Kura 2,5-åring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
ylsemasken
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 20:42

Kura 2,5-åring?

Inlägg av ylsemasken »

Hej!
Vi har just avslutat uppföljningsveckan på lillasyster 8 månader. Helt fantastiskt!!

Storasyster tar alltid minst en timme att lägga och sen vaknar hon ett par gånger per natt så oftast slutar det med att min man somnar hos henne vid 3 på natten.

Hur gör vi nu för att kura henne?

Som det ser ut idag så har vi kurat lillasyster i vårt sovrum medan vi själva har sovit i gästrummet. Tanken är att när båda är kurade så ska de sova i samma rum och vi kan äntligen flytta in i vårt sovrum igen :)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura 2,5-åring?

Inlägg av miar70 »

ylsemasken skrev:Hur gör vi nu för att kura henne?
Principen är densamma som för ett litet barn - man lugnar i sängen och hjälper barnet komma till ro och somna själv.

Här kan du läsa lite mer:

Att kura äldre barn

Ja, sen är det "bara" att kura på som vanligt :wink: men kanske tänka på att ge kuren lite mer tid och skippa buff och solfjäder på en så stor tjej.

Och du - grattis till lyckad kur på lillasyster =D>

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ylsemasken
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 20:42

Re: Kura 2,5-åring?

Inlägg av ylsemasken »

Jag bryter snart ihop, att ett barn kan göra en så galen!!

Vår tjej blir tre år nu i maj, hon delar rum med sin syster (10 månader och kurad). Lillasyster sover i spjälsäng och storasyster i vanlig säng.
Läggningen tar ca två timmar varje kväll och det slutar oftast med att hon väcker sin lillasyster och att vi lägger stora tjejen i vår säng istället. Jättedåligt men jag vet inte hur vi ska göra.

Jag vill kura men jag begriper inte hur. Lillasyster sover 19-07.
Vilka tider ska storasyster sova?

Jag har ont i magen inför varje kväll, just för att jag vet att det blir strul och att det tar tid och oftast slutar med bråk och tårar.
Snälla hjälp oss!
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura 2,5-åring?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej ylsemasken,

Visst är det jobbigt som förälder när nätterna inte funkar, men minst lika jobbigt är det ju för henne :cry: . Hon behöver sin sömn mer än ni gör. Om ni inte har kurat och det strular med sömnen, så kan ni ju inte vänta er att hon kan somna själv och sova hela natten själv.

Ni behöver jobba på attityden, om du har ont i magen och tror att det kommer bli bråk, så lär det ju bli det. Så putsa lite på attityden 8) :D . Har ni SHN-boken, så tycker jag du kan läsa safarin och sedan lugnet, säkerheten o njutningen (igen).

Hon behöver sova ca 13 timmar, ex 12 timmar natt och en lur på 45 min. Det här kan ju variera en del såklart, vissa sover längre på dagen, andra bara 20 min o vissa redan slutat sova dagtid. Sover hon på dagen?

Om ni beslutar er för att kura, så brukar vi rekommendera att ni inför spjälsäng igen. Den behåller ni tills hon passerat trotsåldern. Ni kanske kan köpa en billig på blocket.

Hur tänker du kring kurandet? Ni har ju redan kurat med utmärkt resultat, så visst vet du hur man gör? :D Det är ju precis samma sak med större barn, men ngn buffning blir det ju inte. Skillnaden är att med lite större barn kan det ta lite längre tid, kanske det dubbla. Men det måste inte göra det. Det är viktigt att inte stressa fram resultatet och det viktiga är att hon lugnas i sin säng.

Berätta gärna hur det går :D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "