Hej!
Hur är det egentligen med komjölk.
När ska de börja med det?
Hur mycket per dygn?
Min son är 11 månader och har inte börjat med mjölk än.
Tycker man kan läsa både här och där att komjölk kan vara boven både när det gäller barndiabetes och allergier.
Någon som vet?
Kan man byta ut komjölk mot något annat.
Sonen har eksem så det känns som om jag vill vara noga med kosten.
Någon med erfarenhet?
Mjölk?
Som jag har förstått så är det fram till att de är 12 mån som man ska vara lite försiktigt med mjölk och det framför allt för att de behöver järnet i kosten och mjölken motverkar upptaget av järn. Men att ge lite till mellis ibland redn nu är inte förbjudet 
Vad gäller hans eksem... kan inte svara om det skulle vara bättre att strunta i mjölken pga detta. Ngn annan vet säkert mer.
Vad gäller hans eksem... kan inte svara om det skulle vara bättre att strunta i mjölken pga detta. Ngn annan vet säkert mer.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Lite mjölk ok
...säger vår bvc-sköterska. Hon sa att det var bra om de fick lite mjölk i sig konsinuerligt eftramningen/mjölkersättningen slutat för annars kunde det hända att barnen inte gillade mjölk sedan. Men inte för mycket alltså, eftersom det som sagt hämmar järnupptaget. Och sen har jag också hört att mjölk liksom mättar mer än vad det bör, dvs barnen äter mindre mat om de får mycket mjölk till. Vi stoppar i lite mjölk i gröten och ger henne någonsked då och då. Men hon verkar inte ha några allergier heller.
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07