Utmaning med att kura 3 årig son, HJÄLP!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
egakerman
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 nov 2011, 13:48

Utmaning med att kura 3 årig son, HJÄLP!

Inlägg av egakerman »

Hej! Vi har en son på dryga 3 år gammal och en dotter på lite drygt 5 månader. Just nu håller vi på att kura lilltjejen och hittills går det åt rätt håll även om det bara har gått några dagar :D . Hade vi bara insett och förstått vikten och alla fördelar med att kura barnet tidigt... För det har vi definitivt inte gjort med sonen och har i stort sett gjort alla misstag man kan göra (enligt sova hela natten metoden) vilket har lett till ohållbara läggnings- och sovrutiner vad gäller sonen :( . Dessutom är grabben otroligt pappig just nu. Jag (pappan) är den enda som får lägga honom, måste stanna kvar och helst hålla hand ("du ska sova med mig" säger han), tar jag med en bok för att läsa på en pall bredvid hans säng så säger han att jag måste sluta läsa för jag ska sova med honom osv... resultatet blir att till slut (efter 30min-60min) så sover han och jag nästan också, helt slut och på dåligt humör. Men det verkliga "tuffa" kommer sen på natten då grabben sällan sover en natt rakt igenom utan kanske vaknar för att han har tappat nappen (jag vet, nappen måste bort så småningom...), är törstig eller så och då upptäcker att jag inte är där. Då börja han gnälla/gråta på en gång och ropa efter mig. För att behålla husfriden så går jag över till honom och lägger mig i hans stora säng som står bredvid spjälsängen som vi återintroducerade för en vecka sedan. Han ska då givetvis komma över till hans "gamla" stora säng och ligga tätt intill (helst hålla hand och fötterna in under min kropp...) För två år sedan var allt sånt här mysigt men som sagt vi inser ju nu vad vi har skapat...

Men det finns ju hopp =D> , det visar alla trådar som handlar om kurandet av äldre barn (även om det kanske är en tuffare match) och vi är mycket tacksamma för alla råd och tips som finns där ute. Jag har tänkt ut en handlingsplan som bygger på det jag har hittat i andra trådar. Här följer planen och ett antal har frågor jag hoppas någon kan besvara eller komma med tips.

- Prata med sonen om en ny läggningsrutin på dagtid, att han är en stor kille nu och ska somna in själv osv...
- Ha kul inför läggningen, skoja, skratta osv, det ska vara roligt!
- Läsa en saga och på förhand säga att han ska sova när sagan är slut
- Spjälsängen är åter där och det är han helt ok med
- Säga en godnatt ramsa, släcka ljuset och gå därifrån (lämnar en liten nattlampa vid dörren, och dörren på glänt)

Saken är att jag vet att grabben kommer gå i taket när jag lämnar honom. Det blir storgråt, krokodilltårar och tjut. Han kommer ställa sig upp i spjälsängen. Vad gör jag/vi då? Vänta en liten stund? Gå in, försiktigt men bestämd lägga ner honom och upprepa ramsan? Och repetera detta x gånger tills tröttheten övermannar honom?

Sedan under natten? Vad gör jag när han vaknar, gnäller och ropar efter mig? Gå in till honom och sedan samma rutin som vid läggning (lägga ner honom, ramsa och gå därifrån, x antal gånger tills tröttheten övermannar även på natten)?

Jag hoppas någon ute på forumet har bra erfarenheter och tips att dela med sig! Mycket tacksam för feedback! :D
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Utmaning med att kura 3 årig son, HJÄLP!

Inlägg av miar70 »

:D Hej egakerman och välkommen hit till forumet :!:

Vad roligt att läsa att kuren går bra med lilltjejen :D Och ni gör alldeles rätt som tar itu med gossens sömn också - att lära sig sova gott hela natten är en fin gåva som han kommer att tacka er för resten av sitt liv.
egakerman skrev:- Prata med sonen om en ny läggningsrutin på dagtid, att han är en stor kille nu och ska somna in själv osv...
- Ha kul inför läggningen, skoja, skratta osv, det ska vara roligt!
- Läsa en saga och på förhand säga att han ska sova när sagan är slut
- Spjälsängen är åter där och det är han helt ok med
- Säga en godnatt ramsa, släcka ljuset och gå därifrån (lämnar en liten nattlampa vid dörren, och dörren på glänt)
Helt perfekt handlingsplan - ni kan det här, dels med tanke på att ni just kurat ett barn och dels med tanke på hur påläst du är, det kan inte bli bättre förutsättningar!

Du har rätt i att det KAN men inte måste ta lite längre tide med äldre barn. Det gäller att skynda långsamt och ha fokus framåt, en liten inofficiell tumregel är att första natten tar två nätter, andra natten två osv...
Saken är att jag vet att grabben kommer gå i taket när jag lämnar honom. Det blir storgråt, krokodilltårar och tjut. Han kommer ställa sig upp i spjälsängen. Vad gör jag/vi då? Vänta en liten stund? Gå in, försiktigt men bestämd lägga ner honom och upprepa ramsan? Och repetera detta x gånger tills tröttheten övermannar honom?
Jo, han kan säkert gå i taket - undrar vad sjutton du hittat på nu, trots att ni pratat om det under dagen (kanske t o m lekt lite rollspel med nån nalle/docka?) och det är ju inte alls konstigt. Då går du helt enkelt in, lugnt och fint, lägger ner och även om du inte kan göra en regelrätt solfjäder på en så stor kille så kan du hålla händerna på hans rygg och förmedla LUGN, ett tips är att du själv andas lugnt och högt. Det viktiga är att du inte står så till han somnar, utan du går när han är lugn och andas lugnt och slarva inte med ramsan :wink: trots att det kan fresta på att utelämna den. Ja, sen är det "bara" att fortsätta såhär, använd husljud och framförallt: förmedla lugn och säkerhet ALLT vad du kan!
Sedan under natten? Vad gör jag när han vaknar, gnäller och ropar efter mig? Gå in till honom och sedan samma rutin som vid läggning (lägga ner honom, ramsa och gå därifrån, x antal gånger tills tröttheten övermannar även på natten)?
Du gör lika som jag skrev ovan minst hela första natten, sen beror det på hur det gått hur du går vidare natt två. Men tänk på att det inte handlar om att utmatta honom, han ska inte somna för att han skriker sig slut utan han ska somna lugnad av dig. Ingen femminutersmetod :wink:

Ska bli rikigt spännande att följa er kurarresa om du vill dela med dig!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
egakerman
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 nov 2011, 13:48

Re: Utmaning med att kura 3 årig son, HJÄLP!

Inlägg av egakerman »

Stor tack Mia!

Återkommer med lägesrapport :-)

Mvh
Erik
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Utmaning med att kura 3 årig son, HJÄLP!

Inlägg av miar70 »

egakerman skrev:Stor tack Mia!

Återkommer med lägesrapport :-)

Mvh
Erik
Låter finemang :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: Utmaning med att kura 3 årig son, HJÄLP!

Inlägg av Mamma75 »

Hej.... förlåt att jag "lägger mig i". Är bara lite nyfiken på hur det har gått för er? Ska kura min 2åring inom någon vecka. Kanske ni har något ni vill dela med er av?

Tacksam för svar!
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
egakerman
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 nov 2011, 13:48

Re: Utmaning med att kura 3 årig son, HJÄLP!

Inlägg av egakerman »

Hej Mamma75!
Hoppas det hat gått bra för er ifall ni har påbörjat kurandet med er 2-åring. Vi följde i stort sett alla rekommendationer/tips och det blev bra förvånadsvärt snabbt. Kan bara ångra mig att vi ej har gjort det här tidigare. Vi gjorde det med sonens lillasyster redan vid 5 månader och det blev också bra. Sonen sover också mycket bättre nu, känns som han sover tryggare. Han slutade med napp här för 2 veckor sedan och sen dess sover han ännu bättre.

Lycka till!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Utmaning med att kura 3 årig son, HJÄLP!

Inlägg av miar70 »

egakerman skrev: Vi följde i stort sett alla rekommendationer/tips och det blev bra förvånadsvärt snabbt. Kan bara ångra mig att vi ej har gjort det här tidigare. Vi gjorde det med sonens lillasyster redan vid 5 månader och det blev också bra. Sonen sover också mycket bättre nu, känns som han sover tryggare. Han slutade med napp här för 2 veckor sedan och sen dess sover han ännu bättre.
Underbart, grattis och tack för att du delar med dig :heart:

Om du vill får du gärna skriva i Livet efter kuren-tråden

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: Utmaning med att kura 3 årig son, HJÄLP!

Inlägg av Mamma75 »

Tack! :-)
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "