Charlie & sömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Som sagt så hör ni nu hemma på säkra sovare, här inne håller vi oss till frågor upp till året. Starta en tråd där om problemet kvarstår!

Hos oss händer det INGENTING på natten, för på natten sover man ju. :) Allt annat tror jag blir underhållning.

Här finns lite tips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Lillebror har anlänt! Den 17/12 fick Charlie en lillebror, Stellan:-) amningen funkar inte så bra så jag pumpar ur och ger på flaska, och lite ersättning när inte min mjölk räcker till.
Vi utgår ifrån SM 2-2 och det funkar ok. Nätterna är lite "svåra" dock.

Ca 19 kvällsmål
Ca 21.30 kvällsslurk
22 sova natt
Ca 01.30 mat
Ca 05.00 mat

Äter väldigt lite på natten, ca 50ml, svårt att somna om efter 05 målet eller sover väldigt "ryckigt". Hur ska jag tänka? Vi tankar på så mycket vi kan under dagens 4 mål...
Charlie föddes 8/10 2011
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och stort Grattis till lillebror Stellan! :D

Vad härligt att ni tänker köra SM! =D> Jag har en 5-månaders son här hemma och har också kört SM från början. Det jag kan säga så här i efterhand är att jag önskar att jag hade tagit det lite lugnare även de första veckorna efter smekmånaden, för det ÄR väldigt svajigt i början och bebisen är fortfarande liten och ny i världen. Så glöm inte att njuta av den lille, tids nog kommer rutinerna att sitta som en smäck :wink:. Men med det sagt så är standardmodellen verkligen ett suveränt riktmärke som ni absolut ska ha för ögonen!! =D>

Bra att ni tankar på så mycket det går! :thumbsup: Erbjud med ca 15 min mellanrum under 1,5 h när ni matar på dagen. På natten får det ju gärna gå fortare, äts det dåligt på natten för att han är sömnig tror du? Försök se till att han inte somnar ifrån i så fall. Eller verkar han vaken men inte hungrig? Vid 5-tiden (vargtimmen) är det många som har svårt att sova, det bästa råd jag kan ge är att undvika ljus och ljud. Ha BECKMÖRKT i rummet, och säg inget till gullungen på natten även om det är frestande. Måste du ha ledljus för att flaska (det behövde iaf jag för att hitta bröstet! :lol: ) så ha rött ljus vilket inte "piggar upp" lika mycket som vanligt vitt. Jag har en kille som är begåvad när det gäller att somna så för mig var det bara att lägga ner honom och gå på toa, så hade han somnat när jag kom tillbaka... :shock: så några andra råd än "på natten händer ingenting" har jag inte fått där. Kolla mörkläggningen!!! Inte en strimma ljus får det vara i rummet, det finns en hel tipstråd här på forumet med goda råd om hur man åstadkommer det. Men jag vet ännu inte hur man länkar... :?

Om han vore hungrig borde han ju äta på natten... :-k Det är ju annars den naturliga orsaken till att de vaknar tidigt (fast här gällde det väl att inte somna om?) Annars tänker jag att 2-2 är det få som klarar när de är så små som lillebror. Min son var väldigt trött av sig i början och hade lätt att bli övertrött vilket bör undvikas till varje pris! Han var vaken 1-1,5 h och sov 2,5 på det. Försök alltså inte pressa lillen att vara vaken 2h om han verkar trött. Övertrötthet gör tyvärr bara att de sover sämre...sömn föder sömn! 2h vaken klarade min son först runt 4 månader... :shock: Kanske är din lillkille övertrött efter en dag full av intryck och har därför svårt att somna om på natten? Jag skulle nog pröva att (hur konstigt det än låter) lägga tidigare på kvällen, vi la så tidigt som 18 ett tag, nu lägger vi 18.30 och har 12 h natt.

När tänker ni att dagen ska börja :?:

(Fråga till experterna: Bör Stellan ha en egen tråd eller kan vi fortsätta så här på Charlies gamla?)

Kram och fortsätt njuta av lilla bebisen, med målet i sikte!!

:heart:
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tack för svar :D
Jag tror inte att han är övertrött. Han är vaken 1,5-2h beroende på hur trött han är. Är inte stenhård på 2h vaken. Han blir dock trött när han äter och har svårt att hålla sej vaken genom måltiderna.
Jag tror att han äter dåligt för att han är sömnig på natten och för att han äter tätare på natten än på dagen och då vill han inte ha lika mycket varje gång....?
Han somnade om bra inatt ca05 men sen sover han dåligt och vaknade tidigt. Har sovit till ca 8.15 för några dagar sen.

Morgonen kan börja kl7 tycker jag;-)
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och jättegrattis till lillebror! :D :heart:

Det vore helt klart smidigast om du startade en ny tråd åt lillebror, så blir det mer överskådligt för alla inblandade!

Ser fram emot att följa er SM-resa. :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Nu har Charlie blivit stor grabb:-) Han är 2år och 7 mån. Han har börjat vakna 5.30 vissa morgnar och är jätteledsen/arg ropar på oss. Vi har samma mörkläggning som förut så det kan knappast vara den. Kan det vara dags att dra ner på/sluta med dagsvilan? Han är arg som ett bi när han vaknar för tidigt och det märks att han inte sovit klart!

Tacksam för tips/råd:-)

(Skriver i hans gamla tråd men han kanske hör till nån annan "rubrik" numer?)
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Ja, nu får Charlie flytta över till Säkra sovare! :D Ställ samma fråga där och lägg till hans schema så kommer du få supersvar!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"