Ännu en liten säng- urhoppare

Skriv svar
Sofiepaues
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 20:48

Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av Sofiepaues »

Nu har vår lilla Ebba 2 år lärt sig att klättra ur spjälsängen. :roll: :evil:

Följande har vi hittills åtgärdat:
:arrow: Satt en pall vid spjälsängen så att hon kan klättra i och ur själv lättare.
:arrow: Jag sitter på en stol utanför dörröppningen och jobbar med mitt utan att låtsas om dem därinne (delar med sin storebror).
:arrow: Vi jobbar med skrattet till godnattet (kunde i och för sig säkert göra ännu mer vissa kvällar), men oavsett hur roligt hon har, så blir hon en skrikande sprättbåge när det blir dags att gå i säng.

:arrow: Börjar hon går ur sängen säger jag ”gå i sängen” (från min plats utanför dörren) och då går hon i själv. :D
(Första halvtimmen sitter hon i och för sig och SKRIKER gällt att jag ska gå bort; grymt frustrerad över att jag hindrar henne att klättra ur. :) )

Jag jobbar på med min dator och säger "nattinatti sov så gott" till olika befallningar; Vatten, byta gosedjur etc.( Vattnet ligger redan i droppfri mugg i sängen i händelse att hon är törstig).

Kudden och täcket kastar hon ut och vill ha tillbaka, likaså sin docka som hon brukar sova med. Hon brukar faktiskt få en enda chans att få tillbaka dem. Efter det säger jag att man får sova utan om man kastat ut dem. (sen stoppar jag om henne när hon somnat.)

Efter en halvtimme lugnar hon ner sig och håller på och finular i sängen och såsmåningom lägger hon sig ner.
Lämna min post kan jag emellertid inte göra under minst ytterligare 30minuter tills hon somnat. Går jag bort någon sekund bara så har hon klättrat ur på nolltid och då börjar vi om lite. Detta händer också så fort jag stänger dörren, så det går inte heller.

:arrow: Vi har det så mörkt i rummet som det går, när man måste ha dörren på glänt, men att stänga dörren har visat sig misslyckat just nu.

Ebba kurades när hon var 13 månader men har varit en säker sovare och har nog således tappat ramsan, även om jag brukar säga den när jag går ut ur rummet varje kväll. Säger den ändå med magstöd när jag går ut med hopp om att den ska sätta sig (svaret blir: ”Näeh sov så gott” ;-).

Jag har även minskat ner på middagssömnen, sedan 3 dagar tillbaka, från 2h till 1,5h, så nu sover hon natt 19:30-07 (11,5h) och 1,5h lur mellan 12 och 13:30 .
Enligt SHN boken är det ju för tidigt att minska ner, men jag såg på forumet här att en del barn kan behöva dra ner vid tidigare ålder. Har däremot än inte sett någon skillnad, men det tar väl ett tag kanske?
Anledningen till minskningen är att hon sedan några månader tillbaka tagit minst 45 min på sig att somna om kvällen.
:?: Rätt eller fel?

Vi är nu inne på 5e dagen och det känns som att vi står still just nu. Första kvällen höll vi på i 3 timmar, så andra kvällens timmeslånga läggning var ju ett framsteg.
:?: Nu är vi fast i den här timmen och jag undrar hur jag ska gå vidare?

:?: Många av mina vänner säger att problemet försvunnit när de skaffat en riktig säng, men jag har förstått att detta kan vara ett misstag? Kör nu på den här linjen ett tag, men som sagt hur går vi vidare??

Hälsningar Sofie
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Sofiepaues
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 20:48

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av Sofiepaues »

Jaha och idag tog läggningen 1,5timmar. Dessutom uppstod en ny manipulation som jag undrar hur vi ska hantera.
Eftersom hon inte får någon respons på sina befallningar så tog hon ikväll av sin blöja och kissade i sängen! #-o :x

Kände att jag var tvungen att byta lakan. Hon fick sitta still på en pall medan jag bytte lakan och sen ner i sängen igen.

:?: Andra förslag på hur jag ska hantera detta om det (gud förbjude) blir en vana.

Kan tillägga att jag inte upptäckte det lilla hysset direkt så förhoppningsvis kopplade hon inte helt att hon fick effekt..??
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Det har jag nog inte sagt förut :oops: )
Sofiepaues skrev: Följande har vi hittills åtgärdat:
:arrow: Satt en pall vid spjälsängen så att hon kan klättra i och ur själv lättare.
Ta bort den :mrgreen: Ta fram den när hon ska klättra i, se nedan.
Sofiepaues skrev: :arrow: Jag sitter på en stol utanför dörröppningen och jobbar med mitt utan att låtsas om dem därinne (delar med sin storebror).
Mycket bra. Res dig små ögonblick då och då, försvinn utom synhåll någon halvminut och kom tillbaka, utan att titta inåt barnen.
Sofiepaues skrev: Vi jobbar med skrattet till godnattet --- men oavsett hur roligt hon har, så blir hon en skrikande sprättbåge när det blir dags att gå i säng.
Låtsas som om hon - ni båda / alla - är lika stormglada som nyss! Bara lägg henne och se lycklig ut, och gå, glatt hojtande en förtjust ramsa x 4.
Sofiepaues skrev: Börjar hon gå ur sängen säger jag ”gå i sängen” (från min plats utanför dörren) och då går hon i själv. (Första halvtimmen sitter hon i och för sig och SKRIKER gällt att jag ska gå bort; grymt frustrerad över att jag hindrar henne att klättra ur.
Prasslar det i sänghalmen, dra bara ramsan x 4, glatt. Prata inte annars. Lyckas hon komma upp (utan pall), ta henne vid handen utan prat, ställ fram pallen, vänta tills hon klättrat i, utan din hjälp, och gå sedan ut med självklar min och lika självklar ramsa x 4.
Sofiepaues skrev:Kudden och täcket kastar hon ut och vill ha tillbaka, likaså sin docka som hon brukar sova med. --- Efter det säger jag att man får sova utan om man kastat ut dem.
Återigen - inget prat, inga förklaringar, inga förmaningar. Låt henne lära sig :wink: Lugnt och fint, ramsa bara till svar. Medan du koncentrerar dig på annat.
Sofiepaues skrev: Jag har även minskat ner på middagssömnen, sedan 3 dagar tillbaka, från 2h till 1,5h, så nu sover hon natt 19:30-07 (11,5h) och 1,5h lur mellan 12 och 13:30. --- Rätt eller fel?
Jätterätt - hon behöver 13 tim/dygn sammanlagt.
Sofiepaues skrev:Många av mina vänner säger att problemet försvunnit när de skaffat en riktig säng, men jag har förstått att detta kan vara ett misstag?
Vännerna pratar smörja, ursäkta. Skulle inte tro att deras barn sover några 11,5 tim natt ostörda. Stor säng är störande faktiskt :| Inbjuder till trafik. Och PÅ NATTEN SOVER MAN, är budskapet.

Och apropå kissandet i sängen:
Sofiepaues skrev:Kände att jag var tvungen att byta lakan. Hon fick sitta still på en pall medan jag bytte lakan och sen ner i sängen igen.
Hoppas du inte pratade då och inte förebrådde utan bara - om något alls - klämde ur dig ett beklagande "Oj då". Och la nytt lakan kvickt som attan vilket du kunde gjort med henne kvar i sängen. Men sitta på pallen och ha tråkigt är inte fel det heller :shock: Bara du vidmakthåller Attityden av Självklarhet. Folk sover på nätterna :!:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sofiepaues
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 20:48

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av Sofiepaues »

annawahlgren skrev::D Välkommen är du :wink: :lol: (Det har jag nog inte sagt förut :oops: ):
Gör inget! Har känt mig så välkommen så ändå på det här trevliga peppande forumet! :mrgreen: Och nu känner jag mig extra peppad över att få råd från självaste Anna Wahlgren! :mrgreen: =D> :D :thumbsup: Tackar och bockar!!
annawahlgren skrev::Ta bort den :mrgreen: Ta fram den när hon ska klättra i, se nedan. :

Pallen åkte bort och det utlöste diverse svordomar vars like jag sällan skådat! :D Att vi någon minut tidigare haft så roligt syntes inte ett spår. Jag lydde dina råd och ramsade mig ut och sa inte så mycket mer än ramsade när det "spottades" fram olika instruktioner till mig :wink:

Jag passade på att vika tvätt utanför dörren vilket gjorde att jag ibland försvann några sekunder från hennes synfält. Och tänk, bara en enda gång försökte hon klättra ur.
:?: Jag inser nog att jag sa "gå i sängen" vilket jag kanske inte skulle ha gjort utan bara pekat?

Efter 30 minuter började hon låta ledsen istället för arg. Jag gick faktiskt in och solfjädrade henne här, rätt länge, med god effekt. Tänkte att om jag gick in och gjorde det så var det bästa att göra det ordentligt. Tänkte att det kanske var bättre att hon somnade lugn än arg och utmattad. (Det senare brukar nämligen orsaka att hon är arg i sömnen).
:?: Var det dumt?

Ut med bekräftelseramsa x4. Lugn och tyst. Somnar själv efter någon minut! =D> :-({|= \:D/ :thumbsup: :sleep:

Rekord tid 30 minuter som i och för sig kan ha att göra med det senaste dygnets sömnbrist (2 timmars ilska igår kväll och tydligen bara 1 timmes sömn på dagis. De hade väckt henne tidigt av då de tolkat minskad middagsömn som 1 timme. Tydligen sover hon inte mer än 1,5 h på dagis redan då hon har svårt att komma till ro.)

:?: Nu när vi satsar på 1,5h sömn bör vi lägga henne 12-13.30 eller 12.30-14? Kanske är det så att vi får se vad som fungerar bäst? (Tidigare har hon ju sovit 12-14. Här hemma tycker jag snarare att hon vaknar tidigare, men på dagis säger de ju just att hon har svårt att somna.)

:?: Något annat jag funderar över är om man ska bekräftelseramsa när "svordomarna" stillnar för ett ögonblick?? Jag har iallafall jobbat så för att försöka "sätta ramsan" igen.
annawahlgren skrev::Och apropå kissandet i sängen:

Hoppas du inte pratade då och inte förebrådde utan bara - om något alls - klämde ur dig ett beklagande "Oj då". Och la nytt lakan kvickt som attan vilket du kunde gjort med henne kvar i sängen.:
Nja.. kan erkänna att jag snarare morrade att "så här gör man inte!!!" :oops: :oops: [-X #-o
Som tur vara hände det inte ikväll, men om det händer igen (vilket det förstås inte kommer göra :wink: ) så ska jag göra om och göra rätt! :D

:?: Kan förresten passa på att fråga: Min snart 4 åring; Har han också fortfarande 13h sömnbehov? Han har sedan ett drygt halvår vägrat sova middag. Vi började istället lägga honom vid 19 istället för 19:30. I början somnade han på fläcken, men somnar nu inte längre förrän 19:45-20 och sover sen till 07.

Hälsningar Sofie
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Jag ska försöka ge svar på dina funderingar även om det inte slår lika högt som AW:s svar... :D
Jag inser nog att jag sa "gå i sängen" vilket jag kanske inte skulle ha gjort utan bara pekat?
Så lite prat som möjligt. Ett pekande finger talar sitt tydliga språk :D
Var det dumt?
(att solfjädra alltså)

Nja, en sängurhoppare behöver inte solfjädras. Det är ramsan som fungerar som lugnande verktyg. Det gick ju bra denna gång, men det finns risk att hon väntar sig samma sköna behandling nästa kväll, och nästa, och nästa....
Nu när vi satsar på 1,5h sömn bör vi lägga henne 12-13.30 eller 12.30-14? Kanske är det så att vi får se vad som fungerar bäst? (Tidigare har hon ju sovit 12-14. Här hemma tycker jag snarare att hon vaknar tidigare, men på dagis säger de ju just att hon har svårt att somna.)
Det är individuellt. Ni måste se vad som passar henne och er bäst, och dagis. Schemat ska se lika ut varje dag.
Något annat jag funderar över är om man ska bekräftelseramsa när "svordomarna" stillnar för ett ögonblick?? Jag har iallafall jobbat så för att försöka "sätta ramsan" igen.
OM ramsan måste sättas igen, så bekräftar man de två-tre första nätterna. Sedan inte mer. Så jag har på känn att du gott kan sluta med bekräftelsen :wink:

Och så till sist: Din snart 4-åring behöver ingen dagssömn längre. Däremot kan han vila med musiksaga eller annat om ni finner det lämpligt. Jag minns inte på rak arm vad AW rekommenderar för 3-åringar, men jag tror det är 12½ timmar. Viktigt alltså att han har minst 12 timmars natt nu då han inte sover dagtid längre, så det är helt rätt att natta honom klockan 19. Att han sedan inte somnar förrän 19.45 ska ni inte ta stress för, han tycker säkert att det är en del världsproblem som behöver lösas innan han kan ta sluta ögonen :wink: Det viktiga är inte att barnen SOVER alla sina timmar, det viktiga är att man ger dem förutsättningarna. :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sofiepaues
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 20:48

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av Sofiepaues »

Hej igen!

Här jobbar vi på men känner inte att vi kommer någon riktig vart. Följande har hänt sedan sist:

:arrow: Ebba har fortsatt att ta av sig blöjan och kissat i sängen. Detta har vi hittat en lösning på nu; Hon får på sig en body, som hon (inte än iallafall) kommit på hur man får av sig. Alltid något.

Däremot det här med sängurhoppandet. Vi är nu desperata. I flera veckor nu har vi varit konsekventa med råden vi fått härifrån. Ändå pågår läggningarna till minst kl 20:30 (vi lägger som sagt kl 19:15-19:30) Ofta ända till 21:30.

:arrow: Middagsluren är nerdragen till 1,5h dvs mellan 12-12.30. Ofta somnar hon vid 12, men ibland inte förrän 12.30. Oavsett så väcks hon 12.30. Det gör ingen skillnad på läggningen om hon sovit en timme på dagen eller 1,5h.
Vid dagsluren sover hon i ett annat rum, i en annan spjälsäng. Där hoppar hon av någon anledning inte ur. Min hypotes är att hon helt enkelt är mer trött (efter allt kvällstrassel) till just middagsluren.
Har en kväll provat att lägga henne i denna säng, men då hoppade hon direkt ur. Då tog jag henne till hennes vanliga säng, för att inte ”bränna” även den sängen. Börjar hon hoppa ur till middagsluren känns det som att det inte är någon idé att ha den kvar... (och den luren är min räddning för att orka med allt...)

:arrow: På nyårsafton körde vi min mans idé om att stänga dörren och inte lägga oss i. Det fungerade inte bra. Jag fann rummet kl 21:30 i fullständig kaos. Alla leksaker inklusive varenda legobit låg spridd över golvet och inget barn sov. (Ebba var ifärd med att klättra upp i bokhyllan). Jag beordrade dem a in i sängarna och satt sen kvar och då somnade de inom 5 min. Den strategin gör vi helt enkelt inte om..

:arrow: Konsekventa säger jag att vi varit... rättelse: sedan 2 veckor struntar Ebba i om man pekar att hon ska gå i sängen utan ”rinner” långsamt ut ur sängen. Då har jag gått in och lagt in tvätt i garderoben och liksom i förbifarten lagt tillbaka henne i sängen. Efter sådan behandling kan man börja peka igen (ibland). I vilket fall tycker jag inte att det blir bättre och bättre, utan snarare värre och värre.
:?: Hjääälp!!! Vad ska vi göra!!

Det värsta är att storebror somnade vid 19:45 innan Ebba kom in i rummet. Nu somnar han ca 30min senare till vardags. (senare om vi har gäster). Eggas också av att lillasyster busar..
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Sofiepaues
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 20:48

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av Sofiepaues »

Glömde skriva att jag slutat att ge henne en pall för att klättra upp ur sängen sedan en vecka. Anledningen är att jag upplevde att hon ville klättra ut för att få en chans att klättra i på pallen... :roll:
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av miniz »

Hej.

Finns du ännu pà utsidan och passar pà direkt hon är pà väg ut?
Det har funkat hos oss, vara där direkt det händer nàgot, dà är det inte sà kul. I säng bara. Utan ompysslande och kram och sànt. Det tar man när man lägger sig, sedan är det gonatt! :D

Ta med en bok, dator eller annat sà du inte blir irriterad eller less. Se pà tiden som fritid, egentid, du sitter ju ändà bara där pà din stol utanför dörren. :wink:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sofiepaues
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 20:48

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av Sofiepaues »

Hej igen!

Jodå det är just så vi har jobbat efter senaste svar.
Jag har suttit med min dator utanför dörren och i de flesta fall lyckats stoppa henne innan hon klättrar ur. [-X :^o
Några gånger har jag missat henne, eftersom hon är relativt ljudlös , rummet mörkt och jag bländad efter att ha tittat i datorn. :roll: :oops:
Hon är inte interesserad att i första hand springa ut där jag sitter, utan vill hellre hoppa ner i storebrors säng. (Stackarn har börjat bygga barikader med stolar utanför sin säng för att få sova ifred..) Så då ser jag liksom inte att hon springer inne i rummet..

Men trots att vi jobbat så här nu i flera veckor så blev det snarare värre och värre. :?

Igår kväll blev vi desperata och köpte ett myggnät och satte fast det med kardborreband som går att klistra fast vid spjälsängen.
Debatterade ett tag med mig själv huruvida det är ok att göra så, men kom fram till att om hon kan ta av dem (om än med lite pyssel), så är det inte värre än när jag själv sover med myggnät i tropikerna.

Först var hon strålande glad åt sin nya ”koja”. När hon upptäckte att det blev svårt att klättra ur blev hon sen arg, men det dröjde inte många minuter förrän hon kom på hur man skulle öppna och var ute ändå. (Jag låg i en annan säng och ammade lillebror och kunde inte riktigt ingripa just då). [-X :roll: :oops:

Största fördelen med myggnät är att jag nu kan stänga dörren (blir då än mörkare i rummet), för jag hör när hon ”ratschar” upp kardborrbandet och kan då omedlebart ingripa.
Momentet att öppna nätet har också gjort att det är lite jobbigare för henne att klättra ur och således inte lika kul att försöka. Dessutom måste hon ligga ner i sängen, vilket gör att hon snabbare kommer till ro.

:?: Vad tycker ni andra? Är det fel att göra så här?

Hade hellre velat att det fungerat med första metoden, men känner att allt håller på att spåra ur. På det här sättet verkar det snarare bli alltmer under kontroll. Jag tar nu bort nätet när hon somnat. Kanske kan jag ta bort det helt om några veckor, när hon glömt bort sin tidigare ”kvällsrutin”??

Igår började hon också hoppa ur ”sova-middag-spjälisen”. Då räckte det med att bara gå tillbaka med henne utan att säga något i ca 30 min och idag hände det inte alls. =D> :mrgreen: :-({|= \:D/ :thumbsup:
Men som sagt; Vid middagsluren är hon oftast riktigt trött...
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Sofiepaues
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 20:48

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av Sofiepaues »

Kan tillägga att läggningarna har kortats ner till ca 30 min, sedan nätet kom på. Under denna tid får man hålla sig i närheten då man måste vara lite allert. Sedan ligger hon still och sköter sig själv i sängen. =D> :mrgreen:
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Sofiepaues
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 20:48

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av Sofiepaues »

Fast nu fungerar inte nätet så bra längre. #-o :cry: Hon drar upp det hela tiden. Fördelen är fortfarande att det tar längre tid att komma ur, samt att det "ratschar"...
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Ännu en liten säng- urhoppare

Inlägg av miniz »

Det är ju bra att det ratschar sà hör du att du behövs. :lol:
Ibland behöver de samma svar pà samma fràga mààànga gànger, men beskedet nàr fram.
Pà hugget, men attityden pà plats och med màlet för ögonen!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"