Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
VTJ
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 20:13

Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av VTJ »

Hej, började kura min dotter i går kväll. Har en fråga, sover i stort sätt alltid i sin vagn på dagen. Förmiddagsluren försökte jag mig på och la henne i sin säng. Funkade inte, vad rekommenderar ni? Har försökt läsa om det och hittar tips både om att somna i säng och att sova i vagn.

Hinner troligtvis inte få något svar innan hon ska sova andra gången idag men testar nog sängen igen. Det är ju där jag vill att hon ska sova först och främst alla gånger per dygn. Vi är bara lite rädda att det blir för mycket nytt för henne på en gång?

Tack!
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av Sofias mamma »

:D Hej VTJ och varmt välkommen hit :heart:

Vad bra att ni beslutat er för att ta tag i dotterns sömn =D> . Jag tycker det är en ljuvlig present till henne och er :heart:

VTJ skrev:Förmiddagsluren försökte jag mig på och la henne i sin säng. Funkade inte, vad rekommenderar ni? Har försökt läsa om det och hittar tips både om att somna i säng och att sova i vagn.
Här behöver jag lite mer info, vad menar du med att luren inte funkade? Somnade hon inte alls :?: Hur gick den andra luren?

Om du väljer vagnen eller sängen är sak samma, själv föredrar jag att kura i sängen. Tillvägagångssättet är ändå desamma, man ska inte vagna till sömns i vagnen, utan det är ramsan som tillslut bara ska användas. Det är även lättare med mörkläggning i sängen tycker jag. Man kan mörklägga totalt om man vill även dagstid, så kan lurarna funka bra :idea: . Hur brukar hon somna i vagnen innan ni började kura?

Jag har även en annan fundering, och det gäller antal lurar. Många har redan bytt till en lur i er dotters ålder. Har ni 12 timmar natt?

Och oroa dej inte för att det blir för mycket nytt på en gång. Bättre och bestämma sig för att ta alla förändringar på en gång, det funkar jättebra, jag lovar :thumbsup: :-D

Hur har nätterna gått? Jag ser fram emot rapportering, om du vill :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
VTJ
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 20:13

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av VTJ »

Hej och tack för ditt svar!

Jo, innan vi börja kura i lördags kväll så har år dotter sovit förmiddag och en stund på eftermiddagen. Känns inte som om hon är riktigt redo för att endast sova en gång om dagen. Men jag kan ha fel. Fast nu är vi redo för kväll nummer 3 så det är väl något vi först bör ändra under uppföljningsveckan eller? Tror du det är idé att testa och låta henne sova en och en halv timma kring klockan 13.00 istället? Om hon fortfarande ska sova två gånger per dag är det ok att fördela tiden hur jag vill typ 30 min fm och en timma eftermiddag? Jag har inte läst mig till vad som är bäst utan utgått från tidigare rutiner samt de förslag på tider i den åldern hon är som det står i boken.

Har fördelat natten med 12 timmar 19.00-07.00.

Innan kuren har vi bara fått henne att sova i sängen inför kvällen med långa läggningstider. Dagarna i vagnen inne eller ute, då med att dra den fram och tillbaks samt ibland med sång.

Första natten fick jag hålla på med tillrättaläggning och solfjäldern samt ramsa mellan 03.40 och 06.10. Denna natten vaknade hon till och somna om en gång samt jag ramsade i hennes dörröppning en gång. Sedan vaknade hon i morse 06.15 då utvilad så jag "fuskade" och ramsa, samt solfjädern några gånger för att hon skulle "hålla sig lugn" i sängen tills 07.00.

I går eftermiddag sov hon en kvart, ingen av gångerna idag har hon lyckats somna =( Inför natten igår (natt 2) har jag endast lagt tillrätta och solfjädrat i nga sekunder och gått ut, hon är ledsen hela tiden tog en timma i går kväll (en och en halv första kvällen) men jag upplever att om jag går in och tillrättavisar samt gör solfjädern blir det värre sen när jag går ut och det skulle kunna ta många, många timmar. Jag tycker dock att skriker är annorlunda sen igår kväll...inte lika ledsen men protesterar och är arg samt ledsen stundvis men jag har låtit henne va och ramsar då och då. Men min sambo tycker hon låter hysterisk och tror att det är för att hon skrikit sig hes och har ont i halsen som gör att hon inte skriker högre längre..

Tycker inte hon låter hysterisk men hon är inte glad. Men det bästa för att lyckats är väl dock att bara ramsa?? Sista tiden innan kuren somnade hon ofta med att jag hade en hand på henne så det är så hon är van vid att somna, inne hos henne med en hand på sig eller klapp på rumpan och /eller sång. Så det är ju med solfjädern HON vill SOMNA!!!

Så nu har vi en dotter som är aningens hes =( så här mycket har hon inte gråtit innan. Men det är väl bara att kämpa på? Som sagt gärna råd om jag är på rätt spår och "bara" ska ramsa och hon får vara ledsen eller ska jag backa något steg och göra om, göra rätt??

Tack!

VTJ
VTJ
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 20:13

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av VTJ »

Hej igen,tredje nattningen. En timma och tjugo minuter tog det ungefär!! Tillrättavisning å solfjäder tar inte lång tid sen står jag utanför och ramsar. Inte lika mycket gråt och lite tyst mellan varven. Gick in en gång och lugna med tillrättavisning och solfjädern. Men så fort jag går ut och ramsar blir hon helt hysterisk och ställer sig i sängen och skakar spjälorna.

Hon somnade för tredje kvällen sittandes i sängen med huvudet lutandes mot spjälorna. Tror ni det är för att hon fortfarande inte accepterat att jag inte ska vara inne hos henne? Läste i boken att det imorgon bör ta två minuter och somna, det kan jag ju glömma. Har gjort allt dessa dagar på minuten rätt (definitivt på minuten om allt rätt vet jag inte)
Vad tror ni jag gör för fel? Eller beror detta tror
ni på att hon är större med inarbetade felaktiga vanor?

Tror ni detta kommer gå vägen, känns jobbigt när man kämpat så utan bättre resultat!!

Tack

Tror ni detta kommer gå vägen? Känns jobbigt nu, när man kämpat utan bättre resultat
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej igen :)

Jag tycker inte att det låter bra när du skriver att du har låtit henne vara och ramsat då och då :cry: . Jag kanske missuppfattar dig, men det låter inte som att du lyssnar av henne hur hon skriker. Du ska inte ramsa "då och då", utan du ska ramsa när det behövs :!: . Du måste föra en dialog med henne, 100 frågor ska ha 101 svar! Har du läst boken? Läs ett par gånger till! :D Jag menar inte att låta brysk, men det är verkligen viktigt att veta varför man gör en viss sak :!: .

Jag hoppas verkligen inte det är så att hon ligger och skriker utan att lugnas av dig,för då påminner det mer om 5-minuters metoden och då tycker jag att ni ska avbryta nu.

Om jag har missuppfattat dig, vilket jag hoppas, så råder jag dig att gå lite långsammare fram. Viktigt de första dagarna är att etablera lugnet :heart: . För att svara på din fråga, det viktiga är alltså inte att bara använda ramsan från natt två, utan det viktiga är att barnet lugnas. Hur du lugnar kan bara du som är på plats känna av. Bara ramsa? Husljud? Solfjäder? För vissa tar det en dag, för andra några dagar mer. Lämna henne inte om hon sen skriker (ut från rummet såklart, det jag menar är att du inte ska ramsa "då och då" utan när det behövs), utan ramsa när hon låter ledsen. Gör husljud. Glöm inte bekräftelseramsan när hon tystnat.

Skynda långsamt :!: :D En liten regel vi har är att det kan ta (men måste inte) lite längre tid att kura barn över ett år, eftersom de haft lång tid att etablera sina sömnbesvär. Man kan räkna med att natt ett tar 2 nätter, natt två tar två nätter osv.

Sen när det gäller sömnpass, så är inte 30 min och 60 min naturliga sömnpass. 5 min, 20 min, 45 min, 90 min är exempel på naturliga pass. Hon behöver en längre sovstund på 1,5 timme, gärna mitt på dagen (kanske 12-13.30?), som sedan hänger med i många år. Behöver hon en lur på f.m., kan man ge förutsättningen för en 20-min lur (men kanske blir en 5-minutare). Om hon behöver två lurar kan bara ni svara på, men det är klart att är hon en piggis så är det ju svårt att somna så tidigt inpå morgonen. Jag har bara erfarenhet av mina piggisar själv :wink: :D

Så, det vart ett långt inlägg, hoppas du fick några råd du kan ta till dig :D . Rapportera gärna :!:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av Sofias mamma »

VTJ skrev: Tror ni detta kommer gå vägen? Känns jobbigt nu, när man kämpat utan bättre resultat
Hej, jag tror absolut att det kommer gå vägen med er kurning :thumbsup: ,du behöver bara vara lite mer lugn tror jag. Läs gärna på om attityden http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet. Och de inledande kapitlen i boken om safarin mm i boken är bra. Lyssna av och ramsa tills du uppnår en dialog. Lyssnar hon på ramsan? Är det så att ramsan inte tar imorrn och hon skriker sig blå igen, så tycker jag personligen att du kan göra en låång solfjäder (sikta på att förmedla ett stort lugn, yogaandas!) tills hon nästan sover, sen ut med ramsa. Det är inte meningen att hon ska skrika så som du beskriver, och hon får aldrig vara ledsen.

Några frågor, visst har ni kolsvart? Man ska inte se handen framför sig. Och skrattar så hon kiknar och sen bums i säng? :D

Skickar över lite pepp, snart är ni i mål. Mitt största råd inför imorrn är läs, läs, och läs :!: :wink: :D Lycka till inatt, kram :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
VTJ
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 20:13

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av VTJ »

Det är just det jag gjorde första kvällen, lugna henne med solfjädern å då blir hon lugn men blir hysteriskt när jag går ut eller hade nästan somnat nån gång men vaknar när jag går ut. Så om jag ska få och sen ha henne lugn så behöver jag ha en hand på henne. Jag har läst boken men då kanske jag ändå missuppfattat en del bitar s. 157-158 att barnet ska få reagera färdigt på beslutet inget konstigt, farligt att barnet reagerar å att man inte längre skall vara inne och störa barnet, utan att ramsan skall funka och ta över andra natten. Barnet kommer reagera och man ska känna av innan man ramsar och lyssna hur barnet reagerar. När jag hör att hon som det står arbetar upp sig har jag ramsat. Som sagt jag har missuppfattat, stackars barn! Tycker det har stått lite varstans att de får bli ledsna men känn av hur och när det ev blir mer å du är på väg för att ge besked igen...ramsa då istället. Solfjädern är ett verktyg i början och skall sen bara användas vid kris.

Så då får jag göra om allt eller backa MEN önskar råd hur jag inteskall fastna i "solfjäders träsket" för.det är så min dotter visar tydligt att hon vill somna. Därför känns det som om vi hamnat i en ond cirkel, kan det vara så att denna metod inte funkar för alla. vill somna

Då hon verkligen blir hysteriskt ledsen är när jag varit inne och gett henne beskedet igen. Som sagt medans jag gör det funkar det bra men inge när jag skanär jag gå ut igen. Vidare står det att om du måste in och ge besked igen så ge solfjädern snabbt
VTJ
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 20:13

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av VTJ »

Ursäkta skriver på min telefon så texten försvinner när jag skriver...

Min ngt förvirrade text men fortsätter. Läser jag om kurens alla dygn uppfattar jag att OM solfjädern skall användas så i kortare och kortare stund, sekunder för varje dag. Detta blir ett problem för mig då min dotter endast är nöjd när jag gör detta. Så känner att jag verkligen kört fast nu!! Jobbigt!

Tack för dina svar men jag blir ngt förvirrad av det får jag erkänna. Då jag totalt missuppfattat stora viktiga bitar.

Tack!
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag förstår att du känner dig frustrerad. Men nu måste vi samla ihop oss och ta oss ur den hopplöshet du känner. SHN fungerar för alla- för alla måste vi sova. :wink:

Det så att man måste backa för att barnet skall göra framsteg. Att backa betyder inte att inte göra någonting, utan att göra mindre och mindre. Kortfattat så är det så att första natten går man in direkt efter barnet vaknat till igen. Sedan följer processen lyssna och avvakta. Andra natten ramsar man det första man gör när barnet vaknar till- för att sedan lyssna och avvakta. 3 eller 4 natten börjar man att avvakta för att höra vad det barkar hän, så att säga.

Man måste våga lyssna, allt är långt ifrån olyckliga skrik. De blir vrålförbannade över att man slutat att solfjädra- "Ro hit med solfjädern någon gång, så att en annan kan somna!" Du sätter lugnet med solfjädern- men ni måste vidare mot säkerheten. Dit når man med ramsan och HUSLJUD. När du upplever henne som ledsen ge ramsa och sedan HÖG musik. Gärna diskslammer samtidigt så liten får annat att lyssna på- och att hon förstår att någon håller vakten åt henne. Stå inte vid dörren och häng som en latmask, utan gör ditt jobb- ladda bössan och håll vakten för sjutton gubbar. Den sk ramsdiskussionen måste ju få lov att ta sin början någon gång. Det kan bli en tuff diskussion vissa gånger, men genom den så kommer ramsan att sätta sig ordentligt. Är hon arg är det ingenmening med att stå och ramsa- rinner som vatten på en gås. :roll: Då får man husljud, REJÄLA sådana.

Jag skickar över lite lugn och j*vlar anamma här. NU ska det sovas!Läs igenom de tidigare svaren du har fått, där har du fått så fina svar.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
VTJ
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 20:13

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av VTJ »

Hej igen, har åter läst läst och läst! Inser att jag har läst boken och tycker mig kunna förstå vad det handlar om! Men sen när jag ska kura har jag förlitat mig på era rekomendationer enligt boken för första natten, första dagen, andra natten, andra dagen osv osv.

Detta svar jag nu fick att jag skulle känna mig för mer och backa bandet, tycker jag inte stod under läsningen om kurtiden. Dock inte så tydligt så att jag förstod att jag skulle känna av mitt barn. Utan jag har mer tolkat som att andra natten "borde" hon klara sig på det ni skriver osv osv. Första natten gick jag in och solfjädrade så fort hon skrek upp sig MEN inte lika ofta efter detta dag två och framåt då det stod i boken att detta skulle bort mer och mer.

En vän sa även att man ska ge ramsan i samband med beslutet i sängen? Detta önskar jag gärna vet vilken sida detta står, för det har jag också missat. Dvs ramsa efter tillrättavisningen, men innan solfjäldern i sängen. Efter solfjädern kör man påminnelseramsan medans man går ut.

Nåväl, nu vet jag inte när jag har missuppfattat det hela så mycket om jag bör börja om eller om jag ska köra på men backa i mina handlingar igen. Tex att jag har gjort solfjäldern relativt kort, går ut och då när jag ramsar mig ut blir hon mycket ledsen. Går jag direkt in igen och gör om tills hon till slut inte blir hysterisk när jag går ut. Eller ska jag köra solfjädern så lång tid att hon mer eller mindre somnar och då ramsa mig ut, fast det är då som det känns som hon blir mest ledsen och det är då jag är rädd att fastna i solfjädern! Så vill jättegärna veta om jag skall fortsätta och hur jag gör det bäst.

Eller ska jag börja om? Känns dock som det blivit bättre trots alla mina fel, och jag var efter ditt svar igår verkligen på väg att ge upp. Kände att jag var helt fel ute och att jag mer eller mindre misshandlat mitt barn. Kändes fruktansvärt!

I natt när hon vaknade stod jag mer eller mindre över henne med en hand på och kunde lämna ibland. Somningen på fm gick självklart inte bra men jag solfjädrade mer och backade bandet. Troligtvis hinner jag inte få svar innan jag lägger i kväll så jag kör på men backar bandet såsom första natten igen. Hur gör jag lättast om vi vill ändra sovtiden på dagen? Om jag nu kan fortsätta så är vi på väg in i fjärde dygnet, ska jag då vänta tills efter detta och sen på torsdag ändra så hon bara ska sova en gång? Eller måste jag börja om frånb början med allt och då ändra sovtiden för dagen?

Tack för dina svar, hade jag inte skrivit här hade jag inte fått reda på att jag haft så fel. Då jag totalt missuppfattat i boken. Tycker du gav mig bra punkter MEN efterlyser faktiskt mycket av det du säger i boken. Eller så har jag så svårt att ta till mig vad boken säger??

Tack igen!
VTJ
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 20:13

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av VTJ »

Till Lilloppans mamma! Vi skrev nog samtidigt nu, vill tacka för ditt stöd och svar!!! Tack!
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Du efterlyser "facitsvar" dvs hur EXAKT skall du göra för att backa med solfjädern. Det går inte att svara på; det här är ER process Du har fått genomgående svar på hur tycker jag. SHN är en process som kan fortskrida lite olika, eftersom det är levande barn vi talar om. :wink: Men en sak har de alla gemensamt- de vill sova!

Det är inte den lättaste saken i världen att läsa SHN när man är trött och frustrerad, men det måste göras ändå. Hade du läst ett par extravändor i boken så hade du inte efterlyst att den skulle varit tydligare. För det är den. Måhända att man läser för snabbt genom teori-delen för att kunna komma verkygslådan och lathunden. :roll:

Din kompis menar detta:

:arrow: Ur sova-hela natten Lathunden Första natten ( s 152)

Medan du pappa (säger vi) i vanlig, vänlig ton drar godnattramsan en första, enkel gång som introduktion, lyfter / lägger du barnet platt ner på mage utan att darra på manschetten. Distinkt markerar du det sömnbefrämjande tillrättaläggandet: armarna upp, benen uträtade, huvudet åt höger bort från dig. Filten kvickt på, vänsterhanden stadigt utbredd över ryggen – en halv ”solfjäder”.

Det gäller alltså bara den allra första läggningen. Sedan skall ALLTID eskortera dig ut ur rummet.

Jag älskar SHN för det är en process som man måste göra till sin egen. Min och din kurning ser nog helt olika ut, eftersom vi är olika människor, med respektive egenskaper. Detsamma gäller våra barn. Sätt dig ner och fundera- hur DU ska backa med solfjädern. Jag lovar att det blir mycket bättre än att vi här berättar hur du ska göra. För du vet hur du ska göra, bara du får fundera lite. :wink:

Lycka till nu och tappa inte modet.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
VTJ
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 20:13

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av VTJ »



Hej igen, ok då förstod jag det med ramsan. Tack! Precis så som jag läst och gjort första gången. Blev rädd att jag "missat" denna information, och gjorde fel även där då jag precis som du skrev endast gjorde det första kvällen å sen endast gjort samtidigt som jag är på väg ut.

Ok, jag får läsa mer då. Kände att jag inte riktigt vet hur jag skall göra för att fortsätta och är livrädd att solfjädern blir hennes sätt att komma till ro och säkerhet å vi hamnar igen på ruta ett!! Jag får testa helt enkelt!

Just det, har du något råd att ge om jag nu mitt i vill ändra sovtiden på dagen??

Tack igen!!
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av Sofias mamma »

VTJ skrev:Just det, har du något råd att ge om jag nu mitt i vill ändra sovtiden på dagen??
:D Hej,
Om du ska ändra så ändrar du bara rakt av. Men tänk på att det tar någon vecka (eller flera) innan man kan utvärdera om ett schema bör ändras eller inte.

OM ni har en piggis så kan det ju som vi vet vara svårt med 2 lurar :-k Därför kanske det är på sin plats med en ändring av schemat, trots att man, som du var inne på, normalt inte ska ändra schemat mitt i kurning. Det är svårt att råda er, eftersom jag inte träffat henne och det är bara ni som vet om hon bör ha en eller två lurar. När jag själv ändrade till en lur kring 12 månader så gav jag till en början en 2-timmars lur istället för 1,5 timma. Det kan ju vara något :?: . Jag vet att de som behållit 2 lurar med barn i din dotters ålder, ger FÖRUTSÄTTNINGEN för en 20-minutare på f.m., vilket i praktiken kanske innebär ingen sömn alls (men dock välbehövlig vila), men vissa dar kanske blir 20 min. Sedan långvila på 1,5 timmar efter lunch.

Jag hoppas även att det har blivit lite klarare för dig med kurningen. Det var inte min mening av förvirra dig. Det ÄR krångligt att ta till sig allt när man har sömnbrist, det vet jag av egen erfarenhet. Man vill så gärna ha en manual att följa, och det jag ville påvisa var helt enkelt det lilloppans mamma så fint skrev i sitt inlägg, nämligen att SHN är en process och att kuren ser olika ut för alla barn. Och jag förstår så väl att du är rädd att hamna i något solfjädersträsk, men är det KRIS så måste barnet lugnas, och är det med solfjädern så ska man stå länge, tills barnet är ordentligt sömntungt. Inte irra ut och in :wink: . Sänder över en länk som jag tror kan vara läsvärd för dig: Konsten att backa

:sleep: :heart: :sleep:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
VTJ
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 20:13

Re: Kura en på 13,5 månad, dagvilan i säng eller vagn?

Inlägg av VTJ »

Hej igen, tack för alla råd. Jag har sista veckan, sen vi i lördags kväll började kura läst, läst, läst och åter läst. (hade även läst boken några gånger innan jag började). Denna vecka vi har kurat har jag ENDAST följt min dotters schema, när jag inte kurat har jag läst i boken, här på denna sidan, läst de länkar ni skickat. Troligtvis har jag svårt att få in information, för denna veckan (började i lördags kväll) har varit ett helvete rent ut sagt.

Jag är som en zombie, för att inte tala om min dotter. Har endast sovit en kvart ena dagen och igår en knapp halvtimma. Kvällarna tar oftast över en timma, en kväll tog det "bara" 45 minuter. Värre än innan vi började kura.

Jag har solfjädrat längre, ska det funka måste vi göra det tills hon sover och INTE ramsa helst. När man som sagt hållt på i över en timma viskar jag ramsan och hon vaknar direkt och ställer sig i sängen och blir galet hysterisk. Jag har testat att ha hög musik, lagom volym, skramla i köket, böka på toaletten, nynnat, gått fram och tillbaka, tvättmaskinen, torktumlaren, tv i rummet jämte står på mm. Första kvällarna var vi relativt tysta, men har det sista 3-4 testat med mycket ljud. 3 första kvällarna somna hon själv till slut. De 3 sista somnat av solfjädern, och vi vågar knappt ramsa. När vi väl gör det och hon är tyst sover hon troligtvis redan djup. Så det känns som om vi gått många steg tillbaka.

Innan vi kurade ställde hon sig inte upp i sängen utan när jag hållt en hand på henne var hon lugn och man kunde till slut gå ut men nu blir hon som förbytt. Jag har som sagt (då ni jämförde mitt kurande med femminuters metoden i tidigare svar) låtit henne få "låta", känt av skriket. Vilket jag vet att ni två vänliga skälar som svarat oss har lite olika svar på. Den ena säger att barnet inte ska gråta och vara ledsen och den andra säger att så gör de för att reagera och man ska känna av.

Jag vet att ni inte har några goda råd då jag uppenbart inte har tillräcklig läsförståelse, om det inte gäller insomningen på 5 dygn, som inte blivit bättre än att hon skriker "tystare" dock inte helt tyst på nästan en timma. (dagarna märker vi att hon kan leka mer själv utan att ha jättekoll på mig helt tiden, hon har nu varit i sin säng hela natten även om jag står över henne med solfjädern i en dryg timma varje natt, då heller inte ätit på natten). Är jag så fel ute att vi bör sluta, se om jag kan förstå boken bättre längre fram eller tror ni fortfarande att vi kan få ordning på detta. Jag vill inte ge upp, men när man själv är helt slut, på bristningsgränsen. Dottern inte får tillräckligt med sömn, vet jag inte hur jag ska göra nu. Och ja, om jag slutat känns det verkligen som om jag gett upp men detta har tagit över mitt, min dotters, vår familjs liv helt och hållet i snart en vecka. Har inte orkat gå utanför dörren.

Från en som snart måste ge upp..... :(
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "