Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Hej!

Vi har nu bestämt oss för att kura våra 16 månader gamla tvillingar. Det har varit upp och ner med deras sömn ända sedan de föddes, alltså de har sovit bättre och sämre i perioder. Nu är det dock sämre än någonsin. Jag var borta 4 nätter för en månad samtidigt som de var sjuka, varvid det blev total kaos på nätterna då min man inte klarade av att trösta båda när de vaknade och skrek. Efter detta är alla rutiner som vi jobbat med totalt förstörda, och vi kan inte hantera detta. :(

Läggningen som förut var en fröjd (vi sa bara ska vi inte gå och lägga oss nu, så gick de lydigt till sina sängar och vi stoppade om dem, sa godantt och gav dem välling (jag vet inte bra men det funkade) och gå ut) är nu hemsk där båda ofta skriker i ren panik. Under natten sen vaknar de ofta i omgångar, den ena ofta av nappen och den andra verkar mer orolig/marddrömmar etc. De senaste nätterna har någon av dem oftast även haft ett vakenpass på 1,5-3h där de vägrat/inte kunnat somna om. Här vet jag att vi har hanterat det helt fel då vi ömsom försöker få dem att somna i sin egen säng ömsom bär dem in till oss (för att vi itne vill att den andra ska somna). Klart de blir förvirrande! :(

De är båda väldiga "napp-barn" vilket jag oroar mig lite för. Men den är ju mest till problem så jag vill verkligen få bort dem!

Nå väl, mina frågor:

De sover i samma rum så vi antar att det är smidigast att kura dem så också?

Är det möjligt att klara två barn själv (så att vi får sova varannan natt) eller är det bättre att ta ett barn var? Om man är själv hur gör man under natten om båda vaknar och skriker? Springer mellan sängarna?

Hur gör vi vid läggningen, dvs ska man vänta tills båda lugnat ner sig innan vi går ut med ramsan eller, om ena lugnar ned sig före så ska man ramsa denne då? Har svårt att förstå detta för ramsar man inte när denne lugnat sig så kanske han/hon somnar utan ramsan? Antar att om vi tar ett barn var så är det ändå bara en person som säger ramsan?

Den ene svarar väldigt bra på buffningen (även om hon börjar skrika så fort vi slutar...) så henne försöker vi nog lugna så den första natten. Den andra gillar att bli strykt på ryggen så kan vi ta det istället? Har läst i någon tråd att detta kunde funkade om man gjorde det på ett "inte ömkande sätt".

De har börjat dagis, är detta ett problem? Vi kommer således inte ha kontroll över dagslurarna. Tydligen så har de inte alls problem att somna på dagis, utan somnar otroligt fort med tanke på hur kort de varit där. Däremot varierar längden mellan 1-1,5h....(pga att de oftast vaknar av ngt annat barn, men kan säga till personalen att de ska väcka efter en viss tid)

Längtar så mycket efter att börja med kuren, i natt gav vi tom med båda mat under natten för första gången på över 8 månader för att vi fann det som enda sättet.... Kändes så misslyckat, men båda somnade så lätt efter det! Vi kommer nog att göra så tills vi får tillfälla att genomföra kuren (förmodligen över jul...suck) för att vi ska ha lite krafter när det väl sker.

En fråga till vår son har den senaste veckan ätit OTROLIGT mycket efter att ha varit magsjuk fram och tillbaka i ca 6 veckor (och gått ner en hel del i vikt)... Han äter exempelvis oftast nästan två hela vällingflaskor på morgonen, dvs ca 500 ml. Därtill dubbla portioner på dagis och mkt hemma. Kan det vara så att han faktiskt vaknar av att han är hungrig?

Tack på förhand!!
mamma till tvillingar födda 100814
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Ursh, ikv har det varit alldeles hemskt. De somnade ok för att de var så trötta men vår kille vaknade efter ca tre timmar och fick panik. Jag lyckades inte lugna honom och vad jag än gjorde fick han mer panik. Till slut tog jag upp honom men han slutade inte!! Inget hjälpte trots att både jag och hans pappa var med och det var ljust! :( :( det som till slut hjälpte var att han fick leka med min iphone...

Något som dock var lustigt är att vår tjej inte vaknade en enda gång trots att han skrek som en stucken gris...

Ännu mer desperat idag således!! Tacksam för hjälp!
mamma till tvillingar födda 100814
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av Sofias mamma »

:D Hej och välkommen hit!

Jag har inte erfarenhet från att kura tvillingar, men jag ska försöka svara er så gott jag kan. Kanske kan någon mer erfarenhet från tvillingar hoppa in och svara också :!:
joemasv skrev: De sover i samma rum så vi antar att det är smidigast att kura dem så också?
Jag tycker ni kan kura dom i olika rum och sedan efter uppföljningsveckan låta dom sova i samma rum igen. Framöver ramsar ni bara båda två över en kam, men just nu i kommande kuren tror jag personligen det är lugnast att dela på dem. Sen behöver man ju jobba in bekräftelseramsan och det blir kanske lite svårt om det andra barnet just då skriker högt och man har en hög ramsdialog med det barnet. :)
joemasv skrev:Är det möjligt att klara två barn själv (så att vi får sova varannan natt) eller är det bättre att ta ett barn var? Om man är själv hur gör man under natten om båda vaknar och skriker? Springer mellan sängarna?
Jag tycker att ni ska kura varsitt barn. Ni behöver ju kunna solfjädra/buffa barnet vid behov och det är svårt om båda behöver det samtidigt :wink: Men visst har folk kurat 2 samtidigt, men nu är ni ju 2 vuxna så då tycker jag ni ska dela på er :D
joemasv skrev:Hur gör vi vid läggningen, dvs ska man vänta tills båda lugnat ner sig innan vi går ut med ramsan eller, om ena lugnar ned sig före så ska man ramsa denne då? Har svårt att förstå detta för ramsar man inte när denne lugnat sig så kanske han/hon somnar utan ramsan? Antar att om vi tar ett barn var så är det ändå bara en person som säger ramsan?
Ja ett barn per person blir bäst :thumbsup:
joemasv skrev:Den ene svarar väldigt bra på buffningen (även om hon börjar skrika så fort vi slutar...) så henne försöker vi nog lugna så den första natten. Den andra gillar att bli strykt på ryggen så kan vi ta det istället? Har läst i någon tråd att detta kunde funkade om man gjorde det på ett "inte ömkande sätt".
Använd det som funkar bäst för era barn :D . Men använd solfjädern istället för att stryka. Håll den mjukt och fint så ska ni se att den funkar kanon :!: :D
joemasv skrev:De har börjat dagis, är detta ett problem? Vi kommer således inte ha kontroll över dagslurarna. Tydligen så har de inte alls problem att somna på dagis, utan somnar otroligt fort med tanke på hur kort de varit där. Däremot varierar längden mellan 1-1,5h....(pga att de oftast vaknar av ngt annat barn, men kan säga till personalen att de ska väcka efter en viss tid)
De bör sova samma tid varje dag och sover de 12 timmar natt bör de sova 1,5 timme på dagen. Prata med personalen, kanske de kan lägga extra krut på att de sover den tid de behöver. Sedan är det ju så att under kuren behöver barnen lugn och ro :heart: . Inga utflykter osv. Dagis är ju inte direkt lugnt för dem och som du säger svårt för dem att sova ordentligt dagtid. Jag tycker det kan vara en bra idé att vänta tills juluppehållet och kura då. Det är snällast mot dem tycker jag :heart: Julen är ju snart här, ni hinner innan dess läsa på ordentligt, förbereda kolsvarta sovrum för dem osv :thumbsup: :-D
joemasv skrev:En fråga till vår son har den senaste veckan ätit OTROLIGT mycket efter att ha varit magsjuk fram och tillbaka i ca 6 veckor (och gått ner en hel del i vikt)... Han äter exempelvis oftast nästan två hela vällingflaskor på morgonen, dvs ca 500 ml. Därtill dubbla portioner på dagis och mkt hemma. Kan det vara så att han faktiskt vaknar av att han är hungrig?
Det kan ju vara så, men troligtvis inte om han får i sig det han behöver. Öka på maten, addera lite nyttigt fett, öka proteinmängden. Kanske kan vara något?

Läs nu på ordentligt o SHN-boken innan ni startar kuren så att ni vet vad ni gör och varför. Det är a och o för att det ska funka. Även forumet är en liten skattkista. Finns massor om du söker på "tvillingar". Bla denna tråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... tvillingar


Snart sover ni som små grisar hela nätterna, grattis till ett bra beslut att kura =D> :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Hej Sofias mamma tack för svaret!

Jag har nu försökt styra om kuren till över jullovet, det blir nog bäst. Min sambo är dock inte lika glad att skuta på det utan vill köra direkt-han är desperat. Men jag tycker ute vi är tillräckligt pålästa heller..

Vi bor i en trea, men bara ett av rummen har dörr... Ett alternativ är dock att lura hos farmoroch farfar över jul, då kan de ha varsitt rum. Dessa ligger dock precis btw id varandra så de kommer ju def att höra varandra i alla fall? Något som är bra med att vara där är ju i alla fall att de då kan hjälpa oss dagtid så vi får sova lite..
Är detta okej? Att inte kura hemma alltså?

Är det någon är som kurat tvillingar som kan ge tips??
mamma till tvillingar födda 100814
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av miar70 »

joemasv skrev:Är detta okej? Att inte kura hemma alltså?
Hm, allt går utom trähästar och bebisar brukar AW säga :wink: men hon brukar också råda att kura barn över ett år hemma. När vi kurar barn i Gastsjön (hos AW, kurarkurser) så är ett av kraven att barnen är under just ett år. MEN, såklart finns undantag och känner ni att det är det bästa för er att kura hos farmor och farfar så kan det helt säkert gå bra :D Tänk också på att en kur på äldre barn KAN, men inte måste, ta lite längre tid.

Vi hade tidigare en speciell tvillingdel i forumet, men det var inte så hög aktivitet där så den delen slopades. Om du söker på "tvillingar" i sökfunktionen kanske du kan få några bra träffar?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av miar70 »

Hittade en tråd som kanske kan hjälpa?

tvillingtips
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Hej igen!

Nu börjar det dra ihop sig inför kurstart. Vi tänkte börja på torsdag, så vi kan vara hemma med dem de fyra "värsta" dagarna i alla fall. Har några ytterligare frågor.

Vi har bara ett rum (deras rum) som har dörr. Kan vi dela på dem och kura ett av barnen i ett rum utan dörr? Känns svårt. Eller ska vi dra dem över en kam och kura dem i samma rum. Det verkar det ju faktiskt som om Anna förespråkar i boken? Det jag tycker verkar svårt med detta är själva läggningen, och ramsandet vid detta?

Sen har jag ju väldig panik över det här med att ta bort napparna... Någon som har behållt nappen vid kurning? Eller någon som har tagit bort nappen på så här gamla barn som har en lycklig historia att berätta? :)

God Jul på er alla förresten!! Kram
mamma till tvillingar födda 100814
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vi har flera som kurat tvillingar med god framgång. Det jag rekommenderar är att ni kurar i samma rum, ramsar dem båda över samma kam. Det jobbigaste är de 2 första nätterna med solfjädern. Sen behöver ni skärma av på någotvis mellan dem tycker jag. En vikvägg är bra att ställa upp mellan sängarna så de inte kan se varandra. (gäller även efter kuren) Men höra varandra går bra.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Ah ok, ja vikskärm ska då inhandlas! Men hur göra med ramsningen vid läggning? Gör vi så att vi har en var och hanterar dem som om d var själva, alltså ramsar oss ut när kroppen är lugn och sömntung, eller ska vi vänta ut båda två på något sätt-alltså vänta tills båda är tysta? Kan ju bli svårt att överrösta ett skrikande barn och kanske inte hör svaret? Lite konfunderad angående detta märker ni... Under natten är det nog inte samma problem för de väcker inte varandra sååå ofta även om det händer.
mamma till tvillingar födda 100814
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av TorsMamma »

Är ni två som lägger så har ni skrattet till gonattet utanför rummet i 10 min, jättekul skall det vara. Helst kikna av skratt.

In och lägg (skall ta max 2 min) en säger ramsan högt och tydligt och går ut. SEN börjar trafiken.

Så ni lägger oavsett sinnestillstånd, gå ut när de är lugna och säg ramsan så första versen är i rummet och de andra 3 är utanför rummet. In igen om någon skriker, ramsa ut. osv... man ramsar dem båda över samma kam. När det är lugnt och tyst bekräftelseramsar ni separat X4.

Är man ensam lägger man en och sen den andra, går ut med ramsan. Det är egentligen bara natt 1 och kanske natt 2 som läggningen får bli lite som den blir. Är ni två kan man lugna, gå ut med ramsan medans den andra buffar/sofjädrar lugn och sen går den ut med ramsan.

Här måste ni prata ihop er och känna efter lite vad som är passande. Det blir lite olika för alla.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Hej!

Inatt kör vi! Vi kommer lägga båda i samma rum, men ta hand om en var. Såklart sov de som änglar i natt båda två, 12h utan ett ljud..... Tror du jag blev tveksam, såklart! Men men, det kommer vara värt det i längden för detta var förmodligen bara ett lyckokast, de känner det på sig! Jag är ju nervös för nappen, men den är väl mer besvär än lycka egentligen och det måste ju göras någon gång ändå.

Har en fundering, är det ok att ha en 12,5h natt, eller tror ni det blir bökigt? Jag tänker att det nog är lättare för dem att endast sova 1h på dagis. Det är ungefär vad det brukar bli nu - 40 min - 1.20, oftast 40 min - 1h.
mamma till tvillingar födda 100814
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Vad tycker ni om vårt schema förresten, det ser ut så här (utgår lite från hur det är på deras dagis)

Natt: 19-07
Frukost: 7.30 (välling och smörgås)
utelek
Fruktstund: 9.30 (äpple eller halvbanan)
social delaktighet / lek
Lunch: 11
Sova middag 12-13.30
Fika: 14
Utelek / social delaktighet
Middag:17
Bad och lek/social delaktighet
Gröt: 18.20
pyamas, blöjbyte & skratt till godnatt
Godnatt!: 19

Funderar som sagt på att ta 12,5h natt och bara en timme på dagen, men testar nog detta först.
mamma till tvillingar födda 100814
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Vi brukar inte råda till 12½ timmes natt, det kan vara att skapa problem. Men ni känner era barn och deras behov bäst, så som vanligt är det upp till er hur ni vill ha det :wink: Men schemat du skrivit ser jättebra ut, jag skulle råda att köra på det!

Var inte nervös för napparna - på tre dagar och nätter är de glömda och du kommer att undra varför du oroade dig 8) :D

Ni verkar ha en bra plan och jag är säker på att det här kommer att gå galant - jag tror era tvillingar behöver lite ledning, för sova gott gör de ju redan som det verkar :wink:

Kram och lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
joemasv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 okt 2010, 15:53
Ort: Stockholm

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av joemasv »

Hej,

Tack för pepp!

Det går sådär. Eller det beror på hur man ser det skulle man kunna säga.

Vi började som sagt igår. S (kallar mina tvillingar S&L) somnade redan efter 30 minuter, vilket vi aldrig trodde skulle gå utan napp. Men det skedde plötsligt. L däremot tog en timme, men med honom kändes det faktiskt som vi fick en dialog med redan under den tiden, med ramsan menar jag.
L somnade slutligen efter många omgångar ramsningar, jämmer, påminnelser, mera jämmer, påminnelse...hyffsat tyst....bekräftelse...jämmer....påminnelse... Vi påminnde istället för att gå in många gånger för han jagade inte upp sig tyckte vi och somnade slutligen kl 20. MEN, då vaknade såklart S....och hon var en svårare nöt att knäcka. Vet inte riktigt vad som gick fel. Eller det var nog mitt fel för jag hade svårt att hålla säkerheten :( Först så tyckte jag aldrig att hon lugnade ner sig, sen efter en timmes buffande tyckte jag att det inte var kvar ngt mjukt på hennes blöja, utan att det kändes som om det tog för hårt...vilket gjorde mig osäker hur hårt jag kunde buffa... Så till slut bytte vi blöja och efter det blev hon ännu mer ledsen och gick itne alls att lugna ner. Det slutade med att hon spydde (!) riktigt hulkade ursh och fy (efter 1 1/2h in och ut med buffning och ramsa...). Då fick jag nog och tog upp henne. Gav henne napp och fortsatte sedan varvid hon äntligen somnade igen vid 22...

Efter det så....hörde jag bara tre små "jämmer läten" tills L vaknade kl 6.20. Buffade snabbt och sen ramsade vi fram och tillbaka (med ca 5 minuters tysta pauser) fram till 6.50. Då tog vi upp honom. S lät i sova till 7.30....(jag vet fel igen) sen väckte vi henne.

Ikväll beslöt vi efter mycket överläggning att låta båda ha napp (bara när de sover) för annars kommer det bli kompicerat på dagis om ena får ha det och inte den andra. Det får helt enkelt bli en senare fråga. Eller om det visar sig att de inte klarar av det så får vi väl ta tag i det. Men först detta!

Denna kväll sov båda kl 19.30 efter några gångers buffning och ramsning var (3 buffningar var tror jag). Vi kände dock ikväll att båda åtminstone ibland lyssnade på ramsan och lugnade ner sig och det var faktiskt efter ett långt "rams-samtal" som L somnade.

Får väl se vad som händer i natt....

Har några frågor dock.
1. Hur snabbt ska jag gå in om de jämrar sig de här första nätterna. Nu, precis nyss jämrade sig exempelvis en av dem bara ca 2 sek sedan tystade de. Så jag gjorde ingenting. Är det fel de här första nätterna? Är det egentligen meningen att jag ska "vara på" på en gång då? Nej vänta hon fortsätter... Jag ramsade bara 4 gånger och hon tystande och somnade om! :) Förresten ska jag bekräfta även om hon var tyst hela "ramsomgången" och förblir tyst? Gjorde inte det nu...

2. Hur mkt "husljud" ska man göra i bakgrunden på kvällen, efter vi har lagt dem menar jag? Igår var vi tysta, men idag spolade jag vatten, började laga mat och hade tv:n på fast ganska tyst...är detta ok?

Kram på er och Gott Nytt År (vilket firande vi har här :))!
mamma till tvillingar födda 100814
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura 16 månader gamla tvillingar - hjälp inför kurstart

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Nu håller jag inte med er om det här med napp, men samtidigt så måste var och en göra kuren till sin egen och jag antar att ni tänkt över det här ordentligt - och är det så att de själva hanterar napparna och ni inte måste in och störa dem genom att leta nappar och stoppa in dem så må det vara hänt, kanske :wink: . Fast vi brukar råda att ta alla förändringar på ett bräde och napp är nog mer ett föräldrarbehov många gånger än ett barnbehov 8) .

Hoppas natten som gått varit bra och att ni känner att ni är på rätt spår. Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar :D
joemasv skrev:
1. Hur snabbt ska jag gå in om de jämrar sig de här första nätterna. Nu, precis nyss jämrade sig exempelvis en av dem bara ca 2 sek sedan tystade de. Så jag gjorde ingenting. Är det fel de här första nätterna? Är det egentligen meningen att jag ska "vara på" på en gång då? Nej vänta hon fortsätter... Jag ramsade bara 4 gånger och hon tystande och somnade om! :) Förresten ska jag bekräfta även om hon var tyst hela "ramsomgången" och förblir tyst? Gjorde inte det nu...
Du har gjort HELT rätt, jättebra att hon redan lyssnade och tog emot ramsan, bra jobbat! Småjämmer och gnöl, det får de hantera på egen hand. Man väntar med att ge hjälp till den behövs! Men var noga med bekräftelsen, hellre en för mycket än en för lite.
2. Hur mkt "husljud" ska man göra i bakgrunden på kvällen, efter vi har lagt dem menar jag? Igår var vi tysta, men idag spolade jag vatten, började laga mat och hade tv:n på fast ganska tyst...är detta ok?
Åh, MYCKET husljud! Inte smyga eller sänka volymen på tv:, inte, tvärtom! Med mitt första barn gjorde jag så, vågade inte ens spola toaletten... men sen lärde jag om och här kan det borras i väggar, spelas musik, skjutas raketer, hundar skäller och inget barn vaknar nånsin. Däremot kan de vakna om det är för tyst :roll: . Så på med husljud och det rejält, för allas skull!

Gott nytt år till er också, tänk på vilken vacker gåva ni ger era tvillingar - god, skön, sömn :heart:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "