Önskar tips om tygblöjor.

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Manfred10 »

Skillnad på Fuzzi buns och bum genius? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Manfred10 »

Nån med erfarenhet av Babyland?
http://www.blocket.se/stockholm/Tygbloj ... m?ca=3&w=3

Måste utöka mitt förråd, har nu bara imsevimse tygisar med separat blöjbyxa. :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Irmasmamma »

Funderar också på att börja med tygblöjor! Har läst hela tråden och de här Bum Genius verkar ju onekligen bra..... Men startkostnaden är ju rätt hög (tänkte köpa tolvpack) så tänk om man inte blir nöjd!?!? :-?

Övertyga mig om att jag gör rätt i att köpa!! Kommer det att räcka med ca 4-5 blöjbyten/dag som vi har nu eller blir det jättemycket mer meck? Vad använder du för nätpåse, Acnaib? Har du hittat nån större variant av såna där vanliga tvättpåsar för BH:ar?

Jag vill ha mer reklam!

:heart: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Sarisparis »

:D Vad roligt att fler och fler fâr upp ögonen för tygblöjor. :thumbsup:
Irmasmamma skrev:Kommer det att räcka med ca 4-5 blöjbyten/dag som vi har nu eller blir det jättemycket mer meck?
Hos oss har övergângen till tygblöjor inneburet nâgot fler blöjbyten per dag. Jag har som tumregel att alltid byta innan sov. Känns blöjan välfylld efter sov sâ byter jag dâ ocksâ. Det kan alltsâ bli tvâ byten per vakenpass och passar bebisen pâ att bajsa mitt pâ hâllet sâ blir det ju tre. :lol:

Mer meck? Ja, tvättandet fâr väl räknas som meck. :roll: Men jag tycker oerhört mycket om känslan att passera förbi blöjhyllan när jag handlar utan att stanna. :wink: Samt att inte fylla soppâsen med inslaget kiss och bajs. :shock:
Men helt ärligt sâ blir det en vana. Jag slänger i en tvättmaskin med blöjor innan vi gâr ut pâ eftermiddagen, den blir klar under kvällen och hängs när barnen hamnat i säng. Det joxet försvinner i resten av hushâllsbestyren. :lol:

Jag är inte en helt rättrogen tygblöjeanvändare. :roll: Acnaib bevisade ju för mig att bumgenius med tvâ inlägg fixar tolvtimmarsnatt, men jag har ändâ gâtt tillbaka till Pampers för natten. Jag kopplar inte riktigt av, blöjorna var verkligen drypande vâta pâ morgonen och det kändes alltid som att det skulle ha läckt igenom ordentligt om jag väntat en minut till. Med tygblöjor endast dagtid gâr mitt tvättschema ihop bättre ocksâ. :wink:

:idea: Tänk ut innan var och hur ni ska förvara de använda blöjorna. Jag använder en gammal modell av blöjhinken Sangenic och är nöjd med det. Den rymmer precis alla mina blöjor sâ det är perfekt.
När jag var i mina funderingar om att gâ över till tygblöjor dygnet runt sâ fick jag lâna typ tolv till av en kompis som inte längre använder sina, men det föll ganska snart dâ jag inte hade plats för mer smutsiga blöjor. :shock: :lol:

:?: Förresten, skulle nâgon vara intresserad av att jag frâgar henne om hon vill sälja sina? Det är ocksâ bumgenius v3, använda till ett barn i mindre än tvâ âr. Det blir ju en viss fraktkostnad ocksâ, men tydligen är de svâra att fâ tag pâ begagnat i Sverige sâ det kanske ändâ blir billigare än nya. :roll: Ropa om intresse finns.

:heart:
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av emu »

Manfred - jag har gått över till babyland efter vikisarna och tycker de är bra. Fina färger :D och lätta att använda, fleece som inte känns så blöt mot huden och har inte läckt för oss. Lätta att justera i storlek.

Vi köpte en stor hink på bauhaus (25-30 liter nånting) med vipplock där vi har blöjsen innan tvätt, jag brukar torka dem över badkaret innan de åker ner i hinken så de inte sunkar ihop om det går ett tag till tvätten. Vi varierar med pappersblöjs också.

Lycka till!
Nelly f. 28 maj 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Manfred10 »

Jag har beställt 12 st babyland nu! :mrgreen:

Storebror intresserar sig mer och mer för pottan så jag hoppas att han snart vill sluta med sina tygisar. Lite extra meck är det ju att ha separat blöja och byxa.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av emu »

Ja pocketsarna är ju mindre meckiga på det sättet när man har preppat dem med inlägget, då är det ju bara att knäppa knapparna och det är ju samma som med pappersblöjs, betydligt mindre meck än blöja + ytterbyxa. Gillar förresten att det är tryckknappar på babylandsblöjorna, har några andra med kardborre och det river lätt mot lilla magen plus att man alltid får dem att fastna i nåt i tvätten....
Nelly f. 28 maj 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Manfred10 »

Precis! Tryckknapparna gillar jag bättre och förutom små rivsår så tappar de ju funktionen efter ett tag oxå........

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Alma »

Vi körde med flera varianter, köpte det mesta begagnat, sökte Imse Vimse eftersom vi blev vana vid dem. När sonen blev större köpte jag inlägg också, sedan kom någon ny Imse Vimse som var tjockare och efter en månad fanns de begagnade också...

Efter tvätt en gång i 90 grader så kändes de som våra och vi kunde köra med 60 grader efter det. Under bytet fick blöjan ligga under vattenkranen, när bytet var klart lades blöjan i hink med vatten och på kvällarna gick maskinen med dem och allt möjligt. När vi var ute hade vi med plastpåse som blöjorna hamnade i inrullade.

Största skillnaden tyckte jag var att vi bytte oftare än vännerna med engångs. De tyckte det kunde vara äckligt med våra och jag tyckte deras stank gammal urin och var äckliga där de låg i papperskorgarna...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Irmasmamma »

Rapport!

Igår eftermiddag kom våra Bum Genius! :D

Jag beställde från den sidan du rekommenderat, Acnaib :heart: , men jag valde ekologiska blöjor istället för de du länkat till, och det visade sig att de är nån slags allt-i-ett-blöjor med fastsydda inlägg. Jag hoppas att de är lika bra!

Har ju bara hållit på i ett knappt dygn nu, men måste säga att det känns fantastiskt bra!! :D Jag tror jag är frälst. O:) 8)
Vi gick ut hårt med en tolvtimmarsnatt redan med andra blöjan och det gick utmärkt! Inga fuktiga pyjamasar här inte! :D Och man slipper ju den där urinlukten på morgonen av nån underlig anledning....måste vara bomullen!?

:arrow: En fråga: Acnaib, var hittade du en stor tygpåse? Och blir blöjorna lika rena när de tvättas i påse?

Jag är så glad att jag fick tummen ur och börja med tygisar! Nu ångrar jag att jag inte gjorde det tidigare..... #-o Och fattar inte varför alla inte använder det?! Känns så himla bra att slippa bidra till sopberget med en massa kiss och bajs som inte brinner alls.
Tjoho!! \:D/ \:D/

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Sarisparis »

Härligt, Irmasmamma :D \:D/

Jag har ocksâ testat den där varianten med allt-i-ett, enda nackdelen för mig var torktiden eftersom det inte gâr att torka "inläggen" separat. Men min kompis som fick mig att skaffa tygblöjor frân början använder endast allt-i-ett-modellen eftersom hon anser att de är ännu lite snällare mot bebisrumpan. :P

Hur känns det nu, en dryg vecka efter start?

:heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Irmasmamma »

Ja, torktiden är ju lite lång.....men vi har en handduksvärmare där några blöjor får plats och resten brukar hinna torka vanligt innan de behövs! :D Vi tvättar varannan dag (har 12 blöjs).

Jaså, hur kan de vara snällare mot rumpan? :?

Vi är såååååå nöjda så här en vecka in i matchen! :D Det enda otrevliga är kisslukten när man öppnar hinken med använda blöjor.....men den kan vi leva med. :mrgreen:

Känns så skönt i själen att slippa slänga alla dessa blöjor i papperskorgen! Jag ska frälsa alla mina miljömedvetna väninnor också. Fattar inte att inte tygblöjor är mer utspritt?!?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Alma »

Irmasmamma - ni har blöjorna i blöt eller? Vi lade dem i hink med vatten, där låg de till dess vi tvättade innan läggdags. Det luktade faktiskt inte alls. Jag tyckte inte heller att blöjorna mådde dåligt av det.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Irmasmamma »

Alma skrev:Irmasmamma - ni har blöjorna i blöt eller? Vi lade dem i hink med vatten, där låg de till dess vi tvättade innan läggdags. Det luktade faktiskt inte alls. Jag tyckte inte heller att blöjorna mådde dåligt av det.
Hm.....nej, det har vi faktiskt inte! Kanske ska prova det.....! :P
Men har du nåt tips på hur man får in blöjorna i tvättmaskinen utan att det hamnar en massa vatten på golvet? (Och helst utan att behöva ta alltför mycket i blöjorna... 8) ) Som det är nu så häller jag in dem i maskinen, men det skulle nog vara svårt att hälla med vatten i utan att spilla massor :roll: Hur gjorde ni?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Alma »

I know the problem. Vi ställde hinken under hålet på tvättmaskinen. Det lilla dräll som kunde bli på kanten av maskinöppningen tvättades bort då och då.

Kraftigt utspädd urin doftar inte mycket alls, om än alls.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"