Nattblöja

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Nattblöja

Inlägg av Rosine »

Jag undrar när det kan vara dags att ta bort nattblöjan för vår son, som är 3 år och 4 månader. Han har varit torr på dagarna i ett år. Ibland är blöjan torr på morgonen, ibland inte. Men om den är full betyder det inte nödvändigtvis att han kissar i sömnen. Jag vet att det inte stör honom att kissa i blöjan innan han somnar eller efter han vaknat. Han verkar alltså tycka att det är ganska bekvämt med nattblöjan. Men hur kan jag veta när det är dags att ta bort den? Som jag förstår så får man inte heller vänta för länge så att kroppen lär sig i tid att lyssna på signalerna.
Jag brukar byta blöja på honom (om det finns kiss i) innan jag lägger mig för att den hade läckt ganska ofta när den blev för full och då ropade han mig kl. 5 på morgonen för att sängen var blöt. Jag fick då byta sängkläder och det hände till och med att lillasystern vaknade till. Inte roligt. Nu, med blöjbyte på natten, förblir sängen torr, men jag befarar att detta förstärka bekvämligheten (om det nu är bekvämlighet). Tacksam för lite tipps hur vi ska göra.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Nattblöja

Inlägg av Ewa »

Precis som förklaras i den länkade tråden har dagtorrhet och nattorrhet inte nödvändigtvis med varandra att göra. Det senare är hormonstryrt. Och jag tycker att Annas råd om 1 torr vecka innan man tar blöjan är bra. Annars är risken att man stör något som inte är färdigt ännu.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14403

Däremot finns det absolut saker man kan göra för att påverka:
1) Vätskeintag - hålla sig från att dricka de sista 1,5-2 timmarna innan sänggående.
2) Dubbelkissning - kissa 30 minuter innan sänggående och sedan igen direkt innan sänggående.
3) Nattkissning - ta upp barnet innan man själv lägger sig för att låta det kissa av sig då. Förutsatt att barnet inte sover så djupt att det inte alls kissar när man tar upp det.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Nattblöja

Inlägg av Rosine »

Tack, Ewa, för ditt svar. Du menar alltså att han vill sluta kissa i blöjan i vaken tillstånd när han blivit tillräckligt mogen?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Re: Nattblöja

Inlägg av Susanne* »

Hej där :D
Jag gissar att Ewa menar att han sluta kissar i blöja när han sover när han är mogen för det. Precis som hon skriver så är det inte samma som under dagen, utan det är ett hormon som ska mogna.

Menar du att han kissar vaken i blöjan eller är det en gissning?

Hälsningar
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Nattblöja

Inlägg av Rosine »

Tack Susanne. Ja, han kissar vaken i blöjan, men kanske kissar han även när han sover. Det kan jag inte vara säkert på. Hur gör man då?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Re: Nattblöja

Inlägg av Susanne* »

Hej igen :D
Ja du. Gör ingen grej av det i alla fall tänker jag för då blir det en grej mitt i trotsen. Jag tänker:
-följ Ewas råd enligt ovan
-ta på nattblöja när han sover
-ta av blöja direkt när vaknat

Här har det tagit tid att få torrt på natten trots torrt på dagen sedan 2.5 år (för lille mannen). Han sover som en sten. Han har varit lite bekymrad över det och vill absolut inte ha blöja. Ett tag fick de gå som det gick och vi tvättade en massa. Nu tar jag faktiskt på blöja när han sover och tar av direkt när vaknar. Vi pratar om det som "snoppen är busig och får växa till sig lite så den lär sig vakna på natten".

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Re: Nattblöja

Inlägg av Susanne* »

Jo, och sedan när du känner att det varit tillräckligt torrt så bara bort med den. Bädda ordentligt och på natten kan man bara lägga över en tjock handduk.

:D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Nattblöja

Inlägg av Rosine »

Ja, vi ska nog vänta ett tag. Tack för svaren.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Nattblöja

Inlägg av Rosine »

Jag fortsätter in den här tråden för att min fråga rör samma sak. Det har hänt flera gånger att min son (3,5), som alltså fortfarande har nattblöja, ropade ungefär en kvart före morgonen att han måste kissa. Han vill inte kissa i blöjan för att den är full och han vet att han kan bli blött då. När jag gått in betydde det att natten var slut för lillasystern som genast ville upp. Det är ju inte det största problemet om det inte händer för ofta. Men storebror vill inte att natten är över. Han blir jätte ledsen när han hör att det redan är morgon. Det enklaste vore ju att han själv går på toan och lägger sig igen tills jag kommer med väckarklockan. Men hur gör man egentligen när det är stockmörk i rummet? Frågan gäller ju också, och framför allt, blöjfria barn. Kan de kliva ur sängen, lämna rummet och hitta tillbaka i sängen när det är kolsvart? Och det behöver det fortfarande vara för lillasysterns (1,5 år) skull. Och går alla AW-barn själv på toaletten på natten? Jag tror mig ha läst att somliga inte lämnar sängen utan föräldrarnas ”tillstånd”. Hur gör ni?
Och kanske en liten sidofråga som också har med ljuset att göra. Min son har kommit på idén att han vill ha det lite ljusare när han somnar på kvällen. Jag vet inte om det är en trotsgrej eller något annat, om det inte hänger ihop med min första fråga. Hur bemöter ni sådant? Idag har jag lämnat dörren lite mera öppen och det gick bra, men det finns kvällar där jag tror att lillasystern behöver totalt mörkret även vid insomnandet.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nattblöja

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag som är en "vek" mamma emellanåt har haft samma grej en tid, :wink:

Vi har ju inte syskon som delar rum, så sonen har dörren på glänt och första halvåret så stängde jag dörren när jag gick och lade mig. Men när han blev just nattorr och ville kissa så fick dörren stå på glänt med en svag lampa (har dimmer på den) och lysa i hallen. Sen nu efter 5 år så har han kommit på att han är mörkrädd och vill ha än mera ljus, här gäller att man jagar spöken ihop och har exempelvis spöksprej eller som vi spökburk där alla spöken stängs in när man sover.

Så jag tror det är väldigt individuellt hur man gör och du kommer förmodligen få många olika svar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"