Tidiga morgnar samt vakentid under natten senaste månaden

Skriv svar
LPK
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 13:18

Tidiga morgnar samt vakentid under natten senaste månaden

Inlägg av LPK »

Hej,
Länge sen jag var här :)
Vi kurade Klara för ca 1 år sedan (hon är idag nästan 20 månader), och hon har sovit som en dröm nästan hela tiden. Hennes natt är kl 19-07 och hon sover 1,5 timme på dagen. Annars är hon en väldigt glad, sprudlande och härlig tjej som oftast är nöjd med livet.

Senaste månaden har hon helt plötsligt börjat vakna mkt tidigare allt för ofta. Ca 4-5 gånger i veckan vaknar hon så tidigt som 5.30 eller senast någon gång runt 6. Då är hon pigg och glad och somnar absolut inte om. När hon börjar bli så pass högljudd att hon riskerar att väcka storasyster går min man el jag in till henne och gör glad morgon. Någon gång sover hon till 6.30 om vi har tur.

Samtidigt har hon vissa nätter, 1-2 gånger i veckan, fått in en slags vakenperiod, som inträffar någon gång runt kl 3.30-4 och ibland är hon vaken så länge som 1,5 h. Hon är oftast glad och pigg och kan ligga och sjunga, men efter ett tag blir hon oftast ledsen och skriker/gråter. Oftast gråter hon då några minuter och sen tystnar hon och sen kan det gå ett tag (ibland tror man att hon somnat) och sen sätter hon igång igen. Då när detta har pågått ett längre tag brukar vi gå in och kollat att hon har sin snuttefilt och sagt att det är natt, stoppat om, ramsat och gått ut. Ibland somnar hon direkt efter det, och ibland fortsätter hon vara vaken en bra stund till. Sen när hon väl somnar (inatt var hon vaken 3.30-5.10) så sover hon som en stock på morgonen och vi får väcka henne (idag fick hon sova igen lite till 7.30).

Skulle vara tacksam för några tips eller om det är något i schemat vi ska ändra (sover hon för mkt på dagen t ex?). Eller är det bara en tillfällig fnurra som kommer att gå över av sig självt?
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Tidiga morgnar samt vakentid under natten senaste månade

Inlägg av miniz »

Hej!

Det är bra att hàlla samma tider, ni kan t.ex ha vâckarklocka som markerar morgonen. Om hon ligger vaken och är nöjd kan hon bara vara. Om hon blir misnöjd eller behöver hjälp pà nàgot sätt kan ni hjälpa henne med en ramsa t.ex.

Jag kom till att tänka pà den här fina tràden.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 23&t=20806

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
LPK
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 13:18

Re: Tidiga morgnar samt vakentid under natten senaste månade

Inlägg av LPK »

Hej och tack för svar och den bifogade tråden.
Kände igen mig i mycket :-)
Det har redan börjat bli bättre faktiskt, hon vaknar inte tidigare än 6.30 längre och vakenperioderna är mindre frekventa. Hoppas att det går över helt snart!

Hälsningar Anna :)
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Tidiga morgnar samt vakentid under natten senaste månade

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"