Apropå gnäll...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Pirella
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 11:24

Apropå gnäll...

Inlägg av Pirella »

"Det är inte BARNET som gnäller / skriker. "Gnället" kommer sättandes någonstans ifrån, obekant var, och saboterar för oss, vilket ju måste beklagas. "OJ DÅ, kom GNÄLLET, det var ju tråkigt. Då måste vi vänta tills gnället har gått sin väg igen."

"Barnet vrålar, säger vi - dvs gnället kommer sättandes. "OJ DÅ, kom GNÄLLET... Vad tråkigt!" Allting avbryts. Jag går. Med gnället på besök kan man inte ens prata trevligt för sig själv, än mindre klä på något barn. Det är bara att vänta på att det tråkiga gnället ska försvinna. Tiden får stanna. Så jag stänger dörren om mig och väntar utanför. Och så fort det verkar bli tyst där inne stormar jag in och jublar: "Å, har gnället GÅTT sin väg nu, är gnället BORTA, vad BRAAAA!"

Men - TACK, Anna!
Jag befinner mig nu i en typ lite gnällig, tutig, tjutig tid... Sonen är 2,5 år och är som han är emellanåt, och dottern är 6. Hrrrm... Hon är ju, inte helt överraskande, som hon är emellanåt, om man säger. Det känns fantastiskt befriande att tänka att gnället, tutet, tjutet inte kommer från barnet. Det kommer någon annanstans ifrån och det saboterar! Och tack för att du påminner mig om det magiska "Ojdå!". Det är ju bara för underbart. En lättnad. Och något neutraliserande, Det liksom nollställer alltihop.
Tack igen.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Apropå gnäll...

Inlägg av miniz »

:D :thumbsup:

Ojdà har räddat mànga utbrott (fràn mamman :lol: ) här hemma.
Tack Anna!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Re: Apropå gnäll...

Inlägg av Puffis »

Ojdå... Jag behöver verkligen påminnas... Bäst jag läser mera :-D
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Apropå gnäll...

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Apropå gnäll...

Inlägg av Hatter »

Verkar inte riktigt bita på min femåring, men hon är rätt envis av sig. Mamma (jag) är dock ännu envisare! Erkänner dock nu några år senare och intensivt och konsekvent användande av samma metod (dvs som beskrivit i trådstart) så börjar jag undra om det verkligen biter på mitt barn för hon är fortfarande den gnälligaste ungen i världshistorien.

Kontrasten blir större av att vi var alla så äventyrliga och glada barn. Är barn 3 i en skara av 6 och vi var alltid ute och hade roligt och var dessutom rätt självständiga av oss. Dottern däremot vågar inte ens stanna i lägenheten själv medans jag går ner med tvätten...istället blir det ett gigantiskt utbrott eftersom hon inte vill ner med tvätten, samtidigt som hon inte vill stanna kvar själv. Känns om om ALLT blir en kamp med henne.

Sover gör hon bra dock. 12 timmar varje natt.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"