Charlie & sömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Mat-trassel!
Charlie började med att spruta ut maten för ett tag sen. Vi har prövat både att säga till och förvilla honom. De senaste gångerna har jag sagt till så fort han börjat med det. Han kan spruta ut maten efter bara tre skedar så det borde inte vara för att han är mätt. Han har ju ätit väldigt bra jämt. Hur ska vi hantera det? Tips & råd mottages tacksamt! :?
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Han är 10 månader nu, by the way :)
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

I Charlies ålder är det supervanligt att de börjar vilja äta mer själva, så det kanske är det lilleman försöker signalera på sitt eget lilla sätt?  :wink: :roll:
Mumintrollet :heart: har nyligen startat en tråd inne på Barnkropp angående bra plockmat och fått en massa inspirerande tips! :D

:heart:

Ps. Vad menar du förresten med att du "säger till" honom? Är inte säker på att jag förstår... :oops:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Vi började låta honom äta mer själv och plocka med maten och det har funkat bättre :)

Charlie är 11 månader nu och vi behöver ändra lite på dagssömnen märker jag!

Han är trött på morgonen/fm så det känns som han inte klarar bara 1 lur mitt på dagen.....
Så här ser schemat ut nu:

7,30 morgon & frukost
10 sova 1,5h
11.30 lunch
14 mellis
14.30 sova 45 min-1h
17 middag
19 gröt
19.30 god natt

De senaste dagarna har det tagit lång tid för honom att somna vid em-luren!
Förslag på ändring?! Kort lur på fm, lång på em?

:) Louise
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Härligt att det funkar bra med maten nu! :P :thumbsup:

Jag tror som du att Charlie är för liten för bara en lur (många väntar ända till 14 mån med det....)
Min erfarenhet är att det brukar passa bra med en kortare fm-lur och en längre em-lur (efter lunch), ja. Em-luren ska ju dessutom hänga med några år sen, så det aldrig fel att etablera den redan nu! :D
Min lilla är 10 mån (och de har ju samma sömnbehov som 11-månaders) och vi kör 12-45-1,5 och det funkar väldigt bra för oss iaf! Kanske kan vara lite inspiration?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Nu har Charlie börjat med tidiga morgnar igen. Han vaknar 1,5-2h innan vår morgon (7.30). Jag har ganska nyss ändrat hans schema:

7.30 morgon
10-10.45 sova
11.30 lunch
13.30 mellis
14-15.30 sova
17 middag
19 gröt
19.30 god natt

Han kunde vakna tidigare förut också, men han var aldrig ledsen utan låg och småpratade tills han somnade om. Men nu är han ledsen när han vaknar :cry:

Jag har tagit upp honom tidigast 7.00 ändå. För mycket sömn på dagen? Hungrig/ökningsperiod på maten?

Tips & råd mottages tacksamt!! (han fyller 1 år om 2 veckor) :)
Charlie föddes 8/10 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Sarisparis »

Hej LisiBlom :D
LisiBlom skrev:(han fyller 1 år om 2 veckor)
Stora killen :shock: :heart: (Om tvâ veckor har han vuxit ur Späda och Smâ,men vi är inte sâ strikta att vi slänger ut er pâ själva födelsedagen :wink: :heart:)

Jag tycker att ert schema helt klart rör sig ât rätt hâll, men jag funderar pâ om fm-luren inte kunde bli en 20-minutare och om lângluren inte ligger lite sent pâ eftermiddagen.

Kanske nât sânt här?

7.30 God morgon (flaska?)
8 Rejäl second breakfast
10 Sova 20 min
12 Lunch (tidigare om han är hungrig innan)
Lânglur direkt efter lunch 1,5 h
Mellanmâl ganska direkt efter lângluren
17 middag
19 gröt
19.30 God natt

Vad tror du?

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tidiga morgnar :x

Charlie vaknar tidigt, ca 1,5h för tidigt flera gånger på vardagsmorgnarna. De dagarna blir ju sömntimmarna alldeles för få.....Han får ju ett underskott av sömn några dagar i veckan. Vi gör inget när han vaknar tidigt, han får ligga kvar & prata, sjunga, gnöla....tills det blir morgon.

Sömnen funkar bra på dagarna & så här se schemat ut:

7.30 morgon & välling
8 frukost
10 sova 30 min
11.30 lunch
Ca 13.15 mellis
13.30 sova 1,5h
17 middag
19 gröt
19.30 sova natt!

Jag har tjatat om dessa tidiga morgnar förut men vi har prövat allt & han somnar ju oftast inte om när han vaknar tidigt. Men det är ju inte alla dagar heller....Varför? Kanske verkar som en småsak för nån annan som har vaknätter, men jag vet ju att han behöver sin sömn! :sleep:

:)
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

Ja du.....det är svårt att säga vad det kan bero på det här.... Becksvart har ni ju såklart. 8)
Det enda jag reagerar lite på när jag ser schemat är att middagen ligger väldigt tidigt. Kan det vara så att liten vaknar och är hungrig där på morgonkvisten?
Här har vi natt 19-07 och middagen ligger så sent som 18.00 och nattslurk 18.45. Det betyder att melliset hamnar efter långluren också för att liten ska stå sig fram till middagen.
Det är min enda tanke.....

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

De två senast dagarna har han fått mellis efter långvilan, men då har han sovit dåligt ist på vilan.....tar lång tid att somna och vaknar efter ca 45 min....

Känns som vi är i gränslandet till 1 lur/dag. Men han är ju fortfarande trött vid kl10 och somnar lätt då! Men han har svårare att somna på em som sagt...törs man "prova" skippa fm-luren några dagar och se vad som händer?!

Tack för att ni finns att rådfråga :heart:
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Här "provas" ingenting! [-X :wink:

Vi fattar genomtänkta beslut och genomför under tre dagar + en uppföljningsvecka, för så lång tid tar det för småttingar att anpassa sig till nya förutsättningar. Sedan kan man utvärdera och eventuellt göra ändringar!

Under tiden kan man bjussa på en femminutare om det behövs, tycker jag.

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Hej igen! Nu har vi för tidiga morgnar här igen. Han vaknar mellan 06-6.30 fast vi har eg morgon 7.30. Han har vaknat tidigare i ca en vecka nu. Vi har samma mörkläggning som vi haft hela tiden!

Så här ser schemat ut nu:

7.30 morgon & välling + annan frukost
11.30 lunch
12-13.30 sova
14.30 mellis
17 middag
19 välling
19.30 God natt

Han har väl ändå inte för mycket sovtimmar på schemat?

Några tips? Han är 1år 8 mån snart:-)
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Egentligen är unge herrn för gammal för Späda och Små nu, och hör hemma inne på Säkra Sovare, men jag svarar ändå! :wink:

Våra godingar är ju nästan lika gamla och vi har samma problem här till och från.
Jag tror att samma mörkläggning som förut kanske inte räcker nu när det blir ljust så otroligt tidigt. Så kolla över mörkläggningen återigen tycker jag.

Här kör vi en pangramsa vid minsta pip på morgnarna och då brukar liten lägga sig ner och somna om ganska omgående för det mesta.
Sen har jag märkt att ju senare vi äter middag desto längre sover liten på morgonen. :P Ibland äter vi middag så sent som 19 och så lägger sig liten 19.30.
Schemat ser fint ut tycker jag, men fundera på om ni vill lägga middagen lite senare. Kanske kl 18 iallafall?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Vi har samma kolsvarta mörkläggning året runt, men det blir ju alltid en liten springa runt dörren.
Vi använde pangramsa förut vid tidiga morgnar men det blev bara sämre efter ett tag.
Vi har flyttat middagen och äter nån gång mellan 17.30 och 18, men har inte märkt någon större skillnad på morgnarna.

Men nu har han bara sovit sämre & sämre de senaste dagarna och det märks att han har underskott av sömn.....:-(
Hur ska jag göra.....?

Vi väntar en till liten med ankomst runt nyår, Irmasmamma. Det verkar som vi följs åt:-)
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Förresten! Han är oftast inte arg eller ledsen på morgonen men han ropar mamma för full hals & gnäller emellanåt.... Bara ett litet tillägg....;-)
Charlie föddes 8/10 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"