Nattgråt och tidigt uppvak, vad gör jag för fel?!?!?

Skriv svar
Lilla_Mys_mamma
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 19:50

Nattgråt och tidigt uppvak, vad gör jag för fel?!?!?

Inlägg av Lilla_Mys_mamma »

Nu vet jag inte hur vi ska gå tillväga.
Vår dotter är nu 1½år, vi kurade henne vid 8-9månaders ålder å det har funkat finfint. Hon har sovit hela nätterna samt dagspassen. Nu har hon en dagsvila.

Hon har varit nu i 4 veckor hos dagmamma när jag börjat jobba. Det har gått över förväntan, hon är jätteglad när jag för dit henne och enligt dagmamman nöjd dagtid. Kvällstid är hon väldigt gnällig, har lätt till gråt å har kort stubin. Antar det beror på omställningen när hon börjat vara borta på dagarna. Vi försöker ha henne med i det mesta som vi gör, diskar, tvättar kläder, stänga dörrar, släcka lampor, föra bort tuttflaskan etc etc.
Men det viktigaste problemet vi har nu är att hon gråter nattetid med 15-60 minuters mellanrum. Ibland gråter hon i sömnen, då är det bara en kortkort stund av gråt. Då ramsar jag inte. Men nu de senaste nätterna har hon vaknat å legat å gråtit, jag har ramsat å då har hon somnat om efter en stund för att sen ta fyr igen. Har hon mardrömmar eller vad är det? Det känns som att jag inte har "kontrollen" mera, å jag tycker verkligen jag har attityd med ramsan å är konsekvent med sovandet. Känner inte heller att jag tar stress före, utan beter mig som vanligt. Men det oroar mig varför hon gråter på nätterna... Är det omställningen att vara vid dagmamman, bearbetar hon det på natten? Hon har haft flera kindtänder som spruckit ut den sista tiden, men förr påverkades inte hennes sömn av tandsprickning.

Vårt schema ser ut så här:
6.30 Godmorgon
6.45 Mjölk för att sedan äta gröt vid dagmamman
11.00 Lunch
12.00 Vila i två timmar
14.30 Mellamål
16.00 Middag
18.30 Kvällsgröt+mjölk
19.00 Godnatt
Hon har mao 13,5h sömn per dygn.

I natt tex så sov hon bra från 19-23. Då började hon gråta med ½timmes intervall, ibland var hon vaken och ibland grät hon i sömnen. Mellan 03-05 sov hon för att sedan vid 05 ta fyr igen. Hon sov i små knyckar fram till 6.30 när jag inväntade en nöjd å tyst stund och tog godmorgon med glada visor.
Vi sover i samma rum och jag&min man stiger upp 5.30 å har husljud när vi äter frukost.
Har testat nu ett par morrnar att ge en pangramsa å sen endast husljud. Hittills ser jag ingen skillnad. Hon gråter om vartannat, ibland pratar hon för att sedan övergå till gråt.

Hur ska vi göra för att styra upp nätterna igen? Hon är ju så trött på morgonen när hon sover så dåligt på natten. Märkas bör att i helgen när hon var hemma hela dagen så sov hon bättre nattetid, för att nu igen natten till tisdag gråta igen. Vilket kunde tyda på att hon "lider" av dagvården på vardagen.

Hjälp snälla! Vi behöver alla vår sömn för att orka jobba! Jag har varit såååå stolt över att vi fått vår dotter å sova så bra, nu känner man sig uruslig när hon sover dåligt igen. :oops:

Mvh Lilla Mys mamma
Lilla My föddes Maj 2010
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Nattgråt och tidigt uppvak, vad gör jag för fel?!?!?

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Jag förstår att detta inte känns bra. Och visst tror jag att er flickas separation från flocken och hemmet kan vara en orsak till hennes oroliga nätter. Här är två trådar där Anna W svarat på fnurror hos barn som börjat i dagvård:

viewtopic.php?f=23&t=11698&p=94641#p94641

viewtopic.php?f=23&t=16197&hilit=tvillingar

Det går ju att fundera ifall ni kan prioritera om? Jobba bara halvtid till exempel?

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Nattgråt och tidigt uppvak, vad gör jag för fel?!?!?

Inlägg av Sagalinda »

Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"