Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Hej igen,

Nu har vi hållt på med kuren i en vecka och jag tänkte uppdatera läget lite och så har jag några frågor.

Jag vet att de flesta inte håller med om nappen. Och jag tror säkert att ni har rätt, men eftersom det gick så fel första natten så vill vi inte börja om nu. Sedan är det nästan aldrig som de vakanr på grund av att de tappat nappen utan den sitter oftast kvar i munen.

De senaste nätterna har de somnat väldigt snabbt på nätterna, oftast inom 5 minuter och med max en extra påminnelseramsa. De har även haft några 11-12 timmars pass var, L månaga fler än S men han har alltid sovit bättre. S vaknar tyvärr fortfarande ofta mellan 2.30-3.30 och kan inte somna om. Man kan väl säga att det har förbättras lite för de två senaste gångerna (förutom igår natt då hon sov 12h) har hon endast varit vaken 1h istället för 2-3h..... Jag har i alla fall svårt att veta hur jag ska hantera det. Ibland verkar ramsan ta och hon tystnar, kanske somnar om i ca 5 minuter, men sen drar hon igång igen. Ibland går jag fortf in till henne och lägger henne till rätta när hon inte lugnar ner sig. Är detta fel? Förutom att tiden hon är vaken har blivit kortare så känns det inte som att det har förändrats så mkt...:(

L som oftast sover natten igenom (förutom igår natt då han var vaken över 2h - samma natt som S sov, suck!) vaknar oftast 6.20-6.30 och då lyckas vi inte få honom att somna om. Vi har således gjort så att vi har försökt med ramsan och ibland går vi in och lägger honom ner, ramsar ut och fortsätter. Sen när han är lugn några sekunder/minuter mellan 6.45- 7 så går vi in och väcker dem... Rätt eller fel?

Tack för hjälpen!
mamma till tvillingar födda 100814
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

:D Det här med nappen får man såklart göra som man vill med, min tanke är at när barnen är så stora att de själva kan sköta den så är det inte ett lika stort problem som när barnen är små och inte fixar istoppande och letande själv :wink: så för mig blir det lite mer som en snuttefilt när barnen är äldre. Även om den ska bort ändå, så småningom, och just därför brukar jag råda att ändå ta det när man kurar. Men man gör såklart precis som man vill :wink:

:D Vad härligt att ni har så fina läggningar - barnen är nöjda med de besked de får och ni förmedlar trygghet, precis så ska det vara =D>

:D Nu har ni kommit så pass långt i kuren att ni måste använda avvaktaverktyget lite mer och med det menar jag att ni inte ska skynda er att ramsa om de vaknar på natten. Avvakta och se om de kan ta hand om sina uppvak själva, det KAN vara så att ni stör mer än hjälper med ramsan :? . Alla sover vi lättare under en viss del av sömnperioderna, vaknar till, vänder oss, kollar klockan osv och det är inget "fel" i det. Att lära barnen somna själv och somna OM själv är nyckeln, vi ska inte lära dem att de behöver er ramsa för att somna om på natten.

:idea: Så lite is i magen, avvakta, lyssna ordentligt och ge hjälp (ramsa) först när det verkligen behövs. En liten enkel tumregel som är lätt att komma ihåg även mitt i natten är att när du känner att nu jäklar måste jag gå in - ja, då ramsar du och ge dig inte med mer än att den når fram!

:idea: OM du ändå känner att du måste gå in, kom ihåg en annan tumregel: gör det inte direkt efter att du ramsat, då förverkar du ramsan och den mister sin kraft och betydelse.

Och morgnarna, ja de kommer att fixa sig de med om ni bara är lugna, tydliga och konsekventa. Tänk inte "försöka" utan mer "genomföra" - om man försöker så har man ofta en dos tvivel med i det man gör och det är inte det tvillingarna behöver när de ställer frågor.

Helt rätt att "väcka" när de är lugna, och även om de är vakna så beter ni er som att de sover när ni går in. Klang och jubel, det är underbart roligt att ses efter en god natts sömn \:D/


Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Hej igen!

Tack för all hjälp. Även om vi haft några små bakslag (f.a. på S) så är det underbart att allt som oftast få sova hela nätterna. Nu på slutet vaknade de ofta inte heller före 07.00, som det är tänkt, yie ha! :)

MEN, sen blev det lite problem då jag och S åkte till k-hamn och bodde hos vänner och fick sova i samma rum + att hon sov i en spjälsäng som hon inte riktigt gillade. Jag visste inte riktigt hur jag skulle hantera henne när hon vaknade och jag sov i samma rum?? Försökte ramsa under täcket...haha...det lyckades väl sådär måste jag säga. I alla fall så hade det nog inte varit hela världen eftersom det endast var två nätter (varav den första gick riktigt bra..). Sen blev hon dock riktigt sjuk när vi kom hem. Hög feber och hemsk hosta. :( De två första nätterna har hon endast vaknat ca två gångar varav en har hon fått alvedon och den andra lite vatten och sedan har hon somnat om när jag lagt henne och ramsat ut. I natt gick det dock inte alls. Hon har vaknat varje 30-60 min, skrikit och inte velat lugna sig. Eftersom hon mår så dåligt vill jag inte riktigt fortsätta ramsa om hon inte lugnar sig utan har gått in och kollat till henne, gett henne lite vatten och ramsat ut. Varvid hon snabbt somnat om men vaknat efter 30-60 minuter igen....SUCK. Vad ska jag göra? Hur har ni hanterat sjukdomar? Tror ni jag kommer få kura om henne när hon är frisk?

Just det en sak till, sömn dagtid vid sjukdom? Hon är ju så otroligt trött nu att jag låtit henne sova i princip hur som helst på dagen, är detta fel? Känns som om de behöver mkt sömn för att bli friska?

Läggningarna är fortfarande lätta.

Tack på förhand!
mamma till tvillingar födda 100814
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Här går det fint tycker jag! :wink:

På julaftonsnatten delade Loppan rum med moster, mamma och pappa. Moster snarkade. :shock: :lol: ( Syrran blir så sur för att jag tjatar om detta! :mrgreen: ) Loppan vaknar och det gör jag med. Loppan blir verkligen ledsen- "vem är det som stör mig här nu då? Jag är ju trööööött!" Här kunde jag inte riktigt göra så om jag sköter de ev. nattuppvaken hemma. I sådana lägen tänker jag alltid ut en handlingsplan- då kan jag också boosta attityden. Min handlingsplan blev ( eftersom min Loppa är SS) avvakta- kommer hon klara detta själv? Om inte får hon en självsäker ramsa från mamma, utan darr på rösten. Från sängen, och inte under något täcke. :mrgreen: Här handlar det ju om att stå för säkerhet, allt är precis i sin ordning trots att du har en moster som snarkar värre än en timmerkarl. :wink: Sedan var planen att avvakta igen för att ge ramsa vid behov. Eftersom detta är så ovanligt att hon vaknar och är så ledsen så laddade jag min solfjäder för att undvika ett uppvak som höll i sig längre än en timma. Då får jag helt enkelt sätta stopp med en låååång mjuk solfjäder som skickar Loppan nästan ända in i sömnen.

:arrow: Vad händer? När jag tänkt ut min handlingsplan så somnar jag. :shock: Och Loppan. :mrgreen:

Vart jag vill komma det denna milslånga utläggning om ett nattvak som jag inte behövde göra ett smack åt- är att det är verkligen attityden och tilltron till sig själv som överlevnadsgarant som är grundkomponenterna till att förmedla säkerheten till våra små. Om du vill skicka en ramsa från sängen, vilket går alldeles utmärkt, gör det då med en attityd som överförs till barnet.

Jag tror inte att du skall behöva kura om när lillan blir frisk. Det är bara att komma upp på banan igen. Är liten sjuk så skall man självklart se till barnet på natten! Ge vatten ev alvedon om det behövs. Sedan när eländet blåst förbi så stramar man upp saker och ting igen.

Vid sjukdom så har jag lagt en 15 min tidigare inför lur och tagit upp 15 min senare. Då har luren förlängs med 30 min och sedan har jag lagt tidigare för natten med en halvtimma. Det har räckt för oss. Man får känna efter lite hur mycket extra sömn de behöver när de är sjuka.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Hej och tack för svaret Lilloppansmamma!

Du har nog rätt i att jag sviktade lite i attityden, ska tänka på det till nästa gång. Du verkar ha en bra lösning. Det kommer ju förmodligen att hända igen eftersom när man reser är ju det vanligaste att alla sover i samma rum....hm.

Till sjukdomsförloppet. I natt har S varit jätte sjuk, kunde verkligen inte komma till ro, hostade och grät när dessutom febern inte gick ner med alvedon efter en timme så tog jag henne till min säng (vi är ensamma hemma i helgen) för jag ville ha koll på hennes andning (oro för lunginflammation som bror har haft). Mitt i natten var jag såååå nära at åka in till akuten, men det slutade med att hon fick sova på mitt bröst. Till slut vid 6 så tyckte jag att hennes feber hade gått ner helt plötsligt så då la jag tillbaka henne i sin säng vilket inte var några problem. Hon fick sova till 8.15 (eftersom hon knappt sovit ngt). Hon verkade mkt piggare när hon vaknade, men har varit sååååå arg. Funderar på om jag har fått ett litet förtrotsbarn på halsen hon slänger saker och går runt och halvgråter. Vet inte om det är halvtrots eller om hon är störd för att hon är sjuk?? Inget hjälpte. Hon somnar i vagnen när vi är ute och går och jag tänker att hon bara ska få en 5 minutare, men när jag tar upp henne bara gråter hon och vill sova så jag lägger henne i sängen igen. Svårt att veta hur jag ska hantera dagen nu. Vet inte hur sjuk hon är, hur mkt hon behöver sova? Tänkte att hon sova 1,5h (10.30 - 12) sen måste jag väcka henne och se om hon vill ha någon mat. Sedan om hon verkar någorlunda frisk får hon bara sova 45 minuter i em....Eller bör jag låta henne sova mer, hon är ju sjuk och har nästan inte sovit ngt i natt??

Mår hon bättre och vi får en någorlunda natt får vi försöka gå tillbaka till normaliteter imorgon (då är även min man och L tillbaka)!!
mamma till tvillingar födda 100814
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Glömde förklara att det där att förlänga dagsluren inte funkar för mig just nu. Tror hon är för sjuk för det. Igår ville hon ju bara sova hela tiden? Var hon vaken var hon ju bara ledsen och ville bara ligga på mitt bröst. Möjligtvis dricka lite vatten.... Då känns det lite dumt att "tvinga" henne att vara vaken, eller?
mamma till tvillingar födda 100814
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, hoppas att lillan mår bättre nu :!: .

Vi som håller till här på forumet gör lite olika vid sjukdom, och även beroende på vilken sjukdom det är antar jag. En del lägger till en marginalkvart morgon och vid luren samt lägger 30 min tidigare på kvällen, på det sättet får man ihop extra sömn. Andra låter dem sova så mycket de vill. Det kan ju innebära uppvak på natten, men måste inte det. Så snart man är frisk igen så håller man tiderna igen, så är man snart på banan igen. Sen är det ju så att vissa sjukdomar behöver övervakas mer än andra, och behöver man vara i samma rum, så kan man exempelvis lägga en madrass bredvid spjälsängen. Eller ta dem till sin egen säng som du gjorde. Alla barn sover inte bra då, utan föredrar sin egen säng. Men det märker ju du som förälder :D . Hoppas hon kryar på sig snart :!: :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "