Väcker varandra

Skriv svar
Gugga
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 19:20

Väcker varandra

Inlägg av Gugga »

Nu behöver jag råd från några kloka människor. Under hösten har allt fullkomligt spårat ur i barnkammaren, vilket nu börjar färga av sig på mitt humör :evil: . Lillan på 4 månader sover bäst i familjen, hon har kvar ett mål kl 04 men sover annars 18.30-6.30 utan problem. Men. De större barnen har haft en stökig höst vad det gäller sömnen. Min man har tagit dem på nätterna eftersom jag har haft fullt upp med lillan, och det har ropats både det första, det andra och det tredje; vatten, mardrömmar, kissa, ALLT! De är båda extremt lättväckta och väcker varandra hela tiden. Exempel; mellankillen vaknar och skriker på pappa, som går och ramsar. Tystnad. Efter några minuter skriker han igen, pappa går upp och ramsar. Då börjar storasyster hojta om att hon måste gå på toa, vill ha ljust på rummet osv. Eller så är det tvärtom. Och sen är cirkusen igång, med tända lampor, vatten etc.

Måste säga att storasyster har varit en väldigt säker sovare, när lillebror kom för två år sedan vaknade hon inte på natten på sex månader! Nu är hon mörkrädd, vågar inte gå upp och kissa själv eller gå in till oss istället för att ropa. Men hon är så stor att det går att prata med henne på dagen (muta, typ "Sover du bra så kan du få vara uppe längre någon kväll :oops: "), och hon lägger sig alltid utan problem. Lillebror är en annan nöt att knäcka. Ramsan tar knappt på honom längre, och han skriker som en siren så det ekar i vårt lilla lyhörda hus! Lillan börjar skruva på sig, min man ger upp och lägger sig på en madrass inne i barnkammaren, vilket inte alltid fungerar det heller,

Ja, där är vi nu. Förstår inte varför lillebror vaknar så mycket, eller varför ramsan inte tar. Är orolig att han känner sig åsidosatt både fysiskt och psykiskt sedan lillan kom, vill inte att han ska känna sig otrygg på natten.
Vet inte hur vi ska starta om det här, men vill ha tillbaka min sköna sömn!! Blir arg som ett åskmoln på morgonen om jag inte får sova, vilket går ut över barnen = jag känner mig som världens sämsta mamma :( . Var ska vi börja; lägga dem i olika rum? Köra SHN på lillebror, vad nu det innebär med en tvååring (buffa??). Alla kloka tips tages tacksamt emot, själv har jag svårt att tänka konstruktivt nu...
Mamma till Ella född 071016 och lillpojken född 091021
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Väcker varandra

Inlägg av miniz »

Hej.

Först vill jag skicka en kram till dig. Att inte fà sova pà nätterna är tungt, förstàr dig sà väl.

Om det hade varit mina nätter, hade jag nog kurat brorsan. Om han är den som vaknar och drar i gàng màste han lära sig sova i fred och ro. Om storasyster vaknar och hojtar är det ja det ser vi pà i morgon, gonatt och sov sà gott som gäller. :wink:

Brorsan kan ni verktyga med antingen buff eller solfjäder, husljud eller musik och självklart med ramsan.
Läs upp er pà SHN, ladda attityden och kör!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Gugga
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 19:20

Re: Väcker varandra

Inlägg av Gugga »

Hej Miniz! Tack för svaret och empatin :) . Ja, ska läsa på, försöka ladda och samla motivation för en minikur på brorsan. Får förbereda storasyster på att det kommer bli några stökiga nätter. Återkommer med rapport!
Mamma till Ella född 071016 och lillpojken född 091021
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"