars är det svart! Har folie på fönstret & mörkläggningstyg :) folie är sannerligen det bästa!!

:)
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

LisiBlom skrev:Förresten!! Det blir inte kolmörkt i rummet då det blir en springa vid dörren, som inte går att stänga helt!
:)
Vi hade samma problem....så vi satte upp ett lite luftigare mörkläggningstyg runt litens säng också :P Det har hjälpt mot våra tidiga morgnar!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tack för tipset :)
Det ska jag genast fixa!

GLAD-PÅSK på er allesammans :heart:
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

Glad påsk! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Sliter mitt hår!!

Dessa förgrymmade skarvar!!!! Jag tycker att han äter så det sprutar ur öronen men ändå går det inte att sova över skarven på långluren!!!! han kan äta ca 250g mat 0ch ca 100g frukt på lunchen. när han är nöjd så sprutar han bara ut maten eller så öppnar han inte munnen.
en dag när han ätit dålig frukost och lunch så sov han 2h i sträck utan skarv!! får inte ihop detta i huvudet.......
Vi brukar vara ute eller inne och göra husshållssysslor innan lunch så han får ju stimulans och så! vi sitter inte och ser på varandra bara helt enkelt!
Kan det vara så att han inte är trött efter bara 2h vaken? Han somnar ju dock bra så det borde inte vara det....
Han är 6 mån 1 vecka nu och så här ser schemat ut än:

7,30 morgon ca200 ml välling
8,00 2:a frukosten (banan el gröt)
9,00 sova 30 min
11,00 lunch
11,30 sova 2h
14,00 mellis
16,00 sova 30 min
17,00 middag
19,00 gröt
19,30 GODNATT

:heart:

Han ligger i sin säng och jag ramsar sen husljud vid skarv! Han brukar somna tillslut och sover kanske 30-60 min till.
Charlie föddes 8/10 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Tetz »

Låter precis som min minsting :wink: Daaaaaamn vad vi har kämpat med skarvar. Och jag tror du har rätt i att två timmar vaken inte räcker för att sova förbi skarven på långluren. Det kan räcka med en liten kvart till på vakentiden, så antingen kortar du ner morgonsovet eller så skjuter du på långluren.

Hur har det gått med morgnarna :?:

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Ska kolla över schemat och se vad jag kan göra!

Han sover inga 12h nätter än inte. Brukar bli 11h. Han har vaknat precis 6.30, 1h före morgon, i flera morgnar nu. Han får en ramsa vid första pip sen lägger jag mej igen. Han kan somna om en kort kort stund (inte direkt vid ramsan dock) men brukar tröttna och börja bli sur typ 7.15-7.20 då jag genast gör glad morgon. Har inte testat väckarklocka
än.
Känns lite som att ramsan tog bättre i början när han vaknade för tidigt....

Han har varit arg & ledsen 2 kvällar vid läggning också, hållit på i 30 min innan han somnat. Ovant när vi bara brukar kunna lägga ner honom så somnar han efter 2 minuters nynnande & pratande för sej själv. Tänderna är på väg upp men har inte märkt av dem, att han varit gnällig eller så! Spännande när nya saker händer :)
Charlie föddes 8/10 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Tetz »

Jag tycker att ni har jobbat på bra med maten =D> så era trubbel tycker jag lutar åt schematrassel. Dvs. för lite eller för mycket sömn.

Ramsan använder jag nästan aldrig när vi har morgonstök. Båda mina tjejer har blivit jättearga eller ledsna när jag ramsar den tiden på dygnet (men lugna av ramsan på andra tider). Dock har våra morgonstök aldrig varit ledsna utan bara babbliga/gnälliga. Och då gör jag ingenting utan ignorerar... 8) Det är receptet här hemma i alla fall :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

En snoris här hemma!
Han är extra trött nu när han är sjuk. Ska man bjussa på mer sömn på dagen eller ska man hålla benhårt på schemat?
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

LisiBlom skrev:En snoris här hemma!
Han är extra trött nu när han är sjuk. Ska man bjussa på mer sömn på dagen eller ska man hålla benhårt på schemat?
Jag brukar bjussa på marginalkvartarna både före och efter lurarna och lägga tidigare på kvällen. Således blir det alltså ca 2 h extra sömn per dygn :P Om det verkar behövas ännu mer får du väl ge mer! Men försök hålla mattiderna så gott det går, så blir vägen inte så slingrig tillbaks sen....

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Tin »

Hej svejs,
och en del kör fri sömn vid sjudom till och med. :shock: Beror ju lite på hur sjuk man är, en öroninflammation dag 1 kan tarva fri sömn, medan man i en förkylning fixar dagen med marginalkvartar. Man kan sova sig frisk.
Och sen styr man upp på banan igen när de blir friska. Det går utmärkt.

Att hålla på mattiderna som Irmasmamma säger är en bra ide däremot, och att dricka mycket. Jag upplever att det är en trygghet för liten att allt är så vanligt som möjligt, då behöver man inte ställa några frågor om det som liten plutt. Men sjukdom tarva sömn så det är klart att det ska sovas. Ibland vill små varken äta eller dricka men jag brukar åtminstone bjuda på mattiderna och truga ner lite dricka, alt vätskeersättning om det kräkts mycket.

Var trygg i att schemat finns där, i bakgrunden, och när liten repar sig går ni tillbaka helt till det.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"